Vart hittar jag singnalkabel till extraljus Passat 2012 b7 BI-xenon? (LÖST/SOLVED)

Frantz
17 augusti 2014 · 80 Inlägg

Tjäna cool
Har en Passat 2012a med Bi-xenon, alltså hel och halvljus har samma lampa och vid helljus bara ändras linsen elektriskt så helljus går på. Jag har sett folk som haft extraljus på dessa så nån som vet vart jag kan sno singlalkabeln till mitt relä? vill ej mixtra med bi-xenonet, de måste ju vara nån sladd fördraget?

//Frantz

EDIT: Problemet LÖST

På Passater med BI xenon från årsmodell 06 och framåt som endast har en lampa för hel och halvljus ska man göra följande för att få singalkabel till sitt extraljusrelä.

På vänster lykta går det in ett gäng sladdar. OM du har en lila/grön sladd på stift 11 så kopplar du bara in ditt relä där, simple as that!!
MEN om du inte är lika lyckligt lottad så måste du köpa ett interface som du kopplar in dig på via två kablar, gul/vit och grön/vit. Den lilla boxen som du hittar här: http://skyddet.nu/produkt.php?id=4784&meny_id=79 (ELLER hos Atteviks)  kopplar du in plus och minus till och vit och blå sladd till de två sladdarna du hittade vid lycktan. Då får du en lila sladd som har plus signal till ditt relä!

Lycka till! smile

Senast redigerat av tobias-dxw (1 oktober 2014)

Buick Skylark Custom "LS1 Twin Turbo" (1970)
Pontiac Firebird V8 "TransAm F-body" (1987)
mb_pucken
17 augusti 2014 · 5 087 Inlägg

Inte säkert attbdet finns. Kan skötas via canbus och då behöver du en canbusinterface, en dosa som känner av när du slår på helljuset och skickar då en styrström :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Frantz
17 augusti 2014 · 80 Inlägg

mb_pucken skrev:
Inte säkert attbdet finns. Kan skötas via canbus och då behöver du en canbusinterface, en dosa som känner av när du slår på helljuset och skickar då en styrström :-)

Nej okej misstänker också att de kanske inte finns. Men okej vart finner jag detta eller borde jag vända mig till Atteviks och se om dom kan? Gissar på att de inte är gratis

scorpan6662
17 augusti 2014 · 177 Inlägg

Själva interfacet ska inte vara så dyrt, runt 5-600kr om jag kommer ihåg rätt.
Närmaste Vag handlare borde kunna fixa fram ett åt dig.

lighter22
18 augusti 2014 · 436 Inlägg

för att få det att fungera med ett relä måste du ha ett mosfet lågspänningsrelä (http://www.xenonkungen.com/se/xenon/kab … e-12v.html)
och koppla in denna till kabeln som styr helljuset.

enklaste sättet att ta reda på vilken kabel det är för detta är att man kopplar ur kontaktstycket som går in I lyktan och sätter igång halvljuset mäter på alla pins och skriver upp resultaten (någon bör vara 0v) och sedan aktiverar man helljuset och mäter om och jämför på vilken pin/kabel som det blir 0v halvljus och 4v+ vid helljus.

juste genom att använda det relä jag länkade till så slipper du problem med Canbus eller liknande då det är mosfet teknik (det är en diod som aktiverar relät vilket gör att det inte förbrukas någon ström och bilen kan inte känna av att det är ngt fel)

Frantz
19 augusti 2014 · 80 Inlägg

lighter22 skrev:
för att få det att fungera med ett relä måste du ha ett mosfet lågspänningsrelä (http://www.xenonkungen.com/se/xenon/kab … e-12v.html)
och koppla in denna till kabeln som styr helljuset.

enklaste sättet att ta reda på vilken kabel det är för detta är att man kopplar ur kontaktstycket som går in I lyktan och sätter igång halvljuset mäter på alla pins och skriver upp resultaten (någon bör vara 0v) och sedan aktiverar man helljuset och mäter om och jämför på vilken pin/kabel som det blir 0v halvljus och 4v+ vid helljus.

juste genom att använda det relä jag länkade till så slipper du problem med Canbus eller liknande då det är mosfet teknik (det är en diod som aktiverar relät vilket gör att det inte förbrukas någon ström och bilen kan inte känna av att det är ngt fel)

Tack så jättemycket big_smile ska genast in och läsa på om dem reläerna.

Brådhis * Voff voff *
19 augusti 2014 · 10 277 Inlägg

lighter22 skrev:
för att få det att fungera med ett relä måste du ha ett mosfet lågspänningsrelä (http://www.xenonkungen.com/se/xenon/kab … e-12v.html)
och koppla in denna till kabeln som styr helljuset.

enklaste sättet att ta reda på vilken kabel det är för detta är att man kopplar ur kontaktstycket som går in I lyktan och sätter igång halvljuset mäter på alla pins och skriver upp resultaten (någon bör vara 0v) och sedan aktiverar man helljuset och mäter om och jämför på vilken pin/kabel som det blir 0v halvljus och 4v+ vid helljus.

juste genom att använda det relä jag länkade till så slipper du problem med Canbus eller liknande då det är mosfet teknik (det är en diod som aktiverar relät vilket gör att det inte förbrukas någon ström och bilen kan inte känna av att det är ngt fel)

Detta förutsätter ju då att det inte är som mb_pucken skriver, dvs att bilen skickar ren datatrafik in i lyktan och se´n sköter styrningen där inne.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
RockSolid
19 augusti 2014 · 97 Inlägg

lär ju gå att ta vid spaken inuti bilen?

Audi a4 2.0tdi quattro s-line "vossen cv3" (2008)
Volvo 740 Turbo Intercooler "m50 Turbo" (1988)
Kia optima (2015)
RockSolid
19 augusti 2014 · 97 Inlägg

lär ju gå att ta vid spaken inuti bilen?

Audi a4 2.0tdi quattro s-line "vossen cv3" (2008)
Volvo 740 Turbo Intercooler "m50 Turbo" (1988)
Kia optima (2015)
mb_pucken
19 augusti 2014 · 5 087 Inlägg

RockSolid skrev:
lär ju gå att ta vid spaken inuti bilen?

Inte säkert, kan mycket väl vara canbus trafik från spaken till komfortstyrdornet och vidare till lyktans styrdorn.

Till ts, om du har 2 canbus kablar till lyktan (orange/grön och orange/brun) så skulle jag gissa att det krävs en interface. Har du led DRL och kurvljus?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
scorpan6662
19 augusti 2014 · 177 Inlägg

mb_pucken skrev:

RockSolid skrev:
lär ju gå att ta vid spaken inuti bilen?

Inte säkert, kan mycket väl vara canbus trafik från spaken till komfortstyrdornet och vidare till lyktans styrdorn.

Till ts, om du har 2 canbus kablar till lyktan (orange/grön och orange/brun) så skulle jag gissa att det krävs en interface. Har du led DRL och kurvljus?

Inte för att va sån men har för mig att det är lin-bus ut till lyktorna och inte can-bus?

XeptiQ Whatever :)
19 augusti 2014 · 1 652 Inlägg

Vad jag kan minnas så när jag koppla x-tra ljus på min så smög vi oss på kablarna ute vid ena strålkastaren. multimeter och ett par x-tra händer så har du snart kopplat de. Slipper du massa boxar/dosor och bröte.

aldrig haft problem med denna inkoppling.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
scorpan6662
19 augusti 2014 · 177 Inlägg

XeptiQ skrev:
Vad jag kan minnas så när jag koppla x-tra ljus på min så smög vi oss på kablarna ute vid ena strålkastaren. multimeter och ett par x-tra händer så har du snart kopplat de. Slipper du massa boxar/dosor och bröte.

aldrig haft problem med denna inkoppling.

Funkade bra på de äldre samt de nyare utan xenon men känsligheten på kretsövervakningen är mycket finare nu för tiden så det slutar bara med att styrdonet stängar av signalen helt om man belastar med nått extra.

mb_pucken
19 augusti 2014 · 5 087 Inlägg

XeptiQ skrev:
Vad jag kan minnas så när jag koppla x-tra ljus på min så smög vi oss på kablarna ute vid ena strålkastaren. multimeter och ett par x-tra händer så har du snart kopplat de. Slipper du massa boxar/dosor och bröte.

aldrig haft problem med denna inkoppling.

Och många av dagens bilar har inte ens en kabel med strömmatning till helljuset från bilen. Då är det "bara" en matarkabel till ett styrdorn som delar ut strömmen till lampan eller ställmotorn i linsen när man ska slå på helljuset. Så i stället för en massa kablar så sköts allt via en datakabel smile därför man i vissa fall behöver en interface som tyder datasignalen och känner av när medelandet för att aktivera helljus kommer smile då riskerar man inte häller att bränna upp elektronik eller få felmedelanden osv.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
SsS
19 augusti 2014 · 83 Inlägg

På min passat från 2010 med xenon gick det att koppla in relät på vanligt sätt, fick mäta mig till vilken kabel som var till "helljuset" och sätta en strömtjuv på den och vidare till relät.
Mvh

lighter22
20 augusti 2014 · 436 Inlägg

Brådhis skrev:

lighter22 skrev:
för att få det att fungera med ett relä måste du ha ett mosfet lågspänningsrelä (http://www.xenonkungen.com/se/xenon/kab … e-12v.html)
och koppla in denna till kabeln som styr helljuset.

enklaste sättet att ta reda på vilken kabel det är för detta är att man kopplar ur kontaktstycket som går in I lyktan och sätter igång halvljuset mäter på alla pins och skriver upp resultaten (någon bör vara 0v) och sedan aktiverar man helljuset och mäter om och jämför på vilken pin/kabel som det blir 0v halvljus och 4v+ vid helljus.

juste genom att använda det relä jag länkade till så slipper du problem med Canbus eller liknande då det är mosfet teknik (det är en diod som aktiverar relät vilket gör att det inte förbrukas någon ström och bilen kan inte känna av att det är ngt fel)

Detta förutsätter ju då att det inte är som mb_pucken skriver, dvs att bilen skickar ren datatrafik in i lyktan och se´n sköter styrningen där inne.

//Brådhis

det är inte ren datatrafik som går där både ballasten har (12 pins valeo) och luckan går på spännings skillnader.

Brådhis * Voff voff *
20 augusti 2014 · 10 277 Inlägg

lighter22 skrev:

Brådhis skrev:

lighter22 skrev:
för att få det att fungera med ett relä måste du ha ett mosfet lågspänningsrelä (http://www.xenonkungen.com/se/xenon/kab … e-12v.html)
och koppla in denna till kabeln som styr helljuset.

enklaste sättet att ta reda på vilken kabel det är för detta är att man kopplar ur kontaktstycket som går in I lyktan och sätter igång halvljuset mäter på alla pins och skriver upp resultaten (någon bör vara 0v) och sedan aktiverar man helljuset och mäter om och jämför på vilken pin/kabel som det blir 0v halvljus och 4v+ vid helljus.

juste genom att använda det relä jag länkade till så slipper du problem med Canbus eller liknande då det är mosfet teknik (det är en diod som aktiverar relät vilket gör att det inte förbrukas någon ström och bilen kan inte känna av att det är ngt fel)

Detta förutsätter ju då att det inte är som mb_pucken skriver, dvs att bilen skickar ren datatrafik in i lyktan och se´n sköter styrningen där inne.

//Brådhis

det är inte ren datatrafik som går där både ballasten har (12 pins valeo) och luckan går på spännings skillnader.

Då så, då går det sannolikt fint med relä.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
mb_pucken
20 augusti 2014 · 5 087 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142502/142502-94f1f40a4d34d1e4ebde19d00fdc9846.jpg

Går en kabel mellan elstyrdornet och ställmotorn men den har konstant ström. Har provat den. Sen har du 2 can-ledningar. Dock är detta till en passat 13års modell sas det på Google wink

Senast redigerat av mb_pucken (20 augusti 2014)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Frantz
1 oktober 2014 · 80 Inlägg

Nu gott folk har jag funnit en lösning!
Jag köpte mig ett par fina extraljus och slog en pling till atteviks för att beställa "kabelkittet" då jag sett flera ute på vägarna med samma lyktor som jag och med extraljus. Mycket riktigt så fanns det ett Interface till CANbus som man skulle använda. MEN så enkelt var det inte. Jag ska förklara.

Passater med BI xenon från typ 06 och framåt så skall det funka såhär.
På vissa modeller vilket sker helt random utifrån vad jag fått fram så behöver man ett canbus interface.
Kabelhärvan som går in i vänster strålkastare skall ha två stycken kablar, Gröngul och gulvit. OM det finns Lilagrön kabel på stift 11 så ska man inte ha interface, finns den inte så ska man ha interface.

Min hade stift 11 och då är det bara att koppla in sitt relä till den, men givetvis så visste inte atteviks bättre än att skicka med mig ett interface men det fungerade inte och jag blev galen.
Bad dom lösa problemet och dethär var vad vi fick fram smile
Lycka till!

rawsezx
12 december 2014 · 116 Inlägg

scorpan6662 skrev:

mb_pucken skrev:

RockSolid skrev:
lär ju gå att ta vid spaken inuti bilen?

Inte säkert, kan mycket väl vara canbus trafik från spaken till komfortstyrdornet och vidare till lyktans styrdorn.

Till ts, om du har 2 canbus kablar till lyktan (orange/grön och orange/brun) så skulle jag gissa att det krävs en interface. Har du led DRL och kurvljus?

Inte för att va sån men har för mig att det är lin-bus ut till lyktorna och inte can-bus?

För framtida referens, det är CAN, 500 kbit/s 11-bit identifier.

https://www.dropbox.com/sh/210ter1rd1a6 … rzkua?dl=0

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang