Skaffa camber till volvo 740

tompen922
23 juli 2014 · 7 Inlägg

Hej jag funderar på att fixa så jag får camber på min volvo 740 -88.  är det någon som vet hur man ska göra?  har hört att man ska borra nya hål i fjäderhuset för att få en lutning på fjäderbenet,  stämmer det?  smile

Mack Forum- och sitemoderator
23 juli 2014 · 26 097 Inlägg

Vad ska du med camber till?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
xXSammy
23 juli 2014 · 6 566 Inlägg

tompen922 skrev:
Hej jag funderar på att fixa så jag får camber på min volvo 740 -88.  är det någon som vet hur man ska göra?  har hört att man ska borra nya hål i fjäderhuset för att få en lutning på fjäderbenet,  stämmer det?  smile

Och så får du permanent camber inställning samt urusel väghållning (För att inte tala om att det äter däck)

De/Dem
tompen922
23 juli 2014 · 7 Inlägg

Tänkte ha det på cabben som är en Volvo 740,  den kommer bara gå på crusingar så ville ha lite lutning på däcken smile ja däck vet jag att den äter

Mack Forum- och sitemoderator
23 juli 2014 · 26 097 Inlägg

tompen922 skrev:
Tänkte ha det på cabben som är en Volvo 740,  den kommer bara gå på crusingar så ville ha lite lutning på däcken smile ja däck vet jag att den äter

Eh..jag fattar fortfarande inte varför man vill att bilen ska bli mer opraktisk..men..ok.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo_Mannen Volvoskadad
23 juli 2014 · 6 017 Inlägg

Man kan göra en cambermod ganska enkelt. Det ger lite finare väghållning faktiskt. Vid standard inställningen sliter det utsida däck vid lite hårdare kurvtagning.

Men det man gör är att montera ur övre fjädertallrik/topplagring. Sedan knackar du ur främre bulten.
Sen monterar du tillbaka tallriken (utan fjäderbenet) med endast den bakre bulten.
Sedan vrider du helt enkelt tallriken så långt in det går och markerar vart du ska borra nya hålet i tallriken.
Ta ur tallriken igen och borra det nya hålet (10,5mm borr) och knackar i bulten igen.
Nu är det bara att montera ihop allt igen.

Jonas
Volvo_Mannen Volvoskadad
23 juli 2014 · 6 017 Inlägg

Mack skrev:

tompen922 skrev:
Tänkte ha det på cabben som är en Volvo 740,  den kommer bara gå på crusingar så ville ha lite lutning på däcken smile ja däck vet jag att den äter

Eh..jag fattar fortfarande inte varför man vill att bilen ska bli mer opraktisk..men..ok.

Den blir knappast mer opraktisk. Snarare bättre ur ett väghållningsperspektiv.

Jonas
rickylicious Webbutvecklare
23 juli 2014 · 2 369 Inlägg

Lite camber sliter inte märkbart mycket mer däck, en dålig toe-inställning sliter däremot däck. Många som ändrar camber tänker inte på att fixa till toe-vinkeln, och därför tror folk att camber äter upp däck på 2 veckor. Vilket alltså är falskt smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
tompen922
23 juli 2014 · 7 Inlägg

Okej tack för alla svar smile då vet jag hu man gör, hur gör man bak då? Har en stel axel på den och måste väl ha en delad axel? Kanske från en 760?

Mack Forum- och sitemoderator
23 juli 2014 · 26 097 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Mack skrev:

tompen922 skrev:
Tänkte ha det på cabben som är en Volvo 740,  den kommer bara gå på crusingar så ville ha lite lutning på däcken smile ja däck vet jag att den äter

Eh..jag fattar fortfarande inte varför man vill att bilen ska bli mer opraktisk..men..ok.

Den blir knappast mer opraktisk. Snarare bättre ur ett väghållningsperspektiv.

Så varför kör inte alla med kraftig camber, om det nu är så bra?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo_Mannen Volvoskadad
23 juli 2014 · 6 017 Inlägg

tompen922 skrev:
Okej tack för alla svar smile då vet jag hu man gör, hur gör man bak då? Har en stel axel på den och måste väl ha en delad axel? Kanske från en 760?

Ska ju gå att "skränka" bakaxlar, men det är inget jag kan något om. Men byta till 760/960 bakvagn går. Det har jag gjort på min 740 smile

Jonas
Volvo_Mannen Volvoskadad
23 juli 2014 · 6 017 Inlägg

Mack skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Mack skrev:

Eh..jag fattar fortfarande inte varför man vill att bilen ska bli mer opraktisk..men..ok.

Den blir knappast mer opraktisk. Snarare bättre ur ett väghållningsperspektiv.

Så varför kör inte alla med kraftig camber, om det nu är så bra?

Det är väl ingen som har snackat om kraftig camber i denna tråd?

Jonas
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
23 juli 2014 · 3 730 Inlägg

Vill bara va lite jobbig och informera om att ALLA bilar har "camber". Det tråden syftar på är negativ cambervinkel. Order camber missbrukas ofta som just i detta fall.

Ett annan fel många begår (även jag själv för att göra mig förstådd hos sämre vetande) är att påstå att en bakaxel diffar när båda hjulen spinner lika fort. Det är alltså precis tvärt om för den som inte känner till detta. Som exempel en volvo 240 GL är alltså diffad och det man vill ha är alltså en odiffad axel om man vill åstadkomma 2 stäck på gator och torg.

Nu har jag polisat färdigt, tack för ordet...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mack Forum- och sitemoderator
23 juli 2014 · 26 097 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Mack skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Den blir knappast mer opraktisk. Snarare bättre ur ett väghållningsperspektiv.

Så varför kör inte alla med kraftig camber, om det nu är så bra?

Det är väl ingen som har snackat om kraftig camber i denna tråd?

Om TS bil har camber från första början, och vill ha mer camber..så räknar jag med att han vill ha kraftig camber?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
hhhhhhhhhhhhhhhhhhh
23 juli 2014 · 152 Inlägg

Bra svar polisen wink

Volvo_Mannen Volvoskadad
23 juli 2014 · 6 017 Inlägg

Mack skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Mack skrev:

Så varför kör inte alla med kraftig camber, om det nu är så bra?

Det är väl ingen som har snackat om kraftig camber i denna tråd?

Om TS bil har camber från första början, och vill ha mer camber..så räknar jag med att han vill ha kraftig camber?

Står inget om att han har negativ camber från början.

Jonas
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
23 juli 2014 · 3 730 Inlägg

Smurfenglubb skrev:
Bra svar polisen wink

Man måste få vifta med pekpinnen nån gång ibland

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
tompen922
23 juli 2014 · 7 Inlägg

Okej så en 760/960 axel,  men hur gör man sen då?  måste jag borra nya hål eller är det bara dit men sänkningssats och det blir en bra lutning? smile

Volvo_Mannen Volvoskadad
23 juli 2014 · 6 017 Inlägg

tompen922 skrev:
Okej så en 760/960 axel,  men hur gör man sen då?  måste jag borra nya hål eller är det bara dit men sänkningssats och det blir en bra lutning? smile

760/960 axeln får negativ camber genom sänkning

Jonas
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
23 juli 2014 · 3 730 Inlägg

tompen922 skrev:
Okej så en 760/960 axel,  men hur gör man sen då?  måste jag borra nya hål eller är det bara dit men sänkningssats och det blir en bra lutning? smile

Jag tror du har tillräckligt att fundera på innan då fått bakvagnen på plats. Men för all del såga bort allt vad stötdämpare och fjädring heter... Bryt och bänd gärna i alla stag så ska du få se på lut/camber...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang