AX3L
28 juli 2014
· 398 Inlägg
DiwraZ skrev:
Det finns allt många hårda gamla gubbar!! Min xc70 som jag köpte senast köpte jag av en dam i 50årsåldern. Hon körde sparsamt och putsade mest. Bilen va chippad vid köpet och hon kunde svara på alla mina detaljerade frågor jag hade. MEN den va ju dyr oxå
Absolut, men de äldre herrar som säljer den typen av bilar (och alltså har det intresset) brukar det som sagt vara ganska bra pris på fortfarande eftersom dom i regel är ganska nya. Nu generaliserar jag kanske lite, men de flesta bilar i min prisklass och av de modeller och varianter jag vill ha är det snarare en "Hasse" eller "Jimmy" som säljer än en "Carl Oscar Svensson".
caromania skrev:
En liten firma kan mycket väl bestå av slipade försäljare som tränat upp ett rejält snack. Hemma hos någon privatförsäljare så är kanske risken att bli trollad något mindre. Samtidigt kan den lilla firman ha ett större juridiskt ansvar eller friköpt ansvar via försäkringar. Privat är man ju ganska rökt i realiteten. Om något rasar menar jag.
Kan man något och inte låter sig luras så privat alla dagar i veckan. Är det mycket pengar inblandat kan det kanske kännas tryggare och bita i det sura äpplet och gå till en stor märkeshandlare.
Bra poäng! Att man ska ta allt dom säger med en stor nypa salt goes without saying även för mer etablerade firmor. Frågan är bara om risken att köpa en bil som så att säga redan har ett fel är större av en handlare än en privatperson.
caromania skrev:
Ja absolut luddigt men mot ett företag har du någon form av skydd rent juridiskt. Även om du i teorin har samma skydd i en privat uppgörelse så har du inte det i praktiken.
Småhandlare brukar väl dessutom ha försäkringar som faller in om det är småfel inom 3 månader? De behöver inte ens bråka med dig utan du tar ditt eventuella problem med tredje part. Däremot om lådan rasar runt hörnet, ja det är ju krångligare.
Med en stor märkeshandlare får du oftast bättre och längre garantier, en säljare som är mån om sitt rykte och en ren bil (rekondad). Det kostar ett antal procent men för familjen Svensson är det ingen dålig investering.
Ja i teorin har du ju ett ganska gott skydd. I praktiken kan det väl diskuteras eftersom sådana mindre firmor likt pizzerior gärna byter namn (och därmed företag) i praktiken och det är svårt att komma åt ett företag som inte längre existerar.
Hade man inte varit så pass petig med vilket exemplar man vill ha så absolut, en större firma som är återförsäljare av ett märke inger som sagt förtroende. Samtidigt får man ju betala minst 20kkr extra för den tryggheten, och det kan man ju iof laga en hel del för också.
Hamilton skrev:
Jag tillhör den gruppen du beskriver med -5 år och skulle jag mot förmodan sälja så väljer jag köpare med omsorg då nya ägaren är viktigare än pengar. 18 åringar med nytaget körkort går bort direkt samt annonsering via ex blocket.
Där har vi ytterligare ett problem för min del, att inte alla gärna låter mig som är 22 år åka iväg och provköra bilen. Man märker även en stor skillnad hos handlare bara pappa eller någon annan äldre person är med, visst brukar man få provköra själv också men det är ju inte så att dom kastar nycklarna efter mig.
Men om du är så noga antar jag att det är lite finare bilar det handlar om, och kanske bilar som du lagt ner mycket tid och omsorg på?