En spänningsomvandlare??

Raggarn84
22 augusti 2014 · 387 Inlägg

Någon som vet hur en sådan här spänningsomvandlare funkar: http://www.classicvw.se/spanningsomvand … ts_id/2670 ?

Jag satte en sådan mellan + kabeln till min kupéfläkt (har byggt om min bil från 6v till 12v), men fläkten gick jättelångsamt, så mätte jag och fick 1,54volt genom omvandlaren.

Drönirettab
22 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

Det där är bara ett kraftigt motstånd, ingen riktig omvandlare. Den är dessutom gjord för att minska spänningen från 12 V till 6 V, men i ditt fall behöver ju spänningen ökas från 6 V till 12 V och då blir det helt galet med ett motstånd.

Du skulle behöva en sån här istället: http://www.classicvw.se/spanningsomvand … cts_id/945

Men då gäller det att inte fläkten drar mer än 10 A. smile

Senast redigerat av Drönirettab (22 augusti 2014)

Raggarn84
22 augusti 2014 · 387 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det där är bara ett kraftigt motstånd, ingen riktig omvandlare. Den är dessutom gjord för att minska spänningen från 12 V till 6 V, men i ditt fall behöver ju spänningen ökas från 6 V till 12 V och då blir det helt galet med ett motstånd.

Du skulle behöva en sån här istället: http://www.classicvw.se/spanningsomvand … cts_id/945

Men då gäller det att inte fläkten drar mer än 10 A. smile

Nej, jag har 12 volt och ska ha ner den till 6 volt för kupéfläkten.. Har byggt om min bil till 12 volt.

Drönirettab
22 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

Okej, jag missförstod där. Spänningsfallet genom motståndet beror på hur mycket ström fläkten drar, det verkar som att din fläkt drar mer ström än vad som är tänkt för att just det där motståndet ska fungera korrekt.

Man får använda Ohms lag för att räkna ut hur resultatet blir och välja lämpligt motstånd utifrån det framräknade värdet. smile

Raggarn84
22 augusti 2014 · 387 Inlägg

Drönirettab skrev:
Okej, jag missförstod där. Spänningsfallet genom motståndet beror på hur mycket ström fläkten drar, det verkar som att din fläkt drar mer ström än vad som är tänkt för att just det där motståndet ska fungera korrekt.

Man får använda Ohms lag för att räkna ut hur resultatet blir och välja lämpligt motstånd utifrån det framräknade värdet. smile

Fy fan vad jobbigt det blev nu då tongue hur satan gör en det då tongue

Drönirettab
22 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

För att kunna räkna fram rätt värde så måste du veta hur mycket ström fläkten drar, eller vilken effekt den har. En grov gissning från mig, med tanke på den spänning du mätte efter motståndet, är att det kanske skulle funka om du köper ett till motstånd och parallellkopplar det med nuvarande motstånd. smile

Raggarn84
22 augusti 2014 · 387 Inlägg

Drönirettab skrev:
För att kunna räkna fram rätt värde så måste du veta hur mycket ström fläkten drar, eller vilken effekt den har. En grov gissning från mig, med tanke på den spänning du mätte efter motståndet, är att det kanske skulle funka om du köper ett till motstånd och parallellkopplar det med nuvarande motstånd. smile

Jag har ett till, får testa och koppla ihop dom då och se tongue hehe

Drönirettab
22 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

Se till att parallellkoppla, inte seriekoppla. smile

Raggarn84
22 augusti 2014 · 387 Inlägg

Drönirettab skrev:
Se till att parallellkoppla, inte seriekoppla. smile

haha jajmänn, får kika på detta imorgon smile

zzr94092
23 augusti 2014 · 4 388 Inlägg

är väl bara att mäta med en multimeter hur många amp,fläkten tar..

Raggarn84
25 augusti 2014 · 387 Inlägg

Drönirettab skrev:
Se till att parallellkoppla, inte seriekoppla. smile

Parallellkopplade nu och fick då ut 9 volt på fläkten, det borde den överleva på, den är till för 6 volt system..

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 augusti 2014 · 3 730 Inlägg

Raggarn84 skrev:

Drönirettab skrev:
Se till att parallellkoppla, inte seriekoppla. smile

Parallellkopplade nu och fick då ut 9 volt på fläkten, det borde den överleva på, den är till för 6 volt system..

Tjaaa... ett tag iaf. Blir väll bra snurr på den iaf. Den klarar sig säkert...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Drönirettab
27 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

Skulle egentligen ha behövt vara ett mellanting, 3 Ohm totalt hade nog varit bättre istället för 2 Ohm totalt. Jag tror inte att fläkten mår så bra i längden av 9 V.

Med ytterligare 4 st motstånd kan man få till 2,67 Ohm och då hamnar kanske spänningen mer lämpligt, men det kostar ju nästan 320 spänn extra. smile

Raggarn84
30 augusti 2014 · 387 Inlägg

Drönirettab skrev:
Skulle egentligen ha behövt vara ett mellanting, 3 Ohm totalt hade nog varit bättre istället för 2 Ohm totalt. Jag tror inte att fläkten mår så bra i längden av 9 V.

Med ytterligare 4 st motstånd kan man få till 2,67 Ohm och då hamnar kanske spänningen mer lämpligt, men det kostar ju nästan 320 spänn extra. smile

Ja, men min tanke var det att man kör ju inte så ofta med fläkten i en veteranbil. Bilen körs ju bara under sommaren, så tänkte att fläkten skulle nog klara det lilla tongue

Drönirettab
30 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

Kan iofs funka, men risken finns ju att den pajjar. Här finns det annars tvåpack av 50 W 6 Ohms motstånd för en ganska billig peng, då får du 3 Ohm totalt: http://www.xenonhuset.se/sv/artiklar/ef … -pack.html

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang