Skrota papperslös bil.

Snoogiloo
29 juli 2014 · 685 Inlägg

En bekant till mig köpte en fin liten kärra i fint skick för ett antal år sen för att köra ett långbilslopp genom europa. Bilen i fråga är polskreggad och oturligt nog har papperna på bilen försvunnit när han flyttade så den går varken att regga i Sverige eller sälja den.

Bilen har nu stått stilla ett antal år och jag har snackat med honom och om jag vill så får jag gärna ta bilen. Jag tänkte då köpa en lika dan bil som är redo för skroten och flytta ram numerna mellan dom två olika chassina och på så vis får en svenskreggad bil i fint skick.

Frågan är då hur blir jag lättast av med mitt skrot chassi eftersom där inte är några papper på den och ram numerna är bortkapade?

Senast redigerat av Snoogiloo (31 juli 2014)

andreas1
29 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Är lättast o bli av med bil utan papper o få betalt.
Säljer karossen som metallskrot hos nån skrotare .
Då får du ca 1 kr kg iallafall var det så sist jag lämna en.
Dock måste den va tömd på inredning o allt ickemetall.
Ickemetall måste tydligen bilskrotarna ta emot .

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
joH900
29 juli 2014 · 414 Inlägg

Lär gå fint att sälja som skrot till typ Stena, senast jag kollade fick man ca 1kr/kg för blandskrot vilket en helrensad bilkaross borde gå som.

Brukar inte va så lagligt/populärt och flytta över identiteten från en bil till en annan, men det vet du ju säkert om redan smile

breesladd SKÅNING
29 juli 2014 · 1 215 Inlägg

inte för att jag har svar på din fråga men känner att det är en relevant sak att ta upp, det du tänker göra är brottsligt om du inte visste det. det är urkundsförfalskning och är straffbart med fängelse. inte för att jag är eller vill vara polis av något slag utan bara en liten notis ifall du inte visste

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
andreas1
29 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Är väl en tolkningsfråga ang lagligheten.
Bilarna är ärliga o du får byta hur mycket plåt du vill.
Min tolkning här är att han bytar all plåt utom chassienr.
Har själv en bil som tom bilprovningen har bytat chassienr på enl papperna.
Detta är dock gjort på 90 talet o ska det göras riktigt ska väl bilen ursprungskontroleras

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Snoogiloo
29 juli 2014 · 685 Inlägg

Självklart vet jag om att det inte är helt lagligt att göra det jag har i tankarna men om bilen lackeras om etc så bör det vara rätt så svårt att se vad jag har gjort också. Som Andreas1 sa så har jag ju bara rostlagat bilen en helvetes massa och bytat motorn till en exakt likadan wink

Aha, jag trodde inte dom var så glada över att ta emot bilar men då bör det ju inte vara några problem. Men då bör det ju endast vara inredningen som behövs plockas bort då kablar, bärarmar etc borde ju även det räknas som blandskrot.

Tackar för snabba svar big_smile

Senast redigerat av Snoogiloo (29 juli 2014)

andreas1
29 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Ja kablar är koppar.
Jag rensa all plast tyg o gummi.
Tömde vätskor o kapa bilen i 4 bitar.
Mest för det var lättast o flytta den .

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
andreas1
29 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Ja kablar är koppar.
Jag rensa all plast tyg o gummi.
Tömde vätskor o kapa bilen i 4 bitar.
Mest för det var lättast o flytta den .

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Dirtymike
29 juli 2014 · 1 532 Inlägg

Jag hade flyttat plåtarna o chassinummret bara.
Finns massvis med folk som gör så.
Popnita dit chassieplåtarna bara.

Jeep J20 (1978)
Extrazz En 5a är Livet.
29 juli 2014 · 2 005 Inlägg

Bara så ni vet så ska vi inte uppmana till brott. Bara för att nuvarande ägaren kanske inte "vinner något på det" men när nästa köpare tar över bilen eller säljer den vidare. Då kan det bli problem. Nu brukar ju det bara pappers fuskas med bilar som är nyare så att de blir äldre etc för att tex kunna lägga i en annan motor eller något. Men det kan ju bli fel även på det hållet. För är karossen en årsmodell men pappret är några årsmodeller nyare så kanske en ägare i framtiden tror att han köper en bil som inte är den bil som utlovas att vara.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Putteliten
30 juli 2014 · 9 068 Inlägg

Jag anser att TS får göra precis som han vill med sina bilar och papper, utan att folk här ska bli griniga om det. Klart att det är olagligt, men det är hans samvete och sköter han det snyggt så är det ABSOLUT INGEN som kommer märka något. Han är inte den enda här i landet som gjort något sådant i så fall. Kolla bara inom rally ska ni se hur många bilar som slagits sönder till oigenkännlig ena helgen för att ett par helger senare dyka upp på en annan tävling i annan färg.


Till topic så tar som sagt Stena metal emot bilar utan papper, i Skänninge så var kravet att inga vätskor, rutor, inredning och så lite annat material än plåt som möjligt. Var rätt hyffsat pröjs för en 142 fylld med gamla motorer och bakaxlar.

andreas1
30 juli 2014 · 1 020 Inlägg

Gamla asconer hade chassienr på trösklarna o alla som bytt trösklar på en sån bil gjorde något olagligt då oxå?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Extrazz En 5a är Livet.
30 juli 2014 · 2 005 Inlägg

Vart chassi nummer sitter tycker jag är oviktigt. Sitter ju på flera ställen på de flesta bilar. Snackar man gamla bilar så är oftast varje del för sig stämplad med ett nummer som ska vara samma igenom hela bilen.

Skulle det vara så att bilen är smälld eller rostig på det stället där en plåt sitter så får man ju givetvis åtgärda det. Det handlar inte om att plåtbiten med ett nummer är brottsligt att röra. Men att man gör en vinning på att bara byta nummer på bilar där blir det fel.
Att man har bytt 5% plåt eller 99,99% plåt på en bil är svårt att svara var någonstans det blir brottsligt.
Det hela handlar nog på hur man gör det och isf vad för plåt som byts.  Tex sparar man halva sin bil och tar bakvagnen och flyttar över till en annan kaross. Sen tar man all inredning, motor osv. Är det bakvagnen som är den gamla bilen eller är det framvagnen som helt plötsligt har blivit en annan bil.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
bronco_z
30 juli 2014 · 604 Inlägg

Extrazz skrev:
Vart chassi nummer sitter tycker jag är oviktigt. Sitter ju på flera ställen på de flesta bilar. Snackar man gamla bilar så är oftast varje del för sig stämplad med ett nummer som ska vara samma igenom hela bilen.

Skulle det vara så att bilen är smälld eller rostig på det stället där en plåt sitter så får man ju givetvis åtgärda det. Det handlar inte om att plåtbiten med ett nummer är brottsligt att röra. Men att man gör en vinning på att bara byta nummer på bilar där blir det fel.
Att man har bytt 5% plåt eller 99,99% plåt på en bil är svårt att svara var någonstans det blir brottsligt.
Det hela handlar nog på hur man gör det och isf vad för plåt som byts.  Tex sparar man halva sin bil och tar bakvagnen och flyttar över till en annan kaross. Sen tar man all inredning, motor osv. Är det bakvagnen som är den gamla bilen eller är det framvagnen som helt plötsligt har blivit en annan bil.

Satan intressant frågeställning. Borde ju rimligtvis olagligt att göra som TS vill göra men var går egentligen gränsen?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang