"Trim firmornas kommentar ang delar som ej inkluderat trimsteg ?

Driven08
27 juli 2014 · 152 Inlägg

Satt å funderade på vad olika större trimfirmor säger om man kommer in med öppna dumpventiler på bilar med lmm , större dp än angett för just det trimsteget , sport katalysator


Samt vad säger dem ifall man kommer in med pysventil och höjt laddet med 0,3 bar över normal värdet?

?  Om vi utgår från att detta gäller steg 1 för turbo bilar.







(Fick upp denna tanke under morgon promenaden hehe big_smile  )

Senast redigerat av Driven08 (27 juli 2014)

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
Mack Forum- och sitemoderator
27 juli 2014 · 26 113 Inlägg

"- Det här var ju kanske inte så bra.."



Det, i olika variationer, är vad jag tror dom kommer att säga.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Marlboroman
27 juli 2014 · 8 228 Inlägg

Vad dem säger lär bero en del på varför man kommer in dit igen och vilken attityd man har. Springer man in och gapar över att bilen inte går riktigt eller har rasat så lär dem inte säga så snälla saker. Kommer man däremot in och vill ha rådgivning för hur man bäst får ut mer effekt så är dem säkerligen hjälpsamma.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
djukk34
27 juli 2014 · 309 Inlägg

Driven08 skrev:
Satt å funderade på vad olika större trimfirmor säger om man kommer in med öppna dumpventiler på bilar med lmm , större dp än angett för just det trimsteget , sport katalysator


Samt vad säger dem ifall man kommer in med pysventil och höjt laddet med 0,3 bar över normal värdet?

?  Om vi utgår från att detta gäller steg 1 för turbo bilar.







(Fick upp denna tanke under morgon promenaden hehe big_smile  )

Jag tror dom är så extremt trötta på sådana diskussioner så jag tror inte dom säger något alls.

mogren150
27 juli 2014 · 129 Inlägg

maaw skrev:

Driven08 skrev:
Satt å funderade på vad olika större trimfirmor säger om man kommer in med öppna dumpventiler på bilar med lmm , större dp än angett för just det trimsteget , sport katalysator


Samt vad säger dem ifall man kommer in med pysventil och höjt laddet med 0,3 bar över normal värdet?

?  Om vi utgår från att detta gäller steg 1 för turbo bilar.







(Fick upp denna tanke under morgon promenaden hehe big_smile  )

Jag tror dom är så extremt trötta på sådana diskussioner så jag tror inte dom säger något alls.

Om de inte vill ha kunder är ju de ett bra exempel!

BMW E30 325 "Turbo" (1989)
Driven08
28 juli 2014 · 152 Inlägg

Om någon kommer in och innan chippning monterat exempelvis öppen dump lär väl företagen säga något? ( på lmm bilar.




Efter monteringar har företagen än mindre att göra med wink men saker som är monterat innan lär företagen ha något koll på.   


Som sagt tråden är enbart till för "tanken som ploppa upp i huvudet.





Ingen på forumet som lämnat in med exempelvis öppen dump för steg 1 hos större firmor? Eller större 3" system hela vägen?
Eller även som är intressant pyst laddtrycket högre än 0,2 bar? (Bortsett från de som ska in på bränsle chipp,


Sen undrar jag bara "steg 2 hos det kända firmorna lär det kunna neka programvaran om man kör med ett annat system än det anger?


Hur ligger det till om det är ett 3" system istället för 2,5" som steg 2 nästintill alltid. Anger?

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juli 2014 · 13 674 Inlägg

dom lär inte bli så imponerade..  för att höjja laddet och dessutom dumpa ut uppmätt luft är jhu som att be om problem.  det vill dom inte ha!  eftersom samma tomtar är tillräckligt korkade att sprida falska rykten om varför deras sönderpundande bil gått sönder..  vilket så klart enligt dom själva inte beror på varken det höjda laddtrycket eller att det sitter en öppen dump som både dumpar uppmätt luft och säkert läcker som ett jävla såll för självklart är det chiptrimningsfirmans fel...   även om det beror på att bilägaren är dummare än tåget själva..


vad är tanken att ens chippa bilen? lättare att tömma ut oljan och ställa sig på varstoppet tills det rasar..lite effektivare sätt att döda en motor om man vill att det ska gå undan ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
fredriq Olika
28 juli 2014 · 907 Inlägg

Det är ju inte så att de där "chipfirmorna" är någon myndighet direkt, eller gud själv som en del verkar tro här i tråden.
Ett seriöst företag kollar felkoder först och ser så att bilen går ordentligt innan man byter programvaran, hur ska de annars veta att den nya programvaran fungerar?
Skit in blir ju skit ut...

Mvh
Fredrik
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juli 2014 · 13 674 Inlägg

fredriq skrev:
Det är ju inte så att de där "chipfirmorna" är någon myndighet direkt, eller gud själv som en del verkar tro här i tråden.
Ett seriöst företag kollar felkoder först och ser så att bilen går ordentligt innan man byter programvaran, hur ska de annars veta att den nya programvaran fungerar?
Skit in blir ju skit ut...

tyvärr är det sällan dom avråder som dom borde sällan ens någon som helst kontroll.

Polarn hålls med chipptrimning och många kunder blir förvånad när han ska provköra före chippning.
både felkodsläsning+loggning av laddtryck före och efter chippning

garanterat så skulle han avråda en chippning om det sitter öppen dump och fulhöjt ladd.
dock inga problem att få steg 3programvara om man själv bytt system tex

men bilens allmänskick ska vara gott inga oljeläckor och söl då hoppar han hellre att chippa den bilen.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang