Ånglås Chrysler 1955

laggan
28 juli 2014 · 27 Inlägg

Tidigare postade jag i fel forumdel. Svärfar har en Chrysler 1955 med V8. När den är varm (efter att man stängt av den) startar den ej. Det sitter ett genomskinlig filterhållare innan förgasaren och det verkar inte komma bensin, vilket tyder på ånglås. Frågan är hur man bäst felsöker detta (var ånglåset finns)? Hur avhjälper man felet utan att modifiera bilen för mycket?

Platta mellan förgasare och motor har han redan provat.

caromania Forummoderator
28 juli 2014 · 9 296 Inlägg

Det finns olika typer av filterliknande manicker, googla på fuel vapor separator.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
laggan
2 augusti 2014 · 27 Inlägg

Bilen går bra om man byter bränsleröret till slang. Svärfar är inte nöjd med den lösningen (är inte tillräckligt original). Förslag till hur man kan göra?

henke_99 Offroad Racing
2 augusti 2014 · 3 122 Inlägg

Övertala svärfar till att inte vara så petigt original är nog den enklaste lösningen... Eller kanske sätta slang utanpå rören som isolering?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
RD_87 Skrotsamlare
4 augusti 2014 · 4 031 Inlägg

Med platta emellan så ska det gå. Är ni säkra på att den har tillräckligt soppatryck?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
laggan
21 augusti 2014 · 27 Inlägg

RD_87 skrev:
Med platta emellan så ska det gå. Är ni säkra på att den har tillräckligt soppatryck?

Platta emellan är redan testat och det hjälpte inte. Soppatrycket är tillräckligt om det inte uppstår ånglås. När vi bytte bränsleröret till slang fungerade det bra, så det uppstår ånglås i bränsleröret.


Jag tror mest på henke_99:s lösning, att övertala svärfar att inte vara så petig, men någon har kanske ett annat förslag?

RD_87 Skrotsamlare
25 augusti 2014 · 4 031 Inlägg

Byt till ett grövre rör i ett material med bättre värmeavledning typ aluminium. Men om du har ånglås i ett rör så kan jag nästan säga att bränsletrycket är för lågt... Bilarna gick ju i Texas, så nog fan klarar de sverige om allt är rätt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
laggan
27 augusti 2014 · 27 Inlägg

RD_87 skrev:
Byt till ett grövre rör i ett material med bättre värmeavledning typ aluminium. Men om du har ånglås i ett rör så kan jag nästan säga att bränsletrycket är för lågt... Bilarna gick ju i Texas, så nog fan klarar de sverige om allt är rätt.

Problemet är väl att etanolinblandningen i Sverige är högre än texas? Etanol kokar lättare än bensin. Men vi skall försöka att byta röret till ett annat. Slang fungerar som sagt.

caromania Forummoderator
27 augusti 2014 · 9 296 Inlägg

laggan skrev:

RD_87 skrev:
Byt till ett grövre rör i ett material med bättre värmeavledning typ aluminium. Men om du har ånglås i ett rör så kan jag nästan säga att bränsletrycket är för lågt... Bilarna gick ju i Texas, så nog fan klarar de sverige om allt är rätt.

Problemet är väl att etanolinblandningen i Sverige är högre än texas? Etanol kokar lättare än bensin. Men vi skall försöka att byta röret till ett annat. Slang fungerar som sagt.

Kvaliteten på soppan har dock blivit bättre sedan bilen kom ut så det är nog inte etanolen som är boven. Högre bränsletryck eller bra isolerande platta är mitt tips. Bakelit är inte så bra som värmeisolering, välj en polyetylen som har ganska låg smältpunkt. För hög smältpunkt=sämre värmeisolering.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang