Köpråd audi a3, spaceback, etc.

tompski
28 juli 2014 · 4 Inlägg

Hej jag har en budget på 120-160 tusen att lägga på en bil.

Jag kommer att använda bilen till jobbet och utflyckter över helger med bekanta, har även tänkt att chippa den då jag planerar att köra disel.

Jag har kikat runt lite och sätt att en a3 2010-2011 ligger runt 120-150 samt att en skoda rapid spaceback som rullat runt 200-300 mil 2014 ligger på ca 160 tusen.

Något som är viktigt för mig är att ha ett hyfsat andrahandsvärde på bilen då jag planerar att byta efter 2-3år.

Dessutom kostar a3 mig 20000 kr mer i försäkring på 3 år än skodan då jag måste ha en helförsäkring vilket gör att båda 2 har en likvärdig kostnad i slutändan.

Frågan är då vilken bil jag ska slå till på, för och nackdelar vad gäller bilen i sig samt vilken kommer att ha starkast andrahandsvärde?

Är det någon som har tipps på en likvärdig bil så säg skriv det med.

tack på förhand! ps inte mitt område.

it_mutt Avstängd
28 juli 2014 · 10 388 Inlägg

tompski skrev:
Hej jag har en budget på 120-160 tusen att lägga på en bil.

Jag kommer att använda bilen till jobbet och utflyckter över helger med bekanta, har även tänkt att chippa den då jag planerar att köra disel.

Jag har kikat runt lite och sätt att en a3 2010-2011 ligger runt 120-150 samt att en skoda rapid spaceback som rullat runt 200-300 mil 2014 ligger på ca 160 tusen.

Något som är viktigt för mig är att ha ett hyfsat andrahandsvärde på bilen då jag planerar att byta efter 2-3år.

Dessutom kostar a3 mig 20000 kr mer i försäkring på 3 år än skodan då jag måste ha en helförsäkring vilket gör att båda 2 har en likvärdig kostnad i slutändan.

Frågan är då vilken bil jag ska slå till på, för och nackdelar vad gäller bilen i sig samt vilken kommer att ha starkast andrahandsvärde?

Är det någon som har tipps på en likvärdig bil så säg skriv det med.

tack på förhand! ps inte mitt område.

Du har ju själv svarat på frågan.

En A3 2011 ~150kkr
En Skoda 2014 ~ 160kkr

Där har du ju hur andrahandsvärdet står sig.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Cupra_
28 juli 2014 ·

Jag tror personligen att Audin har betydligt bättre andrahandsvärde, men köper du en så ny Skoda (Eller seat Leon kombi) så har du ju vagnskadegaranti och slipper helförsäkring ett tag. Typ 2år räcker det ju med halvförsäkring, samt billigare ägandekostnader för övrigt.

TomBjorklund VAGIS Car Club
28 juli 2014 · 1 093 Inlägg

Audi har absolut bättre andrahandsvärde, min kostade ca 300k ny och köpte den för 80000 (inkl en reparation) så på 9 år har värdet minskat till runt 1/4 med 20 000 mil körda.
Skoda och seat landar inte i närheten trots att det är samma koncern

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Spardags
28 juli 2014 · 62 Inlägg

Tja,

Jag håller med ovan, Audi har bättre andrahandsvärde. Kör på Audi bättre kvalité också.

http://www.spardags.se - Jämför din bilförsäkring
Gilla oss på Facebook: https://www.facebook.com/spardags
Cupra_
28 juli 2014 ·

Spardags skrev:
Tja,

Jag håller med ovan, Audi har bättre andrahandsvärde. Kör på Audi bättre kvalité också.

Samma delar i alla tre så nej, samma kvalitét. Däremot kan audi ha roligare färger/ytbehandling på vissa saker.
Kolla bromsar, motor, låda, elektronik, hjulupphängning.. Står typ audi/VW på allt i en seat eller Skoda. Däremot kan ju designen vara trevligare på en Audi och likaså andrahandsvärdet som nämnts tidigare.

Huvudsaken är att du blir nöjd med bilen. Personligen gillar jag inte VAG då jag ägt flera bilar ur koncernen och varit missnöjd med allt ifrån kvalité till verkstäderna till kundbemötande. Rent kvalitétsmässigt tycker jag det är same sh... Mer än fråga om design, andrahandsvärde och självklart ser det mer premium ut att komma i en Audi än en Skoda wink

Spardags
28 juli 2014 · 62 Inlägg

Deception skrev:

Spardags skrev:
Tja,

Jag håller med ovan, Audi har bättre andrahandsvärde. Kör på Audi bättre kvalité också.

Samma delar i alla tre så nej, samma kvalitét. Däremot kan audi ha roligare färger/ytbehandling på vissa saker.
Kolla bromsar, motor, låda, elektronik, hjulupphängning.. Står typ audi/VW på allt i en seat eller Skoda. Däremot kan ju designen vara trevligare på en Audi och likaså andrahandsvärdet som nämnts tidigare.

Huvudsaken är att du blir nöjd med bilen. Personligen gillar jag inte VAG då jag ägt flera bilar ur koncernen och varit missnöjd med allt ifrån kvalité till verkstäderna till kundbemötande. Rent kvalitétsmässigt tycker jag det är same sh... Mer än fråga om design, andrahandsvärde och självklart ser det mer premium ut att komma i en Audi än en Skoda wink

haha jag håller med dig smile

http://www.spardags.se - Jämför din bilförsäkring
Gilla oss på Facebook: https://www.facebook.com/spardags
TomBjorklund VAGIS Car Club
28 juli 2014 · 1 093 Inlägg

Beror nog framstå på vart man bor beroende på just bemötande och service. Men prova kör bilarna, fråga andra ger dig inte en egen uppfattning TS.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
tompski
12 augusti 2014 · 4 Inlägg

Tack så mycket för hjälpen!
Som det ser ut nu så lutar det åt en A3 trots dyra försäkringar men å andra sidan är det mycket bil för pengarna å ett stadigt andrahandsvärde som jag uppfattat. smile

DasAuto
12 augusti 2014 · 2 751 Inlägg

Upplevda kvalitén och känslan är betydligt bättre i Audi än i VW,Skoda,Seat etc.
Vissa modeller har dock ganska snarlik upplevd kvalité, tex Phaeton, Superb, Touareg osv.
Men generellt är det Audi, VW, Skoda, Seat

Kvaliten på motor och drivlina delar dem väl, åtminstone i mindre modellerna A1-A4 delvis A6 också.

Det är bara till att sätta sig i en Audi och provköra sedan testa en Skoda. Man märker skillnad.
Minns när jag hade vw polo 2010 och fick en skoda fabia som utbytesbil, samma årsmodeller man fabian var rälig i jämförelse med polon, åtminstone när det kommer till interiören.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
it_mutt Avstängd
12 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

DasAuto skrev:
Upplevda kvalitén och känslan är betydligt bättre i Audi än i VW,Skoda,Seat etc.
Vissa modeller har dock ganska snarlik upplevd kvalité, tex Phaeton, Superb, Touareg osv.
Men generellt är det Audi, VW, Skoda, Seat

Kvaliten på motor och drivlina delar dem väl, åtminstone i mindre modellerna A1-A4 delvis A6 också.

Det är bara till att sätta sig i en Audi och provköra sedan testa en Skoda. Man märker skillnad.
Minns när jag hade vw polo 2010 och fick en skoda fabia som utbytesbil, samma årsmodeller man fabian var rälig i jämförelse med polon, åtminstone när det kommer till interiören.

Så talar en skåning wink

Men jag kan bara hålla med. Det känns skillnad, även om det är "samma bil". Sätt dig i en, ex.vis A3 2005, sen en Golf 2005 och slutligen i en Skoda/Seat 2005 inom samma bilgrupp", så blir det som du säger i "kvalité" från topp mot botten; Audi, VW Skoda/Seat (har inte upplevt så stor skillnad på Seat o Skoda, så jag vågar faktiskt inte säga vilken som "bättre" där)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang