Klackbildning?

devilgod
10 augusti 2014 · 7 Inlägg

Köpte bil i april hos bilfirma och hade den inlämnad på Saabs 3D XL service förra veckan för att den skulle få en ordentlig genomgång (kanske lite sent). De kom fram till att det "rumblande" jag upplevde vid körning på treans växel berodde på klackar på däcken.

Frågan jag nu undrar är hur fort dessa kan skapas? Har kört strax under 500 mil sedan inköpet, men jag förstår om det också beror på vilka däck man har, men om man tar lite sådär mellan tummen och pekfingret och höftar lite?

Senast redigerat av devilgod (10 augusti 2014)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 augusti 2014 · 14 039 Inlägg

devilgod skrev:
Köpte bil i april hos bilfirma och hade den inlämnad på Saabs 3D XL service förra veckan för att den skulle få en ordentlig genomgång (kanske lite sent). De kom fram till att det "rumblande" jag upplevde vid körning på treans växel berodde på klackar på däcken.

Frågan jag nu undrar är hur fort dessa kan skapas? Har kört strax under 500 mil sedan inköpet, men jag förstår om det också beror på vilka däck man har, men om man tar lite sådär mellan tummen och pekfingret och höftar lite?

Jag har aldrig hört talas om klackar på däcken. Vad är det för något?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
djukk34
10 augusti 2014 · 309 Inlägg

Vettemannen skrev:

devilgod skrev:
Köpte bil i april hos bilfirma och hade den inlämnad på Saabs 3D XL service förra veckan för att den skulle få en ordentlig genomgång (kanske lite sent). De kom fram till att det "rumblande" jag upplevde vid körning på treans växel berodde på klackar på däcken.

Frågan jag nu undrar är hur fort dessa kan skapas? Har kört strax under 500 mil sedan inköpet, men jag förstår om det också beror på vilka däck man har, men om man tar lite sådär mellan tummen och pekfingret och höftar lite?

Jag har aldrig hört talas om klackar på däcken. Vad är det för något?

/Benny

När mönstret på ytterkant varierar i höjd på varje "upphöjning". Det kan ge riktigt högt oljud.
Låter typ som ett kasst hjullager.

Senast redigerat av maaw (10 augusti 2014)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 augusti 2014 · 14 039 Inlägg

maaw skrev:

Vettemannen skrev:

devilgod skrev:
Köpte bil i april hos bilfirma och hade den inlämnad på Saabs 3D XL service förra veckan för att den skulle få en ordentlig genomgång (kanske lite sent). De kom fram till att det "rumblande" jag upplevde vid körning på treans växel berodde på klackar på däcken.

Frågan jag nu undrar är hur fort dessa kan skapas? Har kört strax under 500 mil sedan inköpet, men jag förstår om det också beror på vilka däck man har, men om man tar lite sådär mellan tummen och pekfingret och höftar lite?

Jag har aldrig hört talas om klackar på däcken. Vad är det för något?

/Benny

När mönstret på ytterkant varierar i höjd på varje "upphöjning". Det kan ge riktigt högt oljud.
Låter typ som ett kasst hjullager.

Okay! Men hur uppstår det?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
djukk34
10 augusti 2014 · 309 Inlägg

Vettemannen skrev:

maaw skrev:

Vettemannen skrev:

Jag har aldrig hört talas om klackar på däcken. Vad är det för något?

/Benny

När mönstret på ytterkant varierar i höjd på varje "upphöjning". Det kan ge riktigt högt oljud.
Låter typ som ett kasst hjullager.

Okay! Men hur uppstår det?

/Benny

Jag har ingen aning, trodde inte det uppstod utan mer att vissa billigare däck är sådana från början.
Hur som så måste det ju vara en tillverkningsmiss, då det alltid är varannan "upphöjning" som är lägre/högre.
Alltså finns det ett mönster i detta mönsterfel wink

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 augusti 2014 · 14 039 Inlägg

maaw skrev:

Vettemannen skrev:

maaw skrev:

När mönstret på ytterkant varierar i höjd på varje "upphöjning". Det kan ge riktigt högt oljud.
Låter typ som ett kasst hjullager.

Okay! Men hur uppstår det?

/Benny

Jag har ingen aning, trodde inte det uppstod utan mer att vissa billigare däck är sådana från början.
Hur som så måste det ju vara en tillverkningsmiss, då det alltid är varannan "upphöjning" som är lägre/högre.
Alltså finns det ett mönster i detta mönsterfel wink

Haha! Tydligen. Ett fall av otur om man råkar ut för detta alltså?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
djukk34
10 augusti 2014 · 309 Inlägg

Vettemannen skrev:

maaw skrev:

Vettemannen skrev:

Okay! Men hur uppstår det?

/Benny

Jag har ingen aning, trodde inte det uppstod utan mer att vissa billigare däck är sådana från början.
Hur som så måste det ju vara en tillverkningsmiss, då det alltid är varannan "upphöjning" som är lägre/högre.
Alltså finns det ett mönster i detta mönsterfel wink

Haha! Tydligen. Ett fall av otur om man råkar ut för detta alltså?

/Benny

Ja det verkar så i alla fall!
Har dock bara sett fenomenet på billiga skräpdäck. Köper man sådant så har man nog inte så höga krav ändå.
Är mer något man ska kolla efter när man köper bil, då många anser att däck är ett bra område att snåla in på.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
10 augusti 2014 · 1 899 Inlägg

Som jag förstår det så blir däcken i princip vågiga i inner- och ytterkant. Vet flera som fått detta fenomen på dyrare fabrikat typ som Continental, Michellin och Pirelli. De har alla gemensamt att de har fyrhjulsdrift och rätt breda däck.

Senast redigerat av PHrnfeldt (10 augusti 2014)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
djukk34
10 augusti 2014 · 309 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Nja, vet flera som fått detta fenomen på dyrare fabrikat typ som Continental, Michellin och Pirelli. De har alla gemensamt att de har fyrhjulsdrift.

Hmm okej, det var något nytt. Vet du om det fanns vid leverans eller om det uppkom senare ?

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
10 augusti 2014 · 1 899 Inlägg

maaw skrev:

PHrnfeldt skrev:
Nja, vet flera som fått detta fenomen på dyrare fabrikat typ som Continental, Michellin och Pirelli. De har alla gemensamt att de har fyrhjulsdrift.

Hmm okej, det var något nytt. Vet du om det fanns vid leverans eller om det uppkom senare ?

Redigerade så att alla är med på samma ruta, ni menar väl att däcken får "vågor" ute i kanterna?

Skulle tro att det jag menar beror på att de vrider ratten fullt, då brukar man uppleva ett tuggande på däcken i framvagnen framförallt och jag gissar på att det är detta som det beror på. Nyaste bilen jag vet att det uppstått på är en -10 BMW 5-serie GT.

Senast redigerat av PHrnfeldt (10 augusti 2014)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
djukk34
10 augusti 2014 · 309 Inlägg

PHrnfeldt skrev:

maaw skrev:

PHrnfeldt skrev:
Nja, vet flera som fått detta fenomen på dyrare fabrikat typ som Continental, Michellin och Pirelli. De har alla gemensamt att de har fyrhjulsdrift.

Hmm okej, det var något nytt. Vet du om det fanns vid leverans eller om det uppkom senare ?

Redigerade så att alla är med på samma ruta, ni menar väl att däcken får "vågor" ute i kanterna?

Skulle tro att det jag menar beror på att de vrider ratten fullt, då brukar man uppleva ett tuggande på däcken i framvagnen framförallt och jag gissar på att det är detta som det beror på. Nyaste bilen jag vet att det uppstått på är en -10 BMW 5-serie GT.

Ja precis.

Fast detta har jag personligen mest sett på framhjulsdrivna bilar med kass svängradie.
När en fyrhjulsdrivare tuggar på svängradien är det väl mest mitten på däcken som dras och inte ytterkanterna ?
Och det borde inte bli så perfekt varannan upphöjning. Mysterium det här.

Senast redigerat av maaw (10 augusti 2014)

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
10 augusti 2014 · 1 899 Inlägg

maaw skrev:

PHrnfeldt skrev:

maaw skrev:

Hmm okej, det var något nytt. Vet du om det fanns vid leverans eller om det uppkom senare ?

Redigerade så att alla är med på samma ruta, ni menar väl att däcken får "vågor" ute i kanterna?

Skulle tro att det jag menar beror på att de vrider ratten fullt, då brukar man uppleva ett tuggande på däcken i framvagnen framförallt och jag gissar på att det är detta som det beror på. Nyaste bilen jag vet att det uppstått på är en -10 BMW 5-serie GT.

Ja precis.

Fast detta har jag personligen mest sett på framhjulsdrivna bilar med kass svängradie.
När en fyrhjulsdrivare tuggar på svängradien är det väl mest mitten på däcken som dras och inte ytterkanterna ?
Och det borde inte bli så perfekt varannan upphöjning. Mysterium det här.

Ja, jag vet inte. Har haft en fyrhjulsdriven bil själv. Fick aldrig fenomenet men då hade jag 195 på så det kanske har med det att göra också? Annars så är det som sagt framförallt fyrhjulsdrivna bilar jag sett det på. Vet inte varför det blir så pass exakta vågor men som du säger så är det ett jädra mysterium. Vem vet någon kanske sitter på förklaringen här.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
RymdSeglet N/A
10 augusti 2014 · 165 Inlägg

Min morfar har det på sin Saab 9-5, på Saabverkstaden påstod dom att det skulle kunna ha göra med något glappt i bakvagnen, det verkar ju dock lite konstigt att det ska bero på det om däcken blir dåliga på en nyare bil...
Fel viktklass kanske?

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
djukk34
10 augusti 2014 · 309 Inlägg

RymdSeglet skrev:
Min morfar har det på sin Saab 9-5, på Saabverkstaden påstod dom att det skulle kunna ha göra med något glappt i bakvagnen, det verkar ju dock lite konstigt att det ska bero på det om däcken blir dåliga på en nyare bil...
Fel viktklass kanske?

Rent generellt känns det ju som felnötning av däck beror på chassit. Det som förstör det är ju dock att det blir så perfekt varannan upphöjning som blir lägre/högre. Det får mig att tro att det har något med tillverkningen att göra.

http://www.youtube.com/watch?v=If5t783NZFY
Kan det ha med processen vid 3:50 att göra ? Att mallen börja nå sitt slut kanske eller att trycket inte byggs upp eller liknande..

joH900
10 augusti 2014 · 414 Inlägg

Har också fått klackar på mina däck som sitter fram, gjorde precis hjulinställning och toe var lite off men egentligen ingen fara. Justerat nu och det sliter fortfarande däcken med klackar, speciellt på vänstersidan. Jag roterade hjulen fram/bak i samband med hjulinställningen.

Yokohama Parada Spec 2 är däcken i alla fall, har ganska speciellt mönster och riktigt dåligt våtgrepp...

RymdSeglet N/A
10 augusti 2014 · 165 Inlägg

maaw skrev:

RymdSeglet skrev:
Min morfar har det på sin Saab 9-5, på Saabverkstaden påstod dom att det skulle kunna ha göra med något glappt i bakvagnen, det verkar ju dock lite konstigt att det ska bero på det om däcken blir dåliga på en nyare bil...
Fel viktklass kanske?

Rent generellt känns det ju som felnötning av däck beror på chassit. Det som förstör det är ju dock att det blir så perfekt varannan upphöjning som blir lägre/högre. Det får mig att tro att det har något med tillverkningen att göra.

http://www.youtube.com/watch?v=If5t783NZFY
Kan det ha med processen vid 3:50 att göra ? Att mallen börja nå sitt slut kanske eller att trycket inte byggs upp eller liknande..

Chassi håller jag med om, det borde vara det, men som sagt, ändå inte.
Fast tillverkningsfel fungerar inte heller riktigt, har svårt att tänka mig att man ska lyckas få två däck likadana som har likadana fel till samma bil! Bakparet på Saaben har klackar.

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
FLindgren
10 augusti 2014 · 5 089 Inlägg

Nu skriver du ju inte vad det är för bil men detta är ett vanligt problem på 9-5an i bakvagnen. Dålig konstuktion från fabrik.
Oftast så är det den främre "a-bussningen" som är skrot. Eller stötdämparna om man drar mycket husvagn å kärra.
Även hjulinställningen måste stå rätt.

Så jag hade börjat byta den främre bussningen till en powerflex bussning. Lagt på nya fräsha däck och gjort en hjulinställning och hoppas på att det blir bättre.
Om det nu är en 9-5a vi pratar om smile

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
10 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Jag jobbade ett tag med försäljning av däck. Min chef var då väldigt tydlig med att om jag skulle sälja däck till en Saab 17tum eller större så skulle man alltid tala om för kunden att Michelin är det enda alternativet för att undvika klackar. Gällde det mindre dimension eller annat bilmärke sålde vi det däcket kunden önskade eller BFgoodrich som vi hade bäst förtjänst på. Så Saabar med 17 eller större är tydöigen kännsliga som dom är utan att något är fel. Detta kan ju även var min tidigare chefs fantasier oxå, döm själva

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
mb_pucken
10 augusti 2014 · 5 087 Inlägg

Tror det beror på mycket på felaktig hjulinställning. Bla passater har problem med detta fenomen och det avhjälps med hjulinställning enligt vag.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
devilgod
10 augusti 2014 · 7 Inlägg

Precis, verkstaden sa att någon som kört den förmodligen kört upp på kantsten lite för fort och hjulinställningen blivit skev.

Jag frågar för att jag vill veta om det är jag som kan ha orsakat det (jag minns dock inte att jag kört på/över något som skulle kunna ha stört hjulinställningen) eller om det är så att det är något som bilfirman ska stå för att få ordning på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang