Saab 9-5 vägen till 900whp

Renovering som gick gick snett. 2018/2019 väntas 1000whp+ på drivhjulen!
  • 130 Följare
  • 106 867 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 augusti 2018
flinten
29 januari 2015 · 250 Inlägg

Inte mer än antingen 05ans aero front /realcar front, kolfiber vingen ofc, Rikta o fixa lite skönhets fel i lacken och sedan skall den lackas om smile men det blir under sommaren 15 smile
Kom gärna med tips om du vet något grymt!! Skulle vilja ha spegelkåporna ikolfiber också!

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
JKDesign
29 januari 2015 · 4 442 Inlägg

flinten skrev:
Inte mer än antingen 05ans aero front /realcar front, kolfiber vingen ofc, Rikta o fixa lite skönhets fel i lacken och sedan skall den lackas om smile men det blir under sommaren 15 smile
Kom gärna med tips om du vet något grymt!! Skulle vilja ha spegelkåporna ikolfiber också!

05ans aerofront är riktigt nice, spegelkåpor får vi väl se om det går att lösa framöver. Har du kvar tryckrörskitet än?

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
flinten
29 januari 2015 · 250 Inlägg

Ohja, den är förbannat dyr bara wink men smakar de så kostar det!! Inte sant?
Tryckröret & dess tillbehör finns kvar smile samt lite smått o gott smile

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
JKDesign
30 januari 2015 · 4 442 Inlägg

flinten skrev:
Ohja, den är förbannat dyr bara wink men smakar de så kostar det!! Inte sant?
Tryckröret & dess tillbehör finns kvar smile samt lite smått o gott smile

Så är det absolut! Ibland finns dom ute billigt men brukar vara rätt taskigt skick på dom.

Jag är rätt sugen på tryckröret, men vi får se vad framtiden har att erbjuda 😉

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
flinten
30 januari 2015 · 250 Inlägg

Joo, har sett en aero front i Ödeshög, han ska ha 3.500kr och den är repig, sprucken o dimljusen e borta osv så det blir ju klart mycket mer arbete än vad man tror då! så då kanske de e mer värt o köpa en ny & lacka smile

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
31 januari 2015 · 250 Inlägg

Idag lördag har det inte hänt speciellt mycket!
Har bytt vevhusventilation på brukisen, en blå 9-5a årsmodell 2001.
Den dog ute en lördags kväll på en oupplyst 2-1 väg.. Då oljetrycket skönt till botten och dog såklart.. Sen när jag startade med kablar så gick den fin fint! Men så fort kablarna togs bort så rasslade det till och dog!

Orsaken var igentäppt vevhusvent, alla slangar, oljefälla var täppt med kola & gamla avlagringar i oljan, då den aldrig bytts förr!
Nu är den som ny med Olja, filter, ny vevhusvent och Stift wink som fick bli NGK bcpr7es så 7or i brukisen wink

Annars inget nytt på ulpen fronten! Väntar bara på att få in buren innan stolar, bälten, ratt panel osv sätts i!
Så ska det beställas komplett el härva från http://www.mmauto.se Kalas när ja har slitit ut varenda kabel och har sparat alla kontakter & elhärvor så det finns vid behov!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-b284f0018ea835b518c3205389868faf.jpg
Hemgjord kola wink



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-9bb62475005bc2e36f9e2698681b3a7a.jpg
Sen var det dags att hälla i lite riktig olja!! smile


Hare gott alla monsterdiggare!

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Rallyhalle
2 februari 2015 · 4 299 Inlägg

Kul med en 600hk kombi! I norrort dessutom! smile

flinten
2 februari 2015 · 250 Inlägg

Jajamen! Du var inte i Arninge ikväll? wink
är du svetskunnig? smile

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Rallyhalle
2 februari 2015 · 4 299 Inlägg

flinten skrev:
Jajamen! Du var inte i Arninge ikväll? wink
är du svetskunnig? smile

Ömm, jo. På Jula och Rusta. Hur så?

Jo, svetsa kan jag göra så de hållet och har egna svetsar. Men man kan kanske inte räkna med att det blir kanonsnygga svetsar direkt...

flinten
3 februari 2015 · 250 Inlägg

Menade mer nu på kvällen & sladdade ^^

Alright! Tänkte på att jag behöver hjälp att skära alu plåt till bakluckan inför soppa system!
Om de e något du kan hjälpa till med??

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Rallyhalle
3 februari 2015 · 4 299 Inlägg

flinten skrev:
Menade mer nu på kvällen & sladdade ^^

Alright! Tänkte på att jag behöver hjälp att skära alu plåt till bakluckan inför soppa system!
Om de e något du kan hjälpa till med??

Jahaa! Nää, handbromsen på kombin har frusit. Och Arninge är lite för tajt för att ligga och vänsterbromsa wink

Okej! Men hur tjock är den plåten då? Har ju ingen gassvets, bara MIG och pinnsvets. Men är den inte allt för tjock kan vi absolut ordna det!

flinten
3 februari 2015 · 250 Inlägg

åker saab dit också men tittar mer där på alla nötter som när så sjukt nära på o krocka ;D Jaa, ska kolla på hur tjock den är det ska vara durkplåt som är formad som skuffen alltså!

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Rallyhalle
4 februari 2015 · 4 299 Inlägg

Oj, okej. Det blir lite stort jobb för mig att ta in tyvärr.

flinten
5 februari 2015 · 250 Inlägg

Tjenis i stugan, nu håller jag på att konstruera en täckskiva till framrutan inför bursvetsning!
Då jag har fått måtten från rydbergs glas, B= 157.7cm H= 85.4cm så skar jag ut en skiva som var ungefär 1½dm mindre och skulle lätt att passa in då det vart en Oljehärdad masonit skiva.. Men Icke den blev alldeles för stor, så nu har jag valt att gå på 6mm Trossbotten skivor som är 80x120cm så jag får överlappa helt enkelt.

Tanken är att byta ruta när bilen är färdig men vill inte ha fula prickar över rutan när det svetsas av förklariga skäl


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-aeab24665ba1e84b92e2cd9ba935d2fb.jpg
Såg ut i mina ögon att passa perfekt! men icke sa nicke!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-49c6baae64958fe536f67c829e081dd7.jpg
Så i brist på annat o göra på jobbet så valde jag att runda hörnen så det skulle kanske bli enklare att få in skivan men då den var alldeles för stor så sprack ju den planen wink
Så får helt enkelt lappa över mina nya skivor så att det täcker i överkant för det kommer gå rör där, så det är nog det värsta smile

Hej på er, vi hörs snart igen wink

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
5 februari 2015 · 250 Inlägg

sista timmen innan man ska upp till jobbet igen! yikes

Va tvungen att gå ner till garaget och mysa lite med pärlan, jag passade in skivan som jag pratade om i inlägget innan! 120x80 skivan blev perfekt i överkant då det är där det kommer att bli mest svetsning! tog även bort lite mer saker såsom handbromsen, tändningsmodulen ink växelspaken och backspegeln då jag behövde en lång smal bits mejsel så jag införskaffade dessa T20, T25 och T30.
https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-d77c2b904b075da37095055f2cad185a.jpg
Så det blev en barnlek att få bort de smile

Har även lagt ut på köp & sälj, så det kommer bilder här på projektet då om vad det är för något!


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-a16190dabeccee1fa1c7e4390a61dd2b.jpg
Dessa mirakel rör är en väldigt billig livförsäkring! Som alla som bygger ett seriöst bygge med en hel del HK borde ha! man vet aldrig när olyckan är framme!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-782ba5c46e843efecaeb969619fb5cc6.jpg
O där har vi efter alla om o men, den trogne Trossbotten som man köper färdigskuren i måtten 120x80 och som är 6mm tjock. Istället för att köpa en Masonit skiva som är normalt 120x250..



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-dd9e07975ca09d29e6c50dfb95e86f7c.jpg
Här har jag komplett (2) lyktor som är till 9-5 2002-2005, komplett med balaster och lampor, lamporna är nybytta (DS2) lampor sitter en toningsfilm på idag, priset är = bud! Säljes endast i par!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-97af71b2e9a27765848cc42469b0f3a1.jpg
Tryckrör, slang till spjällhus & tryckslangar säljer jag också, köptes på http://www.do88.se i samband med att jag köpt ett bigpack, har idag 3" tryckrör, då det inte används så säljer jag detta, eller bytes mot något kul, extra intresserad av kolfiber & dylikt!
Annars är det bud som gäller! Grejer kan skickas, då köparen stå för frakten smile

Tare lugnt alla monsterdiggare!

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
6 februari 2015 · 250 Inlägg

Happy friday! wink

Nu sitter täckskivan på plats, rutor urtagna, buren ligger i bilen och överdraget är på!
Nu väntas bara montering wink

Packade upp ena Stolen idag för ville se hur dem va, man kan ju inte hålla sig alla gånger wink




https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-841535fbe64fcd4f374e08f46c99f721.jpg
Låt mig presentera... Min stol ^^ haha har såklart 2 stycken men packade bara upp 1 nu! blir nog kanoners med blåa 4-punkts bälten från Sparco också! FIA såklart!

Hare gott nu alla monsterdiggersss

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
6 februari 2015 · 250 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-fa711754f323b366c57de11a1c9ac8f1.jpg

Jag tänkte påbörja en skiss på hur jag ska placera Catchtanken, fuel cell samt batteri i bakluckan.. Fast prio 1 är att jag vet inte riktigt vad jag ska använda mig av för slags "golv" liksom durkplåt? Aluminium? rostfritt? flockat trä? Det måste väll vara flamsäkert har jag för mig.
Jag har spånat fram & tillbaka ett tag och vill ha det lättaste alternativet såklart.. Så jag använder mig av durkplåt som är 6mm, 150x80cm så jag kan vinkla upp så att kupén blir skyddad från soppa system etc. Samt att punkta fast i överkant så att jag kan anordna ett "insynsskydd" så det blir som isolerat!

har också beställt en Aeromotive A1000, jag har idag 2 st Bosch 044, men de sägs att de inte är så kompatibla med E85.. Så det får helt enkelt bli en singel Aeromotive A1000.
Sen får vi se vilket som är bäst smile

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Erngard
7 februari 2015 · 169 Inlägg

Bosch 044 sägs väl vara det ända rätta om man ska åka höga laddtryck då pumparna presterar bra även vid 5 bars motryck, Jag har iallafall åkt på e85 och äkta bosch 044 i flera år utan pproblem, har du någon äkta bosch pump så köper jag gärna den sålänge priset är bra annars kan jag lika väl köpa ny om du har något fantasi pris;-)

flinten
7 februari 2015 · 250 Inlägg

Okej, Jo jag har 2 st ÄKTA bosch 044!
har inte funderat färdigt ännu på om jag ska använda mig av dem eller köra på Aeromotive pumpen!

Det blir åter och se!
Men annars får du gärna köpa 1-2 st smile

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Erngard
8 februari 2015 · 169 Inlägg

Yes givetvis är A1000 inte dålig men det känns ändå som att två bosch 044 pumpar är helt enkelt mer beprövat, det är också svårt att säga vad folk skriver på nätet också "min räckte precis till 500hk" jo visst med vad hade han för laddtyck? Hur stora bränsleledningar har han? Hur många cylindrar och vilka spridare körde han med? folk blir väldig nojiga av vad andra skriver jag räknade lite på igår vad Aeromative pumpen klarar av och det verkar som att den har blivit bättre än när jag kollade för något år sedan

Bosch pumpen ger 200l/h på 5 bar

Med Två 400l/h

Man brukar ha som tum regel att det går åt 40l/h per 100hk

Det vill säga så ska ju Två Bosch pumpar klara 1000hk på e85

Förutsatt att man har använt lämpligstorlek på bränsleledningarna

A1000 pumpen ska klara 600l/h på 5 bar MEN det finns folk som menar på att när pumpen har gått länge och bränslet och pumpen börjar bli varm så tappar den upp emot 30% av sin effekt vilket i mina ögon är riktigt dåligt.

Så där landar vi också på 400l/h om man drar av 30%

Så det är klart man blir nojig, och det är ju alltid lättare att använda något som är väl testat, men att bara ha en pump kan jag hålla med om att det är väldigt lockande

MVH

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang