Akut hjälp ...har hamna i tvist med bilverkstad!!!

whose
22 augusti 2014 · 1 330 Inlägg

Hej har en jeep grand cherokee 3, 1 turbo diesel
Gått 24 xxxmil wj 2000års modell

Har problem med att den läcker olja mellan motor och låda
Svart olja motorolja..
Ringer till jeep för att fråga vad det kan vara då sa dom
"att det finns som bara finns packbox till vevaxel "
Så beställde hem en packbox för att byta den .

Men ringer tillbaka och berättar mitt problem till dom och frågar pris
Då skulle det kosta 8400:-plus packbox jag redan köpt.
Så jag bokar tid.

Lämnar bilen på morgonen och dom ringer å säger på eftermiddagen att
Packboxen är bytt men läcker ändå och vet inte om det är mekaniker n som slarvat eller
Att det är nån spricka i motorn .

Dom har rengjort både motor och växellåda och stoppat dit ny packbox
Så dom vill ha 8400:- och ska dom ta isär bilen igen för att kolla om dom har slarvat
Så får jag stå för det också de vill säga betala dubbelt om det intw är packboxen

Å är det Packboxen så betalar jag bara ena avgiften.
Å är det spricka kostar det 8400x2 plus 7000:- för del att byta spricka
Plus montering av bakhölje på motorn. 

Känns inte så roligt att chansa då dom "inte vet om mekaniker har slarva elker om det är spricka"

Jag tycker dom borde kolla efter noga då dom vet attdet handlar om oljeläckage innan dom stoppar ihop allt igen?
Har dom rätt att göra som dom gör ,?
Eller är det bara bita i sura äpplet ?

Hoppas någon kan hjälpa mig! !!!

Pierre_r Lastbilsmekaniker
22 augusti 2014 · 729 Inlägg

Det kan vara adapterplattan till växellådan men det vanligaste felet är dom 2 oringarna som sitter bakom adapterplattan, dom blir hårda när dom blir gamla.
Den ena sitter bakom kamaxlen och den andra sitter bakom där man sätter i vevaxeltätningen.
För att byta dom så måste adapterplattan plockas ner.
Ser ut såhär i verkstadshandboken:
http://s3.postimg.org/jb2s03jv7/3_1_Adaptor_plate_jpg.jpg

Här är en som har gjort det jobbet och tagit bilder under tiden:
https://plus.google.com/photos/+TomHasl … 8709789809

Är det en Jeep verkstad som har gjort jobbet så är det verkligen dåligt av dom om dom inte vet om att det sitter 2st oringar bakom plattan som brukar läcka (dessutom oftare än vevaxeltätningen..)
Nej, dom ska inte ta betalt igen för att riva ner den, solklart backjobb pga deras slarv och okunskap.
Det enda du ska betala för är 2st oringar + ev ny vevaxeltätning.

whose
22 augusti 2014 · 1 330 Inlägg

Pierre_r skrev:
Det kan vara adapterplattan till växellådan men det vanligaste felet är dom 2 oringarna som sitter bakom adapterplattan, dom blir hårda när dom blir gamla.
Den ena sitter bakom kamaxlen och den andra sitter bakom där man sätter i vevaxeltätningen.
För att byta dom så måste adapterplattan plockas ner.
Ser ut såhär i verkstadshandboken:
http://s3.postimg.org/jb2s03jv7/3_1_Ada … te_jpg.jpg

Här är en som har gjort det jobbet och tagit bilder under tiden:
https://plus.google.com/photos/+TomHasl … 8709789809

Är det en Jeep verkstad som har gjort jobbet så är det verkligen dåligt av dom om dom inte vet om att det sitter 2st oringar bakom plattan som brukar läcka (dessutom oftare än vevaxeltätningen..)
Nej, dom ska inte ta betalt igen för att riva ner den, solklart backjobb pga deras slarv och okunskap.
Det enda du ska betala för är 2st oringar + ev ny vevaxeltätning.

Tack ska dit och prata med dom jo det är jeep verstad. .

whose
22 augusti 2014 · 1 330 Inlägg

Pierre_r skrev:
Det kan vara adapterplattan till växellådan men det vanligaste felet är dom 2 oringarna som sitter bakom adapterplattan, dom blir hårda när dom blir gamla.
Den ena sitter bakom kamaxlen och den andra sitter bakom där man sätter i vevaxeltätningen.
För att byta dom så måste adapterplattan plockas ner.
Ser ut såhär i verkstadshandboken:
http://s3.postimg.org/jb2s03jv7/3_1_Ada … te_jpg.jpg

Här är en som har gjort det jobbet och tagit bilder under tiden:
https://plus.google.com/photos/+TomHasl … 8709789809

Är det en Jeep verkstad som har gjort jobbet så är det verkligen dåligt av dom om dom inte vet om att det sitter 2st oringar bakom plattan som brukar läcka (dessutom oftare än vevaxeltätningen..)
Nej, dom ska inte ta betalt igen för att riva ner den, solklart backjobb pga deras slarv och okunskap.
Det enda du ska betala för är 2st oringar + ev ny vevaxeltätning.

Tack ska dit och prata med dom jo det är jeep verstad. .

whose
22 augusti 2014 · 1 330 Inlägg

Pierre_r skrev:
Det kan vara adapterplattan till växellådan men det vanligaste felet är dom 2 oringarna som sitter bakom adapterplattan, dom blir hårda när dom blir gamla.
Den ena sitter bakom kamaxlen och den andra sitter bakom där man sätter i vevaxeltätningen.
För att byta dom så måste adapterplattan plockas ner.
Ser ut såhär i verkstadshandboken:
http://s3.postimg.org/jb2s03jv7/3_1_Ada … te_jpg.jpg

Här är en som har gjort det jobbet och tagit bilder under tiden:
https://plus.google.com/photos/+TomHasl … 8709789809

Är det en Jeep verkstad som har gjort jobbet så är det verkligen dåligt av dom om dom inte vet om att det sitter 2st oringar bakom plattan som brukar läcka (dessutom oftare än vevaxeltätningen..)
Nej, dom ska inte ta betalt igen för att riva ner den, solklart backjobb pga deras slarv och okunskap.
Det enda du ska betala för är 2st oringar + ev ny vevaxeltätning.

Tack ska dit och prata med dom jo det är jeep verstad. .

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 augusti 2014 · 13 742 Inlägg

det beror på... om du som kund beställer byte av packbox så är det kört!

derför ska man ALDRIG!!!!! som kund be en verkstad laga ett eget diagonserat fel.

för säger du till dom att byta en del så byter dom den delen.
och då har dom fullgjort sina plikter.

hade du därimot sagt att fixa läckan och dom inte gör det är det en helt annan sak

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
NIzmO Ollikkala Racing
24 augusti 2014 · 1 724 Inlägg

Håller med Growe, vill man vara säker på att allt blir rätt ska man börja med en felsökning för att sen gå vidare med åtgärd.

Bokar man ett byte så blir det ett byte och inget mer.

- Time Attack -
whose
24 augusti 2014 · 1 330 Inlägg

Growe skrev:
det beror på... om du som kund beställer byte av packbox så är det kört!

derför ska man ALDRIG!!!!! som kund be en verkstad laga ett eget diagonserat fel.

för säger du till dom att byta en del så byter dom den delen.
och då har dom fullgjort sina plikter.

hade du därimot sagt att fixa läckan och dom inte gör det är det en helt annan sak

NIzmO skrev:
Håller med Growe, vill man vara säker på att allt blir rätt ska man börja med en felsökning för att sen gå vidare med åtgärd.

Bokar man ett byte så blir det ett byte och inget mer.

Jag berättade mitt problem om läckan och dom sa att det som finns att byta ärpackboxen så då sa jag att dom skulle fixa det för jag vill få stopp på mitt läckage...
dom ringde å bad mig hämta ut bilen konstnadsfritt men läckaget återstår så ska försöka hitta en annan verkstad för att årgärda felet plus att växellådan har börjat slira efter deras slarv...

nozzen den enda som e som jag
24 augusti 2014 · 274 Inlägg

Du har rätten på din sida. Jag är tekniker på bilverkstad och kan juridisk verkstads handbok i stort sätt utantill. I den står det klar och tydligt att om kunden beställer ett jobb så utför verkstaden jobbet på kunds begäran. Detta måste klart och tydligt stå på arbetsorden. Finns inget som heter muntligt avtal.
Du ringde ju faktist dom själva och rådfrågade och har dom då felsökt på telefon så är det deras problem. När dom sedan har bytt tätningen och bilen fortfarande är i samma skick som när du lämnade in den så skall dom plocka ner lådan igen och kontrollera vart felet ligger kostnadsfritt. Visar det sig att det läcker från någon annan del tex från denna kåpa som en annan skrev så får du stå för repet av den kåpan och materialet men dock ej montering och demontering växellåda.

Vill dom inte jobba så är det ARN som du ska gå till. Lycka till!

Din dröm är min verklighet
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 augusti 2014 · 13 742 Inlägg

NIzmO skrev:
Håller med Growe, vill man vara säker på att allt blir rätt ska man börja med en felsökning för att sen gå vidare med åtgärd.

Bokar man ett byte så blir det ett byte och inget mer.

detta är otroligt vanligt..

vet en som bytte urtrampningslager och koppling på sin v70n.

mekanikern sa till att packboxen behöver bytas men kunden nekade att göra detta jobb.

tog 1.5vecka sen söla skiten olja smile

även varit med om liknande grejer när jag hjälper till och skruvar på div verkstäder.
kunder som är så jävla säkra på sina fel och blir besvikna efter åtgärd.
problemet är att får man inte felsöka först så blir det som det blir.

men har verkstan sagt att felet är dittan och dattan så är det deras problem.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
whose
26 augusti 2014 · 1 330 Inlägg

När jag kör hem bilen så märker jag att växellådan slirar och ibland vill den inte växla som den ska
i rondeller tex och den är värre då den är kall blir lite bättre då den blir varm men inte alls som den var tidigare ringde upp dom och dom
skulle prata med sin chef och mekanikern och sedan ringa upp men gjorde det inte...
vad tycker ni jag ska göra nu ???

och vad fan kan dom ha gjort för fel ?

Brådhis * Voff voff *
26 augusti 2014 · 10 279 Inlägg

Låter spontant som för låg oljenivå. Du bör inte köra innan du kollat den.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang