Vibrerar vin inbromsning... skeva skivor eller kan det vara något annat?

AEN
19 augusti 2014 · 686 Inlägg

Finns det några fler orsaker till vibrerande/skakande ratt vid inbromsning än just skeva skivor?

Allt är bytt... Bromsok, belägg, glidpinnar och även skivorna är nya sedan kanske 200 mil.
Nu så börjar det vibrera ganska friskt i ratten vid inbromsningar (lätta till medelhårda inbomsningar) över 100kmh., under känns det knappt... aningen bara. Tycker det blivit värre med tiden nu..
Jag kan känna små små vibrationer i ratten över 125kmh, men annars endast vid inbromsning som sagt. (kan vara däcken som är lite grova  (suv)
Kan det vara skivorna som slagit sig? körde in dessa så gott det gick dock hade jag problem med lite småkärvande bromsok innan jag han byta oket, men när det väl var bytt så hade jag inga vibrationer vid inbromsning, så detta har alltså kommit ett tag efter.

Så OM det inte skulle vara skivorna vad skulle det då kunna vara som endast får ratten att vibrera vid lätt till medel vid inbromsning?
Det är Mekonomens Promeister skivor för övrigt
Inga missljud eller något glappande vad jag kan känna

Stort tack på förhand

Mack Forum- och sitemoderator
19 augusti 2014 · 26 143 Inlägg

Bromsade du in skivorna när dom var nya?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
AEN
19 augusti 2014 · 686 Inlägg

ja.. lugn körning, inga hårda inbromsningar och stod ej kvar på bromsen hårt vid stopp...  dock så hade jag ju ett lite kärvande bromsok som byte ett tag efter. dock hade jag ej vibrationer direkt efter okbytet utan tycker vibrationera blivit värre nu

Senast redigerat av AEN (19 augusti 2014)

Cupra_
19 augusti 2014 ·

Kan även vara en bärarmsbussning som börjar bli dålig. Hade exakt samma fenomen på min volvo 855 jag hade förut. Enda skillnaden var att ibland drog bilen lite åt ena sidan vid hård inbromsning. Jag höll på att bli tokig då jag hade bytt allt. Bromsskivor, belägg, slangarna och oken.. Bytte sedan bärarmarna då jag bände med ett spett och såg att jag kunde få det att röra sig lite. Efter det var allt kanon smile

Senast redigerat av Deception (19 augusti 2014)

AEN
19 augusti 2014 · 686 Inlägg

men om det vore en bussning så borde det väl även skaka vid hård inbromsning?
trycker jag till hårt så skakar det inte vad jag kan känna

Cupra_
19 augusti 2014 ·

AEN skrev:
men om det vore en bussning så borde det väl även skaka vid hård inbromsning?
trycker jag till hårt så skakar det inte vad jag kan känna

Inte nödvändigtvis eftersom "hela bilens" tyngd trycker på bussningarna i framvagnen vid hård inbromsning. Min skakade inte alls vid hård inbromsning, det var bara att den drog svagt höger när man släppte ratten..

Senast redigerat av Deception (19 augusti 2014)

AEN
19 augusti 2014 · 686 Inlägg

ok... inga problem med att den drar

AEN
19 augusti 2014 · 686 Inlägg

vibrationerna känns värst vid mycket mjuk inbromsning, precis näg de börjar ta men knappt att man känner någon inbromsning....

kan ett skevt nav ge detta?

frågan är om det går att reklamera skivorna hos Mekonomen pga detta?
eller om det bara är att punga ut till nya

Senast redigerat av AEN (19 augusti 2014)

Cupra_
19 augusti 2014 ·

AEN skrev:
frågan är om det går att reklamera skivorna hos Mekonomen pga detta?
eller om det bara är att punga ut till nya

Det är väl bara att ringa eller åka dit och kolla, men känns som om de kan sätta sig på tvären eftersom det är förbrukningsartiklar..

AEN
19 augusti 2014 · 686 Inlägg

Några fler idéer vad skulle kunna vara annars?

caromania Forummoderator
19 augusti 2014 · 9 296 Inlägg

Var det rent ordentligt bakom skivan, mot navet? Glidpinnarna fettades in med bromsfett?

Sedan måste jag opponera mig mot att köra in nya belägg försiktigt. Man ska köra ut på en fri landsväg, bromsa ner mkt hårt från 90-10 3-4ggr med täta intervaller så bromsarna mattas. Sedan är det väldigt viktigt att inte stanna bilen på flera minuter så bromsarna blir helt kalla igen. Varför? Jo beläggen binds med hartser och dessa smälter då de blir riktigt heta. När väl beläggen hettats upp så rejält en gång så härdar hartset och belägget håller sig utan att smälta igen. Om man nu fiskör istället så kommer första eventuella hårda inbromsning, nästa vecka eller nästa månad få hartset att smälta och när sedan hjulet stannar vid ett rödljus bränner detta in i skivan och skivan känns vind och skev. Man kan ganska ofta se bilar som har de här hartsavtrycken på skivorna på coop-parkeringen. Ser ut som mörka skuggor.

Senast redigerat av caromania (19 augusti 2014)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
AEN
19 augusti 2014 · 686 Inlägg

Oken glider som en... ja hittar inget bra ord för det :-)
Anläggningsytan rengjordes med stålborste och bräklean
Men successivt så ökade jag på bromsningarna så jag har ju för länge sedan bromsat både som du beskriver att man ska göra och även hårda inbromsningar.
Detta verkar dock kommit långt efter det av någon anledning

Senast redigerat av AEN (19 augusti 2014)

AEN
20 augusti 2014 · 686 Inlägg

Om det skulle vara något glapp i någon bussning osv som orsakar detta tror ni att detta syns på besiktningen? Eller kan glappet i såfall vara så litet att det inte märks vid en normal besikting?  Kanske kan be dem att köra lite hårdare koll på framvagnen? Har besiktning snart så kanske ska vänta med att byta något och se ifall de hittar något galet...

Cupra_
20 augusti 2014 ·

AEN skrev:
Om det skulle vara något glapp i någon bussning osv som orsakar detta tror ni att detta syns på besiktningen? Eller kan glappet i såfall vara så litet att det inte märks vid en normal besikting?  Kanske kan be dem att köra lite hårdare koll på framvagnen? Har besiktning snart så kanske ska vänta med att byta något och se ifall de hittar något galet...

Om du ser att bussningen är dålig så är den verkligen helt slut. De brukar bli mjuka, så de kan se hela ut fast vara uttjänta ändå.
Ang. Besiktning så jag vet inte, de kollar väl mest Glapp i själva lederna och liknande vad jag vet, men det skadar ju inte att be dem kolla.

AEN
20 augusti 2014 · 686 Inlägg

Ok.. men om det nu skulle vara en bussning osv så bör det verkligen kunna bli vibrationer direkt när beläggen börjar närma sig skivan fast bilen knappt bromsas (så lätt broms alltså)?
Trycker sakta ner pedalen och som sagt precis när man kan ana att de ska börja ta så börjar vibrationerna.. trycker ner lite till så känner man att bromsarna börjar göra lite verkan...
Om de skulle vara helt slut så bör de även ha andra symptom också kan jag tycka men vibrationer är det enda jag har.
Att det är små små vibrationer när man kör fort kan ju som sagt vara däck mönstret eller att skivan skevar så att den nuddar något av beläggen en uns där den är som mest skev, utan att det ska klassas som att det an så att säga.

Cupra_
20 augusti 2014 ·

AEN skrev:
Ok.. men om det nu skulle vara en bussning osv så bör det verkligen kunna bli vibrationer direkt när beläggen börjar närma sig skivan fast bilen knappt bromsas (så lätt broms alltså)?
Trycker sakta ner pedalen och som sagt precis när man kan ana att de ska börja ta så börjar vibrationerna.. trycker ner lite till så känner man att bromsarna börjar göra lite verkan...
Om de skulle vara helt slut så bör de även ha andra symptom också kan jag tycka men vibrationer är det enda jag har.
Att det är små små vibrationer när man kör fort kan ju som sagt vara däck mönstret eller att skivan skevar så att den nuddar något av beläggen en uns där den är som mest skev, utan att det ska klassas som att det an så att säga.

Nej då får jag lov att ändra uppfattning. Det låter ju som om de är skeva när du knappt rör bromsen men ändå känner det. Att det vibrerar I hög fart som du skrev kan ju även bero på obalans I hjulen. Kanske tappat en balanseringsvikt? Extremt skitiga fälgar? Slarvigt balanserade från början? Eller kanske rent av liten skevhet I fälgen?

Men som sagt, känner du det på en gång vid extremt lätt inbromsning, så känns det som om det beror på skeva skivor.

AEN
20 augusti 2014 · 686 Inlägg

Andra idéer jag har är skevt nav eller skev okhållare... men det kanske låter lite väl ovanligt?

Cupra_
20 augusti 2014 ·

Kollat hjullager då? Okhållaren brukar inte bli skev..

AEN
20 augusti 2014 · 686 Inlägg

Kan absolut inte känna något glapp eller några missljud från lagret på någon sida... skulle vara ett otroligt litet glapp i såfall men det bör ej heller kunna få vibrationerna att bli så kraftiga kan jag tycka.

Cupra_
20 augusti 2014 ·

Känns ju som om det måste vara skivorna då..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang