Nissan Skyline R33 GTS-T - Startar inte

Chrillthebill
7 augusti 2014 · 8 Inlägg

Hej! Mitt första inlägg här på Garaget.

Jag äger en Nissan Skyline R33 GTS-T-95.

Problemet började när jag glömde ljusen på så att bilen laddade ur. Kompisen fick komma med sin bil och ge mig starthjälp och då gick bilen igång fint. Åkte sedan runt 30-40min för att ladda upp batteriet. När jag väl kom hem och lät bilen stå på tomgång, märkte jag hur den började att pendla mellan 100-1000RPM har jag för mig. Så fort jag tryckte på gasen och höll den vid 1500-2000RPM och sedan släppte, då höll han sig normalt på 850-900RPM i några sekunder, innan det började tjuta i bilen. Airbag lampan började blinka från och till samt "HICAS" lös konstant tills jag började gasa. Bilen dog tillslut då den slutade att reagera på att jag gasade.

Fick starthjälp igen och körde ett tag. Åkte hem, stängde av bilen, startade den, och den gick fint.

Nu vägrar han att starta. Jag trycker in nyckeln, vrider om, hör ett klick ljud, men ingenting annat. Motorn går inte runt alls. ALL el fungerar dock fint. Startkablar fungerar heller inte längre, vilket det gjorde innan. Jag kan dock rullstarta bilen. När jag rullstartar bilen och precis får igång den, går han lite ojämnt. Han rycker lite på låga varv tills han blir varm, då fungerar det fint, TRODDE JAG.

Jag och kompisen fick idén att åka iväg till Strömstad härom veckan. Vi rullstarta igång bilen och åkte iväg. Jag visste att jag inte kan starta han normalt, utan måste rulla igång han. Som vanligt gick han lite trögt i början, men vi klarade oss fin fint hela vägen till Strömstad, ända tills vi kom till centrum. Då är det en lång uppförsbacke och fullt i bilar framför oss, vilket betyder att jag måste köra på 1an samt i ca 20Km/H.

Bilen börjar att gå ojämnt trots att han är varm. Svarar fortfarande på gasen och försöker hålla mig på 3000RPM i uppförsbacken. Tillslut slutar han svara på gasen, det tjuter till i bilen, Airbag blinkar samt HICAS lyser och bilen dör. Vi fick hjälp av en trevlig farbror så att vi kunde vända på bilen, rullstarta igång han, och åka iväg igen. Åkte 200m ner till en busstation och där dog han igen. Rullstartade igång han ännu en gång och begav oss hem igen.



SÅ, nu står jag här. Vad kan det vara för fel? Varför startar den inte längre, samt varför dör den på låga varm efter en tids körning? Startmotor? Säkring? Tändspolar? Alla svar/felsökningstips uppskattas!!

Skriver detta i all hast, så ni får ursäkta eventuella stavfel.

Senast redigerat av Chrillthebill (7 augusti 2014)

Audi A4 1.8TSQ "BlackS" (2004)
Chrillthebill
7 augusti 2014 · 8 Inlägg

Någon som vet något om detta, eller har upplevt liknande?

Audi A4 1.8TSQ "BlackS" (2004)
Alex_bergstr
7 augusti 2014 · 1 364 Inlägg

Kolla så att generatorn laddar som den ska till att börja med!

BMW 540i/6 nr 473 av 797 "Under renovering" (1995)
BMW 435i Gran coupe "Estoril blå" (2015)
nixon89 klabbarpan
7 augusti 2014 · 3 041 Inlägg

Ja mät generatorn. Låter nästan som att ditt batteri är kasst dock.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
k-tuning
7 augusti 2014 · 117 Inlägg

Startmotorn har dött på båda mina stageor. Då lät det bara klick, klick.
Byt kolet i startmotorn så fungerar den igen. Jag fick igång genom att banka lite på den samtidigt som en kompis vred om nyckeln (var desperat att få igång den då den stod dumt till).

Bor du nära Uppsala/knivsta/märsta så kan jag hjälpa dig!

Nissan Skyline R33 GT-R "Nismo" (1995)
Cupra_
7 augusti 2014 ·

k-tuning skrev:
Startmotorn har dött på båda mina stageor. Då lät det bara klick, klick.
Byt kolet i startmotorn så fungerar den igen. Jag fick igång genom att banka lite på den samtidigt som en kompis vred om nyckeln (var desperat att få igång den då den stod dumt till).

Bor du nära Uppsala/knivsta/märsta så kan jag hjälpa dig!

Fast när varvet sjunker och bilen går illa när den redan är igång så känns det ju mer som om batteriet och generatorn har gjort sitt?

Till TS.
Har du prövat att ladda batteriet fullt med en bra laddare? Om du gjort det, har du mätt upp batteriet efter ett tag för att se att det behåller laddningen? Om batteriet håller krämen men bilen dör när du kört ett tag, mät på batteriet igen då så ser du om generatorn är slut. Alternativt gör du som någon annan skrev, mät direkt på generatorn och se hur mycket den laddar. Ger den under 13 volt så är den på g.

Du skrev att problemet började efter att batteriet laddats ur. Kanske laddades batteriet ur såpass att det tog stryk?
30-40 min åka ger knappt någon laddning om batteriet nästan var tomt, ens med en ny generator.
Så mina två tips är att: 1 Ladda batteriet med en bättre laddare, typ CTEK. 2:Mät upp generatorn för att se att den laddar som den ska. Borde ladda minst 13,5v-14volt om den är frisk.

Senast redigerat av Deception (7 augusti 2014)

Chrillthebill
12 augusti 2014 · 8 Inlägg

Ursäkta att jag inte har svarat, och tack så mycket för inläggen!

Nu till något som jag verkligen blev förvånad över; bilen har ett alarm som är kopplat till en startspärr.

När jag köpte bilen fick jag med en centraldosa med 4 knappar som var utslitna. Vad jag trodde var det till centrallåset och tänkte sedan inte så mycket på dem resterande 2 knapparna. Efter lite mer Google sökning så fick jag reda på att vissa modeller har en "Immobolizer" som man kan stänga av. Sagt och gjort gick jag ut till bilen, och mycket riktigt så var det en väldigt liten röd lampa som lysten ovanför instrumentpanelen.

Jag började med att klicka på knapp nr 1, då låste sig bilen. Klickade jag igen hände inget. Jag gick vidare med att klicka på knapp nr 2, då låste han upp sig. Jag klickade sedan på knapp nr 1 igen för att låsa den, och knapp nr 2 för att låsa upp den. Nu skulle jag då klicka på knapp nr 3 och hade ett getöga mot lampan. Jag klickade, och lampan slutade lysa. Jag satte då i nyckeln och vred om, och se på fan vad han startade.

Glad som jag var åkte jag ner till affären utan minsta problem. När jag skulle åka därifrån så satte jag i nyckeln, vred om, men ingenting hände. Då såg jag att lampan lös igen. Jag klickade på nr 3 igen, den slocknade har jag för mig, och vred om igen, men ingenting hände. Då gick jag vidare och klickade på knapp nr 4. Då var det ett "gurglande" som lät bak i bagaget. 5-10 sekunder efter STARTAR BILEN AV SIG SJÄLV. Paniken flödade i mina ådror så jag satte i nyckeln fort som fan för att stänga av bilen. Därefter klickade jag på knapp 3, röda lampan var av, satte i nyckeln och han startade.

Dagen därefter skulle jag åka till jobbet. Bilen startade utan problem. På lunchen skulle jag och ett par kollegor iväg och luncha tillsammans. Jag minns att jag berättade för dem att jag kan starta bilen utan att ha nyckeln i, till och med utan att sitta i bil-fan. Självklart trodde dem mig inte. Vi gick ut till parkeringen och så jag kunde bevisa detta mästerverk.

Jag låste först upp bilen med knapp nr 2. Tryckte sedan på knapp nr 3 utan att något hände. Knapp nr 4 hörde man det gurglandet gå igång, och efter några sekunder så lät det precis som att bilen skulle gå igång men den bara stannade. Det lät precis som att du sätter in nyckeln i tändningslåset, vrider om och "halvstartar", innan du vrider tillbaka.

Jaja tänkte jag, dåligt batteri eller något. Vi sätter oss i bilen, ser till att lampan inte lyser, sätter i nyckeln och ska starta, då går det inte. Vi fick putta igång bilen och då startade den fint, SOM DEN INTE GJORT INNAN. Åkte sedan till jobbet utan problem.


Efter jobbet skulle jag åka till frisören, ut och putta igång bilen igen, med hjälp då förstås. Jag planerade det bra när jag väl kom fram efter ca 6 min körning, så jag parkerade i en nedförsbacke för att kunna få igång bilen själv.

När jag väl var klar och skulle åka därifrån, så startar den inte igen, trots att lampan var av. Jag lägger då ur växeln, ser till att tändningen är på, börjar rulla och lägger i 2an. Bilen gick igång men gick jävligt dåligt. Svarade knappt på gasen, och jag blev ståendes längre ner. Det enda som händer nu när jag ska starta är att det klickar ur instrumentpanelen. Dock så fungerade starthjälp som jag fick av en vän som körde förbi! Då startade han utan minsta bekymmer, så jag åkte iväg igen efter det. Denna gången han jag köra 5-6min innan han plötsligt börja gå orent och slutade svara på gasen. Snabbt som fan svängde jag in på en väg som hade en nedförsbacke vid sig.

Jag lät bilen stå 5-10 minuter innan jag rulla igång han igen. Då gick han aldrig igång ordentligt och svarade inte på gasen. Ännu en vän kom förbi och gav mig starthjälp. Därefter såg jag till att ligga på 2-3000varv hem, växlade så snabbt som möjligt för att han inte skulle gå ner i varv och dö.


SÅ, om ni orkat läsa allt detta, kan det verkligen bero på ett dåligt batteri? Vad jag vet så laddas batteriet upp när man kör? Jag åkte trots allt från Dals-Ed till Strömstad men bilen uppförde sig likadant, med ett undantag att jag inte visste om det med "Immobolizern".

Uppskattar alla svar verkligen, tack på förhand! Fråga gärna om det är något som är oklart!

Audi A4 1.8TSQ "BlackS" (2004)
Chrillthebill
12 augusti 2014 · 8 Inlägg

Jag har även en videofilm, som beskriver en del av problemen när jag hade kommit hem, efter att ha kört på höga varv, som jag postar här när jag kommer hem!

Audi A4 1.8TSQ "BlackS" (2004)
zemet
12 augusti 2014 · 4 030 Inlägg

Dålig genaerator och kass batteri. Gör som tidigare nämts och mät och se hur myckee generatorn laddar.

Chrillthebill
12 augusti 2014 · 8 Inlägg

zemet skrev:
Dålig genaerator och kass batteri. Gör som tidigare nämts och mät och se hur myckee generatorn laddar.

Ja, det kan mycket väl vara det, och jag ska ta en närmare titt på detta.

Kan det även vara något av följande;

Dumpventilen?
Air flow meter?
Tändstift?
ECU:n?
Crank Angel Sensor (CAS)?
Bränslepumpen?
Luftläcka?

Om någon kompetent kan förklara varför det INTE kan vara ovanstående, eller varför det faktiskt kan VARA ovanstående hade det uppskattas!

Tack!

Audi A4 1.8TSQ "BlackS" (2004)
Munkis
12 augusti 2014 · 1 635 Inlägg

Chrillthebill skrev:

zemet skrev:
Dålig genaerator och kass batteri. Gör som tidigare nämts och mät och se hur myckee generatorn laddar.

Ja, det kan mycket väl vara det, och jag ska ta en närmare titt på detta.

Kan det även vara något av följande;

Dumpventilen?
Air flow meter?
Tändstift?
ECU:n?
Crank Angel Sensor (CAS)?
Bränslepumpen?
Luftläcka?

Om någon kompetent kan förklara varför det INTE kan vara ovanstående, eller varför det faktiskt kan VARA ovanstående hade det uppskattas!

Tack!

Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
och nej.

Skämt åtsido wink När dessa grejjer strular så borde den inte gå om du puttar igång bilen heller. Alltid bäst att börja med lätta grejjer! smile

Men som redan nämnt så kolla först upp laddning och batteri. Elektriska prylar kan te sig mystiskt när spänningen är låg. Börja där får vi se smile

Chrillthebill
12 augusti 2014 · 8 Inlägg

Munkis skrev:

Chrillthebill skrev:

zemet skrev:
Dålig genaerator och kass batteri. Gör som tidigare nämts och mät och se hur myckee generatorn laddar.

Ja, det kan mycket väl vara det, och jag ska ta en närmare titt på detta.

Kan det även vara något av följande;

Dumpventilen?
Air flow meter?
Tändstift?
ECU:n?
Crank Angel Sensor (CAS)?
Bränslepumpen?
Luftläcka?

Om någon kompetent kan förklara varför det INTE kan vara ovanstående, eller varför det faktiskt kan VARA ovanstående hade det uppskattas!

Tack!

Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
Nej
och nej.

Skämt åtsido wink När dessa grejjer strular så borde den inte gå om du puttar igång bilen heller. Alltid bäst att börja med lätta grejjer! smile

Men som redan nämnt så kolla först upp laddning och batteri. Elektriska prylar kan te sig mystiskt när spänningen är låg. Börja där får vi se smile

Absolut, det ska jag göra! Om du har läst mina tidigare "historier" så står det även att bilen går dåligt när han väl är igång, på låga varv. Kan förtydliga det lite; På låga varv, så börjar det pipa i bilen, och HICAS börjar lysa fram och tillbaka, samt att han svarar på gasen till en början, men sedan lever den sitt egna liv, och brukar dö efter en viss tid. Efter frisör besöket, så fick jag igång han genom att rulla igång bilen, och då lät det som han gick väldigt orent, och på väldigt låga varv, som att gasen inte svarade ALLS.

Sedan vad jag minns, så åkte jag hem, samma sak hände på vägen hem i en nedförsbacke. Då hade jag samtidigt fart redan, så jag stängde av bilen i farten, drog på tändningen, lade i 2an och släppte kopplingen, men bilen RÖRDE sig ÄNDÅ! Den "hackade" inte ens, utan rullade som vanligt?

Audi A4 1.8TSQ "BlackS" (2004)
Chrillthebill
12 augusti 2014 · 8 Inlägg

Kan en bil bete sig så om den har ett dåligt batteri? Att den fungerar på höga varv, men dör efter 40min körning på låga, IBLAND?

Audi A4 1.8TSQ "BlackS" (2004)
Munkis
12 augusti 2014 · 1 635 Inlägg

Chrillthebill skrev:
Absolut, det ska jag göra! Om du har läst mina tidigare "historier" så står det även att bilen går dåligt när han väl är igång, på låga varv. Kan förtydliga det lite; På låga varv, så börjar det pipa i bilen, och HICAS börjar lysa fram och tillbaka, samt att han svarar på gasen till en början, men sedan lever den sitt egna liv, och brukar dö efter en viss tid. Efter frisör besöket, så fick jag igång han genom att rulla igång bilen, och då lät det som han gick väldigt orent, och på väldigt låga varv, som att gasen inte svarade ALLS.

Sedan vad jag minns, så åkte jag hem, samma sak hände på vägen hem i en nedförsbacke. Då hade jag samtidigt fart redan, så jag stängde av bilen i farten, drog på tändningen, lade i 2an och släppte kopplingen, men bilen RÖRDE sig ÄNDÅ! Den "hackade" inte ens, utan rullade som vanligt?

Jodå jag har läst smile Att varningslampor tänds för diverse saker är för att vissa system inte fungerar vid låg spänning. Bilen kan även gå väldigt illa om spänningen är låg och därmed gnistan blir svag t.ex.

Är det inte det som är fel så blir jag förvånad smile

Munkis
12 augusti 2014 · 1 635 Inlägg

Chrillthebill skrev:
Kan en bil bete sig så om den har ett dåligt batteri? Att den fungerar på höga varv, men dör efter 40min körning på låga, IBLAND?

Både ja och nej. Det symptomet tyder på dålig laddningsregulator. Regulatorn fungerar som så att den ska styra laddningen i generatorn så att den oavsett varvtal ska hålla en konstant laddspänning. Fallerar den funktionen så kan den ladda mycket dåligt på låga varv och ladda mycket på höga.

Och är det så så kanske den inte orkar ladda batteriet alls.

Som sagt, mät generatorn! smile

Senast redigerat av Munkis (12 augusti 2014)

Chrillthebill
12 augusti 2014 · 8 Inlägg

Munkis skrev:

Chrillthebill skrev:
Kan en bil bete sig så om den har ett dåligt batteri? Att den fungerar på höga varv, men dör efter 40min körning på låga, IBLAND?

Både ja och nej. Det symptomet tyder på dålig laddningsregulator. Regulatorn fungerar som så att den ska styra laddningen i generatorn så att den oavsett varvtal ska hålla en konstant laddspänning. Fallerar den funktionen så kan den ladda mycket dåligt på låga varv och ladda mycket på höga.

Och är det så så kanske den inte orkar ladda batteriet alls.

Som sagt, mät generatorn! smile

Tack för ditt svar!

Ja, det låter väldigt logiskt ur din förklaring att det faktiskt är generatorn, ska som sagt undersöka detta i morgon. Hur mycket ska generatorn mäta, eller är det från generator till generator? Men i genomsnitt?

Senast redigerat av Chrillthebill (12 augusti 2014)

Audi A4 1.8TSQ "BlackS" (2004)
Munkis
12 augusti 2014 · 1 635 Inlägg

Chrillthebill skrev:

Munkis skrev:

Chrillthebill skrev:
Kan en bil bete sig så om den har ett dåligt batteri? Att den fungerar på höga varv, men dör efter 40min körning på låga, IBLAND?

Både ja och nej. Det symptomet tyder på dålig laddningsregulator. Regulatorn fungerar som så att den ska styra laddningen i generatorn så att den oavsett varvtal ska hålla en konstant laddspänning. Fallerar den funktionen så kan den ladda mycket dåligt på låga varv och ladda mycket på höga.

Och är det så så kanske den inte orkar ladda batteriet alls.

Som sagt, mät generatorn! smile

Tack för ditt svar!

Ja, det låter väldigt logiskt ur din förklaring att det faktiskt är generatorn, ska som sagt undersöka detta i morgon. Hur mycket ska generatorn mäta, eller är det från generator till generator? Men i genomsnitt?

Över 14 Volt ska den ladda, gärna 14,4 smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang