Har en Volvo 944Ft orginal (165hk) och vill ha upp den till 300hk! Vad ska jag göra/köpa?

ONPower
30 juli 2014 · 8 Inlägg

Tjabba, jag har en Volvo 944FT som är orginal (165hk) och är sugen på att få upp den till 300hk så att de händer lite när man gasar wink

Min fråga är då vad jag ska göra för att få upp den till 300hk?

De får kosta vad de kostar bara man inte kör sönder motorn med den SETUP'en.

Vill alltså att ni rekommenderar grejer som är behövliga och inte är koreansk kvalité smile

Tacksam för seriösa svar! smile

Tack på förhand! smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 juli 2014 · 13 644 Inlägg

finns nog färdiga 300hk respet om du kollar runt lite

18T 531:a vx3kam eller någon lämplig istället för blompiinnen som sitter där

andra spridare 3" med racekisse
och en bättre intercooler så borde du vara framme. 

polarn hade 278hk med 16T e85 på en b230Fk  dock med volvo 360 b200f sprut med tillskotssprut

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
hyperion
30 juli 2014 · 305 Inlägg

Årsmodell?

Botten:
H-profil stakar 3000:-
Nya lager,packingar etc. 2000:-?
När du ändå har isär botten så balanserar du vevaxel och viktar allt. 1000-2000:-?

Topp:
531 topp (portad är inget krav men slipa gjutskägg och sånt kan man ju göra ändå) 1000:-
En bra kamaxel som inte är allt för vass (så du kan köra org grenrör och ändå varva utan att mottrycket tar kål på allt) sts237 är nog lämplig. Går kanske att köra på nån volvoaxel också om man inte behöver kräma ur allt som finns. 3000:-
lagom stor hx35 eller bw s200g turbo (köp begagnad) 4000:-
Lite hårdare fjädrar kanske? 1000:-?

Avgas är väl 3" eller nåt att föredra. 5000:-

Intercooler och tryckrör/slang. 2000-5000:-

Spridare + pump. 2000:-

Styrsystem:
MS/Vems/DTA/Maxxecu? 2000-15000:-?
Mappning 5000-10000:-

Med mina höftade priser så handlar det om 28000-53000:- ungefär. Bara för motorn+styrsystem+bränsle. Sen tillkommer drivlinan. Du bör åtminstone ha en ny tryckplatta och evt nån sinterlamell utöver det.
Denna setup borde kunna ge 350-400hk på original grenrör, det är iaf min förhoppning då jag tänkt köra sådan setup om jag får ihop bilen nån gång.
Byter du grenrör och insug så borde man kunna närma sig 500hk rätt så lätt dock.

Nöjer man sig med 250-280hk så kan man skippa styrsystem och köpa typ kl racings chip tillsammans med gröna spridare och kanske en 19t istället.

Honda S2000 (2000)
BMW 330XD (2009)
Mack Forum- och sitemoderator
31 juli 2014 · 26 097 Inlägg
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
ONPower
31 juli 2014 · 8 Inlägg

Tackar för svar och tips! Får kolla runt lite mer men nu vet jag ungefär! Kan bli en riktigt rolig bil efter de här!

Det är en 97 jag har för dig som undrade smile

De får nog bli ett litet vinter projekt de här tror jag! Jag bor på Gotland så kanske måste skicka iväg vevaxeln för balansering och viktning för har inte grejer hemma tyvärr men kanske kommer fler frågor framåt årets slut och får se hur långt jag har kommit smile

Tack igen! Tur att de finns personer som kan mer än en själv! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang