BMW E39 525d turbo ras - Motorbyte

Glesmark
31 augusti 2014 · 1 938 Inlägg

Undra just hur dina kolvar ser ut.

Jag hade lyft toppen, tagit ut ventilerna, sprutat i avfettning i kanalerna och blåst ur dom med hetvattenshögtryck, samma sak med insuget, dränka det i avfettning, alternativt lägga det i dieselbad nån dag och sen blåsa ur det med hetvattenshögtryck.

Den där motorn mår nog inte riktigt så bra som den kunde, du kommer få ojämnt flöde in i cylindrarna om du har olika mängd skit i kanalerna i toppen.

Hur ser kanalerna ut på avgassidan?

Danne_1977
31 augusti 2014 · 3 292 Inlägg

Glesmark skrev:
Undra just hur dina kolvar ser ut.

Jag hade lyft toppen, tagit ut ventilerna, sprutat i avfettning i kanalerna och blåst ur dom med hetvattenshögtryck, samma sak med insuget, dränka det i avfettning, alternativt lägga det i dieselbad nån dag och sen blåsa ur det med hetvattenshögtryck.

Den där motorn mår nog inte riktigt så bra som den kunde, du kommer få ojämnt flöde in i cylindrarna om du har olika mängd skit i kanalerna i toppen.

Hur ser kanalerna ut på avgassidan?

Jo jag misstänker nämligen att det skulle vara bäst att ta av toppen och se hur det ser ut samt att rengöra riktigt så det blir bra när man endå har isär grejerna.

Vet ej hur det ser ut på avgassidan då jag ej tagit av grenröret, borde kanske göra det o ta en titt på hur det ser ut, kanske kosta på sig att lyfta toppen och göra allt riktigt när man endå håller på.

Känns lite drygt bara, men antar att man igentligen inte borde fundera på det.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Maffia
31 augusti 2014 · 383 Inlägg
Danne_1977
31 augusti 2014 · 3 292 Inlägg

Maffia skrev:
Är swirl flapsen hela?

http://forums.5series.net/diy-do-yourse … ine-70452/

Intressant.. måste kolla upp det.. antar att dessa inte bara går sönder utan orsak, ska kolla upp lite om detta och återkommer.. big_smile

Lär troligen bli att jag måste lyfta av toppen o rengöra riktigt, måste dock undersöka hur jag får lös kammdreven och hur jag gör med kedjan och lite sånt skit.. har aldrig demonterat toppen på en sån här motor nån gång..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
3 september 2014 · 3 292 Inlägg

Jag lär måsta riva av toppen på denna bil.. jag har aldrig gjort nåt sånt på en sån här motor, har ingen aning om hur man gör med kamkejdan och dreven ?

Kanske nån kan tala om för mig hur man bäst för.. kommer ju en utbytesturbo inom ett par dagar..

Tacksam för svar....

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
SuperGnaget
4 september 2014 · 565 Inlägg

Många dieslar sonm ser ut sådär invändigt, inget ovanligt. Kleta ur d som går o köööla vidare bara wink

MSCR
Honda CRX "Killer" (1988)
Honda Civic eg "vtec" (1995)
Maffia
4 september 2014 · 383 Inlägg

Va swirl flapsen hela?

Danne_1977
5 september 2014 · 3 292 Inlägg

Maffia skrev:
Va swirl flapsen hela?

Ja det är dom.. men en av dom är helt borta, den saknas alltså.

Så hur stor betydelse har detta i förhållande till problemet som uppstått ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Maffia
5 september 2014 · 383 Inlägg

Saknas det en så är risken stor att motorn är skrot..

http://www.bmwforums.info/guides-how-to … flaps.html

Danne_1977
5 september 2014 · 3 292 Inlägg

Maffia skrev:
Saknas det en så är risken stor att motorn är skrot..

http://www.bmwforums.info/guides-how-to … flaps.html

Intressant.. men att motorn skulle vara bara skrot låter väl lite overkill, men självklart om den kommit in i cylindern så har den ju gjort åverkan på kolv och topp, detta är ju inte alls bra, antar att man lär märka när man lyfter toppen. I värsta fall är det väl motorbyte som gäller då antar jag.. !?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
misty2 Avstängd
5 september 2014 · 18 Inlägg

Få sex i aften, ingen bullshit, bare sex på http://na.gg/uv5swb

Danne_1977
5 september 2014 · 3 292 Inlägg

misty2 skrev:
Få sex i aften, ingen bullshit, bare sex på http://na.gg/uv5swb

Vad i helvette är detta.. sånt här skit orkar jag inte med.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
5 september 2014 · 3 292 Inlägg

Alltså ingen som vet hur man kan bära sig åt för att enklast få av toppen på en sån här bil.. ? tänker då närmast på hur och om man måste ta bort kamkejda och hela skiten eller om det få sitta kvar på motorn på nåt sätt ?

Behöver börja riva av toppen nu i helgen då turbon kommer strax.. behöver få iordning den i det snaraste.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
uhlin
5 september 2014 · 2 834 Inlägg

Danne_1977 skrev:

misty2 skrev:
Få sex i aften, ingen bullshit, bare sex på http://na.gg/uv5swb

Vad i helvette är detta.. sånt här skit orkar jag inte med.

Finns det ingen moderator som kan ta bort detta konto för misty2.

I varenda tråd snart ligger denna länken om sex i aften....

Danne_1977
5 september 2014 · 3 292 Inlägg

uhlin skrev:

Danne_1977 skrev:

misty2 skrev:
Få sex i aften, ingen bullshit, bare sex på http://na.gg/uv5swb

Vad i helvette är detta.. sånt här skit orkar jag inte med.

Finns det ingen moderator som kan ta bort detta konto för misty2.

I varenda tråd snart ligger denna länken om sex i aften....

Funderade just på samma sak...användaren är ju inte avstängd ännu, kanske moderatorerna är upptagna med annat, det är ju fredags kväll big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Mr_B
5 september 2014 · 330 Inlägg

Jag har tyvärr ingen åsikt om toppen... Men jag hade samma härliga svarta goja i rören på min Merca. Håll på i två dar med diesel, hetvatten, avfettningsmedel, och fysiskt skrubbande med "flaskborste" för att få rent plast röret som satt direkt mot insuget på toppen. Sen gav jag upp, resten fick vara som det var, i någon utsträckning.

När jag monterade vatteninjektion försvann det. Nackdelen med det är att man vill ha rätt fin vattendimma om man ska köra in vattnet före turbon, det kan tydligen vara ohälsosamt vid de hastigheterna som snurran uppnår. (tänk blästring. Vatten som träffar den snabbt roterande impellern får rätt ordentlig massa, speciellt om det kommer i form av stora droppar. Å andra sidan är fuktig väderlek och kondens inte ett problem...)
Det var aldrig ett problem för mig, men jag körde med vatten med manuellt tillslag i kombination med varvtals-styrning och bara i ett halvår till 9 månader eller så. Lite fritt val på om man tycker det är värt det.
Det är dock helt klart att det som sitter i rören kommer från vevhusventilationen och EGR ventilen. Oljedimman gör allt kladdigt, och sotet fastnar överallt.
Åtminstone på min Merca var det inget fel på grejerna, bara 36 000 mil genom rören, utan tillsyn. Den hade andra fel, men där var det friskt.

Möjligen inbillning, men det kändes som om den svarade bättre på gasen redan innan turbon ladda, efter att rören blivit "tvättade". Möjligen blev bränsle-ekonomin något bättre, avgas-värdena på besiktningen blev det definitivt. Vilket kan vara rena inbillningen, och sammanträffanden.

Garrett GT2052V är "samma" turbo, med vanes, utan styrningen till dem är det nog kört.
B!

JonasHalt
6 september 2014 · 699 Inlägg

Du kanske borde plocka bort tråget också, förmodligen så är oljekanaler, vevhusvent och tråg fullt med sån skit.. Då kan du göra rent ordentligt.. Hade passat mig för att använda avfettningsmedel ifall något blir kvar i motorn så påverkar det smörjningen negativt (det trycker bort oljan). Använd diesel och skölj med vatten samt se till att torka ordentligt sen så blir det nog kalas. Lycka till smile

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Danne_1977
6 september 2014 · 3 292 Inlägg

JonasHalt skrev:
Du kanske borde plocka bort tråget också, förmodligen så är oljekanaler, vevhusvent och tråg fullt med sån skit.. Då kan du göra rent ordentligt.. Hade passat mig för att använda avfettningsmedel ifall något blir kvar i motorn så påverkar det smörjningen negativt (det trycker bort oljan). Använd diesel och skölj med vatten samt se till att torka ordentligt sen så blir det nog kalas. Lycka till smile

Låter som det blir att riva hela motorn.. känns jobbigt plötsligt, men o andra sidan, man lär väl ska lära sig en hel massa saker under resans gång, jag lär tappa ur oljan o se hur den ser ut, finns där en massa klet o klegg så lär man plocka ner oljetråget, det blir nog så man måste lätta på motorn från motorfästen då antar jag.. annars får man nog inte bort tråget..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
6 september 2014 · 3 292 Inlägg

Jag undrar vad dessa Swirl flaps har för funktion då manuella saknar det men automat har det.. ?  kan man ta bort dom o montera sånna där täckbrickor ?

Antar att ingen direkt vet hur man bör göra för att ta bort toppen, tänker på att nollställa motorn och hur man gör med kamkejdan och dreven på kammarna..

Hade tänkt börja riva toppen idag nämligen.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang