Smällde in i trottoarkant

kulixo
24 augusti 2014 · 49 Inlägg

Hej!

En bil körde rakt ut framför mig idag, körde i ca 60 och hade inte en chans att bromsa på grund av regnet.
Var tvungen att välja att köra in i en ganska hög trottoarkant, och det blev en ganska ordentlig smäll.

Var beredd på att hela högersidan av bilen (honda civic type r fn2) skulle vara mos då kanten är högre än bilen. Till min förvåning var det enda som syndes ett skrapmärke på fälgkanten. Har även testat att köra rakt fram utan att hålla i ratten, och det drar ingenting eller liknande.

Är lite förvånad då jag tycker att något borde tagit stryk. Googlade och läste om folk som fått problem av 30km/h, detta var ändå dubbelt så snabbt in i en kant av busstationsmodell. Jag vet inte riktigt om jag faktiskt körde upp på kanten eller studsade mot däcket tillbaka igen. Jag tror dock på det senare då framkjolen skulle varit mos annars.

Kan det ha hänt något som man inte märker av? Läste skräckhistorier om ramsnea bilar osv. Har inte helförsäkring så är lite orolig.

NIzmO Ollikkala Racing
24 augusti 2014 · 1 724 Inlägg

Jag skulle hissat upp bilen och kollat över styrleder och andra stag i framvagnen, både så att allt är rakt och även efter glapp.

Om man inte hittar något och bilen fortfarande går rakt och fint är det bara att tacka o ta emot, men för att vara på den säkra sidan kanske jag hade gjort en 4-hjuls inställning ändå.

Senast redigerat av NIzmO (25 augusti 2014)

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
kulixo
24 augusti 2014 · 49 Inlägg

NIzmO skrev:
Jag skulle hittat upp bilen och kollat över styrleder och andra stag i framvagnen, både så att allt är rakt och även efter glapp.

Om man inte hittar något och bilen fortfarande går rakt och fint är det bara att tacka o ta emot, men för att vara på den säkra sidan kanske jag hade gjort en 4-hjuls inställning ändå.

Tack för svar!

Var ute och testade i hög hastighet nu också, och märker ingen skillnad mot innan.

Om jag lämnar in den på hjulinställning, kollar dom allt de då antar jag?

Och kan man redan nu utesluta att ramen eller liknande är sned? Eftersom den beter sig som innan? Vore skönt att slippa ångesten tills imorgon då jag lämnar in den.

MrStalby Scrape Addict
24 augusti 2014 · 128 Inlägg

kulixo skrev:

NIzmO skrev:
Jag skulle hittat upp bilen och kollat över styrleder och andra stag i framvagnen, både så att allt är rakt och även efter glapp.

Om man inte hittar något och bilen fortfarande går rakt och fint är det bara att tacka o ta emot, men för att vara på den säkra sidan kanske jag hade gjort en 4-hjuls inställning ändå.

Tack för svar!

Var ute och testade i hög hastighet nu också, och märker ingen skillnad mot innan.

Om jag lämnar in den på hjulinställning, kollar dom allt de då antar jag?

Och kan man redan nu utesluta att ramen eller liknande är sned? Eftersom den beter sig som innan? Vore skönt att slippa ångesten tills imorgon då jag lämnar in den.

Ramen är inte sned. Länkarmar m.m. böjer sig innan ramen blir sned.
Om jag va du, så skulle jag inte lämna in bilen på 4-hjulsinställning. Pengar i sjön. Ifall något att snett, så märker man det när man kör. Alternativt att däcken sliter snett, håll koll på däckslitaget framöver bara smile

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
volvo-93
24 augusti 2014 · 625 Inlägg

Att det ska vara så mycket höga trottoarkanter överallt, man kan slå sönder mycket på bilen om man har otur, men du hade ren tur att det gick så bra som det gjorde.

zzr94092
24 augusti 2014 · 4 378 Inlägg

finns ingen ram på bilen,,självbärande kaross,

rickylicious Webbutvecklare
24 augusti 2014 · 2 369 Inlägg

volvo-93 skrev:
Att det ska vara så mycket höga trottoarkanter överallt, man kan slå sönder mycket på bilen om man har otur, men du hade ren tur att det gick så bra som det gjorde.

Du tänker att det det är bättre utan kanter vid busshållplatser, så att man klipper barnfamiljen som står och väntar på bussen istället för att det tar stopp? + att gamlingarna får ta ett halvmeters kliv för att komma upp i bussarna? wink

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
MrStalby Scrape Addict
24 augusti 2014 · 128 Inlägg

zzr94092 skrev:
finns ingen ram på bilen,,självbärande kaross,

Det heter ramsned även när det gäller självbärande karosser.

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
djukk34
24 augusti 2014 · 309 Inlägg

kulixo skrev:
Hej!

En bil körde rakt ut framför mig idag, körde i ca 60 och hade inte en chans att bromsa på grund av regnet.
Var tvungen att välja att köra in i en ganska hög trottoarkant, och det blev en ganska ordentlig smäll.

Var beredd på att hela högersidan av bilen (honda civic type r fn2) skulle vara mos då kanten är högre än bilen. Till min förvåning var det enda som syndes ett skrapmärke på fälgkanten. Har även testat att köra rakt fram utan att hålla i ratten, och det drar ingenting eller liknande.

Är lite förvånad då jag tycker att något borde tagit stryk. Googlade och läste om folk som fått problem av 30km/h, detta var ändå dubbelt så snabbt in i en kant av busstationsmodell. Jag vet inte riktigt om jag faktiskt körde upp på kanten eller studsade mot däcket tillbaka igen. Jag tror dock på det senare då framkjolen skulle varit mos annars.

Kan det ha hänt något som man inte märker av? Läste skräckhistorier om ramsnea bilar osv. Har inte helförsäkring så är lite orolig.

Saatan vilken trottoarkant det måste va! lol

kulixo
24 augusti 2014 · 49 Inlägg

Tack för alla svar! Jag hade väl tur denna gång då smile


maaw skrev:
Saatan vilken trottoarkant det måste va! lol

haha ja det var lite dumt skrivet, högre än bilens markfrigång* big_smile

zzr94092
24 augusti 2014 · 4 378 Inlägg

har kan man säga "ramsned" när det inte finns någon ram?

kulixo
25 augusti 2014 · 49 Inlägg

Någon som jan rekommendera en bra verkstad som gör hjulinställningar? Bor söder om Stockholm i tullinge/tumba

djukk34
25 augusti 2014 · 309 Inlägg

zzr94092 skrev:
har kan man säga "ramsned" när det inte finns någon ram?

Det är jättelätt. Testa en gång, raaaaaaamsneeee

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang