Köpråd mindre bil Max 85K

Cupra_
24 augusti 2014 ·

Leon och octavia motsvarar golf, dock är octavia på gränsen till att vara större.. Ibiza motsvarar mer polo, samma sak med Fabia.

Andromeda Rumpmas
24 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

Evildan skrev:
http://www.blocket.se/malmo/Toyota_Auris_1_6_5D_Blue_54193105.htm?ca=23_11&w=1

http://www.blocket.se/malmo/Toyota_yari … 11&w=1

http://www.blocket.se/kristianstad/Toyo … 11&w=1

http://www.blocket.se/lund/Honda_Insigh … amp;last=1

http://www.blocket.se/angelholm/Honda_C … 11&w=1

Tycker att din sista Civic där var skamligt dyr! Vad kostar en sån ny? Den är ju fem år gammal ffs.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
AX3L
24 augusti 2014 · 398 Inlägg

AGarde skrev:

AX3L skrev:

AGarde skrev:
Tack så mycket för ditt svar. Låter ju faktiskt som ett bra alternativ till det jag letar efter smile

Jag har nu också efter lite läsande dels av era svar, i andra trådar på garaget.org samt annat på nätet kommit fram till att det ändå kanske inte är dumt att försöka hitta en Sport Kombi med diesel (t.ex. Renault Megane Kombi osv). Det verkar ju som det är en billig bil att äga både i dieselkostnader samt skatt och försäkring.

Är nog gamla fördomar från min sida att Kombis och dieslar är dyrare och drar mer osv. Ska ta och kolla blocket under kvällen för se vad för mindre kombis som finns ute i min prisklass.

Tack igen!

Det finns i princip inga logiska argument som talar för sedan över kombi, i alla fall inte vad jag vet. Det skulle väl i så fall vara att kombin har en tendens att "gegga igen" mer vid bagageluckan och på rutan än en sedan (det finns en anledning till att nästan inga sedaner har torkare bak). This being said, jag köpte själv en sedan för några veckor sedan. Tillräckligt praktiskt för mig, och framförallt tilltalas jag mer av designen. Ren fåfänga med andra ord.

Är som du säger inte speciellt stor skillnad mellan sedan och kombi utom vissa punkter. Bl.a. utseendet.

För min del gäller antingen en bil likt, VW Golf eller en kombimodell av just den typen av bil liknande Golf Variant, Renault Megane Sports Tourer osv. Mer och mer inne på en kombi nu. Verkar ju inte vara så att kombin är nämnvärt dyrare än dess broder (icke-kombi modellen). Mer utrymme till samma kostnad är bara en fördel.

opel_vectra_gts skrev:
Den diesel corsan har skatt på ca 1100kr/år blir billigare än bensin ^^

Får ju sägas vara rimlig kostnad. Lite osäker dock om Corsan är tillräckligt stor för mig.

Det har säkert nämnts tidigare, men en focus ev halvkombi borde vara en stark kandidat. Ett mellanting vad gäller praktikalitet, men känns imo lite ungdomligare och roligare än kombi. Själv tänkte jag länge köpa en focus st, men med tanke på dina önskemål angående hästar borde en vanlig 1.6 eller 1.8 vara klockren!

AGarde
24 augusti 2014 · 36 Inlägg

Deception skrev:
Leon och octavia motsvarar golf, dock är octavia på gränsen till att vara större.. Ibiza motsvarar mer polo, samma sak med Fabia.

Mm så jag uppfattat de olika också storleksmässigt. Känns som en Octavia blir lite stor för mig och Ibizan lite för liten. Tack smile

Evildan skrev:
http://www.blocket.se/malmo/Toyota_Auris_1_6_5D_Blue_54193105.htm?ca=23_11&w=1

http://www.blocket.se/malmo/Toyota_yari … 11&w=1

http://www.blocket.se/kristianstad/Toyo … 11&w=1

http://www.blocket.se/lund/Honda_Insigh … amp;last=1

http://www.blocket.se/angelholm/Honda_C … 11&w=1

Tack för länkarna, dock inte riktigt vad jag tänkt mig. Var antingen föra dyra (mitt max är 85k) eller lite för små.

AX3L skrev:

AGarde skrev:

AX3L skrev:

Det finns i princip inga logiska argument som talar för sedan över kombi, i alla fall inte vad jag vet. Det skulle väl i så fall vara att kombin har en tendens att "gegga igen" mer vid bagageluckan och på rutan än en sedan (det finns en anledning till att nästan inga sedaner har torkare bak). This being said, jag köpte själv en sedan för några veckor sedan. Tillräckligt praktiskt för mig, och framförallt tilltalas jag mer av designen. Ren fåfänga med andra ord.

Är som du säger inte speciellt stor skillnad mellan sedan och kombi utom vissa punkter. Bl.a. utseendet.

För min del gäller antingen en bil likt, VW Golf eller en kombimodell av just den typen av bil liknande Golf Variant, Renault Megane Sports Tourer osv. Mer och mer inne på en kombi nu. Verkar ju inte vara så att kombin är nämnvärt dyrare än dess broder (icke-kombi modellen). Mer utrymme till samma kostnad är bara en fördel.

opel_vectra_gts skrev:
Den diesel corsan har skatt på ca 1100kr/år blir billigare än bensin ^^

Får ju sägas vara rimlig kostnad. Lite osäker dock om Corsan är tillräckligt stor för mig.

Det har säkert nämnts tidigare, men en focus ev halvkombi borde vara en stark kandidat. Ett mellanting vad gäller praktikalitet, men känns imo lite ungdomligare och roligare än kombi. Själv tänkte jag länge köpa en focus st, men med tanke på dina önskemål angående hästar borde en vanlig 1.6 eller 1.8 vara klockren!

Jag håller med dig till 100%, en bra mix av allt. Kombimodellerna ser lite tråkigare ut, eller mindre ungdomliga iaf. Och det räcker med bagaget som är i en Ford Focus.

Men hur är det egentligen med Flexifuel motorerna? Fick ett svar tidigare att det inte var någon höjdare. Tänker på att många Focusar som ligger ute på blocket har just Flexifuel.

Några länkar till bilar jag är intresserad av:

http://www.blocket.se/stockholm/Renault … 5.htm?sa=1
Kanske lite mycket mil?

http://www.blocket.se/blekinge/Peugeot_ … 5.htm?sa=1
Hur är Peugeot (och just 308) nu för tiden?

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fo … 3.htm?sa=1
http://www.blocket.se/blekinge/Ford_foc … 1.htm?sa=1
Flexifuel?

http://www.blocket.se/ostergotland/Rena … 4.htm?sa=1

Tack för alla era svar!

Andromeda Rumpmas
24 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

Flexifuel är ingen höjdare. De har aldrig fått dom att gå riktigt bra, och de startar inte gärna smidigt om det är minusgrader. Det är samma flexifuelmotor i renaulterna jag nämnde tidigare. Varvar 3000 rpm i 100 km/h, slöa, törstiga osv. Köp inte är mitt tips. Välj hellre någon diesel om du vill kika på Ford.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
AGarde
24 augusti 2014 · 36 Inlägg

Andromeda skrev:
Flexifuel är ingen höjdare. De har aldrig fått dom att gå riktigt bra, och de startar inte gärna smidigt om det är minusgrader. Det är samma flexifuelmotor i renaulterna jag nämnde tidigare. Varvar 3000 rpm i 100 km/h, slöa, törstiga osv. Köp inte är mitt tips. Välj hellre någon diesel om du vill kika på Ford.

Tack! Låter inte som någon höjdare alls. Får ta och kolla lite vad för dieselalternativ det finns på blocket smile

xXSammy
25 augusti 2014 · 6 570 Inlägg

AGarde skrev:
Jag håller med dig till 100%, en bra mix av allt. Kombimodellerna ser lite tråkigare ut, eller mindre ungdomliga iaf. Och det räcker med bagaget som är i en Ford Focus.

Men hur är det egentligen med Flexifuel motorerna? Fick ett svar tidigare att det inte var någon höjdare. Tänker på att många Focusar som ligger ute på blocket har just Flexifuel.

Några länkar till bilar jag är intresserad av:

http://www.blocket.se/stockholm/Renault … 5.htm?sa=1
Kanske lite mycket mil?

http://www.blocket.se/blekinge/Peugeot_ … 5.htm?sa=1
Hur är Peugeot (och just 308) nu för tiden?

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fo … 3.htm?sa=1
http://www.blocket.se/blekinge/Ford_foc … 1.htm?sa=1
Flexifuel?

http://www.blocket.se/ostergotland/Rena … 4.htm?sa=1

Tack för alla era svar!

Kör du inga längre sträckor blir det mer problem i längden att köra diesel, motorerna sotar igen och det tar längre tid att få värme i kupén om du inte har extern dieselvärmare. Men den suger ur strömmen ur batteriet eller sotar igen själv om det blir korta sträckor.

Fords Duratech (1.8, 2.0 och 2.3L bensin) motor är det inget större fel på, det är ingen racer, OK. Men.
Den har kamkedja som inte har problem med kedjespännare eller liknande.
Det viktiga är att byter du bränsle från E85 till 95B (eller tvärt om) behöver du köra 1-2 mil först innan du stänger av för att bränsleminnen ska lära sig vilket bränsle det är. Annars finns risken att den går för fett mer och mer samt tänder motorlampan.

1.6 VVT Bensin är ett bättre alternativ, väldigt sällan fel på dessa motorer och har det kamrem som har 16.000 mil/8års intervall.

Bägge motorerna har 125hk

De/Dem
AX3L
25 augusti 2014 · 398 Inlägg

AGarde skrev:

Andromeda skrev:
Flexifuel är ingen höjdare. De har aldrig fått dom att gå riktigt bra, och de startar inte gärna smidigt om det är minusgrader. Det är samma flexifuelmotor i renaulterna jag nämnde tidigare. Varvar 3000 rpm i 100 km/h, slöa, törstiga osv. Köp inte är mitt tips. Välj hellre någon diesel om du vill kika på Ford.

Tack! Låter inte som någon höjdare alls. Får ta och kolla lite vad för dieselalternativ det finns på blocket smile

Vad jag har hört så kommer problemen med flexifuel och vissa andra etanolbilar när man just kör E85. Från vad jag har hört är det iof inte lika stora problem med det nu efter att man modifierat bränslet något, men oavsett har jag inte hört om några problem när man kör bensin. Du får då lägre skatt i många fall men samma motor som ett bensindrivet alternativ. Enda skillnaden är att du får tätare serviceintervaller, men kör du inte vansinnigt mycket är det ändå 1 år som kommer först oavsett hur många mil det är mellan (det är nästan alltid typ 1500 mil eller 1 år, vad som kommer först).

AGarde
25 augusti 2014 · 36 Inlägg

Malheus skrev:

AGarde skrev:
Jag håller med dig till 100%, en bra mix av allt. Kombimodellerna ser lite tråkigare ut, eller mindre ungdomliga iaf. Och det räcker med bagaget som är i en Ford Focus.

Men hur är det egentligen med Flexifuel motorerna? Fick ett svar tidigare att det inte var någon höjdare. Tänker på att många Focusar som ligger ute på blocket har just Flexifuel.

Några länkar till bilar jag är intresserad av:

http://www.blocket.se/stockholm/Renault … 5.htm?sa=1
Kanske lite mycket mil?

http://www.blocket.se/blekinge/Peugeot_ … 5.htm?sa=1
Hur är Peugeot (och just 308) nu för tiden?

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fo … 3.htm?sa=1
http://www.blocket.se/blekinge/Ford_foc … 1.htm?sa=1
Flexifuel?

http://www.blocket.se/ostergotland/Rena … 4.htm?sa=1

Tack för alla era svar!

Kör du inga längre sträckor blir det mer problem i längden att köra diesel, motorerna sotar igen och det tar längre tid att få värme i kupén om du inte har extern dieselvärmare. Men den suger ur strömmen ur batteriet eller sotar igen själv om det blir korta sträckor.

Fords Duratech (1.8, 2.0 och 2.3L bensin) motor är det inget större fel på, det är ingen racer, OK. Men.
Den har kamkedja som inte har problem med kedjespännare eller liknande.
Det viktiga är att byter du bränsle från E85 till 95B (eller tvärt om) behöver du köra 1-2 mil först innan du stänger av för att bränsleminnen ska lära sig vilket bränsle det är. Annars finns risken att den går för fett mer och mer samt tänder motorlampan.

1.6 VVT Bensin är ett bättre alternativ, väldigt sällan fel på dessa motorer och har det kamrem som har 16.000 mil/8års intervall.

Bägge motorerna har 125hk

I 90% av fallen när jag kör bil så är det utanför stan och längre sträckor så ur den aspekten borde inte diesel vara några problem för mig. Men tack ändå!

Nä racer blir det ändå inte tyvärr, får bli senare när man har lite mer pengar.

Låter ändå som jag ska försöka undvika Flexifuel alternativen om jag kan. Vilka bilar använder 1.6 VVT motorerna? 125 hk hade varit rätt lagom tror jag smile

AX3L skrev:

AGarde skrev:

Andromeda skrev:
Flexifuel är ingen höjdare. De har aldrig fått dom att gå riktigt bra, och de startar inte gärna smidigt om det är minusgrader. Det är samma flexifuelmotor i renaulterna jag nämnde tidigare. Varvar 3000 rpm i 100 km/h, slöa, törstiga osv. Köp inte är mitt tips. Välj hellre någon diesel om du vill kika på Ford.

Tack! Låter inte som någon höjdare alls. Får ta och kolla lite vad för dieselalternativ det finns på blocket smile

Vad jag har hört så kommer problemen med flexifuel och vissa andra etanolbilar när man just kör E85. Från vad jag har hört är det iof inte lika stora problem med det nu efter att man modifierat bränslet något, men oavsett har jag inte hört om några problem när man kör bensin. Du får då lägre skatt i många fall men samma motor som ett bensindrivet alternativ. Enda skillnaden är att du får tätare serviceintervaller, men kör du inte vansinnigt mycket är det ändå 1 år som kommer först oavsett hur många mil det är mellan (det är nästan alltid typ 1500 mil eller 1 år, vad som kommer först).

Aha ok, jag läste också något liknande om just problem vid körning på E85. Men var ett tag sedan så kan ju ändrats nu. Mm har sett det med skatten, men det skiljer sig inte orimligt mycket. Serviceintervallen spelar ingen roll, kommer bli 1 år då jag kör kring 1000 mil per år eller mindre.

Tack för er hjälp, uppskattas!

xXSammy
25 augusti 2014 · 6 570 Inlägg

AGarde skrev:

Malheus skrev:
Kör du inga längre sträckor blir det mer problem i längden att köra diesel, motorerna sotar igen och det tar längre tid att få värme i kupén om du inte har extern dieselvärmare. Men den suger ur strömmen ur batteriet eller sotar igen själv om det blir korta sträckor.

Fords Duratech (1.8, 2.0 och 2.3L bensin) motor är det inget större fel på, det är ingen racer, OK. Men.
Den har kamkedja som inte har problem med kedjespännare eller liknande.
Det viktiga är att byter du bränsle från E85 till 95B (eller tvärt om) behöver du köra 1-2 mil först innan du stänger av för att bränsleminnen ska lära sig vilket bränsle det är. Annars finns risken att den går för fett mer och mer samt tänder motorlampan.

1.6 VVT Bensin är ett bättre alternativ, väldigt sällan fel på dessa motorer och har det kamrem som har 16.000 mil/8års intervall.

Bägge motorerna har 125hk

I 90% av fallen när jag kör bil så är det utanför stan och längre sträckor så ur den aspekten borde inte diesel vara några problem för mig. Men tack ändå!

Nä racer blir det ändå inte tyvärr, får bli senare när man har lite mer pengar.

Låter ändå som jag ska försöka undvika Flexifuel alternativen om jag kan. Vilka bilar använder 1.6 VVT motorerna? 125 hk hade varit rätt lagom tror jag smile

Tar dock tillbaka att bägge har 125hk, det är bara 1.8an som har

Inom Skåne:
http://www.blocket.se/malmo/Ford_Focus_ … 23&w=1
http://www.blocket.se/helsingborg/Ford_ … amp;last=1
http://www.blocket.se/lund/Ford_Focus_1 … 23&w=1

Utanför:
http://www.blocket.se/halland/Ford_Focu … 23&w=2
http://www.blocket.se/orebro/Ford_Focus … 23&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Foc … 23&w=3

Senast redigerat av Malheus (25 augusti 2014)

De/Dem
AGarde
25 augusti 2014 · 36 Inlägg

Malheus skrev:

AGarde skrev:

Malheus skrev:
Kör du inga längre sträckor blir det mer problem i längden att köra diesel, motorerna sotar igen och det tar längre tid att få värme i kupén om du inte har extern dieselvärmare. Men den suger ur strömmen ur batteriet eller sotar igen själv om det blir korta sträckor.

Fords Duratech (1.8, 2.0 och 2.3L bensin) motor är det inget större fel på, det är ingen racer, OK. Men.
Den har kamkedja som inte har problem med kedjespännare eller liknande.
Det viktiga är att byter du bränsle från E85 till 95B (eller tvärt om) behöver du köra 1-2 mil först innan du stänger av för att bränsleminnen ska lära sig vilket bränsle det är. Annars finns risken att den går för fett mer och mer samt tänder motorlampan.

1.6 VVT Bensin är ett bättre alternativ, väldigt sällan fel på dessa motorer och har det kamrem som har 16.000 mil/8års intervall.

Bägge motorerna har 125hk

I 90% av fallen när jag kör bil så är det utanför stan och längre sträckor så ur den aspekten borde inte diesel vara några problem för mig. Men tack ändå!

Nä racer blir det ändå inte tyvärr, får bli senare när man har lite mer pengar.

Låter ändå som jag ska försöka undvika Flexifuel alternativen om jag kan. Vilka bilar använder 1.6 VVT motorerna? 125 hk hade varit rätt lagom tror jag smile

Tar dock tillbaka att bägge har 125hk, det är bara 1.8an som har

Inom Skåne:
http://www.blocket.se/malmo/Ford_Focus_ … 23&w=1
http://www.blocket.se/helsingborg/Ford_ … amp;last=1
http://www.blocket.se/lund/Ford_Focus_1 … 23&w=1

Utanför:
http://www.blocket.se/halland/Ford_Focu … 23&w=2
http://www.blocket.se/orebro/Ford_Focus … 23&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Foc … 23&w=3

Tack för tipsen! Var några där jag redan sparat på blocket. Har du testat Focusen med 100hk? Isf hur känns den?

Funderade på en annan sak, jag har alltid varit sugen på en Golf. Hur är det att köpa en Golf 6a 1.4 TSI som gått strax över 10k mil? Vet att man ska kolla serviceintervallen samt om kamkedjan är bytt eller ej. Men låt oss säga att serviceintervallen är bra och kamkedjan bytt/inte bytt är det ett lika bra alternativ till låt oss säga en Ford Focus som gått 6000 mil?

Vad är för- och nackdelarna?

xXSammy
25 augusti 2014 · 6 570 Inlägg

AGarde skrev:

Malheus skrev:
Tar dock tillbaka att bägge har 125hk, det är bara 1.8an som har

Inom Skåne:
http://www.blocket.se/malmo/Ford_Focus_ … 23&w=1
http://www.blocket.se/helsingborg/Ford_ … amp;last=1
http://www.blocket.se/lund/Ford_Focus_1 … 23&w=1

Utanför:
http://www.blocket.se/halland/Ford_Focu … 23&w=2
http://www.blocket.se/orebro/Ford_Focus … 23&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Foc … 23&w=3

Tack för tipsen! Var några där jag redan sparat på blocket. Har du testat Focusen med 100hk? Isf hur känns den?

Funderade på en annan sak, jag har alltid varit sugen på en Golf. Hur är det att köpa en Golf 6a 1.4 TSI som gått strax över 10k mil? Vet att man ska kolla serviceintervallen samt om kamkedjan är bytt eller ej. Men låt oss säga att serviceintervallen är bra och kamkedjan bytt/inte bytt är det ett lika bra alternativ till låt oss säga en Ford Focus som gått 6000 mil?

Vad är för- och nackdelarna?

Eftersom min egna bil har 200hk så tycker jag en Focus med 100hk är rätt slö. wink

1.6an känns piggare i sin karaktär men i verkligheten är den inte det.
0-100 med 1.8 FFV (125hk): 10.8 s
0-100 med 1.6 (100hk): 11.9 s
0-100 med 1.6-VVT (115kk): 10.8 s

Oavsett märke och modell tycker jag det är dumt att köpa en motor som har kamKEDJE problem. Du köper ju oftast en bil som har kamkedja för det ska vara underhållsfritt. smile

De/Dem
AGarde
25 augusti 2014 · 36 Inlägg

Malheus skrev:

AGarde skrev:

Malheus skrev:
Tar dock tillbaka att bägge har 125hk, det är bara 1.8an som har

Inom Skåne:
http://www.blocket.se/malmo/Ford_Focus_ … 23&w=1
http://www.blocket.se/helsingborg/Ford_ … amp;last=1
http://www.blocket.se/lund/Ford_Focus_1 … 23&w=1

Utanför:
http://www.blocket.se/halland/Ford_Focu … 23&w=2
http://www.blocket.se/orebro/Ford_Focus … 23&w=3
http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Foc … 23&w=3

Tack för tipsen! Var några där jag redan sparat på blocket. Har du testat Focusen med 100hk? Isf hur känns den?

Funderade på en annan sak, jag har alltid varit sugen på en Golf. Hur är det att köpa en Golf 6a 1.4 TSI som gått strax över 10k mil? Vet att man ska kolla serviceintervallen samt om kamkedjan är bytt eller ej. Men låt oss säga att serviceintervallen är bra och kamkedjan bytt/inte bytt är det ett lika bra alternativ till låt oss säga en Ford Focus som gått 6000 mil?

Vad är för- och nackdelarna?

Eftersom min egna bil har 200hk så tycker jag en Focus med 100hk är rätt slö. wink

1.6an känns piggare i sin karaktär men i verkligheten är den inte det.
0-100 med 1.8 FFV (125hk): 10.8 s
0-100 med 1.6 (100hk): 11.9 s
0-100 med 1.6-VVT (115kk): 10.8 s

Oavsett märke och modell tycker jag det är dumt att köpa en motor som har kamKEDJE problem. Du köper ju oftast en bil som har kamkedja för det ska vara underhållsfritt. smile

Haha ja det förstår jag wink

Ah ok, tack för infon!

Absolut det håller jag med om. Men om jag förstått det rätt är det inga problem på Golfen om man bara servar bilen som det är tänkt. Fast jag kanske är ute och cyklar, Golfen kanske har kamkedjeproblem och man ska hålla sig borta från den?

AGarde
26 augusti 2014 · 36 Inlägg

Vad tror ni om denna? Lite annorlunda och ungdomlig bil i golfklassen.

http://bilweb.se/hallands-lan/honda-civ … mbi-341762

Jokabsson
27 augusti 2014 · 1 177 Inlägg

AGarde skrev:
Vad tror ni om denna? Lite annorlunda och ungdomlig bil i golfklassen.

http://bilweb.se/hallands-lan/honda-civ … mbi-341762

Råsnygg bil tycker jag. Lagom stor motor som blir billig i drift. Har dock hört mycket negativt om spoilern bak som skymmer mitt i synfältet. Testa och se om den är något för dig!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
AGarde
27 augusti 2014 · 36 Inlägg

Cracksoup skrev:

AGarde skrev:
Vad tror ni om denna? Lite annorlunda och ungdomlig bil i golfklassen.

http://bilweb.se/hallands-lan/honda-civ … mbi-341762

Råsnygg bil tycker jag. Lagom stor motor som blir billig i drift. Har dock hört mycket negativt om spoilern bak som skymmer mitt i synfältet. Testa och se om den är något för dig!

Tycker också den ser bra ut, lite annorlunda men på et bra sätt. Ja jag har hört samma sak angående vingen. Ska iväg och testa en likadan senare i eftermiddag smile

Evildan
27 augusti 2014 ·

AGarde skrev:

Cracksoup skrev:

AGarde skrev:
Vad tror ni om denna? Lite annorlunda och ungdomlig bil i golfklassen.

http://bilweb.se/hallands-lan/honda-civ … mbi-341762

Råsnygg bil tycker jag. Lagom stor motor som blir billig i drift. Har dock hört mycket negativt om spoilern bak som skymmer mitt i synfältet. Testa och se om den är något för dig!

Tycker också den ser bra ut, lite annorlunda men på et bra sätt. Ja jag har hört samma sak angående vingen. Ska iväg och testa en likadan senare i eftermiddag smile

Väldigt bra pris anser jag.
Civic som jag tidigare föreslagit är en bra bil med fina köregenskaper.


Tänk även på att vad en bil annonseras ut för är oftast inte vad den säljs för, det finns i regel en prutmån när du är på plats och är villig att lägga upp pengar.
Därav att jag länkade in bilar strax över din maximala budget.

Senast redigerat av Evildan (27 augusti 2014)

Andromeda Rumpmas
27 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

Det man får se upp lite med är att bilar med små vridsvaga motorer ofta har blivit begåvade med surrig utväxling. Stör man sig inte på det spelar det ju ingen roll, men kör man mycket motorväg blir ju både motorvarven (och förbrukningen) samt ljudnivån i kupén kanske betydligt högre än man tänkt sig. Finns ju bilar som helt ogenerat varvar 4k rpm i 120 k/h. Megane 1,6 flexifuel som jag nämnde gör ju t ex 3k rpm i 100 km/h. Man trodde hela tiden at man glömt en växel. 5:an på den bilen motsvarade 3:an på min bil i varvtal vid en given hastighet, och inte sitter man och kör på trean på motorväg...
Tyvärr motsvarade effekten knappast 3:an på min bil big_smile

Senast redigerat av Andromeda (27 augusti 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
xXSammy
27 augusti 2014 · 6 570 Inlägg

Personligen tycker jag motorvarvet är obefintligt, vissa bilar behöver varva mer för att gå snålare för att minska belastningen på motorn. Viktiga är hur mycket isolerat det är istället! wink

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang