DasAuto
31 juli 2014
· 2 751 Inlägg
Jag har den motorn och modell, har hittills inte haft några problem alls förutom ett dött batteri.
Vanliga lindriga fel på dem är att vevhusventilationen blir igensatt, kolla om du har den "nyare" versionen, annars kan du köpa en sådan hos Audi för 600kr, tar 10 minuter att byta.
Andra "fel" är Oilsludge vilket undviks om bilen är servad efter fasta intervall och inte longlife.
Visst longlife kan även vara bra så länge man inte överskrider 2000mil, vissa har kört 3000mil även fall bilen har varnat för Service då dom trott att det är 3000mil fast.
Motorerna koksar en del, vilket är vanligt för motorer med direktinsprut(Oavsett vad du hör vissa andra bilfantaster säga) detta undviks genom att du rastar bilen och varmkör den, de som ligger och fiskör inne i stan har oftast problem med allt från frusen vevhus ventilation till igenkoksade motorer.
Rost bakom dörrlisterna förekommer på pre-facelift, vilket är din modell. Hamnade skit bakom listerna som gjorde att listerna nötte plåten, fixen är att ta bort listerna och rensa en gång om året.(Ingen stor åtgärd heller)
Motorn dricker inte särskilt mycket, jag kör runt 8.5 blandat med 18" på sommarn och 7.5 på vintern med 16". Men jag gasar gärna ofta också.
Se bara till att du får en bil som inte är longlife servad, och är den det kolla så att den åtminstone inte överskridit 2000mil mellan oljeservicarna.
Ett annat problem som inte är jätte vanlig men det har förekommit är att Oljesilen failar, stannar man inte motorn omgående så rasar den ganska säkert. Är inte jättevanligt men det har hänt ett antal gånger.
Oljetörsten låter jag vara osagt, många har sagt att deras 2.0 TFSI dricker mängder med olja, min gör faktiskt inte det.
Jag fyller på ca 700cl mellan oljeintervallen. Kör ca 1500mil om året och server efter 1500mil
Senast redigerat av DasAuto (31 juli 2014)
Who Djaa bless no man curse