Köpråd: Billig dragbil tungt släp.

Deeks
1 augusti 2014 · 4 Inlägg

Tar "oskulden" med en köprådstråd och hoppas att någon orkar svara. smile
Söker en dragbil som kan ta MINST 2 ton, helst mer. 2 ton är absolut minimum. Den ska kunna dra detta utan att knota och dra loss det på en lerig stallplan/äng om så krävs. Ska klara 100 kg kultryck.

Maxpris 60 000 kr

Driftsäker och så problemfri som möjligt.
Jag mekar inte själv alls. Är helt beroende av verkstäder. Den bör alltså inte vara snordyr att serva på verkstad eller kräva en massa egen "garagetid" eftersom det inte finns. Det ska alltså bara vara att tuta och köra och serva emellanåt.

Jag har(med hjälp av andra forum) tittat på Cherokee XJ och KJ, Toyota LC (långmil), Pajero sport, Tahoe, Blazer, Mercedes ML.

Tar gärna emot alla tips och råd jag kan få, andra märken. Bilen kommer i första hand gå som dragbil och andrabil. Jag kan "ta" en något högre soppaförbrukning till förmån för lägre fasta kostnader.

Vad är bra/dåligt?
Vad ska jag titta efter?
Kända problem?

Kan inte nog poängteras hur okunnig och ickemekande jag är.

Senast redigerat av Deeks (1 augusti 2014)

Stigen
1 augusti 2014 · 23 Inlägg

Hej Deeks
En bil som är väl känd för att vara en väldigt bra drag bil är volvo 944/945, min 944 har följande:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1680
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2430
*om jag inte missminner mig finns det dom med det som har "bättre draget" (944/945) som får ta 1900kg på bara B behörigheten.
volvo 940 är av gamla goa tiden driftsäkra som bara den, men ja du kanske är i behov av något med 4x4..roll
Men som sagt du skulle ju kunna ta dig en kik vad det kostar att skaffa utökad behörighet på B
ger ju ett ganska rejält lyft smile
många bilar rullar även över 50000mil på mätarna, du kan få dig en hygglig för 12-20papp.
Reperationer är billiga med tanke på bilens storlek. dricker väl 0,8-1,1 beroende på låda/motor smile
Men som sagt tänkte mest på att kika på att skaffa utökat, 940 bara en brainstormare.
Ha en fortsatt trevlig kväll. smile

Deeks
1 augusti 2014 · 4 Inlägg

Glömde skriva. Jag har BE och mitt släp har totalvikt 1990 kg och tjänstevikt 970 på våg (940 på pappret). Så MINST 2 ton helst mer (i fall jag väger upp/byter kärra).

Jag har för mig att max släpvagnsvikt på 940 ligger på ~1800 kg. Det räcker tyvärr inte. Med nuvarande hästvikt landar bruttovikten på ~1400-1450 men jag vill kunna dra två djur, eller 1 djur + packning. annars älskar jag 940, har haft en för 10 år sedan.

Senast redigerat av Deeks (1 augusti 2014)

Stigen
1 augusti 2014 · 23 Inlägg

Aha okej smile Ja tydligen är BE och B utökat tydligen två olika behörigheter.. ja de rör till allt väldigt mycket.
Står såhär på min bil i registret på transportstyrelsen:
"
Tekniska data
Motornummer:
Kaross: Täckt (01)
Karosserikod tillägg:
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3:
Växellåda: MANUELL   

Antal passagerare, max: 4
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:
Skattevikt, kg: 1470
Tjänstevikt, kg: 1470
Totalvikt, kg: 1820
Ursprunglig totalvikt, kg: 1820
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvikt kg, obromsad:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1680
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2430
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 350
Kopplingsanordning : KULA
...
..."

caromania Forummoderator
1 augusti 2014 · 9 296 Inlägg

Hur är det med Suzuki Grand Vitara? Några bekanta till mig som kör hästsläp köpte en sådan efter att ha forskat runt. Nya modellen med diesel, borde fallit till 60k nu?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Deeks
1 augusti 2014 · 4 Inlägg

Jo det är jätterörigt.
Max släpvagnsvikt är vad bilen maximalt får dra, bruttovikten alltså. Bilens konstruktion/bromsar/motor/dragkrok eller nåt, klarar inte mer.
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B respektive utökad B är rena pappersprodukter beräknade utifrån bilens totalvikt så att bil+släp inte har en totalvikt som överstiger 3500 kg för B och 4250(?) för utökad B.
För din volvo innebär det att om man har B-kort får man koppla ett släp med max totalvikt 1680 kg men bara lasta upp till en bruttovikt av 1600 kg, lagligt. Hänger man däremot på ett släp med totalvikt 1700 kg och lastar det till en bruttovikt av, låt säga, 1200 kg är det olovlig körning. Det är en så kallad "slamkrypare".

Det är superkrångligt och värre blev det med nya reglerna eftersom man som B- eller utökad B-kortsinnehavare i större grad måste hålla reda på fler siffror. Det är betydligt lättare när man har BE för då behöver man bara ta hänsyn till bruttovikt och maxlast.

Den viktigaste siffran är den som heter "Max släpvagnsvikt, kg: " eftersom det faktiskt kan få allvarliga konsekvenser om den överskrids. Det andra är "bara" förarens körkort som ligger illa till.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 augusti 2014 · 14 007 Inlägg

Ett enkelt sätt att ta reda på om man får dra en viss kärra med en viss bil med en viss körkortskompetens är att kolla här:
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … anguage=sv

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Stigen
1 augusti 2014 · 23 Inlägg

Aha okej blev lite klokare nu tror jag smile Tack!

Streethawk Billjuds Wannabe
2 augusti 2014 · 1 771 Inlägg

Den första bil jag kom att tänka på som dragbil var Dodge Ram. Sen är ju frågan med pris/driftsäker & problemfri & på det området har jag inte en aning om.  Läste någonstans om max släpvagns vikt 3000kg eller vad det var.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
granadadr
2 augusti 2014 · 7 268 Inlägg

subaru, legacy? eller någon outlander?

Audi A6 quattro

ärligt talat alla lite större 4wd är bra,, utom de som ska driva fram,, sen skjuta på bakdriften sedan,, de suger

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Deeks
3 augusti 2014 · 4 Inlägg

De som det står emellan just nu är:
Pajero sport: törstiga? Dyra kamremsbyten ofta?
Land cruiser: om något bra objekt till rätt pris dyker upp.
Jeep Cherokee XJ och KJ: är lite rädd för dessa då jag inte mekar själv, alls, övertyga mig gärna.
Tahoe: Kan inget om chevor.
Mercedes ML: dyra delar?

Som sagt, mekar ej själv och MINST 2 ton på ett bra sätt och max 60 000 är de tre viktigaste punkterna.

gravityone Fixare
3 augusti 2014 · 321 Inlägg

Slår ett slag för Kia Sorento. Körde en tidigare i jobbet med 3.5l v6:an. Fick dra 2800kg och hade mycket bra komfort. Hade bilen i fyra år, hade gått runt 10k mil när jag fick den och hade gått ca 30k mil när den byttes och gjorde enbart service och bytte slitage delar under tiden jag hade den.

Ska sägas att den levde ett ganska hårt liv då jag nästan alltid låg på gränsen vad den fick dra. skulle tro att den inte gick mer en kanske hundra mil utan boggikärran bakom på de åren.

Lone Star Garage
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
hhhhhhhhhhhhhhhhhhh
3 augusti 2014 · 152 Inlägg

Vi har en Jeep Cherokee 98 med 4l bensin sexa som dragbil, den bara står nu som extrabil eftersom att den inte alltid startar pga. glapp mellan alla datorer antagligen. (Det är inte något man lämnar in till en verkstad ens när bilen är värd mindre än verkstadsbesöket) Men när den väl startar så går den bra och inget annat har krånglat. Det är en rejäl bil trots att den är så liten, med nästan onödigt bra fyrhjulsdrift. Den får dra 3250 kg efter omreggning med annat drag och har 190 hk. Drar minst 1 liter milen tom dock...
Jag skulle tro att en sån här med dieselmotor skulle vara ett bra val, och dom kostar inte så mycket.

Själv skulle jag nog satsat på en Toyota Hilux eller Nissan King cab
http://www.blocket.se/ostergotland/King … 16&w=3
Just den får dra 3000 kg

ekelund88
3 augusti 2014 · 2 656 Inlägg

Smurfenglubb skrev:
Vi har en Jeep Cherokee 98 med 4l bensin sexa som dragbil, den bara står nu som extrabil eftersom att den inte alltid startar pga. glapp mellan alla datorer antagligen. (Det är inte något man lämnar in till en verkstad ens när bilen är värd mindre än verkstadsbesöket) Men när den väl startar så går den bra och inget annat har krånglat. Det är en rejäl bil trots att den är så liten, med nästan onödigt bra fyrhjulsdrift. Den får dra 3250 kg efter omreggning med annat drag och har 190 hk. Drar minst 1 liter milen tom dock...
Jag skulle tro att en sån här med dieselmotor skulle vara ett bra val, och dom kostar inte så mycket.

Själv skulle jag nog satsat på en Toyota Hilux eller Nissan King cab
http://www.blocket.se/ostergotland/King … 16&w=3
Just den får dra 3000 kg

känns inte som att du rek nått med sett utifrån erfarenhet king cab årsmodell 02-06 har ett materialfel i vevlagren som gör att motorerna klappar ihop titt som tätt inget bra val överhuvudtaget!

sandin_90 Truck Drivers Move The Nation!
23 augusti 2014 · 350 Inlägg

Stigen skrev:
Aha okej smile Ja tydligen är BE och B utökat tydligen två olika behörigheter.. ja de rör till allt väldigt mycket.
Står såhär på min bil i registret på transportstyrelsen:
"
Tekniska data
Motornummer:
Kaross: Täckt (01)
Karosserikod tillägg:
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3:
Växellåda: MANUELL   

Antal passagerare, max: 4
Antal sittande passagerare, max:
Antal bältade passagerare, max:
Antal passagerare i rullstol, max:
Antal stående passagerare, max:
Skattevikt, kg: 1470
Tjänstevikt, kg: 1470
Totalvikt, kg: 1820
Ursprunglig totalvikt, kg: 1820
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvikt kg, obromsad:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1680
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2430
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 350
Kopplingsanordning : KULA
...
..."

max släpvagnsvikt är 1600 på dessa bilar.. Vilket körkort du än har så får denna bil ändå inte dra mer än 1600kg..

----------------Våga Vägra Volvo----------------
sandin_90 Truck Drivers Move The Nation!
23 augusti 2014 · 350 Inlägg

Deeks skrev:
De som det står emellan just nu är:
Pajero sport: törstiga? Dyra kamremsbyten ofta?
Land cruiser: om något bra objekt till rätt pris dyker upp.
Jeep Cherokee XJ och KJ: är lite rädd för dessa då jag inte mekar själv, alls, övertyga mig gärna.
Tahoe: Kan inget om chevor.
Mercedes ML: dyra delar?

Som sagt, mekar ej själv och MINST 2 ton på ett bra sätt och max 60 000 är de tre viktigaste punkterna.

ML är en förbannat bra dragbil! Klarar att dra det mesta och jäkligt behaglig att köra trotts en 2500kg på kroken! MEN delar till dessa bilar är DYYYRT! Och verkstadskostnaderna kan bli höga! Skatten är även dyr, likaså försäkring.. Köper du en diesel så kör du iallafall billigt, dom är inte så törstiga som man kan tro.. Satsa på diesel V8an..

Cheva Blazer och Van får ju dra 2560kg (om ja ej minns fel), men det är på 60mm kulan om du har triplex drag, dvs du lär ha 60mm hanske på kärran.. På 50mm (standard) så får du enbart dra 2000kg. Men även dessa går väldigt fint efter vägen när man drar tungt..

Jeep Cherokee har ja själv varit sugen på.. Har dock inga direkta erfarenheter av hur dessa är som dragbilar..

----------------Våga Vägra Volvo----------------
Tiger1978 Fattig student
23 augusti 2014 · 1 282 Inlägg

Vet inte hur det ligger till med cheva astro, men dom finns ju dock med  4wd och diesel.. Tänkte mest på att du ville kunna dra två havremoppar samt packning, köper du en sån kan du lasta en hel del i bilen, ev inreda med säng om du drar ut mycket på tävlingar mm och ändå kunna utnyttja vikten i släpet på dom två hästarna du ska släpa runt med smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang