Luktar konstigt

akilles141
22 augusti 2014 · 20 Inlägg

hej, jag köpte 2 nya 18" i påskas och nu efter att ha experimenterat med olika lådor så har det börjat lukta konstigt när jag spelar

basar är 2st b2 HN18" och stegen är 2st b2 zero 1
har 1 230ah batteri
kör med dubbla 25mm2 kablar

vad kan felet vara?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 augusti 2014 · 14 048 Inlägg

akilles141 skrev:
hej, jag köpte 2 nya 18" i påskas och nu efter att ha experimenterat med olika lådor så har det börjat lukta konstigt när jag spelar

basar är 2st b2 HN18" och stegen är 2st b2 zero 1
har 1 230ah batteri
kör med dubbla 25mm2 kablar

vad kan felet vara?

VAD luktar det och VAR luktar det?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Fjong
23 augusti 2014 · 1 494 Inlägg

Va är det för batteri? Ett batteri låter lite fjuttigt för två sådana steg, lukten kan ju bero på att basarna får för mycket elr för lite effekt. Sen kan det lukta lite bränt när man spelar in basar. Låter även lite klent med 2x25mm2 kablar, är väl 2x50mm2 plintar på stegen? :o

Hur har du kopplat det? Går väl både att köra i 1 och 2 ohm om jag inte misstar mig.

akilles141
23 augusti 2014 · 20 Inlägg

kör dom linkade så
och jo det är 50mm2 plintar på det men fick 10m 25mm2 av en kompis (oöppnat paket)

hur det lukta vet jag inte, elektriskt tongue   lukta från magneten men magneten själv var inte varm eller något sådant

Fjong
23 augusti 2014 · 1 494 Inlägg

Kan inte säga exakt varför det luktar men du bör verkligen se över dina kablar och din batteri bank, två sådana steg kan leverera 9000 wrms under rätt omständigheter så ett batteri kommer inte räcka. Att snåla med kablar är heller inte en speciellt bra ide, även om dom nu skulle palla fullt ös från stegen så förlorar man ju effekt.

offfroad Män med stil kör dieselbil
23 augusti 2014 · 595 Inlägg

gör om gör rätt måste man nästan skrika ut..,

en tumregel 1 st BRA batteri per 1000wrms slutstegseffekt ,
som nämnd så kan 2 sådana steg lämna uppemot 9000wrms , så du måste ha sådär 5-10st BRA batterier för att driva dem ordentligt.., 5 batterier  om du tänker typ tävla och spelar ton i 2 sekunder för att sedan stå och ladda batterierna i 5h, 10 batterier om du vill kunna "lyssna" på musik på skaplig volym en stund ( stund = 10-30min med bilen avstängd.., )

din batteri på 230ah tippar jag på att är en gammal lastbilsbatteri?, den skulle jag klassa som 1,5-2 st bra batterier .,

( personligen kör jag 9st BRA batterier på 4000wrms slutstegseffekt.., mest då jag fick en så bra deal på batterierna, annars körde jag 3 st BRA batterier på samma effekt.., )

sedan kablar., stegen har dubbla 50 kvadrats ingångar ( 4 totalt om jag inte är helt ute å cyklar.., )
om vi kikar på hur jänkarna på andra sidan vattenpälen gillar att göra.., om dem har ett sådant steg som du har så petar dem in förgreningar i slutsteget så dem får in totalt 8 st 50kvadrats kablar = 200kvadrat + och 200kvadrat -.., ( och du har 50kvadrat+ och 50 kvadrat - ....?)

sedan så ska kabeln även vara 100% ren koppar inte alu blandning.., STOOOR SKILLNAD

så mitt tips är att du BYTER till riktiga 50 kvadrats kablar mellan steg å batterier , å sedan lastar du upp basarna.., ( högra ohmtal = mindre effekt ur stegen = du klarar dig tills du hittar MERA batterier )
För det du har beskrivit nu är katastrof.,  ( jag är förvånad att grejjerna håller .., och inte har brunnit )



liten extra överkurs.., det som är nr1 på att elda basar ( vilket troligen du har råkat ut för ) är oren effekt..,
det uppstår av 3 huvudsaker..,
för att man har justerat gainen på steget till MAX, ( vilket den ska defenetivt inte vara.., )
för att man "bottnar bandan" kör fullt bass boost ovh full volym på huvudenheten, ( dem flesta huvudenheter börjar lämna oren effekt vi ca 70-80% av volymen ..., och bassboost är enbart oren effekt )
och sist det mest troliga.., för lite ström..,
bilslutsteg är dumma ( även om dem har skyddskretsar ), säg en slutsteg enl papper lämnar 1000w vid 14,4v, men när volten sjunker ( för lite battereir ) så försöker slutsteget ändå lämna 1000w, och för att göra det så drar den mycket mera ampere ( höga ampere = saker smälter / brinner ) och stegen kan inte lämna ren effekt längre

sist ännu mera överkurs
vad är oren effekt ?
ljudsignalen skickas ifrån källan till högtalaren i form av växelström som ser ut som en sinuskurva.., oren effekt är när kurvan inte är perfekt längre utan toppen klipps av då steget inte längre orkar med..,

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
akilles141
23 augusti 2014 · 20 Inlägg

och, blir att bytta allt då, men gain har jag inte skruvat upp till max står på ca hälften och
har ingen bass boost

men om det luktar konstigt men spelar ändå bra
går dom att rädda?

akilles141
23 augusti 2014 · 20 Inlägg

låter kanske ännu mer dumt men detta hände efter att jag satte i ny port i lådan

Frippe_L Gladen Audio
23 augusti 2014 · 2 388 Inlägg

akilles141 skrev:
låter kanske ännu mer dumt men detta hände efter att jag satte i ny port i lådan

Ny port som i större port men samma längd? för då är det inte konstigt det luktar mer om basarna om du spelar på samma volym som förut, då har du höjt avstämningen på lådan, basarna tål mindre effekt när du spelar under avstämningen och blir varma snabbare.

Det som luktar är i ditt fall lacken/lim från talspoletråden som blir varmt, spelar du längre och lacken bränns bort då kortsluts trådarna i talspolen och även stegen kan säga ajöken om du har otur.

Tyvärr verkar det som du inte är så insatt i hur pass bra grejer du köpt och inte vet hur de ska hanteras, jag brukar jämföra det med att jag som mest kör lugnt och sakta på vintern för jag e inge bra på att sladda skulle köpa mig en WRC-bil och tro jag kan hantera den som en gud i skogen, men efter 500m sitter den och kramar en gran.

Börja med att skriva hur stor låda du har och hur stor port och längd på den så ska det nog kunna räddas, skaffa sen gärna 50mm2 kablar och ställ undan lastbilsbatteriet, sen köper du bra AGM-batterier iaf så du minst har 300AH tillgängligt, dBakuten har bra pris på sina Fullriver HC100 batterier nu vet jag, och de lämnar strömmen redigt snabbt.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
akilles141
23 augusti 2014 · 20 Inlägg

så dom går att rädda fortfarande?
ska bygga ny låda har jag bestämt mig för istället, och nu blir det nya kablar och batterier också, kul för en kille som går i gymnasiet hmm

akilles141
23 augusti 2014 · 20 Inlägg

OM dom går att rädda så känns det som man lika gärna kan börja om helt hmm

Frippe_L Gladen Audio
23 augusti 2014 · 2 388 Inlägg

tryck ner dom lite lätt på dammkåpan i mitten, skrapar det inte eller så är det ingen fara.
Har man inte pengar till allt ska man vänta att använda det tills allt är ok, om man inte vet hur mkt man kan höja innan man har allt klart.

Vad har du det i för bil? 2 18" behöver jäkligt stor låda för det ska va lönt att använda dom (iaf en 3-400L) , har man inte den platsen kan man hellre använda 2 12" eller 15" och få bättre slutresultat.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
akilles141
23 augusti 2014 · 20 Inlägg

har en passat kombi, och har känt med att trycka ner dom och hör inget
den rekommenderade storleken till 2 sådana är på 300L

Frippe_L Gladen Audio
23 augusti 2014 · 2 388 Inlägg

Ja 300L är nog minsta man bör ha dom två i, 400L hade varit bättre eller man kan säga effektivare dB/w.

Men är lådan 300L nu? Hur stor port/portar har du i lådan och hur lång?

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
akilles141
23 augusti 2014 · 20 Inlägg

den är på 290l och har 4st 6"portar längden kommer jag inte ihåg

Frippe_L Gladen Audio
23 augusti 2014 · 2 388 Inlägg

Testa tryck i en tröja eller nåt i ena porten, luktar det inte bränt då så har du för hög avstämning med 4 portar, vilket betyder antingen behöver du göra större låda och ha kvar samma portlängd, eller skaffa längre portar.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
akilles141
23 augusti 2014 · 20 Inlägg

omed 300l var på gränsen så bygger jag ny låda och sätter i fler batterier

akilles141
23 augusti 2014 · 20 Inlägg

hur går det med biltemas agm 95ah batterier? har inte hur mycket pengar som helst så tänkte ifall dom dög så länge :$

Drönirettab
23 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

Har utgått ifrån 290 liter bruttovolym och att varje bas tar upp 8 liter, sedan räknat ut ungefär vilken avstämning det blir om porten sticker in en viss bit i lådan:

15 cm portlängd inuti lådan = 262 liter netto och ca 46 Hz avstämning
20 cm portlängd inuti lådan = 258 liter netto och ca 44 Hz avstämning
25 cm portlängd inuti lådan = 254 liter netto och ca 42 Hz avstämning
30 cm portlängd inuti lådan = 250 liter netto och ca 40 Hz avstämning

Om portarna sticker in mer än runt 25 cm i lådan så bör det inte vara någon stor risk för att lådan är avstämd för högt, åtminstone inte till "vanlig" musik.

En spänningsmätning direkt på slutstegens strömplint när du spelar musik på hyfsat hög volym kommer att visa hur spänningen beter sig i verkligheten, då får du ett hum om ifall problemet kan tänkas vara strömrelaterat. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang