Volvo 850 T5 bluddrar o misständer på laddtryck över 0.5-0.6 ( Felet Löst!)

opeldrifter
21 augusti 2014 · 1 253 Inlägg

Som rubriken lyder så spottar o fräser o ibland poffar den svart ur avgasröret när man lägger plattan i mattan o laddtrycket byggs upp i högre varv. Då blir det som ett varvstopp typ den stannar av o man ser laddmätaren också fladdrar upp o ner.

Den gick klockrent för 2 dagar sedan o laddade 1.1 stadigt som max. Sen kände jag att den började på högre ladd att tveka/ misstända. Sänkte laddet för att se om det var detta som gjorde det men icke det fortsatte o blev värre.


Bytte idag

*Stift
*Rotor
*Fördelar lock

Utan skillnad mer än att den går jämnare o går jättebra så länge man kör normalt med den då går den mycket bra men så fort man stämplar på så kommer det att den poffar o smäller o känns som den inte går på alla burkar då. Smyger man upp laddet o varvet så går den mycket bra men lägger man plattan mot golvet så börjar den.

Röck LMM o det blev ingen skillnad alls den gick lika bra om man kör normalt men inte på full.


Var ska jag felsöka mer??

Så trist när den gick kanon bara för några dagar sedan...

Senast redigerat av opeldrifter (24 augusti 2014)

Lev livet nu innan det är för sent
Marlboroman
21 augusti 2014 · 8 229 Inlägg

Prova en annan lmm. Rycker man ur kabeln och den går likadant så är det läge att prova en annan. Hade den gått sämre så hade läget varit ett annat.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
opeldrifter
21 augusti 2014 · 1 253 Inlägg

Okej kan vara den som spökar då? Den går som sagt jättebra vid normalkörning inga problem alls o märkte ingen större skillnad på att ha lmm i eller ej. Lite lägre gång kanske men gick o köra med utan problem


sen en annan undran bara som jag la märke till på mv. Slangen i mitten den går till vacum uttag på isuget vid sidan... Ska inte den gå till luftfilter slangen från turbon eller spelar det ingen roll? sen de övriga tror jag sitter rätt. vänster slang till kompressor hus turbo nedersidan och höger slang till översidan på wg klockan


Sen många som säger att det kan vara tändspolen som spökar att den inte orkar med att skicka ut tillräcklig ström på högre varv

Senast redigerat av opeldrifter (21 augusti 2014)

Lev livet nu innan det är för sent
Joakim-S Hobby Fotograf
21 augusti 2014 · 650 Inlägg

Skulle också tippa på tändspole/tändspolarna som spökar i ditt fall!

MG e-HS (2021)
opeldrifter
21 augusti 2014 · 1 253 Inlägg

Okej kan den gå bra då vid normal körning o sen balla ur på högre varv o laddtryck?

Det kom så plötsligt felet. Gått klockrent innan på ladd med. Började sen efter jag fått ordning på laddtrycket då den laddade 0.8 innan så fick jag upp det på 1.1 som det ska ligga med steg 3. Funkade jättebra några dagar sen blev det såhär. Går dock mycket bättre med nya stift , rotor o lock men ja fortfarande lika jävlig när man vill ha lite kul

Senast redigerat av opeldrifter (21 augusti 2014)

Lev livet nu innan det är för sent
Joakim-S Hobby Fotograf
21 augusti 2014 · 650 Inlägg

Ja jag tycker det låter som tändspole, du har inte fått några felkoder eller så?

MG e-HS (2021)
opeldrifter
21 augusti 2014 · 1 253 Inlägg

Nej inga felkoder.

Lev livet nu innan det är för sent
Marlboroman
21 augusti 2014 · 8 229 Inlägg

opeldrifter skrev:
Okej kan vara den som spökar då? Den går som sagt jättebra vid normalkörning inga problem alls o märkte ingen större skillnad på att ha lmm i eller ej.

Klart värt att prova en annan som det låter på beskrivningen av hur den går. När lmm börjar bli dålig kan man hamna i ett läge där dem går bra normalt men blir knepig när man laddar på.

opeldrifter skrev:
sen en annan undran bara som jag la märke till på mv. Slangen i mitten den går till vacum uttag på isuget vid sidan... Ska inte den gå till luftfilter slangen från turbon eller spelar det ingen roll?

Jo, den slangen ska gå dit om det ska fungera som det är tänkt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
opeldrifter
21 augusti 2014 · 1 253 Inlägg

Okej för har ju suttit så förut med när den gick kalas. Börja med lmm eller tändspole?

Lev livet nu innan det är för sent
Marlboroman
21 augusti 2014 · 8 229 Inlägg

Av dem 2 hade jag börjat med lmm. Men det är en chansning för det finns en rad andra tänkbara bovar i dramat: tändkablar, tändspole, bränslefilter och vevhusventilation till exempel.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
opeldrifter
21 augusti 2014 · 1 253 Inlägg

Okej ja köpa allt det blir ju väldans dyrt sad Tändkablar är bytta iaf

Senast redigerat av opeldrifter (21 augusti 2014)

Lev livet nu innan det är för sent
JimmyAndersson
21 augusti 2014 · 1 679 Inlägg

Hade istortsett samma som dig, och då vare tändkablarna smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
opeldrifter
21 augusti 2014 · 1 253 Inlägg

Okej men kablar är bytta av förra ägaren. Kanske är tändspolen trots allt då eller lmm. Men har inte råd o testa båda. Tändspole är billigare än lmm

Lev livet nu innan det är för sent
Bejholt
22 augusti 2014 · 96 Inlägg

Åk till skroten och fråga om du kan få testa en av deras om du har lite kontakter där. Vissa vill inte att man gör så, men några går med på det. När du testat och det blir bra så skulle jag ändå rekommendera att du sen köpte den delen ny, för gamla delen vet man inte när den ger upp Heller. Blir att kasta pengar i sjön då.

opeldrifter
22 augusti 2014 · 1 253 Inlägg

Bytte tändspolen idag men gjorde ingen skillnad. Nu har man bytt:

*Stift
*Rotor
*Fördelarlock
*Tändspole

Inget hjälper....

Videosnutt på hur den går... http://www.garaget.org/video/146414  Den liksom fyrtaktar som en moppe den saknar kraft när den börjar tveka


Edit!

Felet löst smile Knackade stiften till 0.4 mm o nu går den som ett skott igen smile

Senast redigerat av opeldrifter (24 augusti 2014)

Lev livet nu innan det är för sent
Alexxela
21 juni 2015 · 20 Inlägg

opeldrifter skrev:
Bytte tändspolen idag men gjorde ingen skillnad. Nu har man bytt:

*Stift
*Rotor
*Fördelarlock
*Tändspole

Inget hjälper....

Videosnutt på hur den går... http://www.garaget.org/video/146414  Den liksom fyrtaktar som en moppe den saknar kraft när den börjar tveka


Edit!

Felet löst smile Knackade stiften till 0.4 mm o nu går den som ett skott igen smile

Tjena

Vad menas med Knackade stiften till 0.4 mm?

Mack Forum- och sitemoderator
21 juni 2015 · 26 136 Inlägg

Alexxela skrev:

opeldrifter skrev:
Bytte tändspolen idag men gjorde ingen skillnad. Nu har man bytt:

*Stift
*Rotor
*Fördelarlock
*Tändspole

Inget hjälper....

Videosnutt på hur den går... http://www.garaget.org/video/146414  Den liksom fyrtaktar som en moppe den saknar kraft när den börjar tveka


Edit!

Felet löst smile Knackade stiften till 0.4 mm o nu går den som ett skott igen smile

Tjena

Vad menas med Knackade stiften till 0.4 mm?

Man kollar gnistgapet, det vill säga avståndet mellan elektroderna.
Alltså, man knackar in den utstickande delen i botten av tändstiftet så det är ett gap på 0.4 mm.
Förstår du?

Senast redigerat av Mack (21 juni 2015)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Alexxela
21 juni 2015 · 20 Inlägg

Mack skrev:

Alexxela skrev:

opeldrifter skrev:
Bytte tändspolen idag men gjorde ingen skillnad. Nu har man bytt:

*Stift
*Rotor
*Fördelarlock
*Tändspole

Inget hjälper....

Videosnutt på hur den går... http://www.garaget.org/video/146414  Den liksom fyrtaktar som en moppe den saknar kraft när den börjar tveka


Edit!

Felet löst smile Knackade stiften till 0.4 mm o nu går den som ett skott igen smile

Tjena

Vad menas med Knackade stiften till 0.4 mm?

Man kollar gnistgapet, det vill säga avståndet mellan elektroderna.
Alltså, man knackar in den utstickande delen i botten av tändstiftet så det är ett gap på 0.4 mm.
Förstår du?

Du menar mellanrummet för gnistan? Varför gör man så? är dom inte stiften redan orginal? Är 0.4mm någon speciell mått eller får man leta sig fram? Hur mäter man så exakt?

turbodeath
21 juni 2015 · 2 452 Inlägg

man använder bladmått så man får det gap....jag kör med gap på min 0,6 för att det ska vara bra....

döden kommer tillbaka
JimmyAndersson
21 juni 2015 · 1 679 Inlägg

Jag skulle gissa att ditt gap är för kort egentligen, varför den går bättre är för att nånting inte orkar skicka på tillräckligt med ström, men ska försöka ha så stort gap som möjligt, för man får finast båge då om resten av sakerna orkar med det.

Så att knacka ner stiften kan ha varit en tillfällig andnings nöd för bilen.

Kan inte läsa mig till att du bytt tändkablarna, jag tror felet ligger i dom smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang