Billjud till Saab 9-5 , 98

vikez95
14 augusti 2014 · 1 Inlägg

Tja har en Saab 9-5 sedan årsmodell 98 och tänkte byta ut ljudet.
Jag tänkte lägga mellan 7-8000 kronor , jag har ett slutsteg ice 150.4.

Jag vill ha ett bra ljud men ganska så hög bas ! Som sagt 0 koll på detta så kom gärna med tips
på vad man ska köpa för högtalare osv:)

Fjong
16 augusti 2014 · 1 494 Inlägg

Ska du köpa allt? Stereo, framsystem, basar, kablar eller bara basar och framsystem?

För att komma undan billigt så går det ju att köpa 1 elr 2 lätt drivna basar och ett kitsystem och köra det på ice steget, blir ju inget super tryck i basen men då kan du lägga mer cash på stereo samt kitsystem och få lite mer välljud. Är ju bara att köpa nya basar och ett mono block senare om basen inte räcker till tongue (Passar kanske bäst med basar som har 2x4 Ohm spolar?) 

Basförslag: Någon färdigt kicker låda med comp basar, hamnar väl på runt 3000kr. Dom ligger på 600wrms så du kan ju köpa ett monoblock senare om du vill så får du ut lite mer bas utan att byta baslåda.

Kitsystem: Vet inget som är överdrivet överlägset men tror du blir nöjd med det mesta om du köper något av ett vettigt märke (GZ, DLS, Kicker osv) skulle nog lägga 1000-1500 där

Stereo: Mycket viktigt för ljudet så värt att ge lite extra och få bra grejer, rekommenderar en Alpine CDE-178BT.
Har haft den själv och var mycket nöjd. En sådan kostar runt 2500. Även om du köper större basar och bättre framsystem så kommer stereon hålla måttet.

Resten av budgeten går till annat som behövs, kabelkit, ramar, kanske lite dämpning etc.

Läs på lite själv innan du köper nått (både om olika basar, steg, kitystem och om installation) så du har lite koll och vet lite mer vad du är ute efter. Går ju alltid köpa en begagnad baslåda/steg/kitsystem för att komma ner ytterligare i pris men det är ju alltid en risk då man aldrig vet i vilket skick dom är i.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang