Köpråd: Pendlarbil 30-40K, Golf storlek, billig i drift och delar.

Putteliten
25 juli 2014 · 9 066 Inlägg

Som rubriken, söker en pendlarbil för ca 30-40K i storlek med Golf IV som ska vara billig i drift och delar.
Har idag firmabil Golf V på min sida, men funderar på att skaffa en egen bil och ta milersättning istället. Vill ha en bil som är bränslesnål, och det ska finnas billiga reservdelar till den. Den ska kunna köras på motorvägen utan att man vill kliva ur i farten på grund av att den är svintrött och bullrig, och den ska även kunna köras i stan.

Har tittat lite på Golf IV 1,8 och GTI, även Audi A3 1,8 med och utan T. Hur är dessa bilar med bränsle och delar? Några kända fel på dom?
Sen undrar jag Golf IV 1,8 har 125hk medan 2,0 har 115hk varför?

Finns det någon annan bil i den här storleken och prisklassen som är bättre? Ös på med tips och erfarenheter!

Evildan
25 juli 2014 ·

Putteliten skrev:
Som rubriken, söker en pendlarbil för ca 30-40K i storlek med Golf IV som ska vara billig i drift och delar.
Har idag firmabil Golf V på min sida, men funderar på att skaffa en egen bil och ta milersättning istället. Vill ha en bil som är bränslesnål, och det ska finnas billiga reservdelar till den. Den ska kunna köras på motorvägen utan att man vill kliva ur i farten på grund av att den är svintrött och bullrig, och den ska även kunna köras i stan.

Har tittat lite på Golf IV 1,8 och GTI, även Audi A3 1,8 med och utan T. Hur är dessa bilar med bränsle och delar? Några kända fel på dom?
Sen undrar jag Golf IV 1,8 har 125hk medan 2,0 har 115hk varför?

Finns det någon annan bil i den här storleken och prisklassen som är bättre? Ös på med tips och erfarenheter!

1.8 Golf IV 125hk som har Audis 5 ventilsmotor med variabla ventiltider förbrukar enl körcykeln 8.3l/100km och varvar 3550rpm i 120km/h 0-100km/h 9.9s.
2.0 115hk är en okomplicerad historia från förra seklet fast med en ngt lägre förbrukning trots samma utväxling.
VWs överladdade historier är kända för oilsludge, oljepumpsproblem och andra saker som enligt mig inte skall förekomma i sådan utsträckning hos en sådan stor tillverkare.

En bil i den storleken som är bättre, det var ju inte svårt, köp dig en Corolla eller Avensis, bägge är tystare och driftsäkrare än en jämngammal folkvagn samt har kamkedjor om du köper en VVT-i.
Corolla 1.6 110hk -02/-04 förbrukar enl körcykeln 7.0l/100km och varvar 3650rpm i 120km/h 0-100km/h 10.2s
Avensis 1.8 129hk -01/-03 förbrukar enl körcykeln 7.4l/100km och varvar 3350rpm i 120km/h 0-100 10.0s.
Väghållningsmässigt kör du bägge igenom en konbana på samma tider som Golfen.
Av de första VVT-i motorerna som Toyota levererade hade några problem med expanderande topplocksskruvar, detta hände relativt tidigt under motorns livslängd och är alltså åtgärdat via goodwill på de exemplar som är aktuella för dig.
Klumpigt av Toyota, men som jag skrivit förr ingen biltillverkare är fläckfri, en del klantar dock till sig mer sällan än många andra.

Avensisen skulle vara mitt första val då dom är väldigt väl isolerade och har bra stolar samt rymligt lastutrymme även i sedanversionen.
Mazda 323/3 är även det en väldigt bra bil i den storleken, men är osäker på om det är kamrem eller kedja på olika motoralternativ.

Putteliten
25 juli 2014 · 9 066 Inlägg

Har du kört en Corolla? Det är bland det bullrigaste man kan ha, hade själv en -05, det går inte åka motorväg i 120-130km/tim utan att behöva vråla till varandra. Dessutom ligger den på närmre 0,9 liter mil med jävligt lätt högerfot. Kan säga att Golf 3 VR6 eller Volvo 740 är bra mycket tystare, billigare och bekvämare att åka i.

Avensis är ganska okej, men lite för stor då.

trippelturbo Trucker
25 juli 2014 · 2 710 Inlägg

Varför välja en sån lite obekväm skitbil, för dom pengarna?

Har en BMW 523 E39 jag pendlar med. 14 år gammal o stabilare än många sk "skitbilar" av nyare årsm (haft en rad olika märken o modeller). Den dricker mellan 0.7-0.8L/mil, då brukar hastighetsskyltarna ha skruvats bort på väg hem från jobbet smile

Kan rekommendera dig en sån alla dagar!! Riktigt härliga o stabila bilar utan att kosta skjortan. Kört snart 2000mil på ca 5 mån, slösat ganska exakt 1500kr på den på bromsbyte och fina sommardäck, och jag visste själv att det behövdes bytas när jag köpte den, så.. smile

Fart missbrukare
Evildan
25 juli 2014 ·

Putteliten skrev:
Har du kört en Corolla? Det är bland det bullrigaste man kan ha, hade själv en -05, det går inte åka motorväg i 120-130km/tim utan att behöva vråla till varandra. Dessutom ligger den på närmre 0,9 liter mil med jävligt lätt högerfot. Kan säga att Golf 3 VR6 eller Volvo 740 är bra mycket tystare, billigare och bekvämare att åka i.

Avensis är ganska okej, men lite för stor då.

Kört, åkt, ägt en mängd utav Corollor.
Nej, dom är långt ifrån "det bullrigaste man kan ha" finns en uppsjö bilar som har betydligt högre ljudnivå i kupen.
Mycket av bullret beror på däckval då dom är halvdant isolerade från bakre hjulhusen, som så många andra bilar i Focusklassen.
Kör du en Corolla så den förbrukar 0.9 blandad körning är det antingen något fel på bilen eller på föraren, det är ju ingen Camry med v6 precis.
Men dåså, köp en VR6 Golf att bruka som arbetsbil, det låter riktigt vettigt.

Hur blir Avensisen för stor?

Putteliten
25 juli 2014 · 9 066 Inlägg

Då jag själv inte är så jättestor ca 170cm lång så är en "liten skitbil" inte så obekväm för mig. Anledningen till att jag vill ha en mindre bil är att jag kör mycket i innerstan, där det är fickparkering som gäller och då är en "liten skitbil" riktigt bra att ha jämnfört med ett stort slagskepp som en BMW 5-serie.

Putteliten
25 juli 2014 · 9 066 Inlägg

Evildan skrev:

Putteliten skrev:
Har du kört en Corolla? Det är bland det bullrigaste man kan ha, hade själv en -05, det går inte åka motorväg i 120-130km/tim utan att behöva vråla till varandra. Dessutom ligger den på närmre 0,9 liter mil med jävligt lätt högerfot. Kan säga att Golf 3 VR6 eller Volvo 740 är bra mycket tystare, billigare och bekvämare att åka i.

Avensis är ganska okej, men lite för stor då.

Kört, åkt, ägt en mängd utav Corollor.
Nej, dom är långt ifrån "det bullrigaste man kan ha" finns en uppsjö bilar som har betydligt högre ljudnivå i kupen.
Mycket av bullret beror på däckval då dom är halvdant isolerade från bakre hjulhusen, som så många andra bilar i Focusklassen.
Kör du en Corolla så den förbrukar 0.9 blandad körning är det antingen något fel på bilen eller på föraren, det är ju ingen Camry med v6 precis.
Men dåså, köp en VR6 Golf att bruka som arbetsbil, det låter riktigt vettigt.

Hur blir Avensisen för stor?

Visst att däcken gör jävligt mycket med bullret, men vi hade 3st likadana Corollor på jobbet med olika däckmärken. Alla 3 var bullriga och törstiga. Har 120 väg till och från jobbet då ligger man gärna på 130, och då är det inte vägbuller utan motorvrål man hör mest från en Corolla.

Om det står mellan en VR6a och en Corolla så anser jag att det är vettigare med en VR6 ja. För då kan man ha lite roligt för pengarna man måste lägga på drivmedel, vilket man inte har i en trött Corolla.

Avensis blir för stor då jag kör mest i innerstan och där är det fickparkering som gäller. Då vill jag hellre ha en mindre och smidig bil till det.

Evildan
25 juli 2014 ·

Putteliten skrev:

Evildan skrev:

Putteliten skrev:
Har du kört en Corolla? Det är bland det bullrigaste man kan ha, hade själv en -05, det går inte åka motorväg i 120-130km/tim utan att behöva vråla till varandra. Dessutom ligger den på närmre 0,9 liter mil med jävligt lätt högerfot. Kan säga att Golf 3 VR6 eller Volvo 740 är bra mycket tystare, billigare och bekvämare att åka i.

Avensis är ganska okej, men lite för stor då.

Kört, åkt, ägt en mängd utav Corollor.
Nej, dom är långt ifrån "det bullrigaste man kan ha" finns en uppsjö bilar som har betydligt högre ljudnivå i kupen.
Mycket av bullret beror på däckval då dom är halvdant isolerade från bakre hjulhusen, som så många andra bilar i Focusklassen.
Kör du en Corolla så den förbrukar 0.9 blandad körning är det antingen något fel på bilen eller på föraren, det är ju ingen Camry med v6 precis.
Men dåså, köp en VR6 Golf att bruka som arbetsbil, det låter riktigt vettigt.

Hur blir Avensisen för stor?

Visst att däcken gör jävligt mycket med bullret, men vi hade 3st likadana Corollor på jobbet med olika däckmärken. Alla 3 var bullriga och törstiga. Har 120 väg till och från jobbet då ligger man gärna på 130, och då är det inte vägbuller utan motorvrål man hör mest från en Corolla.

Om det står mellan en VR6a och en Corolla så anser jag att det är vettigare med en VR6 ja. För då kan man ha lite roligt för pengarna man måste lägga på drivmedel, vilket man inte har i en trött Corolla.

Avensis blir för stor då jag kör mest i innerstan och där är det fickparkering som gäller. Då vill jag hellre ha en mindre och smidig bil till det.

Anser du på fullaste allvar att en Golf VR6 är ett vettigare val som tillförlitlig bruksbil i arbetet än en Corolla då kan jag inte hjälpa dig mer.

Läste det att du är mkt i stan och önskar en kortare släde.
Lycka till med letandet, hoppas du hittar ngt som passar din smak.

Putteliten
25 juli 2014 · 9 066 Inlägg

Evildan skrev:

Putteliten skrev:

Evildan skrev:

Kört, åkt, ägt en mängd utav Corollor.
Nej, dom är långt ifrån "det bullrigaste man kan ha" finns en uppsjö bilar som har betydligt högre ljudnivå i kupen.
Mycket av bullret beror på däckval då dom är halvdant isolerade från bakre hjulhusen, som så många andra bilar i Focusklassen.
Kör du en Corolla så den förbrukar 0.9 blandad körning är det antingen något fel på bilen eller på föraren, det är ju ingen Camry med v6 precis.
Men dåså, köp en VR6 Golf att bruka som arbetsbil, det låter riktigt vettigt.

Hur blir Avensisen för stor?

Visst att däcken gör jävligt mycket med bullret, men vi hade 3st likadana Corollor på jobbet med olika däckmärken. Alla 3 var bullriga och törstiga. Har 120 väg till och från jobbet då ligger man gärna på 130, och då är det inte vägbuller utan motorvrål man hör mest från en Corolla.

Om det står mellan en VR6a och en Corolla så anser jag att det är vettigare med en VR6 ja. För då kan man ha lite roligt för pengarna man måste lägga på drivmedel, vilket man inte har i en trött Corolla.

Avensis blir för stor då jag kör mest i innerstan och där är det fickparkering som gäller. Då vill jag hellre ha en mindre och smidig bil till det.

Anser du på fullaste allvar att en Golf VR6 är ett vettigare val som tillförlitlig bruksbil i arbetet än en Corolla då kan jag inte hjälpa dig mer.

Läste det att du är mkt i stan och önskar en kortare släde.
Lycka till med letandet, hoppas du hittar ngt som passar din smak.

Yepp, efter att ha kört en Corolla i 5år så anser jag att en VR6 är ett vettigare alternativ då dom drar lika mycket bensin + att VR6an är mycket tystare på motorvägen. Corollan är endast byggd för att köra i stan och i nödfall landsväg, för då går den rätt billigt. Men om man som jag kör motorväg varje dag så är det en jädra virvel i tanken på den bilen.
Det enda positiva jag har att säga om Corollan är att det var billigt att serva den på verkastad. Annars har jag inget över för den bilen!

eL0F
25 juli 2014 · 1 090 Inlägg

jag hade nog själv köpt en Golf IV alt en Polo från typ 08.

VW har alltid bra andrahandsvärde,kvalitet och finns delar att få tag på överallt.



innan jag gick på semester så var det en dam på jobbet som skulle sälja sin Golf IV 1,6 som gått endast 13k mil, för runt 20tusen. Den hade varit perfekt för dig cool

kan kolla på måndag om den finns kvar?

Senast redigerat av orkavaradu (25 juli 2014)

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
Putteliten
27 juli 2014 · 9 066 Inlägg

orkavaradu skrev:
jag hade nog själv köpt en Golf IV alt en Polo från typ 08.

VW har alltid bra andrahandsvärde,kvalitet och finns delar att få tag på överallt.



innan jag gick på semester så var det en dam på jobbet som skulle sälja sin Golf IV 1,6 som gått endast 13k mil, för runt 20tusen. Den hade varit perfekt för dig cool

kan kolla på måndag om den finns kvar?

Hur är Polon i storlek jämnfört med Golf IV?

Det känns som att Golf IV eller Audi A3 är bästa alternativet det är ju samma delar till dom.

Det låter som en vettig bil det, många som ligger på blocket har ju gått ca 20-25K mil. Hur är 1,6an på motorvägen då? Går det köra i 130km/tim med den utan att man vill kliva ur? Orkar den med omkörningar utan att man måste plåga livet ur den?

Evildan
28 juli 2014 ·

Putteliten skrev:

orkavaradu skrev:
jag hade nog själv köpt en Golf IV alt en Polo från typ 08.

VW har alltid bra andrahandsvärde,kvalitet och finns delar att få tag på överallt.



innan jag gick på semester så var det en dam på jobbet som skulle sälja sin Golf IV 1,6 som gått endast 13k mil, för runt 20tusen. Den hade varit perfekt för dig cool

kan kolla på måndag om den finns kvar?

Hur är Polon i storlek jämnfört med Golf IV?

Det känns som att Golf IV eller Audi A3 är bästa alternativet det är ju samma delar till dom.

Det låter som en vettig bil det, många som ligger på blocket har ju gått ca 20-25K mil. Hur är 1,6an på motorvägen då? Går det köra i 130km/tim med den utan att man vill kliva ur? Orkar den med omkörningar utan att man måste plåga livet ur den?

Polon är givetvis mindre och trängre inuti. Bagaget är väldigt mycket mindre än i Golf IV, mindre stolar, väldigt påvert byggd för att spara vikt, som en Golf I ungefär i känslan fast utan "busigheten". wink

Golf IV 1.6 samt A3 såklart har liknande utväxling som den tidigare ratade Corollan och varvar:
3550rpm i 120km/h.
Samt är lika "trött" 0-100km/h 9.9s.
101hk gör att du på den vikten får plåga den minst lika mycket för att köra om som den 10hk starkare Corollan som väger 100kg mindre.
Corollan nämns återkommande då den blev ratad bla pga de egenskaper som även Golf IV innehar, en Golf IV är inte heller bättre isolerad än Corollan.

Putteliten
28 juli 2014 · 9 066 Inlägg

Evildan skrev:

Putteliten skrev:

orkavaradu skrev:
jag hade nog själv köpt en Golf IV alt en Polo från typ 08.

VW har alltid bra andrahandsvärde,kvalitet och finns delar att få tag på överallt.



innan jag gick på semester så var det en dam på jobbet som skulle sälja sin Golf IV 1,6 som gått endast 13k mil, för runt 20tusen. Den hade varit perfekt för dig cool

kan kolla på måndag om den finns kvar?

Hur är Polon i storlek jämnfört med Golf IV?

Det känns som att Golf IV eller Audi A3 är bästa alternativet det är ju samma delar till dom.

Det låter som en vettig bil det, många som ligger på blocket har ju gått ca 20-25K mil. Hur är 1,6an på motorvägen då? Går det köra i 130km/tim med den utan att man vill kliva ur? Orkar den med omkörningar utan att man måste plåga livet ur den?

Polon är givetvis mindre och trängre inuti. Bagaget är väldigt mycket mindre än i Golf IV, mindre stolar, väldigt påvert byggd för att spara vikt, som en Golf I ungefär i känslan fast utan "busigheten". wink

Golf IV 1.6 samt A3 såklart har liknande utväxling som den tidigare ratade Corollan och varvar:
3550rpm i 120km/h.
Samt är lika "trött" 0-100km/h 9.9s.
101hk gör att du på den vikten får plåga den minst lika mycket för att köra om som den 10hk starkare Corollan som väger 100kg mindre.
Corollan nämns återkommande då den blev ratad bla pga de egenskaper som även Golf IV innehar, en Golf IV är inte heller bättre isolerad än Corollan.

Okej, då var inte dom nåt att ha...

Evildan
28 juli 2014 ·

Putteliten skrev:

Evildan skrev:

Putteliten skrev:

Hur är Polon i storlek jämnfört med Golf IV?

Det känns som att Golf IV eller Audi A3 är bästa alternativet det är ju samma delar till dom.

Det låter som en vettig bil det, många som ligger på blocket har ju gått ca 20-25K mil. Hur är 1,6an på motorvägen då? Går det köra i 130km/tim med den utan att man vill kliva ur? Orkar den med omkörningar utan att man måste plåga livet ur den?

Polon är givetvis mindre och trängre inuti. Bagaget är väldigt mycket mindre än i Golf IV, mindre stolar, väldigt påvert byggd för att spara vikt, som en Golf I ungefär i känslan fast utan "busigheten". wink

Golf IV 1.6 samt A3 såklart har liknande utväxling som den tidigare ratade Corollan och varvar:
3550rpm i 120km/h.
Samt är lika "trött" 0-100km/h 9.9s.
101hk gör att du på den vikten får plåga den minst lika mycket för att köra om som den 10hk starkare Corollan som väger 100kg mindre.
Corollan nämns återkommande då den blev ratad bla pga de egenskaper som även Golf IV innehar, en Golf IV är inte heller bättre isolerad än Corollan.

Okej, då var inte dom nåt att ha...

A-klasse? Om den inte blir för liten.
Förbrukning ungefär som Golfen och Corollan.
Högre utväxlad. A160 varvar ca 3100rpm i 120km/h. Finns bra exemplar inom din budget.
Smidig att parkera och trevligt med lite högre insteg om du har många kunder på en dag.

eL0F
28 juli 2014 · 1 090 Inlägg

A-klassens är dyr och serva, då vi har en a190 i familjen!
Allt sitter så tight så man måste lyfta ur motorn känns det som.

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
Putteliten
29 juli 2014 · 9 066 Inlägg

A-klassen ser ut att ha lite liten koffert tycker ja. Så hade ju Mercedes stora problem med rost den perioden dom började tillverkas.
Är nog mera inne på en V.A.G då tror ja.
Seat Leon är det något att ha? En får ju ett ganska vettigt exemplar för dom pengarna.

Hur är det med A3an om man nu väljer en med turbo, är det skillnad i förbrukning mellan 150hk och 180hk modellerna?

Evildan
29 juli 2014 ·

Putteliten skrev:
A-klassen ser ut att ha lite liten koffert tycker ja. Så hade ju Mercedes stora problem med rost den perioden dom började tillverkas.
Är nog mera inne på en V.A.G då tror ja.
Seat Leon är det något att ha? En får ju ett ganska vettigt exemplar för dom pengarna.

Hur är det med A3an om man nu väljer en med turbo, är det skillnad i förbrukning mellan 150hk och 180hk modellerna?

Bagageutrymmet i en A-Klasse rymmer från 390 liter och uppåt till 1190 liter när allt är fällt, en Golv IV rymmer från 330 liter och upp till 1184 liter, A-Klasse har alltså större bagagevolym, dock är en del av det på höjden.

Leon, Octavia, Golf, A3 är i grunden precis samma bil med motorer, växellådor, osv.
Att en Leon 1.8t 180hk är 6växlad gör ingen nytta för ditt motorvägsåka då en sådan varvar 3750rpm i 120km/h samt förbrukar enligt körcykeln 8.5l/100km blandad körning.
En god väns son hade en sådan Leon, han gjorde som så att han böt bort den mot en Clio 1.2 16V 75hk -04.
Den fungerar utmärkt för honom att åka till Campus Liu från E:A två/tre gånger i veckan beroende på hur hans lektioner inträffar. Den killen är dessutom 192cm lång.

Polo, Fabia, Ibiza är den mindre plattformen som även den delar "allt" av koncernens detaljer.

Förbrukningen är likvärdig mellan 150hk & 180hk så länge du inte använder kanelbullen för att mana fram de där extra 31hk.

Senast redigerat av Evildan (29 juli 2014)

DasAuto
29 juli 2014 · 2 751 Inlägg

Putteliten skrev:

orkavaradu skrev:
jag hade nog själv köpt en Golf IV alt en Polo från typ 08.

VW har alltid bra andrahandsvärde,kvalitet och finns delar att få tag på överallt.



innan jag gick på semester så var det en dam på jobbet som skulle sälja sin Golf IV 1,6 som gått endast 13k mil, för runt 20tusen. Den hade varit perfekt för dig cool

kan kolla på måndag om den finns kvar?

Hur är Polon i storlek jämnfört med Golf IV?

Det känns som att Golf IV eller Audi A3 är bästa alternativet det är ju samma delar till dom.

Det låter som en vettig bil det, många som ligger på blocket har ju gått ca 20-25K mil. Hur är 1,6an på motorvägen då? Går det köra i 130km/tim med den utan att man vill kliva ur? Orkar den med omkörningar utan att man måste plåga livet ur den?

Hade själv en Golv IV 1.6 99- det är en ganska rymlig bil måste jag säga. Syrran har en Polo 2010 som är allt annat än rymlig.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
eL0F
29 juli 2014 · 1 090 Inlägg

hur långt ska du pendla varje dag?? så man har lite koll smile

Volkswagen Lupo "avställd" (2000)
DasAuto
29 juli 2014 · 2 751 Inlägg

Oilsludge är tyvärr inget jätte ovanligt problem, men är bilarna servade med fasta intervaller och inte long life så är det inget större bekymmer.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang