Svetsa i gammal bilplåt

tommy12345302
18 augusti 2014 · 24 Inlägg

Jag har aldrig svetsat och kan inget om det. MEN, jag har nu två motorhuvar liggandes från volvo 940. Jag har också en tanke på att köpa en gammal bil som är rejält rostig undertill. Min fråga, kan jag såga bort det rostiga området med en vinkelslip. DÄrefter såga ut nya bitar från motorhuvarna jag har liggandes o svetsa fast dessa bitar i den gamla rosthögen jag överväger att skaffa. Går detta? Eller, om man säger, är detta något att rekommendera? Brukar man använda bilplåt från andra bilar o svetsa fast på ytterligare en bil?

som sagt, jag kan inget om svetsning, men jag tänkte köpa en på Jula (el svets)

strandberg31
18 augusti 2014 · 2 419 Inlägg

Klart det går!  Plåt som plåt :-)

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
zzr94092
18 augusti 2014 · 4 385 Inlägg

är motorhuvarna galvade? då ska du nog skaffa annan plåt..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 augusti 2014 · 14 042 Inlägg

tommy12345302 skrev:
Jag har aldrig svetsat och kan inget om det. MEN, jag har nu två motorhuvar liggandes från volvo 940. Jag har också en tanke på att köpa en gammal bil som är rejält rostig undertill. Min fråga, kan jag såga bort det rostiga området med en vinkelslip. DÄrefter såga ut nya bitar från motorhuvarna jag har liggandes o svetsa fast dessa bitar i den gamla rosthögen jag överväger att skaffa. Går detta? Eller, om man säger, är detta något att rekommendera? Brukar man använda bilplåt från andra bilar o svetsa fast på ytterligare en bil?

som sagt, jag kan inget om svetsning, men jag tänkte köpa en på Jula (el svets)

Tänk på att det i motorhuvar finns en viss förspänning i plåten som man kan förstöra om man gör fel och då r huven förstörd.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zzr94092
18 augusti 2014 · 4 385 Inlägg

han menar att han ska använda motorhuvarna till rostlagningsplåtar

Senast redigerat av zzr94092 (18 augusti 2014)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 augusti 2014 · 14 042 Inlägg

zzr94092 skrev:
han menar att han ska använda motorhuvarna till rostlagningsplåtar

Va fan kan man inte läsa ordentligt för. Såg detta nu.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zzr94092
18 augusti 2014 · 4 385 Inlägg

haha,kan bli så ibland

strandberg31
18 augusti 2014 · 2 419 Inlägg

zzr94092 skrev:
är motorhuvarna galvade? då ska du nog skaffa annan plåt..

Då kan du inte rostlaga nått då ifall karossen är galvad?

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Glesmark
18 augusti 2014 · 1 938 Inlägg

strandberg31 skrev:

zzr94092 skrev:
är motorhuvarna galvade? då ska du nog skaffa annan plåt..

Då kan du inte rostlaga nått då ifall karossen är galvad?

Klart man kan svetsa i galv, men man bör ha friskluftsmask i så fall.
Eller om man slipar bort galven, vilket som beroende på om man har mycke fritid.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 augusti 2014 · 14 042 Inlägg

Glesmark skrev:

strandberg31 skrev:

zzr94092 skrev:
är motorhuvarna galvade? då ska du nog skaffa annan plåt..

Då kan du inte rostlaga nått då ifall karossen är galvad?

Klart man kan svetsa i galv, men man bör ha friskluftsmask i så fall.
Eller om man slipar bort galven, vilket som beroende på om man har mycke fritid.

Ja, friskluftsmask är bra så man inte får "galvfrossa" och då är det bästa att dricka en liter mjölk.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
18 augusti 2014 · 2 390 Inlägg

Glesmark skrev:

strandberg31 skrev:

zzr94092 skrev:
är motorhuvarna galvade? då ska du nog skaffa annan plåt..

Då kan du inte rostlaga nått då ifall karossen är galvad?

Klart man kan svetsa i galv, men man bör ha friskluftsmask i så fall.
Eller om man slipar bort galven, vilket som beroende på om man har mycke fritid.

Snor tråden lite, har massa galv plåt ligger som ja tänkt rostlaga med, eller till liknande projekt. När man köper tex ekonomiplåt eller liknande plåt vad är det för tjocklek på dom?. Sitter någon och har det i huvudet så skriv gärna.

Mvh

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Glesmark
18 augusti 2014 · 1 938 Inlägg

Vettemannen skrev:

Glesmark skrev:

strandberg31 skrev:
Då kan du inte rostlaga nått då ifall karossen är galvad?

Klart man kan svetsa i galv, men man bör ha friskluftsmask i så fall.
Eller om man slipar bort galven, vilket som beroende på om man har mycke fritid.

Ja, friskluftsmask är bra så man inte får "galvfrossa" och då är det bästa att dricka en liter mjölk.

/Benny

Enklast, köp ny plåt.
Att köpa friskluftsmask för att hobbysvetsa litegranna blir dyrt, och att sitta som oerfaren svetsare kanske gör att man får svetsa om några gånger, då e de inte kul med galvat.
En van svetsare bränner ihop det snabbt och enkelt om det är nån enstaka galv-svets som ska läggas i månaden å behöver kanske inte friskluftsmask för det...


Friskluftsmask e alltid bra att ha, sitta å tiga aluminium e också jättenyttigt, eller kanske va i verksta å bränna ihop balkar med dåligt bortslipad rostskyddsfärg. Nyttigt nyttigt smile

tommy12345302
19 augusti 2014 · 24 Inlägg

är inte hela motorhuven galvad på 940? Kommer det farliga ångor om jag svetsar i sådant? (galvad plåt)

Djo
19 augusti 2014 · 10 157 Inlägg

_Performance_ skrev:

Glesmark skrev:

strandberg31 skrev:

Då kan du inte rostlaga nått då ifall karossen är galvad?

Klart man kan svetsa i galv, men man bör ha friskluftsmask i så fall.
Eller om man slipar bort galven, vilket som beroende på om man har mycke fritid.

Snor tråden lite, har massa galv plåt ligger som ja tänkt rostlaga med, eller till liknande projekt. När man köper tex ekonomiplåt eller liknande plåt vad är det för tjocklek på dom?. Sitter någon och har det i huvudet så skriv gärna.

Mvh

0,9 mm är ekonmiplåten jag använt mig av till min pv.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
19 augusti 2014 · 2 390 Inlägg

Djo skrev:

_Performance_ skrev:

Glesmark skrev:

Klart man kan svetsa i galv, men man bör ha friskluftsmask i så fall.
Eller om man slipar bort galven, vilket som beroende på om man har mycke fritid.

Snor tråden lite, har massa galv plåt ligger som ja tänkt rostlaga med, eller till liknande projekt. När man köper tex ekonomiplåt eller liknande plåt vad är det för tjocklek på dom?. Sitter någon och har det i huvudet så skriv gärna.

Mvh

0,9 mm är ekonmiplåten jag använt mig av till min pv.

Tackar.  smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Djo
19 augusti 2014 · 10 157 Inlägg

_Performance_ skrev:

Djo skrev:

_Performance_ skrev:

Snor tråden lite, har massa galv plåt ligger som ja tänkt rostlaga med, eller till liknande projekt. När man köper tex ekonomiplåt eller liknande plåt vad är det för tjocklek på dom?. Sitter någon och har det i huvudet så skriv gärna.

Mvh

0,9 mm är ekonmiplåten jag använt mig av till min pv.

Tackar.  smile

Så lite så och lycka till Mvh Erik

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Germax
19 augusti 2014 · 12 086 Inlägg

Visst kan man få galvfrossa när man svetsar galvad plåt, men kom igen det handlar om att häfta dit några plåtar på en bil. Då ska du va bra jävla känslig. En mer påtaglig nackdel med galv är att svetsen blir skit och det är svårt att få en bra smälta innan det blir riktigt varmt, vilket det sällan blir när man punktar smile (eller vill ha när man svetsar tunnplåt)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 augusti 2014 · 14 042 Inlägg

Germax skrev:
Visst kan man få galvfrossa när man svetsar galvad plåt, men kom igen det handlar om att häfta dit några plåtar på en bil. Då ska du va bra jävla känslig. En mer påtaglig nackdel med galv är att svetsen blir skit och det är svårt att få en bra smälta innan det blir riktigt varmt, vilket det sällan blir när man punktar smile (eller vill ha när man svetsar tunnplåt)

Har du provat så vet du att det inte behövs så mycket för att få galvfrossa och det kan gå ganska fort ibland.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang