Gul oljelampa blinkar ibland vid start ca 5 gånger, Skoda Octavia 1.6 04

selko
21 augusti 2014 · 7 Inlägg

Mitt första inlägg här och hoppas jag kan få svar på vad det kan vara.

Jag köpte en bil, en Skoda Octavia 04 som hade gått 10800 mil för ca tio dagar sedan och märkte för några dagar sedan att en gul oljelampa blinkar ibland vid start, ca 5 blinkningar. Sen tänds den inte alls utan allt är normalt. Vad kan det vara? Bilen var väldigt lite körd under sista året då paret bodde utomlands, under vintern kördes den inte alls. Viktigt att tillägga är att slangen till vevhusventialtionen gick sönder (bytt nu) och jag körde med den ett tag under en regnperiod, kan det ha bildats kondens som tagits ner i oljan och vid uppstart av bilen känner den inte av oljan?

Eller är det silen som blivit igentäppt på grund av att den stått under hela vintern?

Som sagt, lampan blinkar bara ibland, kanske var 3 eller 4 gång jag startar bilen och blinkar aldrig under körning.

Någon med tips?

Senast redigerat av selko (21 augusti 2014)

selko
21 augusti 2014 · 7 Inlägg

St3v3 skrev:
Har du läst instruktionsboken? Gul oljelampa brukar vara för nivån

Ja, det brukar det och så står det i boken också, men oljan är bra. Men det blinkar bara 5-6 gånger när jag slår på tändningen, sen efter 5-6 blinkningar slutar det, så det verkar inte vara något med motorn eftersom den går inte igång när blinkningarna visar sig. Kanske något elfel? Eller om det är någon givare eller mätare som strular då symptomen visar sig när elen sätts på i bilen. Det är som sagt inte alltid det blinkar ens, bara ibland, därför misstänker jag något elfel som exempelvis glapp i någon kontakt.

Jag har ingen aning neutral

Mr_Aira Mr_Aira
21 augusti 2014 · 105 Inlägg

när bytte du olja och filter senast?
skulle kolla upp det till och börja med, kör med rätt olja.
låter som att den har problem med oljetryck?

Volvo 940 FTT "Busen" (1995)
selko
21 augusti 2014 · 7 Inlägg

St3v3 skrev:
Googla?

Flashes yellow (defective oil level*
indicator)
If the oil level indicator is defective an
acoustic signal will sound and the warning
lamp will flash several times.
From the moment of the defect to the
check-up of the engine the oil level needs
to be checked regularly, preferably when
filling the tank.

Jag förstår det, men det är som sagt inte alltid, bara ibland den blinkar. Det händer också innan jag startar motorn, när jag vrider om tändningen. Sen är det inget ljud heller, utan bara blinkningar innan bilen startas och sen händer inget mer.

Jag är också från Lycksele och jag känner igen dig. Du hade en bil med flames minns jag när jag var yngre smile

Stämmer det?

selko
21 augusti 2014 · 7 Inlägg

Mr_Aira skrev:
när bytte du olja och filter senast?
skulle kolla upp det till och börja med, kör med rätt olja.
låter som att den har problem med oljetryck?

Det kan vara det. Oljan är bytt för ca 2 år sedan men den är knappt körd sen dess såg jag idag i serviceboken.  När jag köpte bilen fyllde den förra ägaren i mer olja eftersom det inte var rätt mängd i bilen för att den skulle köras säkert, kanske det som spökar, att 2 år gammal olja som bara stått och ny olja blandades. Men konstigt då det bara händer ibland och inte varje gång. Står jag still och startar bilen 10 gånger utan att köra iväg, då kommer det blinka kanske 3-4 gånger av 10 starter.

Senast redigerat av selko (21 augusti 2014)

Mr_Aira Mr_Aira
21 augusti 2014 · 105 Inlägg

selko skrev:

Mr_Aira skrev:
när bytte du olja och filter senast?
skulle kolla upp det till och börja med, kör med rätt olja.
låter som att den har problem med oljetryck?

Det kan vara det. Oljan är bytt för ca 2 år sedan men den är knappt körd sen dess såg jag idag i serviceboken.  När jag köpte bilen fyllde den förra ägaren i mer olja eftersom det inte var rätt mängd i bilen för att den skulle köras säkert, kanske det som spökar, att 2 år gammal olja som bara stått och ny olja blandades. Men konstigt då det bara händer ibland och inte varje gång. Står jag still och startar bilen 10 gånger utan att köra iväg, då kommer det blinka kanske 3-4 gånger av 10 starter.

nog hade jag bytt olja och filter. 2år utan att byta olja känns som mer än väl.

Volvo 940 FTT "Busen" (1995)
selko
21 augusti 2014 · 7 Inlägg

Mr_Aira skrev:

selko skrev:

Mr_Aira skrev:
när bytte du olja och filter senast?
skulle kolla upp det till och börja med, kör med rätt olja.
låter som att den har problem med oljetryck?

Det kan vara det. Oljan är bytt för ca 2 år sedan men den är knappt körd sen dess såg jag idag i serviceboken.  När jag köpte bilen fyllde den förra ägaren i mer olja eftersom det inte var rätt mängd i bilen för att den skulle köras säkert, kanske det som spökar, att 2 år gammal olja som bara stått och ny olja blandades. Men konstigt då det bara händer ibland och inte varje gång. Står jag still och startar bilen 10 gånger utan att köra iväg, då kommer det blinka kanske 3-4 gånger av 10 starter.

nog hade jag bytt olja och filter. 2år utan att byta olja känns som mer än väl.

Jag ska köra på det, men jag tror fortfarande att det kan vara glapp (hoppas på olja och oljefilter). Men oljan och filtret måste bytas, såg idag att det var 2 år sedan den byttes sist.

Det som gör mig konfunderad är att av 10 starter kommer den blinka kanske 3-4 gånger av dessa 10. Hade det blinkat alla tio gånger då hade jag säkert varit lättare att hitta felet.

selko
27 augusti 2014 · 7 Inlägg

Bytte olja och oljefilter och förutom att den låter mycket finare så blinkar fortfarande lampan ibland när man sätter på tändningen i bilen. Nu är frågan, om silen är igentäppt, ska det märkas när man bara startar tändningen? Eller är det troligare att det är något glapp?

it_mutt Avstängd
27 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

selko skrev:
Bytte olja och oljefilter och förutom att den låter mycket finare så blinkar fortfarande lampan ibland när man sätter på tändningen i bilen. Nu är frågan, om silen är igentäppt, ska det märkas när man bara startar tändningen? Eller är det troligare att det är något glapp?

Jag skulle, då det tydligen bara händer ibland(?), gissa på glapp alternativt att givaren håller på att ge upp. Hade kanske varit läge att byta den "bara för att" när du gjorde oljebytet (men, den är å andra sidan kanske tokdyr?).

Är silen igensatt, så får du ofta (alltid?) inget oljetryck. Inget oljetryck är då röd lampa, inte gul (Röd= Stanna nu pang på direkten. Gul=nåja, bara så du vet...men det är inte tokfarligt)

- - Edit - -

Det är inte så att den SKA blinka när du slår på tändningen? Precis som att andra lampor tänds upp för att släckas ner? Bara en tanke sådär utan något vidare sökande

Senast redigerat av it_mutt (27 augusti 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
motorraZ
27 augusti 2014 · 578 Inlägg

Bara se om jag fattat rätt.

Du slår på tändningen (inte startar)  och lampan bara blinkar? Eller det är precis i början när bilen startat som den blinkar? Mvh

selko
27 augusti 2014 · 7 Inlägg

it_mutt skrev:

selko skrev:
Bytte olja och oljefilter och förutom att den låter mycket finare så blinkar fortfarande lampan ibland när man sätter på tändningen i bilen. Nu är frågan, om silen är igentäppt, ska det märkas när man bara startar tändningen? Eller är det troligare att det är något glapp?

Jag skulle, då det tydligen bara händer ibland(?), gissa på glapp alternativt att givaren håller på att ge upp. Hade kanske varit läge att byta den "bara för att" när du gjorde oljebytet (men, den är å andra sidan kanske tokdyr?).

Är silen igensatt, så får du ofta (alltid?) inget oljetryck. Inget oljetryck är då röd lampa, inte gul (Röd= Stanna nu pang på direkten. Gul=nåja, bara så du vet...men det är inte tokfarligt)

- - Edit - -

Det är inte så att den SKA blinka när du slår på tändningen? Precis som att andra lampor tänds upp för att släckas ner? Bara en tanke sådär utan något vidare sökande

Jag misstänker också givare, är den svår att byta och kostar den mycket? Var kan den köpas?

Anledningen till att jag inte tror att den ska blinka är att den bara gör det ibland, oftare blinkar den inte alls.

Den har aldrig blinkat till under körning och då har jag kört den mellan 400 och 500 mil redan, utan endast ibland då jag sätter på tändningen.

motorraZ skrev:
Bara se om jag fattat rätt.

Du slår på tändningen (inte startar)  och lampan bara blinkar? Eller det är precis i början när bilen startat som den blinkar? Mvh

Jag startar inte bilen utan bara slår på tändningen, då blinkar den 5 gånger tror jag och sen är det inte mer med det, till någon annan slumpmässig gång jag startar bilen. Det är bara ibland det visar sig, oftare blinkar den inte alls

Senast redigerat av selko (27 augusti 2014)

it_mutt Avstängd
27 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

selko skrev:

it_mutt skrev:

selko skrev:
Bytte olja och oljefilter och förutom att den låter mycket finare så blinkar fortfarande lampan ibland när man sätter på tändningen i bilen. Nu är frågan, om silen är igentäppt, ska det märkas när man bara startar tändningen? Eller är det troligare att det är något glapp?

Jag skulle, då det tydligen bara händer ibland(?), gissa på glapp alternativt att givaren håller på att ge upp. Hade kanske varit läge att byta den "bara för att" när du gjorde oljebytet (men, den är å andra sidan kanske tokdyr?).

Är silen igensatt, så får du ofta (alltid?) inget oljetryck. Inget oljetryck är då röd lampa, inte gul (Röd= Stanna nu pang på direkten. Gul=nåja, bara så du vet...men det är inte tokfarligt)

- - Edit - -

Det är inte så att den SKA blinka när du slår på tändningen? Precis som att andra lampor tänds upp för att släckas ner? Bara en tanke sådär utan något vidare sökande

Jag misstänker också givare, är den svår att byta och kostar den mycket? Var kan den köpas?

Anledningen till att jag inte tror att den ska blinka är att den bara gör det ibland, oftare blinkar den inte alls.

Den har aldrig blinkat till under körning och då har jag kört den mellan 400 och 500 mil redan, utan endast ibland då jag sätter på tändningen.

motorraZ skrev:
Bara se om jag fattat rätt.

Du slår på tändningen (inte startar)  och lampan bara blinkar? Eller det är precis i början när bilen startat som den blinkar? Mvh

Jag startar inte bilen utan bara slår på tändningen, då blinkar den 5 gånger tror jag och sen är det inte mer med det, till någon annan slumpmässig gång jag startar bilen. Det är bara ibland det visar sig, oftare blinkar den inte alls

Vågar inte svara på var den sitter, men, sitter den "som vanligt" i oljetråget, så är den inte svår att byta (förutom då att oljan rinner ut). Priset vågar jag inte riktigt sia om.

Det jag tänkte var om den nu -ska- blinka för att visa att den fungerar, och de gångerna den inte blinkat har den helt enkelt "inte fungerat" (låt säga att där är glapp eller att den håller på att ge upp).

Möjligt jag missat att du skrivit om detdet, men, om något är fel så brukar det ju även pipa

- - Edit - -

Tog en titt på tyska ebay (då jag ändå var på sidan). Nivågivaren kostar allt från 160:- inkl. frakt för en RandomName (kvalitén kan då vara allt från "lämplig som tesked för att röra om i kaffet" till finfin) till 7-800:- inkl. frakt för en HELLA

- - Edit 2 - -

Givetvis kan det vara som så att den felar när den blinkar också, inte direkt tänkt på hur det beter sig bland "övriga VAG-medlemmar". Kan ju så klart vara något helt annat också, jag bara spånar fritt

Senast redigerat av it_mutt (27 augusti 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang