Nån som vet hur det är o blanda höghastighetsdäck med lägre

turbodeath
27 juli 2014 · 2 452 Inlägg

som topic låter nån som vet om det går bra eller ska man skita i det,frågan är har 4 däck på nu som är för 300 km,men 2 av dom är kassa o finns inte just nu i lager men kan få däck som klarar 240 km...frågan är är det bra o blanda eller ska man vänta tills man får in dom efter semester där jag köper mina däck?

döden kommer tillbaka
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 juli 2014 · 3 730 Inlägg

turbodeath skrev:
som topic låter nån som vet om det går bra eller ska man skita i det,frågan är har 4 däck på nu som är för 300 km,men 2 av dom är kassa o finns inte just nu i lager men kan få däck som klarar 240 km...frågan är är det bra o blanda eller ska man vänta tills man får in dom efter semester där jag köper mina däck?

Jag kanske är helt ute och trampar.

Ett 300 däck bör ju va ett däck med stabilare stommar jämfört med 240. Så det borde ju finnas en risk att 240 däcket upplevs som vingligare. Kör du som en biltjuv eller finåker du? Det är bara min syn på det

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
caromania Forummoderator
27 juli 2014 · 9 296 Inlägg

Du kan kolla vad det står för tilläggssiffror på däcken och se till att köpa lika, t ex 87-91 eller 94. Annars spelar det ingen roll men du kanske får experimentera med lufttrycket. Självklart sätter du de nya däcken bak.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
27 juli 2014 · 3 730 Inlägg

caromania skrev:
Du kan kolla vad det står för tilläggssiffror på däcken och se till att köpa lika, t ex 87-91 eller 94. Annars spelar det ingen roll men du kanske får experimentera med lufttrycket. Självklart sätter du de nya däcken bak.

Är det körskolans argument du åberopar när du vill ha bäst däck bak? Eller har du någon vettig anledning som kan övertyga mig?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Cupra_
27 juli 2014 ·

DiwraZ skrev:

caromania skrev:
Du kan kolla vad det står för tilläggssiffror på däcken och se till att köpa lika, t ex 87-91 eller 94. Annars spelar det ingen roll men du kanske får experimentera med lufttrycket. Självklart sätter du de nya däcken bak.

Är det körskolans argument du åberopar när du vill ha bäst däck bak? Eller har du någon vettig anledning som kan övertyga mig?

Håller med.

Ang. ursprungsfrågan I trådan kan jag tipsa om denna sida:

http://gusondack.se/Däckinfo/Vad_s … ;cket.aspx

Kolla punkt 5.

Sen är ju allt relativt. Om din bil "bara" gör 200 så känns det som om däck som klarar 240 borde räcka..

andreas1
28 juli 2014 · 1 020 Inlägg

DiwraZ skrev:

caromania skrev:
Du kan kolla vad det står för tilläggssiffror på däcken och se till att köpa lika, t ex 87-91 eller 94. Annars spelar det ingen roll men du kanske får experimentera med lufttrycket. Självklart sätter du de nya däcken bak.

Är det körskolans argument du åberopar när du vill ha bäst däck bak? Eller har du någon vettig anledning som kan övertyga mig?

Det heter att man vill minska risken för vattenplaning bak i första hand då den är svårare att häva.
Nästa anledning är att dom flesta bilar idag driver fram o då har du alltid hyffsat fräscha däck på bilen när man gör så.
Hur man än gör kommer kostnaden för däcken förr eller senare ändå.
Vet heller inte säkert vad som skiljer på 300 däck o 240 men tror som föregående att det bara är styvare sida.
Så länge bilen är godkänd med 240 däck så är det bara o köra .
Har själv olika på min oxå

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 juli 2014 · 3 730 Inlägg

andreas1 skrev:

DiwraZ skrev:

caromania skrev:
Du kan kolla vad det står för tilläggssiffror på däcken och se till att köpa lika, t ex 87-91 eller 94. Annars spelar det ingen roll men du kanske får experimentera med lufttrycket. Självklart sätter du de nya däcken bak.

Är det körskolans argument du åberopar när du vill ha bäst däck bak? Eller har du någon vettig anledning som kan övertyga mig?

Det heter att man vill minska risken för vattenplaning bak i första hand då den är svårare att häva.
Nästa anledning är att dom flesta bilar idag driver fram o då har du alltid hyffsat fräscha däck på bilen när man gör så.
Hur man än gör kommer kostnaden för däcken förr eller senare ändå.
Vet heller inte säkert vad som skiljer på 300 däck o 240 men tror som föregående att det bara är styvare sida.
Så länge bilen är godkänd med 240 däck så är det bara o köra .
Har själv olika på min oxå

Då har det inte kommit några nya rön ang placering av däck. Jag får hellre kast och har en teoretisk chans att rädda upp det än att åka med nosen ner i diket. För övrigt tycker jag att fwd är satans påfund av just samma anledning.

Senast redigerat av DiwraZ (28 juli 2014)

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Cupra_
28 juli 2014 ·

andreas1 skrev:

DiwraZ skrev:

caromania skrev:
Du kan kolla vad det står för tilläggssiffror på däcken och se till att köpa lika, t ex 87-91 eller 94. Annars spelar det ingen roll men du kanske får experimentera med lufttrycket. Självklart sätter du de nya däcken bak.

Är det körskolans argument du åberopar när du vill ha bäst däck bak? Eller har du någon vettig anledning som kan övertyga mig?

Det heter att man vill minska risken för vattenplaning bak i första hand då den är svårare att häva.
Nästa anledning är att dom flesta bilar idag driver fram o då har du alltid hyffsat fräscha däck på bilen när man gör så.
Hur man än gör kommer kostnaden för däcken förr eller senare ändå.
Vet heller inte säkert vad som skiljer på 300 däck o 240 men tror som föregående att det bara är styvare sida.
Så länge bilen är godkänd med 240 däck så är det bara o köra .
Har själv olika på min oxå

Jag förstår ditt argument men jag håller inte med. Personligen tappar jag hellre fästet bak oavsett var du har drivning.

Med en bakhjulsdriven bil med någorlunda motor kan du, om du är snabb och någorlunda duktig på att köra, gasa dig ur sladden och styra emot då du har fäste fram.

Med en framhjulsdriven bil kan du I alla fall styra undan det värsta (träd, stor sten) om du har fäste fram. Har du sämsta däcken fram och de släpper så är det bara åka med och vänta på smällen.

Du har ju dessutom mest bromskraft på framaxeln så det tappar du ju också om det släpper I fram.

Jag tror att argumentet att man ska ha bäst bak är tänkt för "den breda massan". Detta då det som du säger inte släpper eller iaf minskar risken för sladd med bästa bak och alla har inte varit med om ett släpp förr eller övat tillräckligt på att häva en.


Så jag sätter alltid bästa bak.


Sorry för OT, för övrigt hänvisar jag till länken jag bifogade I förra inlägget.

Senast redigerat av Deception (28 juli 2014)

caromania Forummoderator
28 juli 2014 · 9 296 Inlägg

DiwraZ skrev:

caromania skrev:
Du kan kolla vad det står för tilläggssiffror på däcken och se till att köpa lika, t ex 87-91 eller 94. Annars spelar det ingen roll men du kanske får experimentera med lufttrycket. Självklart sätter du de nya däcken bak.

Är det körskolans argument du åberopar när du vill ha bäst däck bak? Eller har du någon vettig anledning som kan övertyga mig?

Jag tänker inte försöka övertyga dig. Vi lever i ett fritt land och du sätter dina däck hur du vill då det inte finns några lagar kring detta. Däremot finns det statistik över olyckor och vittnesmål och rekommendationer från allehanda experter och jag tycker det vore opassande att inte informera om detta även om vissa bilförare, ofta män i 22-35årsåldern lever i illfarelsen att de har ett S på magen.

För övrigt tog jag inga körlektioner så jag vet inte vad körskolan rekommenderar även om jag kan ana.

Senast redigerat av caromania (28 juli 2014)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 juli 2014 · 3 730 Inlägg

Deception skrev:

andreas1 skrev:

DiwraZ skrev:

Är det körskolans argument du åberopar när du vill ha bäst däck bak? Eller har du någon vettig anledning som kan övertyga mig?

Det heter att man vill minska risken för vattenplaning bak i första hand då den är svårare att häva.
Nästa anledning är att dom flesta bilar idag driver fram o då har du alltid hyffsat fräscha däck på bilen när man gör så.
Hur man än gör kommer kostnaden för däcken förr eller senare ändå.
Vet heller inte säkert vad som skiljer på 300 däck o 240 men tror som föregående att det bara är styvare sida.
Så länge bilen är godkänd med 240 däck så är det bara o köra .
Har själv olika på min oxå

Jag förstår ditt argument men jag håller inte med. Personligen tappar jag hellre fästet bak oavsett var du har drivning.

Med en bakhjulsdriven bil med någorlunda motor kan du, om du är snabb och någorlunda duktig på att köra, gasa dig ur sladden och styra emot då du har fäste fram.

Med en framhjulsdriven bil kan du I alla fall styra undan det värsta (träd, stor sten) om du har fäste fram. Har du sämsta däcken fram och de släpper så är det bara åka med och vänta på smällen.

Du har ju dessutom mest bromskraft på framaxeln så det tappar du ju också om det släpper I fram.

Jag tror att argumentet att man ska ha bäst bak är tänkt för "den breda massan". Detta då det som du säger inte släpper eller iaf minskar risken för sladd med bästa bak och alla har inte varit med om ett släpp förr eller övat tillräckligt på att häva en.


Så jag sätter alltid bästa bak.


Sorry för OT, för övrigt hänvisar jag till länken jag bifogade I förra inlägget.

Der verkar vettigt att "vanliga" människor kan/bör ha bäst bak. Men att det är en evig sanning att de bästa däcken obönhörligen ska va bak köper jag inte. Skifta fram och bak är ingen dum idé annars för att få jämt slitage.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Cupra_
28 juli 2014 ·

DiwraZ skrev:

Deception skrev:

andreas1 skrev:

Det heter att man vill minska risken för vattenplaning bak i första hand då den är svårare att häva.
Nästa anledning är att dom flesta bilar idag driver fram o då har du alltid hyffsat fräscha däck på bilen när man gör så.
Hur man än gör kommer kostnaden för däcken förr eller senare ändå.
Vet heller inte säkert vad som skiljer på 300 däck o 240 men tror som föregående att det bara är styvare sida.
Så länge bilen är godkänd med 240 däck så är det bara o köra .
Har själv olika på min oxå

Jag förstår ditt argument men jag håller inte med. Personligen tappar jag hellre fästet bak oavsett var du har drivning.

Med en bakhjulsdriven bil med någorlunda motor kan du, om du är snabb och någorlunda duktig på att köra, gasa dig ur sladden och styra emot då du har fäste fram.

Med en framhjulsdriven bil kan du I alla fall styra undan det värsta (träd, stor sten) om du har fäste fram. Har du sämsta däcken fram och de släpper så är det bara åka med och vänta på smällen.

Du har ju dessutom mest bromskraft på framaxeln så det tappar du ju också om det släpper I fram.

Jag tror att argumentet att man ska ha bäst bak är tänkt för "den breda massan". Detta då det som du säger inte släpper eller iaf minskar risken för sladd med bästa bak och alla har inte varit med om ett släpp förr eller övat tillräckligt på att häva en.


Så jag sätter alltid bästa bak.


Sorry för OT, för övrigt hänvisar jag till länken jag bifogade I förra inlägget.

Der verkar vettigt att "vanliga" människor kan/bör ha bäst bak. Men att det är en evig sanning att de bästa däcken obönhörligen ska va bak köper jag inte. Skifta fram och bak är ingen dum idé annars för att få jämt slitage.

Precis, och så gör jag med. Ofta hamnar då de bästa fram t.ex. på Volvon för att få ett jämnare slitage.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 juli 2014 · 3 730 Inlägg

caromania skrev:

DiwraZ skrev:

caromania skrev:
Du kan kolla vad det står för tilläggssiffror på däcken och se till att köpa lika, t ex 87-91 eller 94. Annars spelar det ingen roll men du kanske får experimentera med lufttrycket. Självklart sätter du de nya däcken bak.

Är det körskolans argument du åberopar när du vill ha bäst däck bak? Eller har du någon vettig anledning som kan övertyga mig?

Jag tänker inte försöka övertyga dig. Vi lever i ett fritt land och du sätter dina däck hur du vill då det inte finns några lagar kring detta. Däremot finns det statistik över olyckor och vittnesmål och rekommendationer från allehanda experter och jag tycker det vore opassande att inte informera om detta även om vissa bilförare, ofta män i 22-35årsåldern lever i illfarelsen att de har ett S på magen.

För övrigt tog jag inga körlektioner så jag vet inte vad körskolan rekommenderar även om jag kan ana.

Som jag skrev till Deception så köper jag inte att det är en evig sanning. Jag upplevde i ditt första inlägg att du ansåg det vara så. Jag anses förmodligen tillhöra skaran med Smän. Men under mina 7år bakom ratten varav de senaste 2 även i profetionen utan incidenter av vikt anser jag att jag är en mycket bättre förare än genomsnittet. Mitt valspråk kommer att bli Självgodhet är en dygd. Så behöver vi inte diskutera det...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
caromania Forummoderator
28 juli 2014 · 9 296 Inlägg

DiwraZ skrev:

caromania skrev:

DiwraZ skrev:

Är det körskolans argument du åberopar när du vill ha bäst däck bak? Eller har du någon vettig anledning som kan övertyga mig?

Jag tänker inte försöka övertyga dig. Vi lever i ett fritt land och du sätter dina däck hur du vill då det inte finns några lagar kring detta. Däremot finns det statistik över olyckor och vittnesmål och rekommendationer från allehanda experter och jag tycker det vore opassande att inte informera om detta även om vissa bilförare, ofta män i 22-35årsåldern lever i illfarelsen att de har ett S på magen.

För övrigt tog jag inga körlektioner så jag vet inte vad körskolan rekommenderar även om jag kan ana.

Som jag skrev till Deception så köper jag inte att det är en evig sanning. Jag upplevde i ditt första inlägg att du ansåg det vara så. Jag anses förmodligen tillhöra skaran med Smän. Men under mina 7år bakom ratten varav de senaste 2 även i profetionen utan incidenter av vikt anser jag att jag är en mycket bättre förare än genomsnittet. Mitt valspråk kommer att bli Självgodhet är en dygd. Så behöver vi inte diskutera det...

På ett villkor; att du aldrig försöker slå i någon annan att de ska sätta bästa däcken fram. Om du går med på det så ska jag hålla din dygd av godo.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
28 juli 2014 · 3 730 Inlägg

caromania skrev:

DiwraZ skrev:

caromania skrev:

Jag tänker inte försöka övertyga dig. Vi lever i ett fritt land och du sätter dina däck hur du vill då det inte finns några lagar kring detta. Däremot finns det statistik över olyckor och vittnesmål och rekommendationer från allehanda experter och jag tycker det vore opassande att inte informera om detta även om vissa bilförare, ofta män i 22-35årsåldern lever i illfarelsen att de har ett S på magen.

För övrigt tog jag inga körlektioner så jag vet inte vad körskolan rekommenderar även om jag kan ana.

Som jag skrev till Deception så köper jag inte att det är en evig sanning. Jag upplevde i ditt första inlägg att du ansåg det vara så. Jag anses förmodligen tillhöra skaran med Smän. Men under mina 7år bakom ratten varav de senaste 2 även i profetionen utan incidenter av vikt anser jag att jag är en mycket bättre förare än genomsnittet. Mitt valspråk kommer att bli Självgodhet är en dygd. Så behöver vi inte diskutera det...

På ett villkor; att du aldrig försöker slå i någon annan att de ska sätta bästa däcken fram. Om du går med på det så ska jag hålla din dygd av godo.

Fair

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
turbodeath
28 juli 2014 · 2 452 Inlägg

jag är nöjd med svaren,så får väl blanda då skall inte ha dom så länge,är bara för att jag får dom av personen i fråga o mina 2 har blivit slitna på innsidan o väven har kommit fram fast framvagnsinställning är gjord...

döden kommer tillbaka
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
28 juli 2014 · 5 650 Inlägg

DiwraZ skrev:

caromania skrev:

DiwraZ skrev:

Som jag skrev till Deception så köper jag inte att det är en evig sanning. Jag upplevde i ditt första inlägg att du ansåg det vara så. Jag anses förmodligen tillhöra skaran med Smän. Men under mina 7år bakom ratten varav de senaste 2 även i profetionen utan incidenter av vikt anser jag att jag är en mycket bättre förare än genomsnittet. Mitt valspråk kommer att bli Självgodhet är en dygd. Så behöver vi inte diskutera det...

På ett villkor; att du aldrig försöker slå i någon annan att de ska sätta bästa däcken fram. Om du går med på det så ska jag hålla din dygd av godo.

Fair

sen kan man ju tillägga de flesta har ju lite modernare blir än de gamla bakhjulsdrivna
så vad spelar det för roll om du är duktig på häva ett ställ med en gammal bil. när den nyares elektronik kommer försöka jobba emot just de du vill göra sladda vidare så du ändå hasar rakt fram i slutändan

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
andreas1
28 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Deception skrev:

andreas1 skrev:

DiwraZ skrev:

Är det körskolans argument du åberopar när du vill ha bäst däck bak? Eller har du någon vettig anledning som kan övertyga mig?

Det heter att man vill minska risken för vattenplaning bak i första hand då den är svårare att häva.
Nästa anledning är att dom flesta bilar idag driver fram o då har du alltid hyffsat fräscha däck på bilen när man gör så.
Hur man än gör kommer kostnaden för däcken förr eller senare ändå.
Vet heller inte säkert vad som skiljer på 300 däck o 240 men tror som föregående att det bara är styvare sida.
Så länge bilen är godkänd med 240 däck så är det bara o köra .
Har själv olika på min oxå

Jag förstår ditt argument men jag håller inte med. Personligen tappar jag hellre fästet bak oavsett var du har drivning.

Med en bakhjulsdriven bil med någorlunda motor kan du, om du är snabb och någorlunda duktig på att köra, gasa dig ur sladden och styra emot då du har fäste fram.

Med en framhjulsdriven bil kan du I alla fall styra undan det värsta (träd, stor sten) om du har fäste fram. Har du sämsta däcken fram och de släpper så är det bara åka med och vänta på smällen.

Du har ju dessutom mest bromskraft på framaxeln så det tappar du ju också om det släpper I fram.

Jag tror att argumentet att man ska ha bäst bak är tänkt för "den breda massan". Detta då det som du säger inte släpper eller iaf minskar risken för sladd med bästa bak och alla har inte varit med om ett släpp förr eller övat tillräckligt på att häva en.


Så jag sätter alltid bästa bak.


Sorry för OT, för övrigt hänvisar jag till länken jag bifogade I förra inlägget.

Det var så jag fick lära mig när jag jobba med det .
Sen ska detta passa agda 79 o alla racerförarna på garaget..
Personligen vill jag hellre ha släpp fram då bilen går rakt fram än att bakänden dansar över hela vägbanan i värsta fall.

En liten undran varför är folk så mycket för jämnt slitage???
Blir bara att man sitter med 4 taskiga däck lite senare o en del personer har helt plötsligt för gamla däck.
Däcken får vara 3 år o säljas som nya o 8år sen räknas dom som utdömda för åldern.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Cupra_
28 juli 2014 ·

andreas1 skrev:

Deception skrev:

andreas1 skrev:

Det heter att man vill minska risken för vattenplaning bak i första hand då den är svårare att häva.
Nästa anledning är att dom flesta bilar idag driver fram o då har du alltid hyffsat fräscha däck på bilen när man gör så.
Hur man än gör kommer kostnaden för däcken förr eller senare ändå.
Vet heller inte säkert vad som skiljer på 300 däck o 240 men tror som föregående att det bara är styvare sida.
Så länge bilen är godkänd med 240 däck så är det bara o köra .
Har själv olika på min oxå

Jag förstår ditt argument men jag håller inte med. Personligen tappar jag hellre fästet bak oavsett var du har drivning.

Med en bakhjulsdriven bil med någorlunda motor kan du, om du är snabb och någorlunda duktig på att köra, gasa dig ur sladden och styra emot då du har fäste fram.

Med en framhjulsdriven bil kan du I alla fall styra undan det värsta (träd, stor sten) om du har fäste fram. Har du sämsta däcken fram och de släpper så är det bara åka med och vänta på smällen.

Du har ju dessutom mest bromskraft på framaxeln så det tappar du ju också om det släpper I fram.

Jag tror att argumentet att man ska ha bäst bak är tänkt för "den breda massan". Detta då det som du säger inte släpper eller iaf minskar risken för sladd med bästa bak och alla har inte varit med om ett släpp förr eller övat tillräckligt på att häva en.


Så jag sätter alltid bästa bak.


Sorry för OT, för övrigt hänvisar jag till länken jag bifogade I förra inlägget.

Det var så jag fick lära mig när jag jobba med det .
Sen ska detta passa agda 79 o alla racerförarna på garaget..
Personligen vill jag hellre ha släpp fram då bilen går rakt fram än att bakänden dansar över hela vägbanan i värsta fall.

En liten undran varför är folk så mycket för jämnt slitage???
Blir bara att man sitter med 4 taskiga däck lite senare o en del personer har helt plötsligt för gamla däck.
Däcken får vara 3 år o säljas som nya o 8år sen räknas dom som utdömda för åldern.

Att åka rakt fram går ju bra så länge det inte är ett träd, stor sten eller mötande bil i vägen.. Men OM något kommer i vägen är jag ju glad om jag slipper fronta det..

Ang jämnt slitage.. Jag har mina däck 2 år, max 3, så i mitt fall hinner inte gummit bli för gammalt. Så jag har de bästa bak ett år, sen fram nästa år. När jag byter (sommardäck) är det oftast 3-4mm kvar runt om så de är inte helt slut i vilket fall, men jag vill ha det bästa och jag tycker det är kul att pröva lite olika. Vinterdäck byts ofta varje år.

Jo jag vet, jobbade som däckmontör en gång för massa år sedan, och visst satte man de bästa bak på kundbilarna om inte kunden uttryckligen bad om annat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang