Volvo s60 2001 drivaxelknut rammlat isär! hjälp!

BTek
14 augusti 2014 · 26 Inlägg

Hej! jag behöver hjälp, idag skulle jag byta spindelled på kompisens bil och allt gick väll sådär tills jag fick "hjälp" av en annan kompis och han råkade dra ut hela drivaxel med knut och allt, så nu ligger kulorna huller om buller där inne och ser ut som kom och hjälp mig, hur är det smidigast att få tillbaka allt? ska jag plocka bort fjäderben,skiv,ok osv ? finns det någon med bilder så blir jag överlycklig annars är all hjälp välkommen, kompisen har fått låna min bil under tiden så måste verkligen få ihop den hmm

/borret

BMW e30 320ik "SmiskarN" (1988)
andreas1
17 augusti 2014 · 1 020 Inlägg

Antar det är inre knuten som delat sig?
Sätt massa fett så kulorna håller sig på plats o tryck in den igen.
Har för mig den måste in i rätt , om du kollar noga så är spåren i axel o knut ej identiska runt om utan den måste in på rätt spår.
En bekant missa det o det höll 20 meter sen ramla kulor mm ut igen .

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
NIzmO Ollikkala Racing
17 augusti 2014 · 1 724 Inlägg

Det där har jag klantat mig med en gång, märkte inte att knuten hoppa isär så rassla till när man släppte upp kopplingen roll

Visste inte om att den skulle in på ett visst sätt så försökte ett tag innan vi gav upp och hämta komplett drivaxel från skroten i tron att att den gamla knuten skadats.
Men ska inte vara så svårt att få ihop den med massa fett som nämnts och att sen se till att den går i rätt.

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
LeafBox Lat Perfektionist
17 augusti 2014 · 6 359 Inlägg

Ha, jag har gjort samma sak på just en S60 utav den årsmodellen.
Jag spenderade typ 1h med att pilla tillbaka kulorna medans allting satt kvar på bilen, för jag trodde det skulle gå snabbare. Jo tjenamors...

Men det är "bara" att pilla tillbaka kulorna där dom ska vara och trycka tillbaka skiten. Se till att axeln sätter sej ordentligt i lådan bara

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang