Att köra bil utan glasögon

hole
20 augusti 2014 · 24 Inlägg

Har det där irriterande glasögonkravet 01.06 på mitt körkort. Kommer ihåg att mina ögon var jävligt trötta när jag gjorde det där syntestet för två år sedan och jag var så jävla nonchalant att jag gav upp och sa "jag vet inte vad som står där". Trots det fick jag 0.3 bikobulärt (kravet är 0.5 bikobulärt). Ska göra ett nytt syntest så småningom och skicka intyget till transportsstyrelsen för ett körkortsförnyelse utan det där äckliga villkoret. Har t.o.m. polare som egentligen använder glasögon men klarat av det där testet, så man kan ju undra hur fan jag kuggade på syntestet.

Jag ser alltså tillräckligt enligt min mening. Har dock alltid glajjorna vid växelspaken och tar på mig dem snabbt om en polis står längre bort vid en hastighetskontroll och vinkar in mig.

Men ifall polisen tar fast mig utan glasögon, vad är straffet? Har prövotid nu så det vore jävligt illa om jag fick indraget körkort bara för att jag inte hade glasögon på mig. Att köra utan glasögon när man har det som krav rubriceras som "olovlig körning" om det nu är till hjälp. Antar väl att det blir böter på 1500? Någon som vet?

Senast redigerat av hole (20 augusti 2014)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Skulle dom bemöda sig att ifrågasätta din syn så hävdar du att du använder linser. Om du nu ser tillräckligt som det är så kommer du att klara ett syntest. Eller så använder du brillorna när du kör. Fåfängan är inte viktigare än trafiksäkerheten.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
hole
20 augusti 2014 · 24 Inlägg

DiwraZ skrev:
Skulle dom bemöda sig att ifrågasätta din syn så hävdar du att du använder linser. Om du nu ser tillräckligt som det är så kommer du att klara ett syntest. Eller så använder du brillorna när du kör. Fåfängan är inte viktigare än trafiksäkerheten.

Ibland kontrollerar de om linserna sitter i.

it_mutt Avstängd
20 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

3 § För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.

För någon körkortspliktigt fordon med uppsåtligt eller oaktsamt åsidosättande av föreskrift, som meddelats i fråga om rätten att föra sådant fordon, dömes till böter.

Om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet såsom förare av körkortspliktigt fordon anställer och brukar den som inte äger rätt att föra fordonet, eller i annat fall tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill, dömes likaledes till böter.

Första–tredje styckena äger motsvarande tillämpning på förare av traktor, moped klass II, snöskoter, terränghjuling, motorredskap eller spårvagn och på den som anställer eller brukar sådan förare eller eljest tillåter någon att föra sådant fordon. Lag (2009:122).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torpis Forummoderator
20 augusti 2014 · 10 572 Inlägg

hole skrev:
Har prövotid nu så det vore jävligt illa om jag fick indraget körkort bara för att jag inte hade glasögon på mig.

Det hade snarare varit en tjänst för mänskligheten om sådana som du åkte dit.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
hole
20 augusti 2014 · 24 Inlägg

torpis skrev:

hole skrev:
Har prövotid nu så det vore jävligt illa om jag fick indraget körkort bara för att jag inte hade glasögon på mig.

Det hade snarare varit en tjänst för mänskligheten om sådana som du åkte dit.

Har du svårt att fatta? Jag har tillräckligt med bra syn för att köra utan korrektion. Har t.o.m. gjort en hemmagjord syntest.

it_mutt Avstängd
20 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

hole skrev:

torpis skrev:

hole skrev:
Har prövotid nu så det vore jävligt illa om jag fick indraget körkort bara för att jag inte hade glasögon på mig.

Det hade snarare varit en tjänst för mänskligheten om sådana som du åkte dit.

Har du svårt att fatta? Jag har tillräckligt med bra syn för att köra utan korrektion. Har t.o.m. gjort en hemmagjord syntest.

Eller så ser han till;

hole skrev:
Jag ser alltså tillräckligt enligt min mening

O där får jag väl säga som så; DIN mening i detta fall, spelar ganska liten roll så länge det står glasögon som krav på lappen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Mack Forum- och sitemoderator
20 augusti 2014 · 26 136 Inlägg

hole skrev:

torpis skrev:

hole skrev:
Har prövotid nu så det vore jävligt illa om jag fick indraget körkort bara för att jag inte hade glasögon på mig.

Det hade snarare varit en tjänst för mänskligheten om sådana som du åkte dit.

Har du svårt att fatta? Jag har tillräckligt med bra syn för att köra utan korrektion. Har t.o.m. gjort en hemmagjord syntest.

I så fall undrar jag hur fasen du gjorde för att misslyckas på det ursprungliga testet?
Antingen ser man vad som står, och bokstaverar, eller så ser man inte.

Är man så lat att man sen inte "orkar" bokstavera..då vete fan om man ska köra bil.
Det tar ju liksom på krafterna att faktiskt köra bil..långt mer än att bokstavera.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
zzr94092
20 augusti 2014 · 4 385 Inlägg

"hemmagjord test" hahahahahaha

myran Foto/Bilnörd
20 augusti 2014 · 1 541 Inlägg

Om du nu ser tillräckligt bra så är det bara göra ett nytt syntest och skicka in. Svårare än så är det förmodligen inte.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Mack855
20 augusti 2014 · 1 354 Inlägg

Tyckte också att jag såg tillräckligt bra för att låta glasögonen va när jag var nyfyllda 18, fick glasögon när jag var 15 på egen begäran men min närsynthet var och är inte stor men tillräckligt för att optikern säger att jag ska korrigera synen. MEN, jag använde inte dem på heltid utan endast hemma (vilken 15 åring vill att "brudarna" o polarna ska se en med glasögon?) så jag ska ärligt säga att jag sket i glasögonen första halvåret med lappen.

Efter dedär halvåret började jag använda glasögon mera (inte i jobbet då dem hade gått sönder där) men jag märkte hur dåligt jag såg utan brillor. Du måste komma till egen insikt OM du ser "tillräckligt illa". Fixa linser! Det gjorde jag, riktigt skönt, du kan se sexig ut samtidigt som du ser utmärkt! (Hoppas du förstår att jag ville skoja till det lite nu)

Mitt råd är gå och säg "jag vill kolla min syn, om den är fullgod för att köra utan korrigering. Ser jag tillräckligt illa vill jag ha linser" ett syntets kostar mellan 300-700 spänn beroende på vart du går, billigare än böter smile

Jonnsard
20 augusti 2014 · 458 Inlägg

torpis skrev:

hole skrev:
Har prövotid nu så det vore jävligt illa om jag fick indraget körkort bara för att jag inte hade glasögon på mig.

Det hade snarare varit en tjänst för mänskligheten om sådana som du åkte dit.

Kan vi inte få en "Gilla"-knapp snart? (Y)

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
mb_pucken
20 augusti 2014 · 5 087 Inlägg

Trodde jag såg bra när ja var yngre, fick nästan lov att ha glasögon på körkortet men klarade mig precis så har ejbdet kravet. Men jag upptäckte ganska fort att jag faktiskt såg bättre med glasögonen jag inte behövde.
Nu mer skulle jag inte komma långt utan. Ser ganska bra men bara med ett öga åt gången, tittar jag med båda så ser jag allt dubbelt men inte dubbelt så bra tyvärr wink

Åk till en optiker och gör ett syntest, klarar du det så skicka in det till ts och förklara att du inte behöver det längre. Är nog inget ovanligt att folk vill ha bort det med tanke på laseroperationer osv smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
AX3L
20 augusti 2014 · 398 Inlägg

Men grundfrågan är ju faktiskt lite intressant. Låt säga att man gör en sån laserbehandling man ser reklam för, inte kan man väl tvingas bära glasögon när man kör bil? På samma sätt som att man kan göra en uppkörning för att slippa automatkravet måste man rimligtvis kunna ändra även synkravet med en undersökning? Nu hade jag iof tillräckligt bra syn när jag tog lappen (och efter), men det vore intressant om någon vet vad som gäller!

Muttley
20 augusti 2014 ·

hole skrev:

torpis skrev:

hole skrev:
Har prövotid nu så det vore jävligt illa om jag fick indraget körkort bara för att jag inte hade glasögon på mig.

Det hade snarare varit en tjänst för mänskligheten om sådana som du åkte dit.

Har du svårt att fatta? Jag har tillräckligt med bra syn för att köra utan korrektion. Har t.o.m. gjort en hemmagjord syntest.

Hur funkar ett hemmatest på ögonen?
Den som har svårt att fatta är ju du här.  Har du kravet så ska du använda glasögonen.   Åk in till en riktig optiker och låt bli dina leksakstester i hemmet så kan du kanske passera testet galant och få bort det.

Muttley
20 augusti 2014 ·

AX3L skrev:
Men grundfrågan är ju faktiskt lite intressant. Låt säga att man gör en sån laserbehandling man ser reklam för, inte kan man väl tvingas bära glasögon när man kör bil? På samma sätt som att man kan göra en uppkörning för att slippa automatkravet måste man rimligtvis kunna ändra även synkravet med en undersökning? Nu hade jag iof tillräckligt bra syn när jag tog lappen (och efter), men det vore intressant om någon vet vad som gäller!

Du gör ett syntest efter och skickar in.   Och har troligtvis papper med dig i bilen att du har opererat.

Mitt fall är intressant.  Jag har inga krav på B körkort men måste ha glasögon/linser på taxi.   Så de gör uppenbarligen skillnad.

AX3L
20 augusti 2014 · 398 Inlägg

tkd_rille skrev:

AX3L skrev:
Men grundfrågan är ju faktiskt lite intressant. Låt säga att man gör en sån laserbehandling man ser reklam för, inte kan man väl tvingas bära glasögon när man kör bil? På samma sätt som att man kan göra en uppkörning för att slippa automatkravet måste man rimligtvis kunna ändra även synkravet med en undersökning? Nu hade jag iof tillräckligt bra syn när jag tog lappen (och efter), men det vore intressant om någon vet vad som gäller!

Du gör ett syntest efter och skickar in.   Och har troligtvis papper med dig i bilen att du har opererat.

Mitt fall är intressant.  Jag har inga krav på B körkort men måste ha glasögon/linser på taxi.   Så de gör uppenbarligen skillnad.

Låter rimligt!

TurbOla Reservdansk
20 augusti 2014 · 6 271 Inlägg

Jag har gjort laserbehandling i sommar, och kör nu utan glasögon, men än så länge står det fortfarande "krav på glasögon" på körkortet.

Innan man kan begära ändring i körkortet måste synen ha varit stabil i minst 3 månader, vilket jag kontrollerar hos kliniken först 5 dagar efter behandlingen, 5 veckor efter behandlingen och slutligen 6 månader efteråt.

Jag rådfrågade hur jag skulle göra ifall jag blev stoppad, och ögonläkaren sa att jag kunde hänvisa till kliniken, alternativt medföra kvittot på laserbehandlingen i bilen som bevis.

Men hittills har jag inte blivit stoppad och fått möjligheten att prova något av alternativen.

Ditt "hemmagjorda syntest" är inte värt mycket i rätten, och skulle du köra på nån eller krocka har du verkligen skitit i det blå skåpet...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

hole skrev:

DiwraZ skrev:
Skulle dom bemöda sig att ifrågasätta din syn så hävdar du att du använder linser. Om du nu ser tillräckligt som det är så kommer du att klara ett syntest. Eller så använder du brillorna när du kör. Fåfängan är inte viktigare än trafiksäkerheten.

Ibland kontrollerar de om linserna sitter i.

Det var det dummaste jag hört? Menar du allvar? Hur går en sådan kontroll till?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
it_mutt Avstängd
20 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

DiwraZ skrev:

hole skrev:

DiwraZ skrev:
Skulle dom bemöda sig att ifrågasätta din syn så hävdar du att du använder linser. Om du nu ser tillräckligt som det är så kommer du att klara ett syntest. Eller så använder du brillorna när du kör. Fåfängan är inte viktigare än trafiksäkerheten.

Ibland kontrollerar de om linserna sitter i.

Det var det dummaste jag hört? Menar du allvar? Hur går en sådan kontroll till?

Bara att lysa med en ficklampa i ögat, så syns kanten på linsen, även på väldigt väldigt tunna linser (been there, done that).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang