Missljud och vibrationer efter länkarmsbyte, Drivaxel?

tzr50
21 augusti 2014 · 47 Inlägg

Hej!
Har fått ett mystiskt problem med min mors Volvo 850 GLT -96. Då spindelleden glappade bytte jag bärarm på höger sida och samtidigt byttes  även krängningshämmarstagen. Allt frid och fröjd ända tills provkörningen kom och jag märkte då att bilen vibrerade och mullrade väldigt (Låter mycket likt ett slitet hjullager) som är frekvensstyrt. Det vill säga att omkring 75-85 km/h låter det ashögt medans 95-100 km/h är det inte alls lika farligt.
Värt att nämna är även att ratten ställt sig snett.

Min första tanke var jag lyckats få den inre drivknuten att dela sig men när jag hissade upp den och kollade så såg det bra ut. MEN, med växellådan i friläge snurrar bara axeln ett kvarts varv innan de tar tvärstopp. Åt bägge håll.

Har nu slut på idéer, skall jag lossa hela drivaxeln och montera den igen?
Kan stödlagret till axeln från växellådan ha skärt?

Tacksam för tips
Mvh Adam

BonnevilleRobban
21 augusti 2014 · 66 Inlägg

Yttre knuten kan dela sig när man byter länkarm om man inte lossar drivaxeln från navet.då får man ta av damasken och fiska upp alla nållagerna och montera tillbaka.

Det enda som är säkert är att alla ska vi dö.
tzr50
21 augusti 2014 · 47 Inlägg

BonnevilleRobban skrev:
Yttre knuten kan dela sig när man byter länkarm om man inte lossar drivaxeln från navet.då får man ta av damasken och fiska upp alla nållagerna och montera tillbaka.

Tack för svar!

Är inte riktigt med på hur de ser ut inuti knuten. Hur skall nållagren sitta? Ser man det om man tar av damasken kanske eller?

Tydligen hade bägge hjullager gått från sådär till tvär slut under bytet. Bytte bägge hjullager och går nu tyst och fint igen.

Senast redigerat av tzr50 (18 oktober 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang