Köpråd: Vilka bilar stämmer in?

ark_killenn
17 augusti 2014 · 76 Inlägg

*Hydraulisk koppling + Vajer gas

*Luftigt motorrum

*Normal tillgång på reservdelar

*Överkomliga priser på reservdelar

*198X-1998

*Helst insprut

*Helst låga hästkrafter

Inget annat än ovanstående är av betydelse för mig.

Senast redigerat av ark_killenn (17 augusti 2014)

siiimooon Påstängd
17 augusti 2014 · 1 194 Inlägg

940GL? Om 116/131hk är tillräckligt lågt. smile

DusanMandick Random Hero
17 augusti 2014 · 4 047 Inlägg

pris? storlek på bil?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 augusti 2014 · 10 427 Inlägg

siiimooon skrev:
940GL? Om 116/131hk är tillräckligt lågt. smile

Ja precis eller kanske en Volvo 850 2,0 126hk wink

AntrE
17 augusti 2014 · 2 140 Inlägg

Mercedes w124. 90-93 230E.
BMW E36 318.

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
ark_killenn
19 augusti 2014 · 76 Inlägg

Alla tips är värdefulla.

Djo
19 augusti 2014 · 10 157 Inlägg

Varför hydraulisk koppling?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
ark_killenn
19 augusti 2014 · 76 Inlägg

Djo skrev:
Varför hydraulisk koppling?

Bekvämt, billigt, tillgängligt och historiskt mindre slitage.

Djo
19 augusti 2014 · 10 157 Inlägg

ark_killenn skrev:

Djo skrev:
Varför hydraulisk koppling?

Bekvämt, billigt, tillgängligt och historiskt mindre slitage.

Bekvämt har du kört bil med vajer? billigt inte billigare än vajer. Historiskt mindre slitage ? En vajer kan förvisso gå av men inte ofta det händer.

Vill bara höra dina anledningar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
miatasimon
19 augusti 2014 · 57 Inlägg

Miata. Inte många som vet om att det är gott om plats i motorrummet på dessa.

Mazda miata "Brum" (1990)
caromania Forummoderator
19 augusti 2014 · 9 296 Inlägg

Audi 100 1.8

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Presidento Of World
19 augusti 2014 · 3 322 Inlägg

Vectra B (-96 2002) 1.6 resp 1.8a klockrena billiga "slitosläng" bilar med billiga delar osv

Vet dock inte vad det är för koppling på dom. kör en sån själv fast Diesel 4 000 mil på ca 5 månader problemfritt tills för någon dag sen då soppafiltret dumma sig smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Dr_struts
19 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

Saab og9-3/ng900! Dock inte så små i effekten men 154 hk som lätt tryckare, trevliga bilar lätt mekade och OK i försäkring smile

Edit du vill ha en senare modell också då du ville ha hydraulisk koppling dock är det inte tjall med vajjern på dom här...

Senast redigerat av Dr_struts (19 augusti 2014)

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Presidento Of World
19 augusti 2014 · 3 322 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Vectra B (-96 2002) 1.6 resp 1.8a klockrena billiga "slitosläng" bilar med billiga delar osv

Vet dock inte vad det är för koppling på dom. kör en sån själv fast Diesel 4 000 mil på ca 5 månader problemfritt tills för någon dag sen då soppafiltret dumma sig smile

Edit: 1.6 på 100HK
       1.8 på 115

Sen finns Astra med 1.4 på 75hk ca tror jag.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
qazse
19 augusti 2014 · 178 Inlägg

1.3 liters lancer från 1997 (y)

hydralisk koppling och gasvajer.

man kan med lätthet gömma en normalstor björn under huven (med motor på plats)

delar finns det överallt

tror dom ligger ungefär på medelpris när det gäller delar.

1997-1999

insprut.

hela 74 hästar.

ark_killenn
7 september 2014 · 76 Inlägg

qazse skrev:
1.3 liters lancer från 1997 (y)

hydralisk koppling och gasvajer.

man kan med lätthet gömma en normalstor björn under huven (med motor på plats)

delar finns det överallt

tror dom ligger ungefär på medelpris när det gäller delar.

1997-1999

insprut.

hela 74 hästar.

Nice wink

Andromeda Rumpmas
7 september 2014 · 3 860 Inlägg

Djo skrev:

ark_killenn skrev:

Djo skrev:
Varför hydraulisk koppling?

Bekvämt, billigt, tillgängligt och historiskt mindre slitage.

Bekvämt har du kört bil med vajer? billigt inte billigare än vajer. Historiskt mindre slitage ? En vajer kan förvisso gå av men inte ofta det händer.

Vill bara höra dina anledningar.

Äh, man byter koppling högst en gång på en bils livslängd, spela roll ur den aspekten roll

Edit: I det här fallet slipper man ju bara slav- och huvudcylindrarna, kopplingen är fortfarande lika arbetsam att byta.


Hade vajerkoppling på min gamla 900 2,3i -95, och det är ju en vanesak, men polare tyckte att den var svintung, och man häpnade över hur lätt kopplingen kändes i andra bilar med hydraulisk koppling när man vant sig vid vajer. Men det är ingen höjdare efter ett tag om man sitter i kö.

Det finns ingen vettig anledning att välja vajerkoppling om man inte måste för att bilmodellen man är intresserad av har det.

Jag tycker 740 GL stämmer på dina krav. 

Senast redigerat av Andromeda (7 september 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Djo
8 september 2014 · 10 157 Inlägg

Andromeda skrev:

Djo skrev:

ark_killenn skrev:

Bekvämt, billigt, tillgängligt och historiskt mindre slitage.

Bekvämt har du kört bil med vajer? billigt inte billigare än vajer. Historiskt mindre slitage ? En vajer kan förvisso gå av men inte ofta det händer.

Vill bara höra dina anledningar.

Äh, man byter koppling högst en gång på en bils livslängd, spela roll ur den aspekten roll

Edit: I det här fallet slipper man ju bara slav- och huvudcylindrarna, kopplingen är fortfarande lika arbetsam att byta.


Hade vajerkoppling på min gamla 900 2,3i -95, och det är ju en vanesak, men polare tyckte att den var svintung, och man häpnade över hur lätt kopplingen kändes i andra bilar med hydraulisk koppling när man vant sig vid vajer. Men det är ingen höjdare efter ett tag om man sitter i kö.

Det finns ingen vettig anledning att välja vajerkoppling om man inte måste för att bilmodellen man är intresserad av har det.

Jag tycker 740 GL stämmer på dina krav. 

Personligen har jag 240 med vajer den är den mest lätt kopplade bil jag kört så handlar nog mycket om konstruktion.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
ark_killenn
15 september 2014 · 76 Inlägg

Andromeda skrev:

Djo skrev:

ark_killenn skrev:
Bekvämt, billigt, tillgängligt och historiskt mindre slitage.

Bekvämt har du kört bil med vajer? billigt inte billigare än vajer. Historiskt mindre slitage ? En vajer kan förvisso gå av men inte ofta det händer.

Vill bara höra dina anledningar.

Äh, man byter koppling högst en gång på en bils livslängd, spela roll ur den aspekten roll

Edit: I det här fallet slipper man ju bara slav- och huvudcylindrarna, kopplingen är fortfarande lika arbetsam att byta.


Hade vajerkoppling på min gamla 900 2,3i -95, och det är ju en vanesak, men polare tyckte att den var svintung, och man häpnade över hur lätt kopplingen kändes i andra bilar med hydraulisk koppling när man vant sig vid vajer. Men det är ingen höjdare efter ett tag om man sitter i kö.

Det finns ingen vettig anledning att välja vajerkoppling om man inte måste för att bilmodellen man är intresserad av har det.

Jag tycker 740 GL stämmer på dina krav. 

Härlig bil tongue Haft två och tre 240.

En tanke: Givare och slavcylinder är ju iof lättare/lättsammare att byta än att riva bort och montera + spänna en grinig vajer.

Andromeda Rumpmas
16 september 2014 · 3 860 Inlägg

ark_killenn skrev:

Andromeda skrev:

Djo skrev:

Bekvämt har du kört bil med vajer? billigt inte billigare än vajer. Historiskt mindre slitage ? En vajer kan förvisso gå av men inte ofta det händer.

Vill bara höra dina anledningar.

Äh, man byter koppling högst en gång på en bils livslängd, spela roll ur den aspekten roll

Edit: I det här fallet slipper man ju bara slav- och huvudcylindrarna, kopplingen är fortfarande lika arbetsam att byta.


Hade vajerkoppling på min gamla 900 2,3i -95, och det är ju en vanesak, men polare tyckte att den var svintung, och man häpnade över hur lätt kopplingen kändes i andra bilar med hydraulisk koppling när man vant sig vid vajer. Men det är ingen höjdare efter ett tag om man sitter i kö.

Det finns ingen vettig anledning att välja vajerkoppling om man inte måste för att bilmodellen man är intresserad av har det.

Jag tycker 740 GL stämmer på dina krav. 

Härlig bil tongue Haft två och tre 240.

En tanke: Givare och slavcylinder är ju iof lättare/lättsammare att byta än att riva bort och montera + spänna en grinig vajer.

Beror säkert helt på bilmodell. Vajrarna brukar ju även vara självjusterande.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang