Köpråd: volvo 240 frågot osv

FreZz
24 juli 2014 · 36 Inlägg

Tjena blir ju en 240 som första bil nu då man har totallt blivit insöad på Bamse turbo underpants tongue
Men nu är det ju så att man inte har råd att bygga något som hans bil utan jag tänker starta smått.

Har suttit och letat efter info på wikipedia sidor, googlat och varit på volvo 240 sidor men hittar inte den info jag vill ha hmm

Vilken model är bäst att bygga turbo på?
hade tänkt att bygga om den till turbo senare då man har lite mer pengar så vill ju ha något som är roligt att köra som den är orginal med.

Har några frågor om vilken model som skulle passa mig.

1: vill ha insprut
2: servo styrning är ju fint men inte nödvändigt
3: ac är fint men inte nödvändigt det heller
4: kunna bygga turbo senare

Vilken model skulle ni rekomendera för mig?
Har kollat mycket på GL och GLT är det rätt? vad är det för skillnad på motorn? alltså b21 och b23?

breesladd SKÅNING
24 juli 2014 · 1 215 Inlägg

för att göra det så enkelt för dig när du ska byta till turbo senare (om du ska ha en B230FT/FK) så ska du köpa en 1990 eller nyare då det redan sitter LH2.4 i dom, annars får man byta motorhärvan vilket egentligen är väldigt lätt. men annars spelar det ingen roll vilken vilken årsmod du väljer dock är ju typ alla innan 1987 förgasare.

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
FreZz
24 juli 2014 · 36 Inlägg

breesladd skrev:
för att göra det så enkelt för dig när du ska byta till turbo senare (om du ska ha en B230FT/FK) så ska du köpa en 1990 eller nyare då det redan sitter LH2.4 i dom, annars får man byta motorhärvan vilket egentligen är väldigt lätt. men annars spelar det ingen roll vilken vilken årsmod du väljer dock är ju typ alla innan 1987 förgasare.

så jag ska alltså ha en GLT med en B23E motor där går det bästa att bygga turbo på alltså?
hur svårt är det att byta motorhärvan då?
är väll hyffsat bra på att meka och hålla på med motorer?
är det bara att slita ut och plugga in den nya eller?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
24 juli 2014 · 3 730 Inlägg

breesladd skrev:
för att göra det så enkelt för dig när du ska byta till turbo senare (om du ska ha en B230FT/FK) så ska du köpa en 1990 eller nyare då det redan sitter LH2.4 i dom, annars får man byta motorhärvan vilket egentligen är väldigt lätt. men annars spelar det ingen roll vilken vilken årsmod du väljer dock är ju typ alla innan 1987 förgasare.

Lh2.4 kom redan på 88b.

Gle och Glt är insprutning även innan 87. Men skippa dom. Det är mekanisk  insprutningen på dom. K-jetronic.

så 88b till 93 funkar. Ska du ha en 93 så se till att den är tagen i trafik innan 930101 annars är det jättebökigt att regga

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
FreZz
24 juli 2014 · 36 Inlägg

DiwraZ skrev:

breesladd skrev:
för att göra det så enkelt för dig när du ska byta till turbo senare (om du ska ha en B230FT/FK) så ska du köpa en 1990 eller nyare då det redan sitter LH2.4 i dom, annars får man byta motorhärvan vilket egentligen är väldigt lätt. men annars spelar det ingen roll vilken vilken årsmod du väljer dock är ju typ alla innan 1987 förgasare.

Lh2.4 kom redan på 88b.

Gle och Glt är insprutning även innan 87. Men skippa dom. Det är mekanisk  insprutningen på dom. K-jetronic.

så 88b till 93 funkar. Ska du ha en 93 så se till att den är tagen i trafik innan 930101 annars är det jättebökigt att regga

så en volvo 240 glt ifrån 88 till 93 för att bygga turbo på?
går det att följa någon av dom här guiderna då?
http://www.turbobricks.com/mods.php?content=art0024
och
http://forums.turbobricks.com/showpost. … stcount=37

eller har ni något bättre?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
24 juli 2014 · 3 730 Inlägg

FreZz skrev:

DiwraZ skrev:

breesladd skrev:
för att göra det så enkelt för dig när du ska byta till turbo senare (om du ska ha en B230FT/FK) så ska du köpa en 1990 eller nyare då det redan sitter LH2.4 i dom, annars får man byta motorhärvan vilket egentligen är väldigt lätt. men annars spelar det ingen roll vilken vilken årsmod du väljer dock är ju typ alla innan 1987 förgasare.

Lh2.4 kom redan på 88b.

Gle och Glt är insprutning även innan 87. Men skippa dom. Det är mekanisk  insprutningen på dom. K-jetronic.

så 88b till 93 funkar. Ska du ha en 93 så se till att den är tagen i trafik innan 930101 annars är det jättebökigt att regga

så en volvo 240 glt ifrån 88 till 93 för att bygga turbo på?
går det att följa någon av dom här guiderna då?
http://www.turbobricks.com/mods.php?content=art0024
och
http://forums.turbobricks.com/showpost. … stcount=37

eller har ni något bättre?

En helt vanlig GL är det jag menar. 116hk. Du byter givetvis motorn till en B230FT/FK och reggar den. Sen trimmar du...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
FreZz
24 juli 2014 · 36 Inlägg

DiwraZ skrev:

FreZz skrev:

DiwraZ skrev:
Lh2.4 kom redan på 88b.

Gle och Glt är insprutning även innan 87. Men skippa dom. Det är mekanisk  insprutningen på dom. K-jetronic.

så 88b till 93 funkar. Ska du ha en 93 så se till att den är tagen i trafik innan 930101 annars är det jättebökigt att regga

så en volvo 240 glt ifrån 88 till 93 för att bygga turbo på?
går det att följa någon av dom här guiderna då?
http://www.turbobricks.com/mods.php?content=art0024
och
http://forums.turbobricks.com/showpost. … stcount=37

eller har ni något bättre?

En helt vanlig GL är det jag menar. 116hk. Du byter givetvis motorn till en B230FT/FK och reggar den. Sen trimmar du...

då är det bara att slita ut den motorn som sitter i 240'n och slänga i en b230ft ifrån en 960 som är från skroten typ krockad back? det borde vara billigast va?
måste jag ta kablarna ifrån den bilen med?
är alla kontakter samma och alla hål på motorn samma?
tar jag växellådan med?

Senast redigerat av FreZz (24 juli 2014)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
24 juli 2014 · 3 730 Inlägg

FreZz skrev:

DiwraZ skrev:

FreZz skrev:

så en volvo 240 glt ifrån 88 till 93 för att bygga turbo på?
går det att följa någon av dom här guiderna då?
http://www.turbobricks.com/mods.php?content=art0024
och
http://forums.turbobricks.com/showpost. … stcount=37

eller har ni något bättre?

En helt vanlig GL är det jag menar. 116hk. Du byter givetvis motorn till en B230FT/FK och reggar den. Sen trimmar du...

då är det bara att slita ut den motorn som sitter i 240'n och slänga i en b230ft ifrån en 960 som är från skroten typ krockad back? det borde vara billigast va?
måste jag ta kablarna ifrån den bilen med?
är alla kontakter samma och alla hål på motorn samma?
tar jag växellådan med?

Inte från 960. Du får ta vissa grejjer från din gamla motor. Men allt finns att läsa sig till. Du får modifiera orginalelen lite samt att du behöver boxarna och spridarmotstånd från 940 du tar motorn ur. Du använder m47lådan som sitter i 240 du bygger på svarar gärna på fler frågor om det kan hjälpa.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
FreZz
24 juli 2014 · 36 Inlägg

DiwraZ skrev:

FreZz skrev:

DiwraZ skrev:
En helt vanlig GL är det jag menar. 116hk. Du byter givetvis motorn till en B230FT/FK och reggar den. Sen trimmar du...

då är det bara att slita ut den motorn som sitter i 240'n och slänga i en b230ft ifrån en 960 som är från skroten typ krockad back? det borde vara billigast va?
måste jag ta kablarna ifrån den bilen med?
är alla kontakter samma och alla hål på motorn samma?
tar jag växellådan med?

Inte från 960. Du får ta vissa grejjer från din gamla motor. Men allt finns att läsa sig till. Du får modifiera orginalelen lite samt att du behöver boxarna och spridarmotstånd från 940 du tar motorn ur. Du använder m47lådan som sitter i 240 du bygger på svarar gärna på fler frågor om det kan hjälpa.

så praktiskt taget ta alla grejor ifrån en 940 LTT eller FTT och dunka in det i en 240?
har du någon guide då det gäller elen och hur jag gör med hålen där motorn sätts fast så jag vet vad jag ska göra?
hur jobbigt är allt det här på en skala på 1 till 10 och vad behöver jag för att göra det?


har ju all tid i världen så har mycket tid att läsa på osv.
tack så mycket för att du tar tiden och hjälper en sådan nybörjare som mig big_smile

Senast redigerat av FreZz (24 juli 2014)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
24 juli 2014 · 3 730 Inlägg

FreZz skrev:

DiwraZ skrev:

FreZz skrev:

då är det bara att slita ut den motorn som sitter i 240'n och slänga i en b230ft ifrån en 960 som är från skroten typ krockad back? det borde vara billigast va?
måste jag ta kablarna ifrån den bilen med?
är alla kontakter samma och alla hål på motorn samma?
tar jag växellådan med?

Inte från 960. Du får ta vissa grejjer från din gamla motor. Men allt finns att läsa sig till. Du får modifiera orginalelen lite samt att du behöver boxarna och spridarmotstånd från 940 du tar motorn ur. Du använder m47lådan som sitter i 240 du bygger på svarar gärna på fler frågor om det kan hjälpa.

så praktiskt taget ta alla grejor ifrån en 940 LTT eller FTT och dunka in det i en 240?
har du någon guide då det gäller elen och hur jag gör med hålen där motorn sätts fast så jag vet vad jag ska göra?
hur jobbigt är allt det här på en skala på 1 till 10 och vad behöver jag för att göra det?


har ju all tid i världen så har mycket tid att läsa på osv.
tack så mycket för att du tar tiden och hjälper en sådan nybörjare som mig big_smile

Det är inte svårt. Har ingen länk men det är bara att googla. Finns hur mycket som helst om detta. Motor  passar rätt i.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
FreZz
24 juli 2014 · 36 Inlägg

DiwraZ skrev:
Det är inte svårt. Har ingen länk men det är bara att googla. Finns hur mycket som helst om detta. Motor  passar rätt i.

fan det här får det ju att låta som det är skit enkelt ju tongue
plugg and play typ, det enda som är oklart nu är väll hur man ens byter en motor lol men det finns det ju guider till hur mycket som hellst.
tack för hjälpen!!

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
24 juli 2014 · 3 730 Inlägg

FreZz skrev:

DiwraZ skrev:
Det är inte svårt. Har ingen länk men det är bara att googla. Finns hur mycket som helst om detta. Motor  passar rätt i.

fan det här får det ju att låta som det är skit enkelt ju tongue
plugg and play typ, det enda som är oklart nu är väll hur man ens byter en motor lol men det finns det ju guider till hur mycket som hellst.
tack för hjälpen!!

Det är typ plugnplay...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
FreZz
24 juli 2014 · 36 Inlägg

DiwraZ skrev:

FreZz skrev:

DiwraZ skrev:
Det är inte svårt. Har ingen länk men det är bara att googla. Finns hur mycket som helst om detta. Motor  passar rätt i.

fan det här får det ju att låta som det är skit enkelt ju tongue
plugg and play typ, det enda som är oklart nu är väll hur man ens byter en motor lol men det finns det ju guider till hur mycket som hellst.
tack för hjälpen!!

Det är typ plugnplay...

juste fan glömde att fråga en grej.
om man byter till en fulltryckare kommer växellådan hålla och drivaxlarna osv?
och hur många hästar håller dom till?

Oves_Bror
24 juli 2014 · 456 Inlägg

Varför inte köpa en som redan är turbokonverterad? Vilken prisklass letar du i?
Sen till din fråga: om du menar fulltryckare som i 165 hk så håller allt utan problem.
Du behöver upp en bra bit över 200 hk innan saker börjar gå sönder( om du inte misshandlar sakerna då iofs)

growing old is mandatory growing up is optional
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
24 juli 2014 · 3 730 Inlägg

Oves_Bror skrev:
Varför inte köpa en som redan är turbokonverterad? Vilken prisklass letar du i?
Sen till din fråga: om du menar fulltryckare som i 165 hk så håller allt utan problem.
Du behöver upp en bra bit över 200 hk innan saker börjar gå sönder( om du inte misshandlar sakerna då iofs)

Kanske vill bygga själv? Så många "rätt byggda" reggade i bra skick finns det faktisk inte tillsalu

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
24 juli 2014 · 3 730 Inlägg

FreZz skrev:

DiwraZ skrev:

FreZz skrev:

fan det här får det ju att låta som det är skit enkelt ju tongue
plugg and play typ, det enda som är oklart nu är väll hur man ens byter en motor lol men det finns det ju guider till hur mycket som hellst.
tack för hjälpen!!

Det är typ plugnplay...

juste fan glömde att fråga en grej.
om man byter till en fulltryckare kommer växellådan hålla och drivaxlarna osv?
och hur många hästar håller dom till?

Det är lugnt. Klart man kan döda låda och bakaxel med 116 hk oxå

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Oves_Bror
24 juli 2014 · 456 Inlägg

DiwraZ skrev:

Oves_Bror skrev:
Varför inte köpa en som redan är turbokonverterad? Vilken prisklass letar du i?
Sen till din fråga: om du menar fulltryckare som i 165 hk så håller allt utan problem.
Du behöver upp en bra bit över 200 hk innan saker börjar gå sönder( om du inte misshandlar sakerna då iofs)

Kanske vill bygga själv? Så många "rätt byggda" reggade i bra skick finns det faktisk inte tillsalu

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "rätt" byggda, men det finns ju faktiskt några stycken på blocket att välja på. Enklare att köpa nån som grundjobbet är gjort på så kan man ägna sig åt att förbättra istället.

growing old is mandatory growing up is optional
FreZz
24 juli 2014 · 36 Inlägg

Oves_Bror skrev:
Varför inte köpa en som redan är turbokonverterad? Vilken prisklass letar du i?
Sen till din fråga: om du menar fulltryckare som i 165 hk så håller allt utan problem.
Du behöver upp en bra bit över 200 hk innan saker börjar gå sönder( om du inte misshandlar sakerna då iofs)

är en 17 åring som snart ska börja 3an man simmar inte i pengar tongue
ska ju köpa en volvo för pengarna som jag får efter sommaren och ta en del av pengarna som jag har i fonder
så ska köpa en 240 för runt 20 tusen och sedan får vi se vad man kan få tag på genom polare och sådant.
ska ju inte köpa allt direkt och göra det över en vecka det kommer ju bli ett projekt av det hela smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
24 juli 2014 · 3 730 Inlägg

Oves_Bror skrev:
Okej, men för sådana pengar så finns det ju några.

http://www.blocket.se/varmland/Volvo_24 … =7&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_245_ … =7&w=3

http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_242 … =7&w=3

http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_240 … amp;last=1 prutbar?

Den sista va väl den enda som va nåt att ha. Men att pynta 25 för en 31år gammal bil som inte är körd på 10 år... får kanske lägga 5 till inna  den går

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang