Val av tryckplatta volvo 240.

-HakanRacing Folkrace e livet!
25 juli 2014 · 606 Inlägg

hoj jag funderar över om det är värt att punga ut 3500 spänn på en "riktig" sachs performance tryckplatta eller om jag likagärna kan köra med en ny orginal turboplatta?  ska köra med sinterlammel med ca 240 hästar på svänghjulet big_smile

obs! ska absolut inte ens vara nära att slira!! smile

tacksam för svar smilesmile

Senast redigerat av LAPPIsimon (25 juli 2014)

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137
Audi 80 quattro "Fattigmans s2a" (1992)
Volvo 240 "isbiln" (1976)
Volvo 245 (1989)
klaang_91
28 juli 2014 · 67 Inlägg

jag körde sinterlamell ihop med original tryckplatta innan. det är en ganska "jobbig" lamell lamell att köra med i stadskörning, den förde mycket ljud och var ganska ryckig att köra med, och den är inte skonsam mot din drivlina. när jag plockade ner min hittade jag 3 sprickor i tryckplattan och någon liten på svänghjulet. jag bytade till en sachs 763 platta och vanlig organisk lamell, och det slirar inte ett dugg. det ska hänga med till ca 480nm.

om du väljer att köpa sinter ändå så köp en redig sinterlamell och inte en sån billig från klracing. deras puckar är rena möget och slits ut fort!

turbo98
28 juli 2014 · 1 362 Inlägg

var hittar man "riktig" sinter då big_smile?

klaang_91
28 juli 2014 · 67 Inlägg

bakaxel.se, har visserligen inte provat deras. har endast provat klracings, både polaren och jag vart grymt missnöjd med klracings, har även snackat med med andra som inte heller har haft bra kvalité från deras sinter. bakaxel.se köper in sina från usa så kostar bara några hundringar mer

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 juli 2014 · 3 730 Inlägg

Jag är av en annan åsikt. Stenhård tryckplatta med vanlig lamell gillar jag. Känns skonsammare för drivlinan

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Volvo_164
28 juli 2014 · 100 Inlägg

Som här, kraftig tryckplatta med klracings  m90 lamell "standard" men för stumt 228mm svänghjul dvs en fjädrad lamell .
Gäller min 240 turbo med b230fk och m90 låda. Funkar perfekt smile

Volvo 164E -73
Mercedes 240 D -83
Mercedes E250 D -93 Brukis
Å massa andra bilar.
Mercedes E320 CDI "Avantgarde" (2003)
Volvo 164E (1973)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 juli 2014 · 3 730 Inlägg

Volvo_164 skrev:
Som här, kraftig tryckplatta med klracings  m90 lamell "standard" men för stumt 228mm svänghjul dvs en fjädrad lamell .
Gäller min 240 turbo med b230fk och m90 låda. Funkar perfekt smile

Låter som ett bra recept. Återkommer i tråden när jag bytt min låda så jag vet exakt vilken tryckplatta jag har. Den kommer jag rekomendera varmt när jag vet vad den heter

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
-HakanRacing Folkrace e livet!
28 juli 2014 · 606 Inlägg

drivlinan bryr jag mig inte så mycket i lol det ska hugga te ordentligt när man släpper kopplingen big_smile
en sinter gör alltid missljud bra eller dålig.
letade efter en på bakaxeldelar men hitta ingen neutral ska va en 22-splines sinter 215mm:)

Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt.
Följ gärna mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=313137
Audi 80 quattro "Fattigmans s2a" (1992)
Volvo 240 "isbiln" (1976)
Volvo 245 (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang