Mercedes 190E-fälgfrågor

Slash Saabifierad
27 juli 2014 · 2 026 Inlägg

Har några frågor om Mercedes fälgar:

1. Vad innebär det att gängorna är B14x1,50 istället för 12x1,50? är det vad bultarna har för gängor och/eller är det skruvhålen på fälgarna? spelar skruvhålen någon roll om de är lite större?

2. Har ett par fälgar som blir stenhårda när jag skruvar åt dem (går alltså inte att snurra fälgarna), har kollat runt men det verkar inte vara något som tar i, vad kan detta bero på? går det att lösa på något sätt?

3. Vågar man ha 225 i bredd på en Mercedes 190E?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
mb_pucken
27 juli 2014 · 5 087 Inlägg

Det är som bekant 12x1,5 i gänga på merdes och därmed går det inte att använda m14x1,5. Däremot så är hålet i fälgen större på en som har m14 skruv. Dock funkar det att använda m12 m12 skruv till en fälg med 14mm hål så länge det är rätt kona.
har själv fälgar till en S-klass på mina vinterdäck och dom har inte trillat av ännu.

angående fälgarna som blir hårda, är det bak eller fram? Brukar kunna ta i bromsoken på framaxeln när dom blir stumm eller eventuellt styrstagen pga av fel et. Om man inte har för lång hjulskruv.
bak brukar det bero på för långa hjulbultar då det är trångt inne i bromsskivan och hjulskruvarna tar i handbromsen.

hur breda däck man kan ha beror på fälgarnas storlek, bredd och et. 225 har jag haft på en 190e och det gick bra. Et 35 och 18" hög. 40 profil.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Slash Saabifierad
30 juli 2014 · 2 026 Inlägg

mb_pucken skrev:
Det är som bekant 12x1,5 i gänga på merdes och därmed går det inte att använda m14x1,5. Däremot så är hålet i fälgen större på en som har m14 skruv. Dock funkar det att använda m12 m12 skruv till en fälg med 14mm hål så länge det är rätt kona.
har själv fälgar till en S-klass på mina vinterdäck och dom har inte trillat av ännu.

angående fälgarna som blir hårda, är det bak eller fram? Brukar kunna ta i bromsoken på framaxeln när dom blir stumm eller eventuellt styrstagen pga av fel et. Om man inte har för lång hjulskruv.
bak brukar det bero på för långa hjulbultar då det är trångt inne i bromsskivan och hjulskruvarna tar i handbromsen.

hur breda däck man kan ha beror på fälgarnas storlek, bredd och et. 225 har jag haft på en 190e och det gick bra. Et 35 och 18" hög. 40 profil.

Tackar för svaret.

Det är fälgarna bak. Använde kortare hjulbultar och nu verkar den snurra utan bekymmer. Dock undrar jag nu lite över de kortare bultarna, jag tror att jag enbart använder 4 gängor på vardera bult, kan detta ställa till bekymmer? fälgen sitter annars fast som den ska.

Var lite sugen på att köpa fälgar som suttit på en SLK, verkar ha ET 37 225/50-16

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang