Bmw 540 e39 Startproblem! Hjälp fort bes imorgon!

Merzacl500
8 augusti 2014 · 121 Inlägg

Hej!

Jag har en Bmw 540Ia e39 som bara klickar när man ska starta den nu!

Jag har bytt batteri till ett fräscht 90 ampere ( satt endast 54 tidigare ) och efter det klickar den från startmotorn endast. Bilen fungerade klockrent innan men batteriet som satt där tidigare var slut. Riktigt dåligt me ström i det. Men den klickade aldrig med det batteriet.

Vad kan det vara ?

Mvh

andreas1
8 augusti 2014 · 1 020 Inlägg

Dåliga kontaktanslutningar ..
Provat knacka på startmotorn?

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Drönirettab
8 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

Ja, dålig kontakt i anslutningarna är en trolig orsak eftersom att det hände efter batteribytet. Kolla batterikablarna så att de sitter ordentligt och är fräscha. Mät för säkerhets skull med multimeter på själva batteripolerna vilken spänning det visar när du vrider nyckeln i startläge, även nya batterier kan vara dåliga. smile

Merzacl500
10 augusti 2014 · 121 Inlägg

Jag ska pröva rengöra polerna lite grann, nya batteriet hade 12.73 volt i sig, Men klickade som sagt endå. Kan det vara någon sorts startspärr som har aktiverats? Eller att bilen har tappat kontakten med nyckeln?

Senast redigerat av Merzacl500 (10 augusti 2014)

Drönirettab
10 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

Visade batteriet 12,73 V även när du vred nyckeln i startläge?

I så fall kan du sätta mätpinnarna på polskorna och kolla vad det blir då när du vrider nyckeln till start. Det är viktigt att sätta mätpinnarna precis där jag beskriver, annars finns risk att mätningarna blir "värdelösa". smile

Prelude88
25 november 2014 · 8 Inlägg

Drönirettab skrev:
Visade batteriet 12,73 V även när du vred nyckeln i startläge?

I så fall kan du sätta mätpinnarna på polskorna och kolla vad det blir då när du vrider nyckeln till start. Det är viktigt att sätta mätpinnarna precis där jag beskriver, annars finns risk att mätningarna blir "värdelösa". smile

Hej , jag har en bmw 540touring med samma problem måste det vara 90ah? allt i bilen funkar förutom att den säger "klick" vid start??  har laddat batteriet och hade även en TDI passat med Startkablar och den klicka likadant utan vidare resultat?..

Gyllenerattens bil
Volvo S70 GLT "R-design" (1998)
Alfa Romeo 164 super V6 Pinifarina "Alfa Hanen Pinifarina" (1997)
Joakim-S Hobby Fotograf
25 november 2014 · 650 Inlägg

Lustigt hade samma fel på min BMW 540 efter batteribyte, Fick startkabla igång bilen för att den skulle starta även fast batteriet var helt nytt..

MG e-HS (2021)
Prelude88
25 november 2014 · 8 Inlägg

ProXem skrev:
Lustigt hade samma fel på min BMW 540 efter batteribyte, Fick startkabla igång bilen för att den skulle starta även fast batteriet var helt nytt..

hade du startkablarna i motorn el. bak på batteriet direkt?

Gyllenerattens bil
Joakim-S Hobby Fotograf
25 november 2014 · 650 Inlägg

Prelude88 skrev:

ProXem skrev:
Lustigt hade samma fel på min BMW 540 efter batteribyte, Fick startkabla igång bilen för att den skulle starta även fast batteriet var helt nytt..

hade du startkablarna i motorn el. bak på batteriet direkt?

På batteriet annars vägrade den, man kan ju dock fundera varför det behövdes startkablar alls. Men det funkade.

MG e-HS (2021)
Prelude88
25 november 2014 · 8 Inlägg

ProXem skrev:

Prelude88 skrev:

ProXem skrev:
Lustigt hade samma fel på min BMW 540 efter batteribyte, Fick startkabla igång bilen för att den skulle starta även fast batteriet var helt nytt..

hade du startkablarna i motorn el. bak på batteriet direkt?

På batteriet annars vägrade den, man kan ju dock fundera varför det behövdes startkablar alls. Men det funkade.

Tack ! Ska prova detta. hör av mig med resultat.

Gyllenerattens bil
Merzacl500
25 november 2014 · 121 Inlägg

Hejsan!

Mitt problem är löst!

Jag kan meddela att det hjälpte mig inte att sätta startkablar på batteriet trots nytt och fint! Utan jag gick lös på larmdosan ( som förövrigt aldrig fungerat ? ) tryckte på alla dom knapparna medans jag satt i bilen. Sen prövade jag vrida om nyckeln och då startade den utan problem !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang