Saab 95 aero -02

SunYours
24 augusti 2014 · 26 Inlägg

Hej jag är intresserad av en saab 95 aero -02 som gått ca 15000mil.

Är 18år och väldigt sugen på turbo bil, tänkte om alla kunde dela med sig om haveri rost osv vad jag ska tänka på då jag kikar på bilen. Finns det något liknande som autopower för bmw fast istället till saab är det saabturboclub som gäller?

Tack på förhand.

BMW 523i e60 "E60" (2007)
Andromeda Rumpmas
24 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

Eftersom det är en 02 Aero bevarar den frågan sig självt. Det lär inte vara något annat än en 2,3 fulltryckare bensin smile

Kombin sliter bussningar och dämpare i bakvagnen. Bussningarna är bökiga att byta. Men du märker om de är slut, då "kastar" bakvagnen snett över farthinder och broskarvar.

-02 innebär risk för oilsludge pga att en undermålig vevhusventilation satt från fabrik. Bör vara uppgraderad till version 6. -04 löstes det med ny bottendel av motorn från fabrik vilket i princip fick bekymret att försvinna. Lågmilare löper större risk att vara drabbade eftersom de troligen gått mycket korta sträckor.

Bra sida om det: http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

Antar att det är en manuell låda i bilen? Kolla så att backen går att få i utan bekymmer. Det finns en repsats till detta problem, men det är en klart tråkig utgift.

Det sitter kamkedja i bilen, och rätt skött med oljebyten håller den bilens livslängd. Fel skött börjar den snart att rassla, och då blir det byte för 10k och uppåt beroende på verkstad. Drivremmen som driver generator, Ac osv byts var 11k mil. Bilen bör EJ vara s.k. long-lifeservad, speciellt inte en lågmilare. 9-5 mådde inte bra av 2500 mil mellan oljebytena, det bidrog till att ta kål på en del motorer. Jag skulle backa direkt om den har så långt mellan oljebytena. Eftersom bilen är 12 år gammal skulle det innebära att samma olja låg i motorn 2 år mellan servicetillfällena på longlife.

Rost brukar kunna hittas i främre nederkant av bakskärmen och på bakluckans nederkant om den skavt mot bakkjolen. Mest en skönhetsfråga.

Positiva grejor:

+ En riktig långfärdsmaskin! 50 mil sträckkörning känns inte något i röven om du lämnar dildon kvar hemma. Skitsköna säten!
+ Bra motor! Lagom mycket effekt, 2,0t 150 hk och 2,3t 185 hk känns för klena för en så stor bil.
+ Aero innebär i princip fullutrustad med elstyrda skinnsäten, regnsensor, tror antisladd även hade kommit till Aero år 2002, så man saknar i princip inte något som var vanligt 2002.
+ Läcker front och i regel bakluckevinge. Ser bra ut för att vara en lite snabbare Svenssonkombi.
+ Helt ok bränsleförbrukning, drar ca 0,85 blandat och inga problem att komma nedåt 0,65-0,7 på långkörning även på motorväg.

Skatten ligger på ca 2300 kr/år och försäkringen är nog rätt dyr för någon med nytaget körkort. Räkna med runt tusenlappen per månad för halv om du bor utanför Stockholm.

Vad gäller pris antar hjag att den inte kostar mer än 20-25 om det är en sedan och högst 30k om det är en kombi?

Senast redigerat av Andromeda (24 augusti 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang