Göra Amerikanska bakljus lagliga för svenska vägar.

M_G Mårre
13 augusti 2014 · 246 Inlägg

Tjenare Tjenare!
Kanske är i fel del av forumet för detta men då får ni vägleda mig rätt isf!

Jag är i banorna att byta till bakljus från en senare årsmodell av min bil då jag tycker dom är snyggare än mina. Men dom Europeiska tycker jag ser ut som skit då dom har sk "amber corners"

Då undrar jag om det är lagligt att ta dessa bakljus som på bilden. Leda blinkers innanför dom vita glasen samt bygga ett backljus nere i kjolen?
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97064/97064-13b8a81ccc933aad2744e7cc924b391f.jpg

"Dream it, build it, drive it!"
joH900
13 augusti 2014 · 414 Inlägg

Backljus är i alla fall såvitt jag vet inget krav på, så det skulle du nog kunna skippa helt.

zzr94092
13 augusti 2014 · 4 390 Inlägg

, betydligt snyggare ,men finns säkert regler om hur långt in blinkers får sitta.. Har en Camaro -88,sitter original "dimljus" på den,rättså långt in från bilen hörn,men original och bilen är svenksåld,men vid en bes, så kommer herr besikningspolisen  fram med tumstocken o ska till o mäta och påstår att ljusen sitter för långt in från hörnet på bilen,jag säger att bilen är svenksåld och placeringen är original,varpå han lommar iväg och den första besmannen fortsätter..

Senast redigerat av zzr94092 (13 augusti 2014)

zleepy Trucker
13 augusti 2014 · 1 391 Inlägg

backljus behöver du inte ha, så det kan du skippa, så bygg om dom till blinkers och sen är det bara "hoppas" på det bästa, annars får du väl en gång om året koppla in "externa" blinkers som sitter utanpå bakljusen med dubbelhäftande och ta bort efter besiktningen tongue

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
M_G Mårre
13 augusti 2014 · 246 Inlägg

Tack för alla svar! Kommer antagligen ha kvar original ljusen från denna så gnäller dom vid besiktningen så är det ju bara till att bya ut dom mot original sen hem och skruva på dom amerikanska?

På mina ljus nu så sitter blinkersen typ precis bredvid regskylten, min regskylt sitter där GT loggan sitter på denna så att dom sitter för långt in kanske inte borde vara några problem?

"Dream it, build it, drive it!"
it_mutt Avstängd
13 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

M_G skrev:
Tack för alla svar! Kommer antagligen ha kvar original ljusen från denna så gnäller dom vid besiktningen så är det ju bara till att bya ut dom mot original sen hem och skruva på dom amerikanska?

På mina ljus nu så sitter blinkersen typ precis bredvid regskylten, min regskylt sitter där GT loggan sitter på denna så att dom sitter för långt in kanske inte borde vara några problem?

Körriktningsvisare

Övergripande krav

81§ Avståndet mellan körriktningsvisares lysande yta och lysande yta på halvljus- eller dimstrålkastare skall vara minst 40 mm. Avståndet får dock vara mindre om ljusstyrkan i körriktningsgivarens referensaxel är minst 400 cd.

82§ Körriktnintsvisares placering i sidled får vara högst 400 mm och avståndet mellan de inre kanterna av de lysande ytorna på körriktnintsvisarna skall vara minst 600 mm.

Så, minst 60cm mellan blinkers"ytan" och, som jag tolkar det (möjlig feltolkning) max 40cm "in".

VVFS 2003:22 om du vill läsa mer/själv

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Putteliten
13 augusti 2014 · 9 078 Inlägg

Det du kan göra är att ta orginalbakljusen och maskera tunna linjer över hela blinkersen och sen måla med röd toningsfärg. Då kommer det se rött ut och blinka orange.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang