Stötdämpare + fjädrar bak BMW E90/91, lägre på ena sidan, Vad har jag?

Cupra_
15 augusti 2014 ·

Hej!

Jag har upptäckt att min BMW är något (1-2cm) lägre på höger sida bak än den vänstra.
Jag har inte hunnit hissa upp bilen och riva isär för att kolla än, men det känns som om det troligtvis är stötdämparen och eller fjädern som gett upp. Bussning kanske?? Eller brusten fjäder?

Jag har parkerat på olika ställen, ruskat bilen m.m. för att se så jag bara inte stod på något ojämnt eller så, utan bättring.

Om det nu är stötdämpare och fjäder som gjort sitt, vad ska jag då ha? Och då menar jag inte märke.

Min bil har m-sport chassi orginal, vilket gör att den är ca 20mm lägre än motsvarande standardbil.
När jag kollar på olika reservdelssidor så hittar jag stötdämpare och fjäder för följande:

"Med M-technic"
"Med sportchassi"
"Med standardchassi"

Jag fattar att jag inte ska ha till standardchassi, men är det "M-technic" eller "sportchassi" som blir rätt I sånt fall?

Cupra_
16 augusti 2014 ·

Liten uppdatering!

Idag har jag hissat upp bilen och tagit av hjulet. Därefter bände jag lite med koben för att se så ingen bussning var slut.
Det är ju svårt men alla verkade rätt hårda och fräscha tycker jag.

Jag kunde inte heller se att fjädern var brusten eller något sånt.

Jag märkte dock en sak.
När bilen hängde på lyftpunkterna och hjulet var av så kunde jag med handkraft trycka upp fjädringen ett par centimeter genom att trycka underifrån på bromsskivan.
Ska fjädringen vara så mjuk den första biten eller är det ett tecken på att den börjar ta slut?
När kolven åkte in så hörde man även som olja som rörde sig i dämparen de där centimetrarna.

Jag tog även en bild på stötdämparens märkning för att bli lite klokare på frågan om vilka dämpare jag ska ha.

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-025c197b1f930c356ca119577d331c0d.jpg

De är ju märkta med "SP" vilket i min värld kan betyda sport. Det skulle i sånt fall innebära att jag inte ska ha dem som är för m-technic utan de som är för "sportchassi"?

Det känns som om de kanske bara är slitna och dags att bytas, så den egentliga frågan är väl just vilka jag ska ha nu då..

Senast redigerat av Deception (16 augusti 2014)

Cupra_
17 augusti 2014 ·

Problemet löst. Det var stötdämpare för sportchassi som min bil skulle ha.

berkiisz
26 april 2016 · 3 Inlägg

Har samma problem med min bil , böt du ut bägge fram stöten eller bara ena?

ehedman
26 april 2016 · 1 966 Inlägg

berkiisz skrev:
Har samma problem med min bil , böt du ut bägge fram stöten eller bara ena?

Fattar inte vad du menar. Men ja, stötdämpare byts i par.

berkiisz
26 april 2016 · 3 Inlägg

Hur vet man när det är dags och byta?

Kan man se på dom , min bil är lägre på ena sidan , så ja misstänker att det är dom , men jag är ej helt hundra

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang