Köpråd bmw vs saab

Rallotic
17 augusti 2014 · 7 Inlägg

Hej ska köpa min första bil har skannat blocket nu ett par veckor och läst mycket på nätet och kommit fram till att jag vill ha en 93 aero sportsedan typ 03-04 eller en bmw 330 e46 sedan om det kommer någon bra möjligtvis en 328 eller 323 där pratar vi 00-01 typ.
Jag tycker bmw:n ser bättre ut och verkar kunna fixas lite kul saker med samt lätt att få tag på delar den verkar också roligare att köra.
Men samtidigt så känns saaben som ett klokare beslut.
Hur står en aero (210hk) mot en 330i e46 (230hk)
Vad tycker ni jag ska sikta på?


Mvh Erik

MFred
18 augusti 2014 · 164 Inlägg

Röstar helt klart på BMW. Otroligt mycket mer körglädje och 330i är en riktigt trevlig bil smile

Larsson2k
18 augusti 2014 · 100 Inlägg

Otroligt mycket mer körglädje? Konstigt resonemang.. Letar du den årsmodellen hos BMW tycker jag du ska satsa på Aeron. Ändå roliga BMW'n har att erbjuda är väl bakhjulsdriften en regnig dag i en rondell.. Du kan hitta en bra mycket mer utrustad bil för samma pengar eller mindre hos saaben. Kostar mindre att äga(relativt). Satsa på minst en 04:a isf. Ska du ha en BMW, tycker jag du ska välja -06 och uppåt annars kan det vara.

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 augusti 2014 · 10 427 Inlägg

qzN skrev:
Otroligt mycket mer körglädje? Konstigt resonemang.. Letar du den årsmodellen hos BMW tycker jag du ska satsa på Aeron. Ändå roliga BMW'n har att erbjuda är väl bakhjulsdriften en regnig dag i en rondell.. Du kan hitta en bra mycket mer utrustad bil för samma pengar eller mindre hos saaben. Kostar mindre att äga(relativt). Satsa på minst en 04:a isf. Ska du ha en BMW, tycker jag du ska välja -06 och uppåt annars kan det vara.

E90 from 2005 har inte samma trevliga vägkänsla som gamla trevliga E46. Även om styrningen är bättre så känns E90-bilarna lite klumpiga.. (jag har en av varje). Finns oändligt med eftermarknadsgrejer till BMW också så det är väl inget minus om man vill ha lite att pyssla med.


En 330i/Ci står sig rätt så bra prestandamässigt mot en Aero också, förmodligen ganska jämnt även efter steg1-trim på Saaben.

330Ci vs 9-3 SS Aero (210):
http://www.zeperfs.com/en/duel504-1948.htm

Edit:
330Ci vs 9-3 SC Aero (250):
http://www.zeperfs.com/en/duel504-1410.htm

Edit3:
330ci vs 9-3 SS Turbo-X (280):
http://www.zeperfs.com/en/duel504-1883.htm (fortfarande jämnt tongue )

Senast redigerat av steifan (18 augusti 2014)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Rquired Allmänt envis
18 augusti 2014 · 12 512 Inlägg

Jag ser ingen anledning till varför en SAAB skulle vara ett klokare beslut än en BMW för bägge är rejäla och trevliga bilar med liknande fasta och rörliga driftkostnader, är det en 330i du vill ha så slå till för det är inte ett sämre val.

Valet mellan 9-3 och 3-serie står och faller mer på personlig smak så jag rekommenderar dig att provköra ordentligt om du känner dig osäker, jag har aldrig varit förtjust i SAAB trots att de har sin charm men även jag upplever att man har det bättre bakom ratten på en E46 än en 9-3SS trots att jag inte leker i regnvåta rondeller.

Bakhjulsdrift står för mycket mer än barnsligheter på allmän väg i mina ögon.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
john_petrucci
18 augusti 2014 · 171 Inlägg

Röstar lätt på 330i, BMW har så mycket mer kvalité än Saab. Har ägt både en BMW 528 E39 och nya Saab 9-3 -03.
Fan alltid någonting som strulade på Saaben, torkarmotorn, växellådan, ja lite allt möjligt. Medans BMW:n gav många års fridfullt ägande.

Dotzie
18 augusti 2014 · 485 Inlägg

Med risk för att vara partisk så skulle jag säga att Bmw vs Saab är lika som oxfilé vs falukorv, båda har sina fördelar och det beror ju alltid på vilka önskemål och förväntningar man har. Driftkostnanden påverkas av hur gammal du är,hur mycket du kör och sist men inte minst, hur du kör. En bil är bakhjulsdriven och den andra framhjulsdriven och det är den främsta skillnande att ta ställning för eller i mot eftersom det blir två olika köregenskaper.

Att äga en Bmw utan bonus för försäkringen kan bli en dyr historia om man är ung och ska ha en första bil, det är jättebra om man då har en annan vuxen att regga den på som har full bonus. Verkstadspriser och reservdelar är säkert ungeför lika om du inte tänker mecka själv. Bmw har sexcylindrar och det innebär per automatik en lite högre bränsleförbrukning. Bmw:s motorer är flertalet gånger prisbelönade och bmw har en hög kvalitetskänsla. Saab har innoovativa lösningar och en bra komfort tycker jag, jag tror att Saab också har relativt god kvalitet, Saab tillverkade lika många bilar per år som Bmw tillverkar på några månader vilket också sätter spår på kvalitetsarbetet.


Mitt råd är, köp en billig förstabil och lär dig att köra,under lärotiden så kan det hända att man törnar in i något eller gör något annat som kanske kostar och då är det bra om man köpt en billigare bil istället för att man satsat alla sina sparpengar på sin drömbil. Jag tror att varken Saab eller Bmw är ett sådant förstbils-alternativ, köp en bil där du bara behöver en trafikförsäkrning, då kommer du att bygga om en egen bonus vartefter om du undviker att krocka och försäkringsbolaget behöver skadereglera.

Lycka till smile

My car Brings Me Women
panda666
18 augusti 2014 · 4 228 Inlägg

Röstar också på bmw, satsa på 328. Vintern kommer snart och du kommer ha jätteroligt;)
Saab är bara en vanlig random framhjulsdriven bil? inget kul alls ju;)

Larsson2k
18 augusti 2014 · 100 Inlägg

panda666 skrev:
Röstar också på bmw, satsa på 328. Vintern kommer snart och du kommer ha jätteroligt;)
Saab är bara en vanlig random framhjulsdriven bil? inget kul alls ju;)

Hur är en Saab 9-3 Aero mer random än en BMW 328? TS påpekar enbart sedan. En Aero uttrycker sig lite mer jämte en vanliga 328, M-optik påpekas heller inte.

Kör man bilen till vardags som vilken svensson som helst märker du inte om bilen är fwd eller rwd, i staden funkar båda klockrent. Vintern kommer, då blir rwd svårt om du är ny bakom ratten. Tycker också att e46 är gammal nu. Visserligen skiljer det inte många år mellan dem båda men även om e90'n är klumpig som du säger känns den nyare och mer modern.

Helt klart en smakfråga. Jag älskar BMW och allt vad dem erbjuder i körning. Men mellan dem två bilarna i det årssegmentet hade jag valt en Aero vilken dag som helst. Leta efter en med den 6-växlade F40-lådan. Den är pålitlig och är riktigt fin och rycka i.

/R

panda666
18 augusti 2014 · 4 228 Inlägg

qzN skrev:

panda666 skrev:
Röstar också på bmw, satsa på 328. Vintern kommer snart och du kommer ha jätteroligt;)
Saab är bara en vanlig random framhjulsdriven bil? inget kul alls ju;)

Hur är en Saab 9-3 Aero mer random än en BMW 328? TS påpekar enbart sedan. En Aero uttrycker sig lite mer jämte en vanliga 328, M-optik påpekas heller inte.

Kör man bilen till vardags som vilken svensson som helst märker du inte om bilen är fwd eller rwd, i staden funkar båda klockrent. Vintern kommer, då blir rwd svårt om du är ny bakom ratten. Tycker också att e46 är gammal nu. Visserligen skiljer det inte många år mellan dem båda men även om e90'n är klumpig som du säger känns den nyare och mer modern.

Helt klart en smakfråga. Jag älskar BMW och allt vad dem erbjuder i körning. Men mellan dem två bilarna i det årssegmentet hade jag valt en Aero vilken dag som helst. Leta efter en med den 6-växlade F40-lådan. Den är pålitlig och är riktigt fin och rycka i.

/R

e46 och vissa e36 har ju antisladd system så vintern blir inte alls jobbig. speciellt om man har bra däck och kör försiktigt, det är inte som att man är 100% säker i en saab på vinter heller bara för att det är fwd.  Men det är ju smaksak. bmw är mycket roligare bilar. tycker själv att e90 är mycket fina. men e36 är bäst^^

Larsson2k
18 augusti 2014 · 100 Inlägg

panda666 skrev:

qzN skrev:

panda666 skrev:
Röstar också på bmw, satsa på 328. Vintern kommer snart och du kommer ha jätteroligt;)
Saab är bara en vanlig random framhjulsdriven bil? inget kul alls ju;)

Hur är en Saab 9-3 Aero mer random än en BMW 328? TS påpekar enbart sedan. En Aero uttrycker sig lite mer jämte en vanliga 328, M-optik påpekas heller inte.

Kör man bilen till vardags som vilken svensson som helst märker du inte om bilen är fwd eller rwd, i staden funkar båda klockrent. Vintern kommer, då blir rwd svårt om du är ny bakom ratten. Tycker också att e46 är gammal nu. Visserligen skiljer det inte många år mellan dem båda men även om e90'n är klumpig som du säger känns den nyare och mer modern.

Helt klart en smakfråga. Jag älskar BMW och allt vad dem erbjuder i körning. Men mellan dem två bilarna i det årssegmentet hade jag valt en Aero vilken dag som helst. Leta efter en med den 6-växlade F40-lådan. Den är pålitlig och är riktigt fin och rycka i.

/R

e46 och vissa e36 har ju antisladd system så vintern blir inte alls jobbig. speciellt om man har bra däck och kör försiktigt, det är inte som att man är 100% säker i en saab på vinter heller bara för att det är fwd.  Men det är ju smaksak. bmw är mycket roligare bilar. tycker själv att e90 är mycket fina. men e36 är bäst^^

Jo men antisladd hjälper dig inte nånstans om du råkar stanna i en hög med snö. Vid snödrivsbildning och skottad snö blir bakhjulsdriv mycket svårare än framhjulsdrivet. Väl ute på vägarna är båda systemen bra. Antisladd och antispinn är inte alltid en självklarhet. Så det kan vara värt att kolla att det finns båda. PS: E36 är ju gammal som gatan nu. smile)

panda666
18 augusti 2014 · 4 228 Inlägg

qzN skrev:

panda666 skrev:

qzN skrev:

Hur är en Saab 9-3 Aero mer random än en BMW 328? TS påpekar enbart sedan. En Aero uttrycker sig lite mer jämte en vanliga 328, M-optik påpekas heller inte.

Kör man bilen till vardags som vilken svensson som helst märker du inte om bilen är fwd eller rwd, i staden funkar båda klockrent. Vintern kommer, då blir rwd svårt om du är ny bakom ratten. Tycker också att e46 är gammal nu. Visserligen skiljer det inte många år mellan dem båda men även om e90'n är klumpig som du säger känns den nyare och mer modern.

Helt klart en smakfråga. Jag älskar BMW och allt vad dem erbjuder i körning. Men mellan dem två bilarna i det årssegmentet hade jag valt en Aero vilken dag som helst. Leta efter en med den 6-växlade F40-lådan. Den är pålitlig och är riktigt fin och rycka i.

/R

e46 och vissa e36 har ju antisladd system så vintern blir inte alls jobbig. speciellt om man har bra däck och kör försiktigt, det är inte som att man är 100% säker i en saab på vinter heller bara för att det är fwd.  Men det är ju smaksak. bmw är mycket roligare bilar. tycker själv att e90 är mycket fina. men e36 är bäst^^

Jo men antisladd hjälper dig inte nånstans om du råkar stanna i en hög med snö. Vid snödrivsbildning och skottad snö blir bakhjulsdriv mycket svårare än framhjulsdrivet. Väl ute på vägarna är båda systemen bra. Antisladd och antispinn är inte alltid en självklarhet. Så det kan vara värt att kolla att det finns båda. PS: E36 är ju gammal som gatan nu. smile)

hehe ja vet men jag är en snål jävel^^ vill inte lägga pengar på nyare bil. får hamna i diket på vintern^
plus att tycker att e36 ser skittuff ut fortfarande

saab_sonett Handledare
18 augusti 2014 · 1 481 Inlägg

qzN skrev:

panda666 skrev:

qzN skrev:

Hur är en Saab 9-3 Aero mer random än en BMW 328? TS påpekar enbart sedan. En Aero uttrycker sig lite mer jämte en vanliga 328, M-optik påpekas heller inte.

Kör man bilen till vardags som vilken svensson som helst märker du inte om bilen är fwd eller rwd, i staden funkar båda klockrent. Vintern kommer, då blir rwd svårt om du är ny bakom ratten. Tycker också att e46 är gammal nu. Visserligen skiljer det inte många år mellan dem båda men även om e90'n är klumpig som du säger känns den nyare och mer modern.

Helt klart en smakfråga. Jag älskar BMW och allt vad dem erbjuder i körning. Men mellan dem två bilarna i det årssegmentet hade jag valt en Aero vilken dag som helst. Leta efter en med den 6-växlade F40-lådan. Den är pålitlig och är riktigt fin och rycka i.

/R

e46 och vissa e36 har ju antisladd system så vintern blir inte alls jobbig. speciellt om man har bra däck och kör försiktigt, det är inte som att man är 100% säker i en saab på vinter heller bara för att det är fwd.  Men det är ju smaksak. bmw är mycket roligare bilar. tycker själv att e90 är mycket fina. men e36 är bäst^^

Jo men antisladd hjälper dig inte nånstans om du råkar stanna i en hög med snö. Vid snödrivsbildning och skottad snö blir bakhjulsdriv mycket svårare än framhjulsdrivet. Väl ute på vägarna är båda systemen bra. Antisladd och antispinn är inte alltid en självklarhet. Så det kan vara värt att kolla att det finns båda. PS: E36 är ju gammal som gatan nu. smile)

Har haft Saab i många år. Gick över till BMW för några år sedan när jag tröttnade på den usla kvaliten på 9-5.
Jag har en E46:a och har inte haft några problem med framkomligheten. Har en brant backe till garaget men BMW:n tar sig upp minst lika bra som Saabarna gjorde. Dessutom börjar det bli problem med reservdelar till Saab 9-3. Har en bekant som inte kan få tag i delar till Airbagen. "Finns inte" säger Saab-verkstaden.

MFred
18 augusti 2014 · 164 Inlägg

qzN skrev:
Otroligt mycket mer körglädje? Konstigt resonemang.. Letar du den årsmodellen hos BMW tycker jag du ska satsa på Aeron. Ändå roliga BMW'n har att erbjuda är väl bakhjulsdriften en regnig dag i en rondell.. Du kan hitta en bra mycket mer utrustad bil för samma pengar eller mindre hos saaben. Kostar mindre att äga(relativt). Satsa på minst en 04:a isf. Ska du ha en BMW, tycker jag du ska välja -06 och uppåt annars kan det vara.

Det är inte ett konstigt resonemang. Det är min åsikt angående de två nämnda bilarna...

Larsson2k
18 augusti 2014 · 100 Inlägg

MFred skrev:

qzN skrev:
Otroligt mycket mer körglädje? Konstigt resonemang.. Letar du den årsmodellen hos BMW tycker jag du ska satsa på Aeron. Ändå roliga BMW'n har att erbjuda är väl bakhjulsdriften en regnig dag i en rondell.. Du kan hitta en bra mycket mer utrustad bil för samma pengar eller mindre hos saaben. Kostar mindre att äga(relativt). Satsa på minst en 04:a isf. Ska du ha en BMW, tycker jag du ska välja -06 och uppåt annars kan det vara.

Det är inte ett konstigt resonemang. Det är min åsikt angående de två nämnda bilarna...

Det är din åsikt kanske, men du skriver det som ett påstående. Det rör väl sig ändå om personligt tycke? Eller? Därav, konstigt resonemang.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Jag personligen skulle inte köpt någon av dessa bilar. Men eftersom Volvo inte är ett alternativ så faller min röst på det Tyska alternativet

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
panda666
19 augusti 2014 · 4 228 Inlägg

DiwraZ skrev:
Jag personligen skulle inte köpt någon av dessa bilar. Men eftersom Volvo inte är ett alternativ så faller min röst på det Tyska alternativet

hmm så du skulle självklart annars rösta på volvo va?wink

djukk34
19 augusti 2014 · 309 Inlägg

Man känner sig ju så fruktansvärt gubbig när man rattar Saab..
Dessa stora knappar med gigantisk text som man kan läsa från 5m håll, nycklen sitter nertill så man inte ska behöva lyfta armarna i onödan. Den där lukten från klädseln som påminner om ett ålderdomshem i Solna.
Sen att man möter Gunnar 67 som gör tummen upp från sin 9-5 varje dag gör inte saken häftigare..
Nej att välja mellan bmw och saab är som att välja mellan whiskey och vatten.

Toddemannen
19 augusti 2014 · 664 Inlägg

maaw skrev:
Man känner sig ju så fruktansvärt gubbig när man rattar Saab..
Dessa stora knappar med gigantisk text som man kan läsa från 5m håll, nycklen sitter nertill så man inte ska behöva lyfta armarna i onödan. Den där lukten från klädseln som påminner om ett ålderdomshem i Solna.
Sen att man möter Gunnar 67 som gör tummen upp från sin 9-5 varje dag gör inte saken häftigare..
Nej att välja mellan bmw och saab är som att välja mellan whiskey och vatten.

Och vart fan är den här gubbig?
https://www1.garaget.org/archive/182/181561/352221/large_352221-3393981.jpg

https://www1.garaget.org/archive/182/181561/352221/large_352221-3440018.jpg

Du kan väl gissa varför låset sitter nere vid växelspaken istället för det alla tycker är det "normala" stället... big_smile

Senast redigerat av Toddemannen (19 augusti 2014)

NIzmO Ollikkala Racing
19 augusti 2014 · 1 724 Inlägg

Tycker att nyckeln nere vid spaken på Saab är en fantastisk lösning, helt värdelöst att fumla med nyckeln bakom ratten där man inte ser något tongue

- Time Attack -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang