Hittar inget glapp i framvagn eller obalans i hjul vad får ratten att skaka?????

ErsdaHL
16 augusti 2014 · 600 Inlägg

har eiker e1 och med dom breda fälgarna märker jag att det vibrerar riktigt kraftig från 90-140 mindre med vinterdäcken 185or. En kompis har knappt några vibrationer med mina fälgar.

Har brytit i spindlar och styrleder med bräckjärn hittar inga glapp. det klickar lite om man hissar upp och rycker 9-3 men det verkar inte vara styrled. Har balanserat och kontrollerat rundhet. har besiktat med blankapapper i torsdags. om någon vickar på ratten och jag håller i styrstaget så känner man ett klick mellan utslagen men så är det på bägge sidor. bromsarna går ligger ej på men skivan har en ganska stor kant i ytter.

Senast redigerat av ErsdaHL (16 augusti 2014)

ErsdaHL
16 augusti 2014 · 600 Inlägg

GreenDanger skrev:
Vinda bromsskivor gör så ratten skakar

jovisst men det brukar vara då man bromsar. skakar ingenting när jag bromsar.

mazdalover
16 augusti 2014 · 542 Inlägg

fel hjulinställning gör att man kan få vibrationer

ErsdaHL
16 augusti 2014 · 600 Inlägg

mazdalover skrev:
fel hjulinställning gör att man kan få vibrationer

det brukar väl bli sneslitningar och dra åt något håll då? min bil drar inte något speciellt..

mazdalover
16 augusti 2014 · 542 Inlägg

behöver inte betyda att den drar om det är fel.
slitage är vanligast. kolla mönstret på hjulen det brukar kunna avslöja fel.
är det frasigt på kanterna i mönstret så är det tecken på att toe-vinklen står fel och det kan ge vibrationer.

ErsdaHL
16 augusti 2014 · 600 Inlägg

mazdalover skrev:
behöver inte betyda att den drar om det är fel.
slitage är vanligast. kolla mönstret på hjulen det brukar kunna avslöja fel.
är det frasigt på kanterna i mönstret så är det tecken på att toe-vinklen står fel och det kan ge vibrationer.

var ute å kikade nu hittar ingen frasighet i kanterna! men har just skiftat bak å fram har bra mönster runtom..

XeptiQ Whatever :)
16 augusti 2014 · 1 652 Inlägg

Byt bromsskivorna.. De har garanterat gått varma och slått sig, ger vibrationer i ratten..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
FLindgren
16 augusti 2014 · 5 089 Inlägg

Du "skriver" ju att det är glapp i styrtagen så jag tippar på glapp i styrstagen..

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
ErsdaHL
16 augusti 2014 · 600 Inlägg

XeptiQ skrev:
Byt bromsskivorna.. De har garanterat gått varma och slått sig, ger vibrationer i ratten..

tog lös däcken å snurrade å kikade men det syns inte med ögonmått..

FLindgren skrev:
Du "skriver" ju att det är glapp i styrtagen så jag tippar på glapp i styrstagen..

det är bara när någon vickar riktigt på ratten kan väl komma från styrväxeln ?

XeptiQ Whatever :)
16 augusti 2014 · 1 652 Inlägg

Nej klar du inte ser det eftersom du snurrar för hand kanske? Palla upp bilen och av med däcken, i med etta och låt den snurra på tomgång så lär du nog se att de är skevt..

Hade de problemet på min 740.. blev tokig.. la massvis med pengar på ombalansering, hjulinställing etc etc. men allt visade sig vara mina 5 mån gamla bromsskivor bak..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
ErsdaHL
16 augusti 2014 · 600 Inlägg

XeptiQ skrev:
Nej klar du inte ser det eftersom du snurrar för hand kanske? Palla upp bilen och av med däcken, i med etta och låt den snurra på tomgång så lär du nog se att de är skevt..

Hade de problemet på min 740.. blev tokig.. la massvis med pengar på ombalansering, hjulinställing etc etc. men allt visade sig vara mina 5 mån gamla bromsskivor bak..

Men jag tror då inte att det sitter i bromskivorna i bak på bilen ? det är ju bara ratten som skakar inte bilen?

Funkiee Saab älskare!
16 augusti 2014 · 4 597 Inlägg

byt skivor, kan skaka även om du inte bromsar

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
XeptiQ Whatever :)
16 augusti 2014 · 1 652 Inlägg

ErsdaHL skrev:

XeptiQ skrev:
Nej klar du inte ser det eftersom du snurrar för hand kanske? Palla upp bilen och av med däcken, i med etta och låt den snurra på tomgång så lär du nog se att de är skevt..

Hade de problemet på min 740.. blev tokig.. la massvis med pengar på ombalansering, hjulinställing etc etc. men allt visade sig vara mina 5 mån gamla bromsskivor bak..

Men jag tror då inte att det sitter i bromskivorna i bak på bilen ? det är ju bara ratten som skakar inte bilen?

Wow, du är envis smile Men kommenterar inte mer smile Så får du lösa problemet sj wink Good luck

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
ErsdaHL
16 augusti 2014 · 600 Inlägg

Funkiee skrev:
byt skivor, kan skaka även om du inte bromsar

XeptiQ skrev:

ErsdaHL skrev:

XeptiQ skrev:
Nej klar du inte ser det eftersom du snurrar för hand kanske? Palla upp bilen och av med däcken, i med etta och låt den snurra på tomgång så lär du nog se att de är skevt..

Hade de problemet på min 740.. blev tokig.. la massvis med pengar på ombalansering, hjulinställing etc etc. men allt visade sig vara mina 5 mån gamla bromsskivor bak..

Men jag tror då inte att det sitter i bromskivorna i bak på bilen ? det är ju bara ratten som skakar inte bilen?

Wow, du är envis smile Men kommenterar inte mer smile Så får du lösa problemet sj wink Good luck

men bromsskivorna fram kan jag ta att det är som gör vibbarna men kan man inte strypa oken eller något för att se om det är dom som jävlas?

Funkiee Saab älskare!
16 augusti 2014 · 4 597 Inlägg

du kan mäta skivan med ett speciellt verktyg

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
ErsdaHL
16 augusti 2014 · 600 Inlägg

tog ner bilen från pallningen nu körde ut den och bröt mer i lederna. staget som vänster styrled sitter på verkar glappa längst inne.. och när jag bröt lite i styrleden neråt  så upptäckte jag att dom är väldigt lätta att skruva på?

andreas1
17 augusti 2014 · 1 020 Inlägg

Inre styrled..
Av med damasken på styrväxelen o känn där.
Inre led sitter skruvad in i själva styrväxel.
Kolla så den sitter fast med tanke på att det är lätt o snurra stagen.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
ErsdaHL
17 augusti 2014 · 600 Inlägg

andreas1 skrev:
Inre styrled..
Av med damasken på styrväxelen o känn där.
Inre led sitter skruvad in i själva styrväxel.
Kolla så den sitter fast med tanke på att det är lätt o snurra stagen.

styrstagen kan jag med lätthet snurra på med hjälp av en tång. Det är kulan under damasken som roterar

Senast redigerat av ErsdaHL (17 augusti 2014)

andreas1
17 augusti 2014 · 1 020 Inlägg

Roterar hela innanför damasken är den lös.
Själva staget ska kunna snurra men ej glappa ut o in.
Kör då inte med bilen innan du spänt den.
Om den är fast kan du rycka i hjule typ kvart i tre o nån känner om det glappar på den inre leden

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
ErsdaHL
17 augusti 2014 · 600 Inlägg

andreas1 skrev:
Roterar hela innanför damasken är den lös.
Själva staget ska kunna snurra men ej glappa ut o in.
Kör då inte med bilen innan du spänt den.
Om den är fast kan du rycka i hjule typ kvart i tre o nån känner om det glappar på den inre leden

staget snurrar lättsamt i kulan. staget sitter inte löst på styrväxeln. hör något glapp när jag vickar däcket kvart i tre men det ser ut som att röret ifrån styrväxeln rör sig med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang