"Köpråd" Audi S4 avant b5/b6

TobbeTT
29 juli 2014 · 948 Inlägg

Hej!

Har börjat att titta lite på Audi och speciellt då S4:orna, då man börjat tröttna lite på subarun. För vill åka bekvämt men samtidigt ha en bil som går bra och har tyst inredning till skillnad på imprezan wink och givetsvis fungerande klimatanläggning (har ju ingen ac i imprezan roll ). Men då är ju det vilken man ska välja? Hur är dem tidigare s4:an (99-01) V6 med dubbelturbo? Enda jag har hört är original aggen är lite känsliga men annars är det bra grejjer? Men är det kanske värt att spara/vänta på en nyare s4 med V8? Hur bra är dom och hur är V8 motorn i driftsäkerhet? Hur törstiga är dom? (vet att det är en sportmodell men trevligt att veta ändå). Finns det dragkrok till dom nyare b6 modellerna för dom jag sett på blocket har inte haft med det måste väl gå att få tag i väl?


Tack på förhand!


Mvh


Tobbe

Kollan
29 juli 2014 · 618 Inlägg

s4 b5 har uppdaterade turbos på 99b->(dvs facelift), sen så har ju de tidigare modellerna oftast fått sina turbos utbytta.(mao se till att turbo och grenrör är bytt om det är en pre facelift)

TobbeTT
29 juli 2014 · 948 Inlägg

Annars så är det en bra bil? Men är dom nyare ett vettigare alternativ?

Henrik-N
31 juli 2014 · 450 Inlägg

köp dig en b6:a

skulle säga att det är en bätte bil rakt igen och råare med v8.

går lika grymt sommar som vinter.

haft en själv och sugen på en rs4 nyare modell.

lycka till

TobbeTT
31 juli 2014 · 948 Inlägg

Henrik-N skrev:
köp dig en b6:a

skulle säga att det är en bätte bil rakt igen och råare med v8.

går lika grymt sommar som vinter.

haft en själv och sugen på en rs4 nyare modell.

lycka till

Jo sant hade ju varit lite fränt med en sån..men när det är v8 hur törstiga är dom? Och finns dom med drag/eller finns drag att eftermontera?

Brinnut
31 juli 2014 · 61 Inlägg

Åkte en sån där S4 V8 förra sommaren, motorkaraktären sög skit. Inget drag alls vid full gas från 0.
Motorväg kan vara giftigt dock.


s4 2,7 biturbo däremot, det är sköj.
Går att köra billigt om man inte är i stan för mycket.

TobbeTT
31 juli 2014 · 948 Inlägg

Jaha så dåligt drag i v8:an?

Jo med turbo blir ju allt roligare men tyvärr är ju det en äldre modell och nästa alla gått långt tyvärr...

Henrik-N
1 augusti 2014 · 450 Inlägg

TobbeTT skrev:
Jaha så dåligt drag i v8:an?

Jo med turbo blir ju allt roligare men tyvärr är ju det en äldre modell och nästa alla gått långt tyvärr...

det är inte dåligt drag i nyare modellen med v8.

såklart är det en helt annan karaktör än turbo 6orna.

givetvis drar den soppa om man ligger på, men under litern kommer du vid lugn körning.

v8 är betyligt driftsäkrare, bättre, stabilare, överdimensionerad enligt eget tycke.

dem gamla är så jäkla slut var och varannan då vilken 18 åring som helst har råd med dem.

mvh

DusanMandick Random Hero
1 augusti 2014 · 4 047 Inlägg

ja kör s4 b7 nuförtiden. va inne på b6 först men b7 är hästlängder modernare känns det som. b5 har ju tonvis med kända fel o känns sönderkörda på något sätt. 

v8an är en riktigt bra motor som audi har i många av sina bilar, inte sådär jättevass men sticker bra vid rödljus och går fint på motorväg!

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
TobbeTT
2 augusti 2014 · 948 Inlägg

Jo det är väl alltid bättre med nyare, men tyvärr vad jag sett på transportstyrelsen så får b7:an inte dra så mkt, lite synd när tjejen har två hästar (dock ska tilläggas att det inte är så jättemkt körning med dom, men grejjen är ju att om det blir under t ex vintern så är ju awd och en bil med lite kraft i inte fel att ha som dragare). Men tack för input alla! smile

Powe_R
2 augusti 2014 · 414 Inlägg

Skulle alla dagar om året hellre ta en S4 B6 före en B5, trevligare ljud i V8an, mer pulver (Dock mer kostsam att trimma om du nu vill göra det) Dock fortfarande ca 80hk mer i B6an om jag inte minns fel. Sen är ju grundplåten ett antal år nyare. Så det är en betydligt modernare bil. B7an är egentligen en faceliftad B6a, så i grunden samma bil. Men mellan B5 och B6 är det två helt skilda modeller.

Har inte ägt en själv men ägde en Audi A8 4.2q 2004 med 335hk motorn. Tror att den är identisk med den som sitter i S4 b6. Kan dock inte svära på det. Va nybliven 19 åring när jag köpte A8'an så den fick stå ut med en hel del hårdkörning, kickdowns och 250+ på motorvägen. Skulle säga att motor och låda verkade väldigt driftsäkra då dem ändå fick bekänna en del färg under mina nästan två år med bilen. Dock aldrig några motor/växellåde fel.

Första året låg jag på 17.4L enligt datorn, då rullade jag 255/35R20, sista halvåret gick bilen ner på ca 16.5L trotts att jag bytte till fetare fälgar/däck på 275/35R20 dock lite mer motorväg sista halvåret.

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
RinorGDI
2 augusti 2014 · 338 Inlägg

Absolut b6 hanar själv kört s4 b7 och de ljudet från v8 går inte att jämföra.
Kör b8 idag och saknar ff min b7

Audi S4 SuperCharged
BMW 325i (1994)
TobbeTT
4 augusti 2014 · 948 Inlägg

Men är det lätt att få dit en dragkrok på dom och "får" man ens det på dom? Kollade ett regnr på transportstyrelsen då står det så här "Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1230" då måste det menas att det borde gå?

ekelund88
4 augusti 2014 · 2 656 Inlägg

TobbeTT skrev:
Men är det lätt att få dit en dragkrok på dom och "får" man ens det på dom? Kollade ett regnr på transportstyrelsen då står det så här "Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1230" då måste det menas att det borde gå?

va drar du med idag ?smile imprezan har inte drag?smile

TobbeTT
4 augusti 2014 · 948 Inlägg

ekelund88 skrev:

TobbeTT skrev:
Men är det lätt att få dit en dragkrok på dom och "får" man ens det på dom? Kollade ett regnr på transportstyrelsen då står det så här "Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1230" då måste det menas att det borde gå?

va drar du med idag ?smile imprezan har inte drag?smile

Inget, då det inte sitter dragkrok på imprezan, just därför ev. nästa bil man skaffar har det så  man kan kombinera rolig men även praktisk bil som är 4wd och då är väl en sådan audi rätt så bra? smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang