Startproblem Golf3 -92 [Problemet hittat!]

zleepy Trucker
17 augusti 2014 · 1 391 Inlägg

• Bilmodell
Golf III
Typ: 1.8
Motor: ABS
Motor: 66

• Årsmodell
1992

• Miltal
~15000

• Modifikationer på bilen 
Orginal

• Hur yttrar sig felet? 
Svårstartad, kan nöta i ca 30-60sek och då startar den...

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland? 
Uppstår vid varje start, går finfint när den väl startat

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Kollat tändstiften, tändkablarna, lyft fördelarlocket, och kollat rotorn..


I alla fall har startproblem...

Vrider på tändningen och dom vanliga röda lamporna lyser, sen nöter man startmotor i allt mellan 30-60sek, lamporna lyser till och bilen startar, man kan stänga av direkt och samma sak igen...

märkt det klickar till när lamporna lyser och bilen startar, tänkte om det kanske kunde vara något relä som "sjunger på sista versen" men saknar locket som visar vad för säkringar går till vad och relän, så tänkte kolla om någon här visste, plockat ner reläna och knackat på samtliga men felet kvarstår, inte direkt så man vill åka längre med bilen eller ens stänga av den, för har dragit ur batteriet helt när man stått och nött här hemma..

Några tips/funderingar/lösningar?


tacksam för svar

// Z


EDIT :  Felet är hittat, var tändningslåset! smile

Senast redigerat av zleepy (28 augusti 2014)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
RD_87 Skrotsamlare
19 augusti 2014 · 4 031 Inlägg

Dålig bränslepump? Jag kan inte påstå att jag vet något om dessa bilar specifikt men OM den har system med förpump så skulle jag titta där.
Mät bränsletrycket annars.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
zleepy Trucker
20 augusti 2014 · 1 391 Inlägg

RD_87 skrev:
Dålig bränslepump? Jag kan inte påstå att jag vet något om dessa bilar specifikt men OM den har system med förpump så skulle jag titta där.
Mät bränsletrycket annars.

Bränslepumpen hör man när man vrider på tändningen, samt bilen går utmärkt när den väl startar och
hela tiden tills man stannar, därför jag mer tror det är något med elen, typ relä eller liknande...

men istället för att behöva riva ner allt, och byta alla relän, så tänkte jag kolla om någon här visste eller hade haft samma problem, då det säkert förekommit förut smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
RD_87 Skrotsamlare
25 augusti 2014 · 4 031 Inlägg

Därav frågan om förpumpen, när du har två pumpar & en är död så kan det ta tid att få upp tryck men bilen går bra när trycket väl är uppe.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
zleepy Trucker
28 augusti 2014 · 1 391 Inlägg

RD_87 skrev:
Därav frågan om förpumpen, när du har två pumpar & en är död så kan det ta tid att få upp tryck men bilen går bra när trycket väl är uppe.

Mjo så kan det vara, men så var det inte i detta fallet smile

Problemet är iallafall nu löst, och oj vad fånigt felet var...

Kollade gnistan i veckan, och första stiftet ur ingenting med 10sek på startförsök, andra stiftet ur och fick gnista på stiftet efter 10sek på startförsök, rejäl kyss fick man, haha smile så 
Bytte tändstift i veckan, blev ingen skillnad, beställde hem en ny tändspole (då jag vet dessa bråkar ibland)
fick hem tändspolen idag, upptäckte dock innan att felet var tändlåset, tryckte jag IN nyckeln så startade bilen direkt, medans om man bara höll och vred nyckeln löst så vägrade den starta....

Satan vad fånigt och enkelt fel! smile

Så blir och skicka tillbaka en tändspole ala 1006:- tongue

// Z

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang