Nu är det ca 4 år sedan Chevan kom ut på vägarna efter en lång tids vila. Motorn som hamnade i vid det tillfället var en ren chansning med en Chevy 235 6:a med tillhörande två-petad powerglide. Detta har funkat hyfsat bra förutom att lådan läcker som ett såll och slirar på växlarna, motorn läcker på 6:ans cylinder samt nytt för i år är att den låter som en gammal båtmotor - axiallagret till veven sjunger på sista... Att tillägga är att det inte går att köra på under 2 liter/mil.. Detta måste givetvis åtgärdas och tanken är att visa detta här :) Nu ska det nämligen i en Chevy 250 6:a med tillhörande automatlådan från en Cheva S10 Vortec -95. Förhoppningen är att få en trevligare drivlina som varvar lägre och dricker mindre.
Under hösten och vintern så är det dax för en uppdatering av maskineriet i rodden. Motor och växellåda står i verkstaden och väntar på att hamna i Chevan
Det kan hända att lite annat smått och gott kommer hända under resans gång!
Det har varit dåligt med uppdateringar på ett tag. Har nyligen bytt garage och lite annat så det har inte blivit mycket skruvande men idag så har det iaf hänt lite
Huven avlyft! Lossar alla kablar och annat som sitter fast i fronten. Ska lyfta av den i ett stycke så blir det lättare att sätta ihop bilen sen
Där var fronten av Nu går det lätt att komma åt allt och få ur motorn. Torpeden ska även snyggas till med lite färg och lägga igen gamla hål som ej används.
Det ser lite trång ut för headersen.. Håller tummarna att de får plats vid styrsnäckan ^^
Det var allt för denna gången. Blir förhoppningsvis en hel del skruvande till veckan!
Ikväll hände det en del. Var själv i garaget de först 2 timmarna så då kunde man ju lika gärna skruva Det är tur att man har snälla garagekompisar som kommer och hjälper till när det ska lyftas gamla gjutjärnsspisar
Avgasrör, generator och gas-stag bortplockat.
Och där var den gamla spisen ur!
Nu återstår den en jäkla massa jobb med att ta bort de gamla motorfästena, göra rent och snygga till torpeden.