Gör jag rätt nu vid inställning av steget?

Burten
27 juli 2014 · 36 Inlägg

Gomorgon!
Har några frågor om inställningarna på steget å hur jag ska ställa in det.

Just nu så har jag level på ungefär 3/5 och bass boost på 1/5

När jag ställt in det, så har jag haft allting på flat på equalizern och loudness på off, men lyckas ändå inte riktigt få dunkandet jag vill ha.

Kör jag med loudness på mid så tycker jag det låter ungefär som jag vill ha det, men frågan är då.
Är det bättre att ställa in på steget istället å köra med loudness off eller är det lugnt om man kör med den på?

Har läst om att loudness inte är nå bra å ha på, likaså med bass boost som jag har just nu på steget igång. Men ifall jag vill ha mera bas då, ska jag skruva upp bass boosten eller är det bättre att skruva på leveln istället? Eller är det kanske bättre å höja i stereon?

Senast redigerat av Burten (27 juli 2014)

Jockk3
27 juli 2014 · 1 426 Inlägg

Burten skrev:
Gomorgon!
Har några frågor om inställningarna på steget å hur jag ska ställa in det.

Just nu så har jag level på ungefär 3/5 och bass boost på 1/5

När jag ställt in det, så har jag haft allting på flat på equalizern och loudness på off, men lyckas ändå inte riktigt få dunkandet jag vill ha.

Kör jag med loudness på mid så tycker jag det låter ungefär som jag vill ha det, men frågan är då.
Är det bättre att ställa in på steget istället å köra med loudness off eller är det lugnt om man kör med den på?

Har läst om att loudness inte är nå bra å ha på, likaså med bass boost som jag har just nu på steget igång. Men ifall jag vill ha mera bas då, ska jag skruva upp bass boosten eller är det bättre att skruva på leveln istället? Eller är det kanske bättre å höja i stereon?

loud ska vara off.
bass boost vrider du av också.
equalizern kan du testa olika för att se vilken som gillas bäst.

har du högtalarna kopplade till ett steg elr till huvudenheten?

Senast redigerat av Jockk3 (27 juli 2014)

Burten
27 juli 2014 · 36 Inlägg

Jockk3 skrev:

Burten skrev:
Gomorgon!
Har några frågor om inställningarna på steget å hur jag ska ställa in det.

Just nu så har jag level på ungefär 3/5 och bass boost på 1/5

När jag ställt in det, så har jag haft allting på flat på equalizern och loudness på off, men lyckas ändå inte riktigt få dunkandet jag vill ha.

Kör jag med loudness på mid så tycker jag det låter ungefär som jag vill ha det, men frågan är då.
Är det bättre att ställa in på steget istället å köra med loudness off eller är det lugnt om man kör med den på?

Har läst om att loudness inte är nå bra å ha på, likaså med bass boost som jag har just nu på steget igång. Men ifall jag vill ha mera bas då, ska jag skruva upp bass boosten eller är det bättre att skruva på leveln istället? Eller är det kanske bättre å höja i stereon?

loud ska vara off.
bass boost vrider du av också.
equalizern kan du testa olika för att se vilken som gillas bäst.

har du högtalarna kopplade till ett steg elr till huvudenheten?

Högtalarna sitter kopplat till stereon. Steget är ett monoblock smile

Jockk3
27 juli 2014 · 1 426 Inlägg

Burten skrev:

Jockk3 skrev:

Burten skrev:
Gomorgon!
Har några frågor om inställningarna på steget å hur jag ska ställa in det.

Just nu så har jag level på ungefär 3/5 och bass boost på 1/5

När jag ställt in det, så har jag haft allting på flat på equalizern och loudness på off, men lyckas ändå inte riktigt få dunkandet jag vill ha.

Kör jag med loudness på mid så tycker jag det låter ungefär som jag vill ha det, men frågan är då.
Är det bättre att ställa in på steget istället å köra med loudness off eller är det lugnt om man kör med den på?

Har läst om att loudness inte är nå bra å ha på, likaså med bass boost som jag har just nu på steget igång. Men ifall jag vill ha mera bas då, ska jag skruva upp bass boosten eller är det bättre att skruva på leveln istället? Eller är det kanske bättre å höja i stereon?

loud ska vara off.
bass boost vrider du av också.
equalizern kan du testa olika för att se vilken som gillas bäst.

har du högtalarna kopplade till ett steg elr till huvudenheten?

Högtalarna sitter kopplat till stereon. Steget är ett monoblock smile

då börjar du med att vrida ner stegets gain/level till 0
sen vrid upp volymen på högtalarna tills antingen dom låter illa elr du inte vill höja mer.
sen sakta vrid upp lvl tills basen låter illa sen vrida tbx lite.
lpf filtret bör stå på ca 80hz

Horsyhorse
27 juli 2014 · 1 727 Inlägg

Jockk3 skrev:
lpf filtret bör stå på ca 80hz

LP-filtret bör stå där det låter bäst. (testa)

Pierre

Senast redigerat av Horsyhorse (27 juli 2014)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Burten
27 juli 2014 · 36 Inlägg

Nu kommer kanske en dum fråga här, men hur hör man när basen börjar låta illa?

huntelaar DLS
27 juli 2014 · 1 147 Inlägg

Den låter ansträngd, slår igenom (bottnar) tex. Kolla hur konen rör sig, har du ett starkare steg än basen är specad till så kommer den troligtvis slå igenom. Har du för lite kräm i steget kommer du se hur okontrollerad basen blir av dålig effekt från steget.

Burten
27 juli 2014 · 36 Inlägg

Tror nog jag fått till en någorlunda bra inställning nu av steget.
Gjorde såhär att jag skruva ner allt till 0, loudness på off, öka volymen till 27 (40 är max) och skruva sedan upp level tills det börja låta dåligt (som jag uppfatta det) å skruva tillbaka tills det lät bra.
Ställde low pass filtret på ungefär 80hz och bass boosten är på 0.

Just nu är level på lite mer än halva.

Har provat spela med väldigt hög volym på bass boostade låtar, och undrar nu iom att det är inspelningstid på basen om den kan ha tagit någon skada av det? Basen har spelat ungefär 5 timmar nu för mig och det är väl ungefär 40 timmars lugn inspelningstid om jag fattat det rätt.

Sen undrar jag, ifall jag sätter loudness på mid nu när jag ställt in den med loudness off, kan det då ta skada av det?

En fråga till om inkopplingen. Det sitter ju två uttag på lådan för baselementen, och det är kopplat såhär att ena basens - är kopplat ihop med det andra uttagets + till steget, likadant den andra. Det är det som kallas för bryggkoppling va? Blir det skillnad om man skulle koppla som vanligt, alltså - och + bara i portarna på steget?

Väldigt dålig på förklara, så jag lägger in en bild här för att underlätta lite.
http://i59.tinypic.com/34rdq2g.png

Senast redigerat av Burten (27 juli 2014)

Fjong
27 juli 2014 · 1 494 Inlägg

Basen brukar inte påverkas så super mycket om man höjer volymen lite under inspelningstiden, är väl viktigare för folk som tävlar att basen är väl inspelad då dom mattar i så mycket effekt i sina basar.

Mono block bryggar man inte, är inte riktigt med på vad du menar med hur det är kopplat men ta reda på vilken typ av spole/spolar (Ohm) dina basar har och i vilka motstånd (Ohm) ditt steg är stabilt i smile

Fjong
27 juli 2014 · 1 494 Inlägg

Bommade bilden hehe men nu fattar jag smile Är dock osäker på exakt vad som händer om det händer nått alls :o

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang