Varför är bilen slö ibland och biland inte?

Henkix
20 augusti 2014 · 6 737 Inlägg

hallå tongue
har funderat på detta ett tag nu, det gäller min gamla 744.

förra året var motorn en original b230f som ibland kunde kännas hur jävla slö som helst men efter lite körande på motorväg i ca 120-140 så vart den pigg efteråt igen.

nu är motorn nyrenoverad och har även satt dit en 531 topp med V kam. och fortfarande kan den kännas slö som satan ibland vilket den var idag. slö som satan men efter att ha gasat upp till 120 o legat där liten stund med 5ans växel i så vart den pigg som fan efteråt igen. efter renoveringen av motorn händer det inte ofta alls att den får för sej o vara slö vissa dagar, men är den det så är det bara gasa ur den så blir den pigg igen tongue

den får inte för sej att bli slö bara sådär mitt under en körning utan känns den slö på morgonen så är den det resten av dagen eller tills man gasar ur den. är den pigg på morgonen, så är det samma sak då är den pigg resen av dagen.
avgasljudet blir även lite dovare efter en ur gasning då den blitt pigg igen

nu undrar jag varför det är så? ska en motor gasas ur lite då o då?
för övrigt så kör jag alltid lugnt med den o brukar inte gasa ur den bara frö det är roligt utan det gör jag bara när den känns slö för då blir den piggare igen efteråt. brukar helt enkelt inte varva mer än nödvändigt

mvh

Senast redigerat av Henkix (20 augusti 2014)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
20 augusti 2014 · 6 737 Inlägg

St3v3 skrev:
Katalysatorn eller nån ljuddämpare kanske är tät

katten är bytt o avgassystemet är nytt tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Brådhis * Voff voff *
21 augusti 2014 · 10 279 Inlägg

St3v3 skrev:
Kollat felkoder?

Ser ut att vara en -88a, dvs LH2,2-sprut, så då finns ingen diagnosdosa.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Arn87
21 augusti 2014 · 402 Inlägg

mixtrat något med soppatrycket? isf byt till original regulator som ej är pressad och ta bort ena strömpolen på batteriet och sen koppla tillbaka batteriet.

Henkix
5 september 2014 · 6 737 Inlägg

oj glömde denna tråd tongue men nu är ja här igen! wink
japp det är en lh 2.2 helt original förutom 531 toppen då.

men jag tror jag vet vad som gör detta nu. den gjorde precis lika dant i veckan när jag körde med rutorna nere.

avgasljudet blev helt plötsligt mycket tystare motorn blev seg o det hördes ett "vibrerande metalliskt" ljud. frikopplar o försöker varva den lite då flåsade det till ordentligt under bilen o avgasljudet blev normalt o bilen vart pigg igen.

så jag tror nog det kan vara katten som börjar må dåligt wink på min bil behöver alltså inte katten fungera men måste sitta där så jag tänkte rensa skiten, vad tror ni om det? tänkte mest på motorns gång så den inte blir slöare pga rensad katt?

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
kjell-gbg
5 september 2014 · 85 Inlägg

Det kan vara vikterna i fördelaren som "parkerar" sig i två olika lägen

lågtänd eller normal

vikterna sitter under brytarna och slungas utåt vid ökat varvtal och höjer ( tidigarelägger ) då tändningen

vet ej om alla fördelare har dessa vikter ... men jag har bytt fördelare pga detta ....

Senast redigerat av kjell-gbg (5 september 2014)

_XenoX_ Tekniker
6 september 2014 · 221 Inlägg

kjell-gbg skrev:
Det kan vara vikterna i fördelaren som "parkerar" sig i två olika lägen

lågtänd eller normal

vikterna sitter under brytarna och slungas utåt vid ökat varvtal och höjer ( tidigarelägger ) då tändningen

vet ej om alla fördelare har dessa vikter ... men jag har bytt fördelare pga detta ....

LH2.2 har bara hallgivare i fördelaren och har ett tändsteg med vacuumstyrning vid sidan om.


Sen har jag en fundering på LMM för 2.2 har inten "motorfelslampa" eller lamdalampa som många säger. Testa att skifta .. Min braka ihop efter ha gått lite slött ett tag (240 88 LH2.2 )

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang