Golf mk3 1.4 cl startades med växel i. Startar inte nu. Säkring? Byta startmotor?

daniel_audi
25 juli 2014 · 7 Inlägg

Min VW golf 96a startades med växel i. Då höll den på att dra igång men fick såklart motorstopp. Skulle då starta om bilen men den är helt död när man vrider om nyckeln. Tjuter under huven men startmotorn klickar inte ens. Kan ju vara en säkring men fattar intee vilken säkring det är? Vilket nr är det? Om det är startmotorn som pajat tror jag att jag byter den själv, borde ju vara skitenkelt på dessa bilar?

daniel_audi
25 juli 2014 · 7 Inlägg

Funkar bra att rulla igång den kan jag tillägga om det gör någon skillnad

sweeken
25 juli 2014 · 338 Inlägg

Vet du inte vilken säkring det är, kolla alla

Det är nog inte så svårt att byta startmotor, kolla hur den sitter/trång eller inte

daniel_audi
26 juli 2014 · 7 Inlägg

Provat runt med säkringarna verkar inte gå. Men vet någon vilket nr det är och vad det är för amp eller kan det sitta nåt i motorn som lossnat eller gått sönder? Fattar inte hur startmotorn bara kan ha pajat sådär om det är den.

Evildan
26 juli 2014 ·

Har du kontrollerat startmotorns anslutningar?

Startmotorn eller dess anslutningar är inte dimensionerade för den höga belastningen som uppstår när någon gör så här.
Det kan vara så enkelt att det inte är kontakt vid kabelskorna längre då en hög strömrusning kan få det att bli lite varmt och som en påföljd sotigt och dåligt kontaktande. (Jag har själv "provat" att göra så för länge sedan.)

daniel_audi
26 juli 2014 · 7 Inlägg

Evildan skrev:
Har du kontrollerat startmotorns anslutningar?

Startmotorn eller dess anslutningar är inte dimensionerade för den höga belastningen som uppstår när någon gör så här.
Det kan vara så enkelt att det inte är kontakt vid kabelskorna längre då en hög strömrusning kan få det att bli lite varmt och som en påföljd sotigt och dåligt kontaktande. (Jag har själv "provat" att göra så för länge sedan.)

Okej hur fixar man det då? Vet inte vilka kontakter jag ska leta efter.

daniel_audi
2 augusti 2014 · 7 Inlägg

Testat bilen nu hos en bilmeck. Startmotorn verkar fungera men den får ingen ström. Han trodde de behövde riva upp hela instrumentpanelen och kolla ström från olika sladdar=Dyrt jobb. Kan blivit fel med tändningen när jag startade med växeln i. Ingen här som har en gissning?

Om det bara är en kabel som inte får kontakt så vill jag ju helst fixa det själv istället för att lämna in för en felsökning som kostar halva bilens värde när det kanske bara en kabel som inte får kontakt.

Volvofarfar
2 augusti 2014 · 1 312 Inlägg

"Startmotorn verkar fungera" jättebra felsökning :-)

Vart får den ingen ström? i kabeln från batteriet? eller i kabeln till solenoiden?

Senast redigerat av Volvofarfar (2 augusti 2014)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
daniel_audi
2 augusti 2014 · 7 Inlägg

Volvofarfar skrev:
"Startmotorn verkar fungera" jättebra felsökning :-)

Vart får den ingen ström? i kabeln från batteriet? eller i kabeln till solenoiden?

Ja alltså vet ju inte till 100% om startmotorn fungerar men mecken sa att startmotorn inte fick någon ström. Har ju inte felsökt varför den inte får det för det är det jag vill försöka kolla själv istället för att göra en dyr felsökning när det kanske är en simpel sak.

Vet inte, för vet inte hur man kollar det? Vilka kablar ska jag kolla och vart sitter dessa?

Han sa att det kanske är ett gammalt larm som spökar också (inte så troligt men kanske) eller något med tändningen som förstördes när bilen startades med växeln

xXSammy
3 augusti 2014 · 6 570 Inlägg

Om du funderar på vad som berörs mest när du startar med en växel i?

Du får motståndet ifrån hela drivlinan, uppåt lutning på marken samt (Om den var åtdragen) en handbroms som håller kvar också.

Visst bör en startmotor klara sånt men en 18år gammal startmotor har inte samma styrka som den var ny, byt.

De/Dem
Drönirettab
3 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

daniel_audi skrev:
Har ju inte felsökt varför den inte får det för det är det jag vill försöka kolla själv istället för att göra en dyr felsökning när det kanske är en simpel sak.

Vet inte, för vet inte hur man kollar det? Vilka kablar ska jag kolla och vart sitter dessa?

Kolla nere på startmotorn hur det ser ut, det borde finnas en grov gängad anslutning och två flatstiftsanslutningar som har kablar monterade.

På den grova anslutningen kan det sitta två kablar, en från batteriet och en från generatorn. Sitter endast en kabel så är det från batteriet. De två flatstiftsanslutningarna bör ha varsin tunn kabel, men det kan även sitta två tunna kablar på något av stiften. Det är också möjligt att enbart ena stiftet har en kabel monterad.

När nyckeln vrids till startläge så ska det komma spänning på någon av de tunna kablarna, sedan ska det ju naturligtvis finnas spänning i kabeln från batteriet hela tiden. Du kan mäta med multimeter om det finns spänning i dessa kablar, mät även på den grova kabeln när du vrider nyckeln i startläge.

Akta så inte kläder, händer eller mätkablar fastnar i drivremmar när du gör mätningarna. Ta hjälp av en polare, då går det enklare. smile

Exempel på hur det kan se ut där kablarna sitter på startmotorn:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/771970_50q25a.jpg

Andene
20 oktober 2020 · 3 Inlägg

Gick det att mäta upp någon spänning på kablarna? Lite nyfiken för Jag verkar ha samma fel på min golf nu, stendöd men ett litet tjutande under huven. Går att putta igång.

Utmarks-Loke
20 oktober 2020 · 5 839 Inlägg

Andene skrev:
Gick det att mäta upp någon spänning på kablarna? Lite nyfiken för Jag verkar ha samma fel på min golf nu, stendöd men ett litet tjutande under huven. Går att putta igång.

Hur ser det ut när du mäter? Det skall som skrives ovan vara konstant ström på grova anslutningen, och bara ström på den lilla när man vrider på nyckeln. Vad den andra lilla är till vet jag inte? Gamla golfar hade ju startmotorn extremt lättåtkomlig i alla fall, enda fördelen med tvärställda motorer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang