Köpråd mindre bil Max 85K

Ejan
27 augusti 2014 · 648 Inlägg

Inflikar mina tankar kring Focus 1.6 som ni tidigare diskuterade

Farsgubben hade tidigare en 2005 1.6 på 115hp, väldigt trevlig och bra motor som räcker gott för modellen

rätt pigg och går väldigt snålt om man vill + att Focusen är en praktisk och trevlig kärra i allmänhet

Farsgubbens gick problemfritt under alla åren han hade förutom slitdelar då.


Kan också passa på att tipsa om Fiesta 1.25 från 09/10 och framåt, trevlig kärra på alla sätt om man inte behöver ha bråttom,,billig att äga och går att köra snålt om man håller farten under 120

Finns med dieselmotorer som borde sänka bränslekostnaden ännu mer och skatten är låg

Dock är bagaget i minsta laget om man inte vill fälla sätet

jag är väldigt nöjd med min och farsgubben kör en likadan numera, han också väldigt nöjd

Senast redigerat av Ejan (27 augusti 2014)

AGarde
27 augusti 2014 · 36 Inlägg

Evildan skrev:

AGarde skrev:

Cracksoup skrev:

Råsnygg bil tycker jag. Lagom stor motor som blir billig i drift. Har dock hört mycket negativt om spoilern bak som skymmer mitt i synfältet. Testa och se om den är något för dig!

Tycker också den ser bra ut, lite annorlunda men på et bra sätt. Ja jag har hört samma sak angående vingen. Ska iväg och testa en likadan senare i eftermiddag smile

Väldigt bra pris anser jag.
Civic som jag tidigare föreslagit är en bra bil med fina köregenskaper.


Tänk även på att vad en bil annonseras ut för är oftast inte vad den säljs för, det finns i regel en prutmån när du är på plats och är villig att lägga upp pengar.
Därav att jag länkade in bilar strax över din maximala budget.

Precis kommit hem efter ha tittat och testat en Civic. Väldigt trevlig bil. Som många säger är spoilern bak till nackdel, synen försämras rätt mycket tyvärr. Men invändigt var den väldigt rymlig och jag tyckte den gick rätt tyst också (allt relativt här). Dock tyckte jag instrumentens placering var lite väl spacade. Tyckte motorn var rätt skoj, men kan bli lite väl bra i längden eftersom den gillar att varvas lite högre än många andra bilar. Men helt klart fotfarande ett intressant alternativ. Får se om mannen med Civicen svarar på mitt mail, fanns nämligen inget telefonnummer.

Andromeda skrev:
Det man får se upp lite med är att bilar med små vridsvaga motorer ofta har blivit begåvade med surrig utväxling. Stör man sig inte på det spelar det ju ingen roll, men kör man mycket motorväg blir ju både motorvarven (och förbrukningen) samt ljudnivån i kupén kanske betydligt högre än man tänkt sig. Finns ju bilar som helt ogenerat varvar 4k rpm i 120 k/h. Megane 1,6 flexifuel som jag nämnde gör ju t ex 3k rpm i 100 km/h. Man trodde hela tiden at man glömt en växel. 5:an på den bilen motsvarade 3:an på min bil i varvtal vid en given hastighet, och inte sitter man och kör på trean på motorväg...
Tyvärr motsvarade effekten knappast 3:an på min bil big_smile

Mm jag känner lite samma sak, motorn var väldigt skoj men är lite tveksam om det är den sortens motor jag söker just nu.

Malheus skrev:
Personligen tycker jag motorvarvet är obefintligt, vissa bilar behöver varva mer för att gå snålare för att minska belastningen på motorn. Viktiga är hur mycket isolerat det är istället! wink

Haha ok, tyckte den var rätt tyst på motorvägen. Men det är nog det mesta jämfört mot min Smart Forfour. Tror knappt den har någon isolering wink

Ejan skrev:
Inflikar mina tankar kring Focus 1.6 som ni tidigare diskuterade

Farsgubben hade tidigare en 2005 1.6 på 115hp, väldigt trevlig och bra motor som räcker gott för modellen

rätt pigg och går väldigt snålt om man vill + att Focusen är en praktisk och trevlig kärra i allmänhet

Farsgubbens gick problemfritt under alla åren han hade förutom slitdelar då.


Kan också passa på att tipsa om Fiesta 1.25 från 09/10 och framåt, trevlig kärra på alla sätt om man inte behöver ha bråttom,,billig att äga och går att köra snålt om man håller farten under 120

Finns med dieselmotorer som borde sänka bränslekostnaden ännu mer och skatten är låg

Dock är bagaget i minsta laget om man inte vill fälla sätet

jag är väldigt nöjd med min och farsgubben kör en likadan numera, han också väldigt nöjd

Tack! Är intresserad av både Focusen och Fiestan. Tror dock att Fiesten blir lite för liten för mitt behov. Annars en liten och snygg bil smile

Ska försöka ta och åka och tittat på en Focus inom närmsta tiden.

Förutom Civicen var jag och kollade på en Peugeot 308 SW 1.6 HDI (109hk diesel). Tyckte faktiskt om den mer än Civicen. Ordentligt med utrymme, gick både tyst och bra (fanns lite knuff i den) samt att utseendet är helt ok också tycker jag.

Vad har ni för tankar för Peugeot 308? Något man bör tänka på, akta sig för osv? Den jag tittade på var nyservad och hade gått strax över 8000 mil.

xXSammy
27 augusti 2014 · 6 569 Inlägg

308 har lite små strul med el-fel samt rostskydd på bakluckan.

Precis samma motortyp finns även tillgänglig i Ford Focus 1.6 Tdci wink Peugeot, Ford Och Citroën har byggt dem tillsammans. Dock är den inte så snabb som den verkar, turbon laddar tidigt vilket gör att man blir lite lurad av effekten. Men den fungerar bra till vardags annars.

Acceleration 0 to 100 km/h (109 PS) : 11.3 s
Acceleration 0 to 100 km/h (90 PS) :     13.1 s

Vanliga fel är tryckgivare till partikelfiltret, EGR ventil samt oljeläckage runt oljetråget (Limmad packning)
Viktigt att tänka på är att de tidiga (Tror bryt åren är 2010/2011) bilarna har bytes intervall på partikelfiltret var 12.000 Mil och den är inte billig!

De/Dem
AGarde
27 augusti 2014 · 36 Inlägg

Malheus skrev:
308 har lite små strul med el-fel samt rostskydd på bakluckan.

Precis samma motortyp finns även tillgänglig i Ford Focus 1.6 Tdci wink Peugeot, Ford Och Citroën har byggt dem tillsammans. Dock är den inte så snabb som den verkar, turbon laddar tidigt vilket gör att man blir lite lurad av effekten. Men den fungerar bra till vardags annars.

Acceleration 0 to 100 km/h (109 PS) : 11.3 s
Acceleration 0 to 100 km/h (90 PS) :     13.1 s

Vanliga fel är tryckgivare till partikelfiltret, EGR ventil samt oljeläckage runt oljetråget (Limmad packning)
Viktigt att tänka på är att de tidiga (Tror bryt åren är 2010/2011) bilarna har bytes intervall på partikelfiltret var 12.000 Mil och den är inte billig!

Hmm lite avskräckande det här ju. Hur mycket bör man tänka på just elfelen samt rosten på bakluckan?

Att den inte är så snabb gör inte så mycket. Det prioriteras rätt lågt. Värsta fall går det väl att fixa en KCR-box eller liknande.

Ojdå, låter som tråkiga grejer..hmm Ok, då ska det göras om 4000 mil vilket för min del blir om cirka 4 år.

AGarde
30 augusti 2014 · 36 Inlägg

Har kommit in mer och mer nu på försöka hitta en Sport kombi av olika skäl. De jag tänker på då är

Peugeot 308 SW
Renault Mégane Sport Tourer
Kia Cee'd SW
Hyundai I30 SW
Ford Focus Kombi

Är det någon som är bättre än någon annan här? Samt ska jag leta efter bensin eller diesel om jag kör 1000 mil per år? och cirka 30/70 i stadstrafik/motorväg.
Något annat jag bör tänka på om jag funderar på de ovanstående bilarna?

Tack smile

Senast redigerat av AGarde (30 augusti 2014)

Andromeda Rumpmas
30 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

AGarde skrev:
Har kommit in mer och mer nu på försöka hitta en Sport kombi av olika skäl. De jag tänker på då är

Peugeot 308 SW
Renault Mégane Sport Tourer
Kia Cee'd SW
Hyundai I30 SW
Ford Focus Kombi

Är det någon som är bättre än någon annan här? Samt ska jag leta efter bensin eller diesel om jag kör 1000 mil per år? och cirka 30/60 i stadstrafik/motorväg.
Något annat jag bör tänka på om jag funderar på de ovanstående bilarna?

Tack smile

Det är nog väldigt få som kört alla dessa. Små dieselmotorer (under 2 liter) är betydligt trevligare att köra än små turbolösa bensinmotorer, anser jag i alla fall. Eftersom skatten på dessa dieslar är mycket låg (som sagt 1100 spänn per år för Meganen t ex) är inte dieselversionerna dyrare på så sätt, däremot drar de mindre än bensinarna per mil. Klar fördel för diesel med andra ord.

Jag skulle tänka mycket på huruvida jag var nöjd med utrustning och invändig förarmiljö, som kan vara lite sådär på billiga bilar med mycket plast, udda design, obekväma stolar osv. Kolla så att jag var nöjd med utrustningen, som också kan vara lite sådär på billiga bilmodeller. Finns regnsensor, stolsvärme, ACC så att det inte är manuell AC enbart, sjysst stereo osv. Är väghållningen bra eller måste man sitta och parera på slitna vägar? De har även kort hjulbas, det blir inte för obekvämt på ojämna vägar? Ljudnivån i kupén?
Och som sagt, håller den skapligt låga motorvarv i 110 km/h?

Senast redigerat av Andromeda (30 augusti 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
xXSammy
30 augusti 2014 · 6 569 Inlägg

AGarde skrev:
Har kommit in mer och mer nu på försöka hitta en Sport kombi av olika skäl. De jag tänker på då är

Peugeot 308 SW
Renault Mégane Sport Tourer
Kia Cee'd SW
Hyundai I30 SW

Ford Focus Kombi

Är det någon som är bättre än någon annan här? Samt ska jag leta efter bensin eller diesel om jag kör 1000 mil per år? och cirka 30/60 i stadstrafik/motorväg.
Något annat jag bör tänka på om jag funderar på de ovanstående bilarna?

Tack smile



Bägge bilarna är syskon, vilket att samma problem kan dyka upp. (El-servo)

De/Dem
AGarde
30 augusti 2014 · 36 Inlägg

Andromeda skrev:

AGarde skrev:
Har kommit in mer och mer nu på försöka hitta en Sport kombi av olika skäl. De jag tänker på då är

Peugeot 308 SW
Renault Mégane Sport Tourer
Kia Cee'd SW
Hyundai I30 SW
Ford Focus Kombi

Är det någon som är bättre än någon annan här? Samt ska jag leta efter bensin eller diesel om jag kör 1000 mil per år? och cirka 30/60 i stadstrafik/motorväg.
Något annat jag bör tänka på om jag funderar på de ovanstående bilarna?

Tack smile

Det är nog väldigt få som kört alla dessa. Små dieselmotorer (under 2 liter) är betydligt trevligare att köra än små turbolösa bensinmotorer, anser jag i alla fall. Eftersom skatten på dessa dieslar är mycket låg (som sagt 1100 spänn per år för Meganen t ex) är inte dieselversionerna dyrare på så sätt, däremot drar de mindre än bensinarna per mil. Klar fördel för diesel med andra ord.

Jag skulle tänka mycket på huruvida jag var nöjd med utrustning och invändig förarmiljö, som kan vara lite sådär på billiga bilar med mycket plast, udda design, obekväma stolar osv. Kolla så att jag var nöjd med utrustningen, som också kan vara lite sådär på billiga bilmodeller. Finns regnsensor, stolsvärme, ACC så att det inte är manuell AC enbart, sjysst stereo osv. Är väghållningen bra eller måste man sitta och parera på slitna vägar? De har även kort hjulbas, det blir inte för obekvämt på ojämna vägar? Ljudnivån i kupén?
Och som sagt, håller den skapligt låga motorvarv i 110 km/h?

Det förstår jag men tänkte man kunde berätta om sina funderingar ifall man kört någon av de. Ok, är väl så jag tänker också angående bensin och dieselmotorerna. Men hur är det nu för tiden, dieseln gillar inte alltför mycket när man kör korta sträckor? Tänker på om det blir en del körning inne i stan.

Absolut det vet jag, men i den prisklassen jag tittar på får man räkna med det. Blir ju inte i samma klass som Audi, BMW, Mercedes eller liknande. Allting blir ju ett "steg" ner. Ska man komma ifrån det du skriver så får man ju antingen gå upp några prisklasser vilket jag inte kan göra eller hitta en äldre/bil som gått längre också och det är jag inte så sugen på. Men bra saker att tänka på när jag letar bil!

Malheus skrev:

AGarde skrev:
Har kommit in mer och mer nu på försöka hitta en Sport kombi av olika skäl. De jag tänker på då är

Peugeot 308 SW
Renault Mégane Sport Tourer
Kia Cee'd SW
Hyundai I30 SW

Ford Focus Kombi

Är det någon som är bättre än någon annan här? Samt ska jag leta efter bensin eller diesel om jag kör 1000 mil per år? och cirka 30/60 i stadstrafik/motorväg.
Något annat jag bör tänka på om jag funderar på de ovanstående bilarna?

Tack smile



Bägge bilarna är syskon, vilket att samma problem kan dyka upp. (El-servo)

Tack för länken men vad jag läst/förstått är det inga andra biltidningar/tester som har lyckats uppnå samma sak som Hyundain i videon. Dvs det måste varit något speciellt fel på just den bilen. Annars borde man väl läst om det på nätet?

Edit: Såg nu i en artikeln från Teknikensvärld att Hyundai återkallat 2370 ex av modellen I30 som tillverkats mellan oktober 2013 och juni 2014 pga just styrproblemet. Påverkar dock inte mitt val då jag kommer få nöja mig med en bil som har något år på nacken.

Senast redigerat av AGarde (30 augusti 2014)

Andromeda Rumpmas
30 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

AGarde skrev:

Andromeda skrev:

AGarde skrev:
Har kommit in mer och mer nu på försöka hitta en Sport kombi av olika skäl. De jag tänker på då är

Peugeot 308 SW
Renault Mégane Sport Tourer
Kia Cee'd SW
Hyundai I30 SW
Ford Focus Kombi

Är det någon som är bättre än någon annan här? Samt ska jag leta efter bensin eller diesel om jag kör 1000 mil per år? och cirka 30/60 i stadstrafik/motorväg.
Något annat jag bör tänka på om jag funderar på de ovanstående bilarna?

Tack smile

Det är nog väldigt få som kört alla dessa. Små dieselmotorer (under 2 liter) är betydligt trevligare att köra än små turbolösa bensinmotorer, anser jag i alla fall. Eftersom skatten på dessa dieslar är mycket låg (som sagt 1100 spänn per år för Meganen t ex) är inte dieselversionerna dyrare på så sätt, däremot drar de mindre än bensinarna per mil. Klar fördel för diesel med andra ord.

Jag skulle tänka mycket på huruvida jag var nöjd med utrustning och invändig förarmiljö, som kan vara lite sådär på billiga bilar med mycket plast, udda design, obekväma stolar osv. Kolla så att jag var nöjd med utrustningen, som också kan vara lite sådär på billiga bilmodeller. Finns regnsensor, stolsvärme, ACC så att det inte är manuell AC enbart, sjysst stereo osv. Är väghållningen bra eller måste man sitta och parera på slitna vägar? De har även kort hjulbas, det blir inte för obekvämt på ojämna vägar? Ljudnivån i kupén?
Och som sagt, håller den skapligt låga motorvarv i 110 km/h?

Det förstår jag men tänkte man kunde berätta om sina funderingar ifall man kört någon av de. Ok, är väl så jag tänker också angående bensin och dieselmotorerna. Men hur är det nu för tiden, dieseln gillar inte alltför mycket när man kör korta sträckor? Tänker på om det blir en del körning inne i stan.

Absolut det vet jag, men i den prisklassen jag tittar på får man räkna med det. Blir ju inte i samma klass som Audi, BMW, Mercedes eller liknande. Allting blir ju ett "steg" ner. Ska man komma ifrån det du skriver så får man ju antingen gå upp några prisklasser vilket jag inte kan göra eller hitta en äldre/bil som gått längre också och det är jag inte så sugen på. Men bra saker att tänka på när jag letar bil!

Malheus skrev:

AGarde skrev:
Har kommit in mer och mer nu på försöka hitta en Sport kombi av olika skäl. De jag tänker på då är

Peugeot 308 SW
Renault Mégane Sport Tourer
Kia Cee'd SW
Hyundai I30 SW

Ford Focus Kombi

Är det någon som är bättre än någon annan här? Samt ska jag leta efter bensin eller diesel om jag kör 1000 mil per år? och cirka 30/60 i stadstrafik/motorväg.
Något annat jag bör tänka på om jag funderar på de ovanstående bilarna?

Tack smile



Bägge bilarna är syskon, vilket att samma problem kan dyka upp. (El-servo)

Tack för länken men vad jag läst/förstått är det inga andra biltidningar/tester som har lyckats uppnå samma sak som Hyundain i videon. Dvs det måste varit något speciellt fel på just den bilen. Annars borde man väl läst om det på nätet?

Diesel är väl inte helt optimalt på kortare sträckor. Många finns med dieselvärmare, men dt gör ju lite på förbrukningen också.

Jag menade inte att slå in öppna dörrar med att billiga bilar har sämre komfort, utan just att det kan skilja mycket mellan modellerna. En del kanske man tycker är helt Ok, medan andra känns helt fel. Köper man en ny BMW tycker sannolikt de allra flesta att det är en helt ok komfort, medan det inte är samma sak med billiga mellanklassbilar. Man lär nog tyvärr provköra alla modeller man funderar på hos en handlare och bilda sig en egen uppfattning.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
AGarde
31 augusti 2014 · 36 Inlägg

Andromeda skrev:
Diesel är väl inte helt optimalt på kortare sträckor. Många finns med dieselvärmare, men dt gör ju lite på förbrukningen också.

Jag menade inte att slå in öppna dörrar med att billiga bilar har sämre komfort, utan just att det kan skilja mycket mellan modellerna. En del kanske man tycker är helt Ok, medan andra känns helt fel. Köper man en ny BMW tycker sannolikt de allra flesta att det är en helt ok komfort, medan det inte är samma sak med billiga mellanklassbilar. Man lär nog tyvärr provköra alla modeller man funderar på hos en handlare och bilda sig en egen uppfattning.

Nä har förstått det också. Men blir inte så många korta sträckor så letar just nu efter både bensin och dieselbilar.

Aha ok, ja det kan jag tänka mig det är. Tanken är som du säger att åka och provköra de jag är intresserad av för bilda mig en uppfattning om någon är bättre eller sämre än någon annan smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang