Att köra bil utan glasögon

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

tkd_rille skrev:

AX3L skrev:
Men grundfrågan är ju faktiskt lite intressant. Låt säga att man gör en sån laserbehandling man ser reklam för, inte kan man väl tvingas bära glasögon när man kör bil? På samma sätt som att man kan göra en uppkörning för att slippa automatkravet måste man rimligtvis kunna ändra även synkravet med en undersökning? Nu hade jag iof tillräckligt bra syn när jag tog lappen (och efter), men det vore intressant om någon vet vad som gäller!

Du gör ett syntest efter och skickar in.   Och har troligtvis papper med dig i bilen att du har opererat.

Mitt fall är intressant.  Jag har inga krav på B körkort men måste ha glasögon/linser på taxi.   Så de gör uppenbarligen skillnad.

Var på taxileget står det kravet? Gjorde inget syntest när jag tog mitt leg...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

it_mutt skrev:

DiwraZ skrev:

hole skrev:

Ibland kontrollerar de om linserna sitter i.

Det var det dummaste jag hört? Menar du allvar? Hur går en sådan kontroll till?

Bara att lysa med en ficklampa i ögat, så syns kanten på linsen, även på väldigt väldigt tunna linser (been there, done that).

Aja om du säger det så... Nu har jag ju inte det problemet utan använder mina glasögon. Men hade jag hamnat i den situationen hade jag inte tillåtit nån att lysa mig i ögonen.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Glesmark
20 augusti 2014 · 1 938 Inlägg

DiwraZ skrev:

it_mutt skrev:

DiwraZ skrev:

Det var det dummaste jag hört? Menar du allvar? Hur går en sådan kontroll till?

Bara att lysa med en ficklampa i ögat, så syns kanten på linsen, även på väldigt väldigt tunna linser (been there, done that).

Aja om du säger det så... Nu har jag ju inte det problemet utan använder mina glasögon. Men hade jag hamnat i den situationen hade jag inte tillåtit nån att lysa mig i ögonen.

Du tar hellre böter säger du? Intressant inställning.

djukk34
20 augusti 2014 · 309 Inlägg

it_mutt skrev:

DiwraZ skrev:

hole skrev:

Ibland kontrollerar de om linserna sitter i.

Det var det dummaste jag hört? Menar du allvar? Hur går en sådan kontroll till?

Bara att lysa med en ficklampa i ögat, så syns kanten på linsen, även på väldigt väldigt tunna linser (been there, done that).

Det låter ju väldigt bra. Polisen kollar så att man har tillräcklig syn för att köra bil genom att blända en satan med en ficklampa rakt i ögat.. "nej dom satt ju där, så kör vidare du!" haha.

it_mutt Avstängd
21 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

maaw skrev:

it_mutt skrev:

DiwraZ skrev:

Det var det dummaste jag hört? Menar du allvar? Hur går en sådan kontroll till?

Bara att lysa med en ficklampa i ögat, så syns kanten på linsen, även på väldigt väldigt tunna linser (been there, done that).

Det låter ju väldigt bra. Polisen kollar så att man har tillräcklig syn för att köra bil genom att blända en satan med en ficklampa rakt i ögat.. "nej dom satt ju där, så kör vidare du!" haha.

Ja...för du är ju iväg inom sekunder efter "bländandet", så jag förstår din tanke...eller...nej

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Glesmark
21 augusti 2014 · 1 938 Inlägg

Är det 7åriga barn bakom vissa profiler här tro?

Linserna går att ta ur, jag anser det lika legitimt som när polisen ber någon blåsa i alkomätaren.
Man har ju själv skrivit på ett juridiskt bindande papper för att få körkort, och därmed godkänt att följa dom regler och ålägganden som finnes.

it_mutt Avstängd
21 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

Glesmark skrev:
Är det 7åriga barn bakom vissa profiler här tro?

Linserna går att ta ur, jag anser det lika legitimt som när polisen ber någon blåsa i alkomätaren.
Man har ju själv skrivit på ett juridiskt bindande papper för att få körkort, och därmed godkänt att följa dom regler och ålägganden som finnes.

Är benägen att hålla med här. Förstår inte problemet med att antingen självmant "bevisa" att man har linser (genom att plocka ut en), eller låta polisen göra kollen med ficklampa.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
skanepiraten
21 augusti 2014 · 466 Inlägg

it_mutt skrev:

Glesmark skrev:
Är det 7åriga barn bakom vissa profiler här tro?

Linserna går att ta ur, jag anser det lika legitimt som när polisen ber någon blåsa i alkomätaren.
Man har ju själv skrivit på ett juridiskt bindande papper för att få körkort, och därmed godkänt att följa dom regler och ålägganden som finnes.

Är benägen att hålla med här. Förstår inte problemet med att antingen självmant "bevisa" att man har linser (genom att plocka ut en), eller låta polisen göra kollen med ficklampa.

Jag är yrkeschaufför och fått bevis vid kontroll att jag har linser, bara för konstapeln o titta i ögonen.
Behövdes ingen ficklampa heller utan syns bra ändån om man har linser eller ej ^^

Till ts, fixa intyg på att du inte behöver linser/glasögon eller så får du ta bussen om du inte vill ha glasögon ^^
Tänk på att om du krockar så är det intresse med att veta om du har haft glasögon/linser eller ej..

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Henrik-N
21 augusti 2014 · 450 Inlägg

hole skrev:
Har det där irriterande glasögonkravet 01.06 på mitt körkort. Kommer ihåg att mina ögon var jävligt trötta när jag gjorde det där syntestet för två år sedan och jag var så jävla nonchalant att jag gav upp och sa "jag vet inte vad som står där". Trots det fick jag 0.3 bikobulärt (kravet är 0.5 bikobulärt). Ska göra ett nytt syntest så småningom och skicka intyget till transportsstyrelsen för ett körkortsförnyelse utan det där äckliga villkoret. Har t.o.m. polare som egentligen använder glasögon men klarat av det där testet, så man kan ju undra hur fan jag kuggade på syntestet.

Jag ser alltså tillräckligt enligt min mening. Har dock alltid glajjorna vid växelspaken och tar på mig dem snabbt om en polis står längre bort vid en hastighetskontroll och vinkar in mig.

Men ifall polisen tar fast mig utan glasögon, vad är straffet? Har prövotid nu så det vore jävligt illa om jag fick indraget körkort bara för att jag inte hade glasögon på mig. Att köra utan glasögon när man har det som krav rubriceras som "olovlig körning" om det nu är till hjälp. Antar väl att det blir böter på 1500? Någon som vet?

Håll dig borta för fan från trafiken om de inte passar att använda brillorna om du nu har kravet, är för våra andras skull också.

Klarar du inte testet då gör du inte det. Vad fan är ditt problem. Hoppas du åker dit !

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Glesmark skrev:

DiwraZ skrev:

it_mutt skrev:

Bara att lysa med en ficklampa i ögat, så syns kanten på linsen, även på väldigt väldigt tunna linser (been there, done that).

Aja om du säger det så... Nu har jag ju inte det problemet utan använder mina glasögon. Men hade jag hamnat i den situationen hade jag inte tillåtit nån att lysa mig i ögonen.

Du tar hellre böter säger du? Intressant inställning.

Exakt vilken paragraf bryter jag mot i blå boken genom att vägra bli lyst i ögonen?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

it_mutt skrev:

Glesmark skrev:
Är det 7åriga barn bakom vissa profiler här tro?

Linserna går att ta ur, jag anser det lika legitimt som när polisen ber någon blåsa i alkomätaren.
Man har ju själv skrivit på ett juridiskt bindande papper för att få körkort, och därmed godkänt att följa dom regler och ålägganden som finnes.

Är benägen att hålla med här. Förstår inte problemet med att antingen självmant "bevisa" att man har linser (genom att plocka ut en), eller låta polisen göra kollen med ficklampa.

Att plocka ur linser vid vägkanten med risk för all skit man kam få i ögat/ på linsen är inget jag förordar...

Alla verkar ju vara överens om att om man ser dåligt så kör man ej. Jag började mina inlägg efter förutsättningarna att TS har krav på glasögon/linser trots god syn. Det är utifrån det jag resonerar.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
it_mutt Avstängd
21 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

DiwraZ skrev:

Glesmark skrev:

DiwraZ skrev:

Aja om du säger det så... Nu har jag ju inte det problemet utan använder mina glasögon. Men hade jag hamnat i den situationen hade jag inte tillåtit nån att lysa mig i ögonen.

Du tar hellre böter säger du? Intressant inställning.

Exakt vilken paragraf bryter jag mot i blå boken genom att vägra bli lyst i ögonen?

Och givetvis vill du då inte heller plocka ut linsen, med risk för att den blir skitig.

Att vägra bevisa att du har linser i, om du blir ombedd om detta, skulle mest troligt, om du nu helt enkelt -vägrar- låta polisen undersöka detta, bli "olovlig körning", då det helt enkelt då blir omöjligt att styrka att du de facto får framföra fordonet just då.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
-jimmy
21 augusti 2014 · 377 Inlägg

Haha kom o tänka på när jag sökte körkortstillstånd till mc förra året.
Fick hem det o de stod att jag skulle ha glasögon..
Åkte ner optikern o frågade vad han hade skrivit på intyget egentligen,  men han visade mig pappret där jag hade perfekt syn och att jag inte skulle ha några glasögon.

Ringde till Transportstyrelsen o frågade varför dom har skrivit de, dom tog givetvis inte på sig ansvaret, att dom hade gjort fel. Utan sa att de stod så på intyget.

Men jag hade en sån schysst optiker så han kontaktade Transportstyrelsen och några dagar senare så fick jag hem ett nytt körkortstillstånd utan några villkor. Hah

Aja, har ju inte med tråden att göra..

torpis Forummoderator
21 augusti 2014 · 10 572 Inlägg

Kan lägga till att jag har glasögon alltid. Jag kan hantera mitt liv utan, men det skulle aldrig falla mig in att gå runt och se suddigt. Jag har inget krav i mitt körkort och ser följaktligen bättre än TS. 

Man gör ju sig själv en otjänst om man inte korrigerar sin syn.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
AX3L
21 augusti 2014 · 398 Inlägg

torpis skrev:
Kan lägga till att jag har glasögon alltid. Jag kan hantera mitt liv utan, men det skulle aldrig falla mig in att gå runt och se suddigt. Jag har inget krav i mitt körkort och ser följaktligen bättre än TS. 

Man gör ju sig själv en otjänst om man inte korrigerar sin syn.

Ja egentligen borde det vara ganska självreglerande. Jag har inga glasögon och har således inget krav i kortet, men sett till resten av familjen är det nog bara en tidsfråga innan jag får glasögon (senaste syntestet visade dock inget sådant behov). Antagligen skickar inte optikern in några papper till transportstyrelsen så det blir upp till mig att avgöra om jag ser tillräckligt bra framöver? Egentligen förstår jag inte varför inte det skulle gälla alla, precis som att man själv får avgöra om man är för trött eller liknande.

torpis Forummoderator
21 augusti 2014 · 10 572 Inlägg

AX3L skrev:
Egentligen förstår jag inte varför inte det skulle gälla alla, precis som att man själv får avgöra om man är för trött eller liknande.

För stort ansvar att lägga på en individ med okänt omdöme. Folk kör ju i räcket för de är trötta, någonting som Volvo adresserat ett par år och varnar för i sina nyare modeller.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
AX3L
21 augusti 2014 · 398 Inlägg

torpis skrev:

AX3L skrev:
Egentligen förstår jag inte varför inte det skulle gälla alla, precis som att man själv får avgöra om man är för trött eller liknande.

För stort ansvar att lägga på en individ med okänt omdöme. Folk kör ju i räcket för de är trötta, någonting som Volvo adresserat ett par år och varnar för i sina nyare modeller.

Visserligen, men min poäng är att jag inte ser varför jag som såg bra när jag var runt 16 och fick provet ska ha livstid (som jag förstår det) rätt att bestämma om jag behöver glasögon eller ej hela livet när jag kör jämfört med lillasyster som fick glasögonen när hon var 15. En läkare måste rapportera in om pat. inte är lämplig att köra bil av något skäl, men vad jag vet gäller inte det optiker? Det rimliga i så fall, som jag även hört diskussioner om, är ett obligatoriskt syntest när man förnyar kortet. Händer det något drastiskt med synen mellan de testen är det sannolikt något slags sjukdom, och då kommer läkaren att rapportera in att syntest krävs. I teorin dvs.

Förstår du hur jag tänker?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

it_mutt skrev:

DiwraZ skrev:

Glesmark skrev:

Du tar hellre böter säger du? Intressant inställning.

Exakt vilken paragraf bryter jag mot i blå boken genom att vägra bli lyst i ögonen?

Och givetvis vill du då inte heller plocka ut linsen, med risk för att den blir skitig.

Att vägra bevisa att du har linser i, om du blir ombedd om detta, skulle mest troligt, om du nu helt enkelt -vägrar- låta polisen undersöka detta, bli "olovlig körning", då det helt enkelt då blir omöjligt att styrka att du de facto får framföra fordonet just då.

Fast nu svamlar du bara ur dig gissningar

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Glesmark
21 augusti 2014 · 1 938 Inlägg

DiwraZ skrev:

it_mutt skrev:

DiwraZ skrev:

Exakt vilken paragraf bryter jag mot i blå boken genom att vägra bli lyst i ögonen?

Och givetvis vill du då inte heller plocka ut linsen, med risk för att den blir skitig.

Att vägra bevisa att du har linser i, om du blir ombedd om detta, skulle mest troligt, om du nu helt enkelt -vägrar- låta polisen undersöka detta, bli "olovlig körning", då det helt enkelt då blir omöjligt att styrka att du de facto får framföra fordonet just då.

Fast nu svamlar du bara ur dig gissningar

Hans "svamliga gissningar" är korrekta, det blir olovlig körning, eftersom du brutit mot dina föreskrifter för att få framföra fordonet.

Fiesta_Racing Ford fantast
21 augusti 2014 · 1 607 Inlägg

är ju så jävla jobbigt att bära glasögon. har själv haft det i 20 år. du måste se förbannat illa om du inte ska få ha ett körkort

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang