Köpråd: Saab 9-3 kombi 2008 2,0t Biopower

Addz
25 augusti 2014 · 53 Inlägg

Hello! smile
Föräldrarna vill ha en bil som tar dom från A till B och som kan tänkas hålla i många år framöver.
De kör ungefär 1000 mil per år om ens det, kombi är ett måste och diesel är uteslutet. Har sett att man får rätt mycket bil för pengarna om man köper en begagnad Saab!

Har spanat in en Saab 9-3 kombi 2008 2,0t biopower.
Vector med pilot paket, rullat cirka 11000 mil. Manuell 6 växlad med om jag förstått det rätt.

Hur är det med dessa klarar dom av etanolen eller ger spridare och annat upp med tiden?
Har modellen några vanliga/dyra sjukdomar? Något man bör tänka på vid eventuellt köp?
Hur är det med reservdelar? Hört det ena å det andra neutral

Tacksam för svar! smile

VD-Design
25 augusti 2014 · 1 324 Inlägg

Dom klarar etanolen om man tankar bensin var tredje gång ungefär..  Reservdelar finns  Men det kan ta lång tid att få hem dom.

Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
Volvo V70 "D5" (2010)
Addz
27 augusti 2014 · 53 Inlägg

Okej! Har läst om att vissa häller i redline som renar å smörjer motorn, om det funkar vet jag inte.
Hur är det med service? Läst att volvo bland annat behöver dyr ventilinställning, behöver Saab biopowern det med?

Andromeda Rumpmas
27 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

Addz skrev:
Okej! Har läst om att vissa häller i redline som renar å smörjer motorn, om det funkar vet jag inte.
Hur är det med service? Läst att volvo bland annat behöver dyr ventilinställning, behöver Saab biopowern det med?

Aldrig hört att dom behöver ventilinställning. Alla Biopower är utrustade med motorvärmare, och tankar man etanol underlättar det kraftigt om man använder den i minusgrader. Jag har "glömt" det många gånger, och kommit iväg ändå i -20, men då får startmotorn jobba lite.
Du behöver inte hälla en massa smörja i motorn om du byter olja enligt serviceintervallet.

Modellen har i princip inga dyra modellspecifika sjukdomar, och egentligen inga annars heller. Kolla sånt man brukar kolla på begagnade bilar generellt. Inga kamkedjerelaterade problem som t ex 9-5 98-03.
Ett modellrelaterat problem är att krängningshämmarstagen glappar med tiden, men de är billiga.

Man rekommenderas att tanka bensin var femte tank. Själv kör jag bensin för att slippa tanka så ofta, men jag har kört rätt så många tankar etanol i sträck utan bekymmer. Oljan byter jag ändå var 1000:e mil, och man sparar ca 50 öre/ mil på etanol. Om det är ett problem får man räkna med tätare oljebyten på etanol. Men för egen del skulle jag knappast köra 2500 mil på samma olja någonsin.

Reservdelar tillverkas av (eller på uppdrag av) Olivon, som tidigare hette Saab Parts, ett i allra högsta grad levande bolag. Det var problem att få tag på t ex strålkastare, vindrutor och andra delar ett tag runt konkursen. Vissa leverantörer slutade att tillverka pga osäkerheten eller inställda betalningar, men det har kommit igång igen.

Senast redigerat av Andromeda (27 augusti 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Addz
27 augusti 2014 · 53 Inlägg

Tack för informationen! Saab 9-3 biopower låter som en bra och prisvärd bil smile

Senast redigerat av Addz (27 augusti 2014)

Andromeda Rumpmas
27 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

Addz skrev:
Tack för informationen! Saab 9-3 biopower låter som en bra och prisvärd bil smile

Det är det, jag är skitnöjd med min än så länge, och de står ju i rätt intressanta priser! Som sagt Saabs mest problemfria bilmodell. -03 ska man undvika, det var den första årsmodellen, och den hade en del bekymmer med elektronikboxar bl a. Men eftersom du verkar intresserad av kombi är ju -06 den äldsta möjliga. -08 kom faceliften med snyggare front.

En annan grej som kan gå sönder är nivågivarna till xenonljusen, och det var en sådan detalj som förut var svår att få tag på. Nu får du utan problem tag på reservgivare, men de är inte så billiga. Kan undvikas genom att skaffa en bil med halogenljus, men Saab är knappast ensamma om detta, det drabbar alla bilar med xenonljus. Jag har då klarat mig, och tittar du på en bil som gått 10-15k mil kanske de redan är bytta.

En annan bra att veta-sak om alla bensinmotorer svagare än 210 hk är att kopplingen inte lämpar sig så bra för herrejösses-trimning, den behöver uppgraderas innan 350 nm.

Senast redigerat av Andromeda (27 augusti 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Addz
3 september 2014 · 53 Inlägg

Hur är 9-5orna då? Tänker på årsmodell 2008 eller nyare. Problemfria?

Andromeda Rumpmas
3 september 2014 · 3 860 Inlägg

Samma sak med xenongivarna. Kombin är tyngre bak än sedanen, vilket sliter mer på bakre stötdämpare och bakaxelbussningarna. De kanske bara håller 15-18k mil.
Annars en rätt problemfri bil det med. En tråkig sak är att GM sparade en del på 9-5:an, t ex minskade ljudisoleringen en del från 2005 till 2006 års modell. Men man får väl provköra och se vad man tycker.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Addz
3 september 2014 · 53 Inlägg

Lär väl inte låta värre än en gammal Volvo v40? Ska övertala min far å titta på en Saab, har inte hört något jätte illa direkt. Tanken är att bilen dom väljer ska hålla länge. Pensionärer har ju inte bästa ekonomin så dyr service å massa problem vore inte så bra, självklart kan ju saker gå sönder men man undviker ju gärna problembilar smile

Ungefär runt 100 tusen kan dom tänka sig köpa en bil för. 0-14000 mil.

Andromeda Rumpmas
3 september 2014 · 3 860 Inlägg

Är de pensionärer som vill ha en hållbar bil med god totalekonomi skulle jag tyvärr säga något tråkigt, t ex Toyota eller Hyundai. Saab är "mer" bil, men totalt sett blir en av asiaterna billigare att hålla med service, billigare reservdelar, bränsle och försäkring. Speciellt om man ser det över fem-tio år. Man kanske ska undvika Prius då, eftersom ett batteribyte (motorbatterierna alltså) kan uppkomma under ägandet, och det är svårt att räkna hem den kostnaden.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
AX3L
4 september 2014 · 398 Inlägg

Det som i min värld talar för Saab är att du får en mycket nyare bil för pengarna i jämförelse med andra märken. Jag köpte tex en 9-3 2.0t Aero 2009 med 5400 mil på mätaren för praktiskt taget TS budget (dock på en mrf-firma, så det blev lite dyrare).

Något ni däremot bör kolla upp är vilka verkstäder som finns i närheten och hur bra dessa är, googla och hör med bekanta. För det kan skilja ganska mycket, speciellt om ni bor lite avsides, och måste ni åka 15 mil enkel resa för att komma till en vettig verkstad blir ju till och med den vanliga servicen varje år ett problem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang