Ventilspel B230FD

940Pandan
30 juli 2014 · 150 Inlägg

Tjenare, är så att jag har precis köpt mig en ny kamaxel, FS280, och den ska i min 531. Har funderat lite över ventilspelet. Jag fick med 8 lashcaps till ventilerna, är det som shims, eller behöver jag köpa shims för o få ventilspelet rätt? Funtade lite på också om det är ett måste att plana toppen nu när den ska i?

Dem som är vänliga nog att svara på den tråden kan gärna dumma ner era svar då jag är relativt ny inom trimning och motorer! Har dock en kompis som ska hjälpa mig med detta, men han var också lite velande på detta område, så jag vänder mig till er!

Väldigt tacksam för alla svar jag kan få!

Mvh Panda

Volvo 244 "Nugget" (1988)
940Pandan
30 juli 2014 · 150 Inlägg

Ingen som vet något?

Volvo 244 "Nugget" (1988)
KolGruvan
30 juli 2014 · 1 450 Inlägg

du måste shimsa in nya kamaxeln . angående planing av toppen vet ja inte om de e ett måste men

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
940Pandan
30 juli 2014 · 150 Inlägg

xVolvo240x skrev:
du måste shimsa in nya kamaxeln . angående planing av toppen vet ja inte om de e ett måste men

Okej, finns det någon guide hur man gör det? Med Lashcaps o shimsa?

Volvo 244 "Nugget" (1988)
Dupond och Dupont
30 juli 2014 · 581 Inlägg

Står om att byta kamaxel i Haynes boken. smile
Vet inte om det hjälper dig så mycket men om du inte har en - köp en.
Den är värd de 269 kr den kostar. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
940Pandan
30 juli 2014 · 150 Inlägg

Dupond skrev:
Står om att byta kamaxel i Haynes boken. smile
Vet inte om det hjälper dig så mycket men om du inte har en - köp en.
Den är värd de 269 kr den kostar. smile

Jag har redan en, hjälpt mig otroligt mycket när man har en gammal slö40. Jo, det står om att byta kamaxel, men från det jag läste, inte till o byta till en vassare kamaxel, men det kanske inte är så stor skillnad? Förutom att få in ventilspelet rätt...

Volvo 244 "Nugget" (1988)
940Pandan
30 juli 2014 · 150 Inlägg

Okej, så vart kan jag få tag på shims, och hur vet jag vilken sort jag ska köpa? Alltså, mm o de?

Volvo 244 "Nugget" (1988)
KolGruvan
31 juli 2014 · 1 450 Inlägg

shims finns på volvo. och vilken storlek du ska ha får du mäta dig fram till. mät ventilspelet med den nya kamaxeln så ser du va du behöver

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
940Pandan
31 juli 2014 · 150 Inlägg

Hm.. Okej! Aja, blir intressant om jag o polarna får fart på detta! Går det att mäta när toppen inte sitter på, eller vilket är lättast? För 531 ska byta ut en sleten 530!

Volvo 244 "Nugget" (1988)
940Pandan
31 juli 2014 · 150 Inlägg

xVolvo240x skrev:
shims finns på volvo. och vilken storlek du ska ha får du mäta dig fram till. mät ventilspelet med den nya kamaxeln så ser du va du behöver

Har bara en fråga till innan jag lämnar dig ifred! Lashcapsen, sätter jag dem på ventlien direkt, eller hur ska jag göra? Behöver jag banka dit dem eller sätter dem sig på plats sen sitter dem kvar helt o hållet?

Kanske dålig beskrivning men jag hoppas du förstår!

Och ska den där runda lilla "skydds saken" sättas på över?

Senast redigerat av 940Pandan (31 juli 2014)

Volvo 244 "Nugget" (1988)
Rille0
31 juli 2014 · 2 021 Inlägg

Din nya kam är säkert en omslipad originalkam, där man slipat ner bascirkeln på kamaxeln för att få ett högre lyft, du måste då schimsa upp ventiltryckaren med dessa lashcaps för att få ner ventilspelet, kan inte riktigt hur det funkar på volvo men gissar på att lashcaps ska sitta mellan ventilen och tryckaren, sen justeras ventilspelet klart med schimsen uppe på tryckaren.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
KolGruvan
31 juli 2014 · 1 450 Inlägg

ja de ska inte va några problem såvitt ja vet.  har du inte de special verktyget så får du plocka av kamaxeln igen efter du mätt ventilspelet och sedan ta en micrometer och mäta tjockleken på brickorna. då räknar du bara ut vad tjocka dom nya brickorna ska vara

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
940Pandan
31 juli 2014 · 150 Inlägg

Rille0 skrev:
Din nya kam är säkert en omslipad originalkam, där man slipat ner bascirkeln på kamaxeln för att få ett högre lyft, du måste då schimsa upp ventiltryckaren med dessa lashcaps för att få ner ventilspelet, kan inte riktigt hur det funkar på volvo men gissar på att lashcaps ska sitta mellan ventilen och tryckaren, sen justeras ventilspelet klart med schimsen uppe på tryckaren.

Okej, så shimsen ska gå under lashcapsen, och sen ska den kammen trycker ner på ( dem där runda sakerna som jag inte kan komma på namnet ) över, och sen är jag klar och ska bara mäta spelet?

Senast redigerat av 940Pandan (31 juli 2014)

Volvo 244 "Nugget" (1988)
940Pandan
31 juli 2014 · 150 Inlägg

xVolvo240x skrev:
ja de ska inte va några problem såvitt ja vet.  har du inte de special verktyget så får du plocka av kamaxeln igen efter du mätt ventilspelet och sedan ta en micrometer och mäta tjockleken på brickorna. då räknar du bara ut vad tjocka dom nya brickorna ska vara

Okej, vi ska använda oss av bladmått eller vad det hette, så jag mäter spelet, sen åker jag till mekonomen och köper dem shimsen jag behöver, sen sätter jag dit det och så?  Det låter inte så svårt, men kommer säkert bli! Ska jag satsa på 0.30 - 0.40?

Volvo 244 "Nugget" (1988)
940Pandan
31 juli 2014 · 150 Inlägg

Har sökt som bara den, men hittar inga bilder på hur det ska se ut.. Om det är någon som kan hitta kan ni gärna länka det till mig så jag har en idé av hur de ska se ut!

Volvo 244 "Nugget" (1988)
KolGruvan
31 juli 2014 · 1 450 Inlägg

940Pandan skrev:

xVolvo240x skrev:
ja de ska inte va några problem såvitt ja vet.  har du inte de special verktyget så får du plocka av kamaxeln igen efter du mätt ventilspelet och sedan ta en micrometer och mäta tjockleken på brickorna. då räknar du bara ut vad tjocka dom nya brickorna ska vara

Okej, vi ska använda oss av bladmått eller vad det hette, så jag mäter spelet, sen åker jag till mekonomen och köper dem shimsen jag behöver, sen sätter jag dit det och så?  Det låter inte så svårt, men kommer säkert bli! Ska jag satsa på 0.30 - 0.40?

ja precis.  men oftast när man köper en omslipad kamaxel brukar man få ett rekomenderar ventilspel, fråga han som du köpte den av va ventilspelet ska va. på den kamaxeln jag köpte skulle spelet in vara 0.35 och ut 0.40 så de kan va olika

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Rille0
31 juli 2014 · 2 021 Inlägg

lashcapsen ska sitta uppe på ventilskaftet under tryckaren, alltså =

Ventil-lashcap-tryckare-Schims-kamaxel

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
940Pandan
31 juli 2014 · 150 Inlägg

xVolvo240x skrev:

940Pandan skrev:

xVolvo240x skrev:
ja de ska inte va några problem såvitt ja vet.  har du inte de special verktyget så får du plocka av kamaxeln igen efter du mätt ventilspelet och sedan ta en micrometer och mäta tjockleken på brickorna. då räknar du bara ut vad tjocka dom nya brickorna ska vara

Okej, vi ska använda oss av bladmått eller vad det hette, så jag mäter spelet, sen åker jag till mekonomen och köper dem shimsen jag behöver, sen sätter jag dit det och så?  Det låter inte så svårt, men kommer säkert bli! Ska jag satsa på 0.30 - 0.40?

ja precis.  men oftast när man köper en omslipad kamaxel brukar man få ett rekomenderar ventilspel, fråga han som du köpte den av va ventilspelet ska va. på den kamaxeln jag köpte skulle spelet in vara 0.35 och ut 0.40 så de kan va olika

Köpte den på folkraceshopen.. Han sa att jag skulle sikta på 0.30-0.35, men det var inte jätte noga, så. Jag vet inte riktigt, ska försöka komma så nära jag kan! Kan det variera, alltså på brickorna, kan jag behöva olika beroende på vilken ventil jag ska sätta dit?

Volvo 244 "Nugget" (1988)
940Pandan
31 juli 2014 · 150 Inlägg

Rille0 skrev:
lashcapsen ska sitta uppe på ventilskaftet under tryckaren, alltså =

Ventil-lashcap-tryckare-Schims-kamaxel

Ahaa, så shimsen sitter på tryckaren, fastnar det verkligen, och jag var ute o testade sätta fast lashcapsen, det passade och sådär, men känns som att dem sitter lite löst, ska man bruka lite våld? Och tryckaren hamnar ju inte längst ner, alltså, Den nästan som hänger? Är det meningen?

Volvo 244 "Nugget" (1988)
KolGruvan
31 juli 2014 · 1 450 Inlägg

940Pandan skrev:

xVolvo240x skrev:

940Pandan skrev:

Okej, vi ska använda oss av bladmått eller vad det hette, så jag mäter spelet, sen åker jag till mekonomen och köper dem shimsen jag behöver, sen sätter jag dit det och så?  Det låter inte så svårt, men kommer säkert bli! Ska jag satsa på 0.30 - 0.40?

ja precis.  men oftast när man köper en omslipad kamaxel brukar man få ett rekomenderar ventilspel, fråga han som du köpte den av va ventilspelet ska va. på den kamaxeln jag köpte skulle spelet in vara 0.35 och ut 0.40 så de kan va olika

Köpte den på folkraceshopen.. Han sa att jag skulle sikta på 0.30-0.35, men det var inte jätte noga, så. Jag vet inte riktigt, ska försöka komma så nära jag kan! Kan det variera, alltså på brickorna, kan jag behöva olika beroende på vilken ventil jag ska sätta dit?

ja du måste mäta alla först.  ja fick byta typ alla brickor när ja shimsade in min kamaxel

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang