Sluten eller portad låda för Gas GPP 1244 basarna

wraax
25 juli 2014 · 109 Inlägg

Tjenare, jag var här om dagen på BRL och köpte detta paket:

http://www.brl.se/sv/artiklar/2st-gas-g … 20001.html

på deras hemsida har dom också att man kan köpa dessa basar med en låda till, lådan är då en portad låda. Här kan ni se: http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pro-g … slada.html

Nu till det konstiga, när jag endå var där så frågade jag ifall han kunde ta en titt på min låda som jag just nu har i epan, han mätte upp den till 90 liter vilket han sa skulle funka, sedan frågade han om min låda var sluten eller portad och min låda är då sluten. Då sa han bra! slutna lådor är de bästa för dessa basar, då blev jag lite fundersam för dom säljer ju gpp 1244 basarna tillsammans med en portad låda på deras hemsida..?!

Iallafall. Min fråga är, har ni någon aning ifall gpp 1244 basarna spelar bättre med en sluten eller portad låda?

tacksam för svar! smile

Senast redigerat av wraax (25 juli 2014)

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
Drönirettab
25 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Basens parametrar visar att sluten låda passar bättre, men det betyder inte automatiskt att basen låter dåligt i portad. Vill man ha bästa ljudkvalitet så är sluten i princip alltid bättre, men portad ger mer tryck. Här är väl frågan egentligen vad man menar med "spelar bättre". smile

wraax
25 juli 2014 · 109 Inlägg

Asså de enda jag vill är att de ska vara mer bas, känna att de slår mer i ryggen typ haha smile, är portad bättre då? smile

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
Drönirettab
25 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Ja, portad borde vara bättre i så fall. När jag kollar i mitt lådberäkningsprogram hur de där basarna ser ut att spela i sluten och portad så verkar din nuvarande låda fungera till båda lådtyperna, då skulle du kunna testa att låta dem spela som lådan är nu och sedan stoppa in 2 st 4" portar för att höra hur de spelar då.

Skriv vilka yttermått lådan har och om den innehåller dämpmaterial (typ dämpvadd eller så), då kan jag ge förslag på hur långa portarna ska vara och om de får plats. Har du en bild på lådan så skulle det ju vara bra förstås. smile

wraax
25 juli 2014 · 109 Inlägg

Jag har planerat att sälja denna låda jag har nu till en vän, sedan köpa den BRL erbjuder för mina gpp 1244 basar, tror inte det kommer behövas men tack endå för hjälpen mannen! big_smile

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang